Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Baanplan märklin H0 Zwitserland L-vorm  (gelezen 5981 keer)

adriaanheystek

  • Gast
Baanplan märklin H0 Zwitserland L-vorm
« Gepost op: 03 juli 2007, 11:23:02 »
Hallo allemaal!

Ik heb een baanplan bedacht. Het is Märklin H0 C-rails. Ik wil een open bouw methode toepassen. De omgeving moet Zwitsers/Duits zijn (op de grens). Ik heb al het een en ander (is niet mijn eerste baan). Hiervoor had ik dezelfde grootte, alleen dan zonder het "uitsteeksel" onderin. De brug moet een boogbrug worden. Het gebied achter het grote station is voor een gedeelte bebouwde kom. Onderin is een meertje met een brucht, en een klein bergdorpje.
Mijn tijdperk is V

Kunnen jullie misschien een aantal op- of aanmerkingen plaatsen? Dit is namelijk mijn eerste baanplan (hiervoor altijd zomaar wat gebouwd), en ook mijn eerste open bouw methode.

Hier zijn de plaatjes (en het Wintrack bestand):
Totaal baanplan
Bovenste niveau
Onderste niveau
Wintrack baanplan


Groetjes en alvast bedankt!

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2007, 11:44:54 door Adriaan Heystek »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5280
    • grootspoorfoto's
Re: Baanplan märklin H0 Zwitserland L-vorm
« Reactie #1 Gepost op: 03 juli 2007, 16:28:59 »
Zeker een mooi baan plan. Vooral die brug gaat volgens mij echt schitterend worden.
Voor grootspoorfoto's zie site

gjbrandsma

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Baanplan märklin H0 Zwitserland L-vorm
« Reactie #2 Gepost op: 03 juli 2007, 16:51:17 »
Schitterend plan! Zo'n lange brug doet het altijd goed, zeker als ie ook nog (flink) hoog ligt. Alleen denk ik wel dat die korte bocht van/naar het bergstation het een beetje op een simpel ovaaltje laat lijken, aan die kant.

Zeker met lange treinen kan dat een probleem worden, ook omdat het bergstation klein is, het in een scherpe boog ligt, en aan allebei de kanten loopt het spoor al vrij snel naar de brug.

Wat dacht je hiervan:
- hoofdstation, plaats van de tunnels enz. laten zoals ze zijn
- in plaats van de hoofdlijn over de brug te sturen, een (dubbelsporige) zijlijn vanaf het hoofdstation naar de brug laten lopen
- vlak voor de brug die zijlijn eventueel enkelsporig maken en over de brug te laten gaan (hoeft niet, maar kan leuk werken)
- het station achter de brug als kopstation uitvoeren
?

Dan heb je boven ook meteen wat te rangeren! En als je geen zin hebt in rangeren kun je er altijd nog een Rode Pijl, een Railbus, een BR628 ofzo heen laten rijden...

Groet!
Gijs Jan

adriaanheystek

  • Gast
Re: Baanplan märklin H0 Zwitserland L-vorm
« Reactie #3 Gepost op: 03 juli 2007, 17:07:44 »
Bedankt voor jullie reacties!

Gijs Jan: Ik zal even mijn plan aanpassen en opnieuw neerzetten.
Wat bedoelde je precies met die zijlijn vanaf het station?
Ik vind het een goed idee, was ook al niet zo tevreden over die hoek.
Zou het ook leuk zijn om de tunnel gewoon wat eerder te laten beginnen (bij van/naar het bergdorp)? Dan heb je ook al minder het idee van een ovaal.

Groeten!

Adriaan

EWS 58038

  • Deze vreemde eend in de bijt rijd Engels
  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • De slimmem modelspoorder kijkt eerst even op Ebay.
Re: Baanplan märklin H0 Zwitserland L-vorm
« Reactie #4 Gepost op: 03 juli 2007, 17:38:58 »
- Waarom zo veel poor op de bovenbaan? Is juist een berglandschap niet beter voor de baan
- Waarom geen schaduwstation op de benedenbaan?
Tijdperk 9 rijder. 1990-present "Post British Rail"

adriaanheystek

  • Gast
Re: Baanplan märklin H0 Zwitserland L-vorm
« Reactie #5 Gepost op: 03 juli 2007, 17:48:28 »
Er is wel een schaduwstation, maar die heb ik eerst nog een beetje ingekort (dat moet later een schaduwstation worden, ik wil niet gelijk veel geld uitgeven).

Vind je de bovenbaan zo druk dan? Ik heb het met Wintrack 6.1 3d bekeken, en daar valt het reuze mee. En ik wil wel wat leuke rijmogelijkheden hebben.

Ik zal nog kijken wat ik eraan kan doen.

In elk geval bedankt voor je reactie!

Groeten,

Adriaan

gjbrandsma

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Baanplan märklin H0 Zwitserland L-vorm
« Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2007, 08:35:47 »

Wat bedoelde je precies met die zijlijn vanaf het station?

Ik bedoel: je hebt nu een tunnel aan beide kanten van het hoofdstation. In feite is dit de hoofdlijn die naar 2 kanten loopt. In het ene geval loopt ie naar een ondergrondse keerlus, in het andere geval via een ondergronds traject naar het 'bergdorp'. Als je nou de hoofdlijn in beide gevallen naar een eigen ondergrondse keerlus/schaduwstation laat lopen, kun je vanaf het hoofdstation een apart lijntje inplannen dat naar het bergdorp loopt. Dan heb je al op het hoofdstation het idee dat er ook nog lokaal verkeer is, en je valt het kleine dorpje niet lastig met veel te lange treinen.


Zou het ook leuk zijn om de tunnel gewoon wat eerder te laten beginnen (bij van/naar het bergdorp)? Dan heb je ook al minder het idee van een ovaal.

Ja, dat kan denk ik ook. Zolang maar niet de achterste rijtuigen nog de tunnel in moeten als de loc er al uit is.

Maar smaken verschillen natuurlijk  ;)

adriaanheystek

  • Gast
Re: Baanplan märklin H0 Zwitserland L-vorm
« Reactie #7 Gepost op: 04 juli 2007, 11:17:42 »
Bedankt voor je reactie!

Ik denk dat het wel een goed idee is ja. Ik vind het bovenin alleen nog wel leuk om die "ovaal" te houden. Maar dan kan ik daar inderdaad beter een lokaal spoorje van maken, en dan heb je ook niet het probleem met te lange treinen voor de tunnel, in principe.

Ik zal zo gauw ik tijd het het baanplan aanpassen en posten (heb het nu druk met school).

Ik heb nog gedacht over hoe ik het moet bouwen. Het is zeker het handigst om het met de open methode te doen? (raamwerk e.d.) Ik had hiervoor een tafel met rails erop dat ondersteund werd door piepschuim als het de hoogte in ging, en de bergen gemaakt van kippengaas met papier in behangplaksel erop op paaltjes. Maar dat vond ik niet echt handig werken...

Groeten,

Adriaan

brendan

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Baanplan märklin H0 Zwitserland L-vorm
« Reactie #8 Gepost op: 04 juli 2007, 15:19:55 »
Hey adriaan,

Mooi baanplan, vind het alleen wel erg druk (maar das mijn persoonlijke mening)
Had wel als op merking dat ik zag dat je gleiswendels gaat maken met 24130 bochten van marklin. KAN erg lastig zijn (zeker voor langere treincombinaties)
Maar ja zul je uit moeten proberen. Verder zag ik ook dat je voor je station ook nog een " paradebaan"  had. De afstand echter tussen beide sporen is mi erg krap.
Evenals de spoorruimtes die je aan de buitenkant aanhoud (is mi erg krap)

Groetjes

Brendan