Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door meino
Vandaag om 16:00:56
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijn193
Vandaag om 15:42:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 15:34:50
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 15:17:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30

Auteur Topic: Station Delft, Miniworld Rotterdam  (gelezen 54078 keer)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
Re: Station Delft, Miniworld Rotterdam
« Reactie #30 Gepost op: 26 September 2013, 22:12:45 »
Het enige puntje dat ik nu pas zie is dat op de Railz site wordt vermeld dat het 1:100 is. Met vrijwel al mijn materieel 1:87 vind ik dat wel jammer. zie hier
Ook voor mij een minpuntje.... Kwam ik ook later achter. Maar zaterdag ga ik hem wel ophalen. Eens kijken wanneer ik er tijd voor heb. Voorlopig niet. Helaas.

Gr.

Edsko

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #31 Gepost op: 26 September 2013, 22:55:37 »
Zover ik mij herinner is het ding toch echt niet 1:100 maar iets van 1:90 ofzo, het kopieerapparaat waar ik de tekening mee verschaalde kon niet traploos vergroten dus heb ik wat heen en weer zitten klooien tot het in de buurt van 1:87 zat. Geen paniek dus. Mocht er nog es een laurenskerk-kit uitkomen, dat ding is wel 1:100.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 26 September 2013, 23:58:07 »
Laurenskerk ligt in schaal H0 te ver af van station Delft. Met een beetje moeite zou de Oude Kerk van Delft wel kunnen ;)

Maar dan eerst toch alle geveltjes rond station Delft inclusief het nu volledig gesloopte deel links en rechts. Niet te vergeten het koetsiertje en dansschool Wesseling. En dan het viaduct. Snel foto's maken voordat dat ook is gesloopt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #33 Gepost op: 28 September 2013, 08:48:17 »
Ga het helaas toch niet redden vandaag het station op te halen.  :'( :'( :'(
Mijn vrouw is ziek geworden en we konden op zo'n korte termijn geen oppas regelen voor onze dochter. :(  Ik laat hem dus maar opsturen. 't Is niet anders. Tenzij iemand uit omgeving Utrecht het mee kan/wil nemen.

Veel plezier bij het ophalen vandaag allemaal.

Gr.

Edsko

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 28 September 2013, 14:53:47 »
Da's jammer Edsko, sterkte! Het was een zeer geanimeerde bijeenkomst waarbij ik later met een aantal aspirant bouwers een tijdje aandachtig naar bouwer Louis heb staan luisteren. Het wordt een hele uitdaging (zo'n geweldige bouwer ben ik niet helaas), maar ze hebben er wel alles aan gedaan om het aanvankelijke ontwerp om te vormen naar iets dat te doen moet zijn. Lijkt mij al met al het wachten meer dan waard, alle lof voor Miniworld.  (y)

O ja, als ik ooit voor een mede bouwer ergens een foto van moet gaan maken, stuur even een pb. Voor mij is het even fietsen en een plaatje schieten.
Groet, Frank

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #35 Gepost op: 28 September 2013, 15:03:03 »
Aan de kopers/bouwers Station Delft.

In de handleiding zal een link verschijnen (zal maandag worden verstuurd) naar een speciaal forum.
Op dat forum kunt u tips delen, eventuele problemen oplossen en vragen beantwoorden van andere bouwers. (en de ontwerpers van Miniworld zelf)
Verder blijft dat forum online voor mensen die pas veel later gaan beginnen met bouwen.

Ook zullen op dat forum uitbreidingen worden besproken. (zoals perrons, overkapping en binnenwerk)
NAV interesse op dat forum (50 man) kunnen we ideeën die daar ontstaan dan later openbaar maken als een idee haalbaar is geworden.
Dat initiatief ligt natuurlijk bij Miniworld Rotterdam.

Tot zover.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2013, 15:05:56 door Chris »

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #36 Gepost op: 28 September 2013, 15:17:30 »
@Spoorzeven

Details van wat kozijnen, steen en metselwerk zou ik zeer op prijs stellen  (y) (y)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 28 September 2013, 17:30:49 »
@Spoorzeven,

Kun je even wat foto's gaan maken van het station in 1980  ;D  Het valt me op dat er in de tussentijd nog wel wat aan geschilderd is. De ondersteuningen van de goten zijn licht en donker geweest en ook de kozijnen zijn volgens mij nog wel van kleur veranderd.

Ik heb het station al een paar dagen in huis en mijn conclusie is dat het eenvoudig te bouwen is. Het dak valt bijna in elkaar, de wanden zijn ook zeer recht toe recht aan, alleen zul je sommige wanden nog moeten recht krijgen, zoals dat wel vaker met resin het geval is. Maar ik denk dat de ruwbouw toch binnen een week in elkaar moet kunnen zitten.

Het werk gaat zitten in het schilderen van het model. Dat is een mega klus.

Maar valt er nog iets te pimpen? Jazeker. De goten zijn glad en daar kan zo geen water in ;) De regenpijpen ontbreken ook allemaal. De schuine stukken van het dak zijn allemaal uitgevoerd in leisteen en zijn in de kit glad. Op alle hoeken van de dakconstructie zitten loodslabben en die zijn zeer zichtbaar,, dus na te maken. En een interieur zal er toch ook moeten komen, zeker voor de centrale hal. Ook mis ik de verschillende sierpunten op de daken en een aantal dakkapellen. Die heeft Floris volgens mij allemaal gemaakt van draad met verschillende diameters kralen.

Mogelijk is een en ander vanochtend allemaal aan de orde geweest. Dat is dan mijn nadeel, dat ik het eerder heb opgehaald.

Van het afzonderlijke forum had ik ook nog niets gehoord.

Benieuwd of er na Delft en Harlingen nog meer moois op stapel staat. Rotterdam Hofplein met Café Loos of zoiets.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 28 September 2013, 17:34:40 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #38 Gepost op: 28 September 2013, 20:08:52 »
... Het dak valt bijna in elkaar...
Dat klinkt niet heel best... Timmerman erbij?  ;D

Maar ik ben erg benieuwd. Vooral naar het forum dat eerder door Chris genoemd werd. Met de ideeen die Ivo nu al aandraagt, kan het er alleen maar beter van worden. Dat forum biedt een mooie gelegenheid voor newbies zoals ik om ervaringen op te doen alvorens ergens mee te beginnen. Liever voorkomen dan genezen dus.

Leuk om te horen dat het een geslaagde dag was.

Gr.

Edsko

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #39 Gepost op: 29 September 2013, 00:29:07 »
Ik krijg ook net de bevestiging dat dhr Dilz ook deel zal nemen aan het forum om u eventueel met raad bij te staan :)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 29 September 2013, 01:01:06 »
Edsko,

Valt bijna in elkaar: kit die vrijwel vanzelfsprekend in elkaar past. Dat geldt wat mij betreft voor deze kit. De enige valkuil die ik heb kunnen ontdekken is dat er verschillende wanddelen zijn die om elkaar heen vallen, waar het een hoek betreft. Die kanten zijn alleen niet afgewerkt en moeten echt recht zijn voor een mooie passing. Ook kom ik hier en daar nog wel luchtbellen tegen, dus je moet de gietdelen goed inspecteren. En de verschillende dakpanelen moeten allemaal nog worden afgeschuind om goed te passen. De randjes waarmee wanden om een andere heenvallen maken het wel moeilijk om de achterkanten goed te schuren zodat de raamvliezen eruit vallen.

Maar even aan de slag vanavond. Na anderhalf uur is de linker helft van het station gewoon lijmklaar en het middendeel alleen bijgewerkt voor een passing. Dit staat zo gewoon los in elkaar en alle onderdelen hebben een vanzelfsprekend plek. Voor de dakconstructie alleen even opletten want de verschillende spanten hebben een voor- en een achterkant en dat zie je niet vanzelf.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #41 Gepost op: 29 September 2013, 01:08:17 »
Klinkt goed  (y)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #42 Gepost op: 29 September 2013, 13:27:24 »
linker helft van het station gewoon lijmklaar en het middendeel alleen bijgewerkt voor een passing. Dit staat zo gewoon los in elkaar

:o Ivo, maar ook de Kit-ontwerpers: WOW, je maakt alle lijmfabrikanten (inclusief Mijnheer Olba  ;) ) brodeloos!

Serieus: wat mooi! Wat een goeie afwerking! Is toch wel iets ánders dan een F**, K** of VO** pakket, waar je met klemmen, tape, elastiek nog wel eens de boel in model moet dwingen...

Ik ben benieuwd naar de 'schilderverhalen' (of kan ik beter om 'Tutorials' vragen?), want mijn Att bloemenstal ligt wéér in de ovenreiniger  :'(

Misschien een idee voor een volgende "Doe-Dag" of iets op Eurospoor of On-Traxx: workshops??

Voor iedereen, die "Delluf" aanschafte en gaat bouwen: Veel plezier en succes!

Is er ook al iemand, die deze mooie bouwset durft te gebruiken om de HUIDIGE toestand in model te vereeuwigen? Dus met die bouwputten, zandvlakten (EN TRAMS...)

Frans die geen geld heeft voor deze kit, maar óók niet over de vaardigheden beschikt om te realiseren, wat eigenlijk wél een ambitie is...
« Laatst bewerkt op: 04 January 2014, 18:23:22 door guest7823 »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #43 Gepost op: 29 September 2013, 13:58:05 »
Niet te veel inzitten over het schilderwerk, gewoon de zaak zover mogelijk monteren en pas maken maar delen die een andere kleur krijgen nog niet vast zetten. Hier wat plaatjes van het eerste station delft in aanbouw, dan zien jullie wel wat ik bedoel.
http://www.miniworldrotterdam.com/201133.html
Voor het schilderwerk heb ik meer een maquettebouwersmethode gebruikt dan wat er gebruikelijk is in de modelspoordelarij, dat gaat een stuk vlotter.
Verder is de zaak als volgt gespoten: de muren zijn met spuitbussen van 't Stilleven gespoten, das mooie verf en droogt mooi mat op. Eerst de stukken gepleisterde gevel die wit moeten wit spuiten en die daarna daarna afplakken. Voor de rest eerst een laag "terracotta", dan een dunne waas (snelle halen op afstand) "camouflage jungle bruin" (chocoladebruin) en "camouflage jungle grijs" (licht beige/grijs) om de kleur wat af te zwakken en minder egaal te maken. (ik hoop dat ik de namen van de kleuren goed onthouden heb, kan zijn dat er wat afwijkt)
Daarna met een zandgele/mosterdgele tint (het was humbrol, nummer weet ik zo niet meer, nummer 83 ofzo? zoek maar wat leuks uit) alle natuursteen schilderen (ja, dat is best wat werk, maar de heg snoeien is ook veel werk) en daarna om de kleuren wat subtieler te maken en om van de geschilderde look van de natuursteenbende af te komen het hele ding met de airbrush een dun egaal waasje creme (humbrol 148) geven, dat trekt de kleuren naar elkaar toe en zorgt dat alles er "steenachtig" uitziet.
De daken zijn ook zo gedaan: eerst donkergrijs spuiten, daarna een waasje met licht blauwgrijs.
Kozijnen, dakgoten en ander spul dat in t echt geschilderd is gewoon schilderen of spuiten, daar is weinig speciaals aan.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 30 September 2013, 00:55:13 »
Weinig tijd, maar toch even de toren geprobeerd samen te stellen. Aan de hand van de foto's van het origineel is dat geen probleem:

En dan de onderdelen van de muren van de toren ook maar even gladgeschuurd en allemaal weer droog passen. Tot nu toe heb ik nog een druppel lijm gebruikt.

Ik ben benieuwd of de handleiding, die pas morgen online komt, nog nieuwe dingen bevat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*