Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30

Auteur Topic: Station Delft, Miniworld Rotterdam  (gelezen 54123 keer)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Station Delft, Miniworld Rotterdam
« Reactie #90 Gepost op: 04 January 2014, 02:06:02 »
Citaat
maar de muren ga ik niet inkrassen.

Watje ;D

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #91 Gepost op: 04 January 2014, 02:22:41 »
Je hebt altijd baas boven baas :)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #92 Gepost op: 04 January 2014, 02:32:42 »
Ivo  ??? ;D

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #93 Gepost op: 04 January 2014, 12:16:45 »
Yep ;D

Net als je denkt dat je alle mogelijke details op een model hebt aangebracht, komt Ivo ( ook wel 'Ivo de Verschrikkellijke' ) langs en laat alles wat je al gedaan hebt geheel verbleken ;) :P  ;D ;D ;D

Zonder gekheid, om met Chris te spreken: Respect als je dat hele gebouw wilt gaan inkrassen Ivo :o :o :o

Grtzz,

Karst

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #94 Gepost op: 04 January 2014, 16:39:57 »
Omdat de baksteen die ik gister in de vijver gooide inmiddels enorme kringen heeft gemaakt in de verder rimpelloze vijver van dit mij zo dierbare forum kom ik er toch nog even op terug.

Het miniworld (dus geen andere fabrikant, mea culpa, mea maxima culpa) model van station Delft is een puik model met een hoge detailleringsgraad. Prachtig torentje, schitterende ornamenten. De meeste bouwers hier zullen het gebouw een prominente plek geven op hun baan of in de vitrine. Dus goed zichtbaar, van korte afstand.

Het argument dat het model op miniworld op enige afstand staat van de toeschouwers, gaat voor de meeste bouwers hier niet op, lijkt me. Als ik het model zou bouwen, zou het me na een tijdje vreselijk gaan storen, dat er geen bakstenen te zien zijn. Dus zou ik een poging tot superen wagen.
Lijkt me middels inkrassen wel te doen. En het zou ook recht doen aan de aanzienlijke prijs van de kit.
Hetzelfde verhaal geldt natuurlijk voor het dak. Lijkt me trouwens goed te doen.

Dus: go Ivo, go!

Mocht iemand zich door mij onheus bejegend voelen dan wil ik diegene graag uitnodigen tot een gedachtewisseling via PB, want ik heb nooit de bedoeling mensen te beledigen.
Nooit.

veel bouwgenoegen
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 04 January 2014, 16:55:35 »
Zomaar gedachtegang...
Dit is plasticplaat dus is er geen maaltje van ijzer met een baksteenmotiefje te freesen
zodat als je dat verwarmt heb er op drukt.

voila baksteenmotief!

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 04 January 2014, 17:39:24 »
Resin is volgens mij poluyrethaanhars en van de plastics een zogenaamde thermoharder net als polyesther en epoxy. Daar druk je met een hete mal geen baksteenmotief in. Dat lukt alleen in een thermoplast zoals polystyreen, ABS en pvc, maar dan moet je weer oppassen dat er geen gesmolten kunststof aan de mal blijft hangen.

De kit is van resin en daar druk je dus niks in.

Overigens is het baksteenmotief op deze schaal niet echt dominant aanwezig, maar ik ga het wel proberen. Vaak vind ik de baksteenimitaties van fabrikanten te grof en de stenen te groot. Infrezen in de polystyreen mal had gekund, maar heeft men niet gedaan. Zo blijft er tenminste iets te pimpen over  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #97 Gepost op: 04 January 2014, 17:44:02 »
doe het tijdens de zwemlessen.... kan je nog wel 3 stationsgebouwen inkrassen  :)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 04 January 2014, 17:56:34 »
 ;D ;D ;)
mvg,
Ivo

*

Gerco van Beelen

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #99 Gepost op: 09 January 2014, 18:32:33 »
Als iemand in autocad (andere tekenprogramma's zijn ook goed) kan tekenen kan je het steenmotief in 0,3 mm styreen plotten en daarna op het resin plakken. Het is veel werk maar ja dan heb je ook wel weer een mooi resultaat

lokpaint

• Gast
« Reactie #100 Gepost op: 09 January 2014, 21:00:12 »
Hoi

En een kartonnen muurplaatje erop plakken, is dat niks? Desnoods in N-motief?

Of door Kees-Jan laten laseren  ::)

Bart
« Laatst bewerkt op: 09 January 2014, 21:03:13 door Lokpaint »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 09 January 2014, 21:28:00 »
Beide vind ik goede ideeën, maar dat wordt wel heel veel werk. Je hebt denk ik nog niet eens in de gaten, dat vrijwel geen enkele wand hetzelfde is en dat er overal verschillende afmetingen ramen zijn toegepast. Dus de rollagen boven de ramen zijn voor bijna elke wand anders. Dat kun je plotten of laseren, maar wordt gruwelijk veel werk. Daar komt bij dat ik denk dat de zichtbaarheid ook weer niet te groot zal zijn, omdat dominant is het verschil tussen baksteen en zandstenen sierwerk. Ik ga nog wel het een en ander experimenteren, maar het zou kunnen dat ik alleen nog maar een grijze wash aanbreng op de bakstenen stukken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 11 January 2014, 14:32:36 »
Inmiddels is het schilderwerk aan de wanden bijna afgerond. Alleen nog enkele details aanbrengen die zijn vergeten. Het betreft een siersteen onder het raam in de noordelijke zijwand, verschillende sierstenen op de zijwanden van de hoofdingang begane verdieping en sierstenen op de hoeken van de achterwanden. Tevens heb ik ontdekt dat bij de hoofdingang natuurstenen randen ontbreken. Ik zal dat allemaal hier wel laten zien. Nu alleen de siersteen onder het raam van de noordelijke zijwand. De andere wanden hebben de sierstenen allemaal wel. Het is eenvoudig te maken van 2 stukjes 0,25mm styreen, de 2e iets kleiner als de eerste.

Dus plakken:

Afplakken:

Spuiten:

En de tape er weer af:

Dit is zo ongeveer de makkelijkste wand om af te plakken. De rest was aanzienlijk meer werk. Nu nog alleen de bakstenen.

De andere aanvullingen laat ik in een latere post wel zien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 15 January 2014, 22:55:14 »
Vervolgens zijn de sierstenen randen van de achterwanden en van de 2 zijwanden van het centrale front aan de beurt. De achterwanden zijn het eenvoudigst, want dit zijn gewoon rechte reliëf stenen. De plek zit al in het model van de wand alleen de extra verhoging ontbreekt. Met een styreen cutter zijn deze strips keurig uit strip 0,25 * 1,5 mm op de juiste lengte knippen en met een druppeltje cyanoacrylaat worden ze vastgezet:

De witte strips links zijn toegevoegd. Dit is de middelste achterwand. De linkerwand en de rechterwand krijgen ook nog strips. Laat ik in een volgende post wel zien.

Nog een plaatje dat laat zien dat deze strips om de hoek moeten:

De onderste ''om de hoek'' strips heb ik nog niet aangebracht, omdat ik eerst wil passen hoe dit zit met de ernaast gelegen wand.

Voor de liefhebber een foto van het echte station, van de rechterkant van het middenstuk:

mvg,
Ivo

P.S., nog een puntje van aandacht, iets dat ik niet in het reliëf, maar wel in de kleur heb aangepast. Op de onderste helft van de achterwanden (links, midden en rechts, niet op de lage wanden ertussen) loopt de zandstenen hoek niet tot helemaal onder de rand van de 1e verdieping door. Dat reliëf moet je eigenlijk wegvijlen, want het is een glad bakstenen stukje, maar ik heb het alleen geschilderd. Het is op de eerste en tweede foto in deze post te zien
« Laatst bewerkt op: 15 January 2014, 23:00:58 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 21 January 2014, 23:08:34 »
De linker en rechter achterwand missen ook een aantal sierstenen. Op dezelfde manier zijn die weer aangebracht:

Rechter achterwand met zijwand aan de zuidkant:

En de linker achterwand:

Hiervan zijn ook alle ramen op de begane grond dichtgemaakt. Ik weet niet wanneer dit gebeurd is, maar in elk geval zo lang ik het station ken is dit zo. Ook heb ik inmiddels de hele begane grond achter wit gespoten. Op de scheiding van wit pleisterwerk en schoon baksteen komt een U profiel, waarin later de perronoverkapping gaat komen. Ik kan niet goed zien hoe het boven de overkapping er nu uit ziet. Het beste is waarschijnlijk in Hotel Coen eens vragen of ik vanuit hun bovenste kamers op de overkapping kan kijken en een goede foto kan maken.

Weer even in elkaar gepast:

En de andere ramen die moeten worden dichtgemaakt:

De voorkant vordert ook:

Volgende aktie is het aanvullen van de ontbrekende sierstenen en randen op de zijwanden van het middenstuk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*