Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 16:05:30
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:03:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Kranenberg, een exercitie in code 70 door puntenglijder
Vandaag om 15:37:38
Zolderbaan 2025 door Ronald69
Vandaag om 15:27:30
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:19:49
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:17:45
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:12:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
  

Auteur Topic: Bezetmelders aanleggen, hoeveel heb je er nodig?  (gelezen 5629 keer)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Bezetmelders aanleggen, hoeveel heb je er nodig?
« Gepost op: 08 April 2013, 10:55:53 »
Ik ben nu druk bezig met mijn baan te digitaliseren.
En nu heb ik al een keer info gekregen over de bezet meldingen. Maar ik was benieuwd welke regels er specifiek gelden.
Ik weet dat een blok uit 2 of 3 delen moet bestaan om een trein binnen te laten komen en te stoppen, afhankelijk van de richtingen die van toepassing zijn op dat blok.

Bijgevoegd een eerste schematische tekening van het deel dat nu bijna compleet functioneel is.
Tussen de rode streepjes zit dus een bezet meld stuk. De vraag is heb je er te veel en of kun je met minder af.
Het is dus ook het doel om uiteindelijk automatisch te kunnen pendelen, tussen het opstel stuk en het station en dan naar het andere opstel stuk.

Om even een goed beeld te geven het schuine deel is het opstelspoor dat uiteindelijke ook aan der rechterkant gaat komen.

« Laatst bewerkt op: 12 April 2013, 18:50:25 door guest7823. Reden: titel gewijzigd »
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:Bezetmeldingen aanlegen
« Reactie #1 Gepost op: 08 April 2013, 11:25:04 »
Ik heb zelf nog niet zo veel verstand van hoe bezetmeldingen aanlegen/aanleggen  ;) , maar ik denk dat je draadje wat meer "verkeer" zou trekken als je je de titel iets verduidelijkt, zoals bijv. Hoeveel bezetmelders gebruiken? ofzo.
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26704
    • Pagina van klaas
Re:Bezetmeldingen aanlegen, hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 08 April 2013, 11:30:43 »
Het principe is eigenlijk eenvoudig: er moet een bezetmeldsectie beginnen op elke plek waar je een actie wilt starten.
Dus waar je een trein wilt laten vertragen, of waar je een trein wil laten stoppen moet een nieuwe sectie beginnen.
En verder moet je er voor zorgen dat het besturingsprogramma kan blijven bijhouden waar elke trein zich bevindt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Bezetmeldingen aanlegen, hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 08 April 2013, 11:38:12 »
@Klaas,
Dus in dat geval zit ik nog niet zo gek met mijn indeling van de onderbrekingen.
Voor een trein om te stoppen kun je dat ook doen op een stuk waar je 1 onderbreking in hebt zitten.
Bijvoorbeeld een kopspoortje?
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re:Bezetmeldingen aanlegen, hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 08 April 2013, 12:01:26 »
Afhankelijk van de software welk je wilt gebruiken kan dat.
Bijvoorbeeld met het programma Koploper.
- Mike

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re:Bezetmeldingen aanlegen, hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 08 April 2013, 12:31:29 »
Het is allemaal niet erg moeilijk.

één bezetmelder kan op een doodlopendspoor, doe ik zelf niet
twee bezetmelders is het minimum per blok
 - binnenkomst / remmelder
 - stopmelder

drie bezetmelders s ideaal (maar ook duurder omdat je meer bezetmelders nodig hebt)
 - binnenkomst
 - remmelder
 - stopmelder

Je kunt er ook voor kiezen op op bijvoorbeeld een station nog één op twee extra bezetmeldpunten in te maken zodat je nog nauwkeuriger kan stoppen.

De huidige generatie software werkt goed met 2 bezetmelders per blok.
Deze software heeft ook de mogelijk om een trein een aantal cm of tijd na een stoppunt door te laten rijden. Hierdoor is het niet meer altijd noodzakelijk om extra bezetmelders in het station aan te leggen, uiteraard hangt het wel een beetje van een lengte van het blok en melder af.

Eric


H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re:Bezetmeldingen aanlegen, hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 08 April 2013, 12:38:19 »
Het principe is eigenlijk eenvoudig: er moet een bezetmeldsectie beginnen op elke plek waar je een actie wilt starten.
Dus waar je een trein wilt laten vertragen, of waar je een trein wil laten stoppen moet een nieuwe sectie beginnen.

Nee, dat klopt niet of je moet het in ieder geval anders uitleggen. De meeste software is in combinatie met cruise control decoders (en dat zijn ze tegenwoordig allemaal) heel goed in staat om een actie pas na verloop van een opgegeven tijd en/of aangegeven afstand te beginnen. In de praktijk van de meeste programma's zijn een bezetmelder aan het begin en het eind van ieder blok afdoende, her en der aangevuld met een bezetmelder voor heel precies stoppen voor (ont)koppelen of zoiets. En de ontwikkelingen gaan snel. Sommige programma's mikken op één bezetmelder per blok.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Bezetmeldingen aanlegen, hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 08 April 2013, 12:40:10 »
Tja,

Call me an idiot, maar in feite is het net wat je er zelf precies mee wilt doen. Zoals Klaas al meldde kun je stellen dat je bezetmelders overal moet leggen waar je een actie wilt starten. In Koploper heb je ook de optie "virtuele bezetmelders", deze voer je op een aantal centimeters van het beginpunt van een andere bezetmelder in. Daar kun je dan ook een actie starten. Verder kun je ze uiteraard ook gebruiken voor acties die je juist niet wilt (bijvoorbeeld "wat doet die trein daar, alles stilzetten voor een botsing!", of ter controle (staat daar nog iets, of niet). Zeker die laatste is in samenspraak of je je baan met volledige detectie wilt gebruiken, of alleen maar met het opvangen van treinen tussen ongedecteerde stukken in. Eigenlijk kan alles, als je er maar voor zorgt dat je minimaal 2 bezetmelders in een blok hebt liggen. Zelf heb ik alles wat paranoia ingericht (4 tot 5 bezetmelders in sommige blokken), maar het bevalt mij prima.

Groet,

Richard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re:Bezetmeldingen aanlegen, hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 08 April 2013, 12:47:05 »
Ja, het hangt ook van je systeem af. Als je Rocomotion hebt, dan wil je wel zuinig zijn met het aantal dure bezetmeldpunten. Maar bezetmelden met S88 is per meldpunt zo goedkoop geworden, dat een beetje extra echte meldpunten voor de zekerheid geen eeeeh punt meer is.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Bezetmeldingen aanlegen, hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 08 April 2013, 12:49:17 »
Om het een en ander te verduidelijken, ik ga als eerste beginnen met mijn Esoc 2 aan te sluiten eventueel ga ik die nog doorzetten naar een computer programma. Maar voor nu is de ecos wel voldoende. maar ik wil natuurlijk niet telkens de bezetmeldingen aanpassen.

Kopsporen dienen dus uit 2 delen te bestaan, maar wat doe je dan als je kopspoor iets langer is dan je trein.
Voorbeeld: er zijn kopsporen waar net een DE1 of motorpost op past. Als je die gaat opdelen, welk deel heeft lengte nodig. De eerste of tweede melder. of hou je die dan toch 1 deel.

Groet
harolda
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re:Bezetmeldingen aanlegen, hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 08 April 2013, 12:55:37 »
Da's leuk om eens mee te oefenen. Sowieso aan te raden als je gaat beginnen met computerbesturing. Je kunt aan het begin van het kopspoor een bezetmeldpunt plannen of van het hele spoor één bezetmeldpunt maken en dan in bijvoorbeeld Koploper opgeven hoe lang het spoor is. Dan zul je zien dat de treinen al gelijk bij het binnenrijden van het spoor worden gedetecteerd en dat Koploper ervoor kan zorgen dat ze net voor het stootblok stoppen. Echt waar.
Zoals gezegd, als je je niet heel druk maakt om het aantal echte meldpunten, dan kun je ook aan het einde van het spoor een tweede punt maken, voor de zekerheid. In ieder geval een isolatielas aanbrengen en dan zie je wel of je daar ooit een echt meldpunt maakt of dat je dat stukje spoor elektrisch met de rest van het opstelspoor koppelt.
Maar wat ik in je tekening denk te zien, dat je halverwege een kopspoor een bezetmeldpunt maakt om het remmen te beginnen of zo, dat is echt niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2013, 13:01:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re:Bezetmeldingen aanlegen, hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 08 April 2013, 13:06:14 »
Zelf die ik in een standaard blok twee bezetmelders, maar die combineer ik dan met een inrijd blok, in dat blok doe ik de aanwezigheid en rem melding, eenmaal over de wissel op het spoor waar de trein moet zijn een aanwezigheidsmelding en uiteindelijk een stop. Omdat voor de wisselstraat een blok met bezetmelding aanwezig is, krijgt de trein daar de instructie die nodig is om door de wisselstraten etc. het station in te rijden.

Op de vrije baan gebruik ik normaal gesproken maar twee bezetmelders per blok, in en uit.

In moeilijke situaties waarbij je niet genoeg bezetmedlingen kunt ontvangen zitten meer bezetmelders is een blok.

Ik rij met Lenz en alleen de loc decoders zijn van Lenz en USE, de rest is alleen Lenz. Als programma gebruik ik sinds jaar en dag het door Paul Haagsma voortreffelijk in elkaar gezette Koploper.



Richard

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re:Bezetmeldingen aanlegen, hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 08 April 2013, 14:18:36 »
Kopsporen dienen dus uit 2 delen te bestaan, maar wat doe je dan als je kopspoor iets langer is dan je trein.
Voorbeeld: er zijn kopsporen waar net een DE1 of motorpost op past. Als je die gaat opdelen, welk deel heeft lengte nodig. De eerste of tweede melder. of hou je die dan toch 1 deel.
Lengte trein / kopspoor is niet van belang.
Digitaal rijden is niet gelijk aan analoog! Een bezetmeldpunt haalt niet de spanning van het blok af hoor.

De meesten doen eerste melder wat langer. De 2e melder is de zogenaamde stopmelder. Dit het punt waar de trein moet stoppen. Dit kan dus een korte sectie zijn. Immers, de trein begint al te remmen in de remsectie(welk je 1ste melder is). Het idee is dat de trein klaar is met remmen, tot een complete stop komt dus, bij het contact maken met de 2e melder.
- Mike

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:Bezetmeldingen aanlegen, hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #13 Gepost op: 08 April 2013, 16:44:53 »
Als Koploper geleerd heeft '"  netjes te remmen " , zoal Paul H dat noemt , gaat een trein/lok remmen bij de eerste bezetmelder , blijft afremmen in het niet gedetecteerde deel tussen de melders in en wamnneer  de eerste wielas in de stop melder komt staat de trein in 2 of 3 cm stil, zonder schokken. :D
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Bezetmeldingen aanlegen, hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #14 Gepost op: 08 April 2013, 18:00:56 »
Klopt, en soms gaat het toch niet helemaal lekker. Daarom kun je er een virtuele melder tussen stoppen, zodat het afremmen wat later plaatsvind...

Groet,

Richard