Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Botsing bij SGB 29-12-2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:06:58
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door spoorijzer
Vandaag om 08:05:56
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 08:01:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 07:58:16
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:58
Miniatuurcamera die fatsoenlijke foto's maakt door Dave.......
Vandaag om 02:58:50
Trix 22680 doet niets meer door saskia
Vandaag om 00:46:02
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door ave
24 February 2026, 23:32:34
Raadplaatje door grossraumwagen
24 February 2026, 22:35:59
Een laatste halte voor mijn modeltreinen. door Ferdinand Bogman
24 February 2026, 22:26:02
Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026 door Reinout van Rees
24 February 2026, 22:19:47
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Sikko
24 February 2026, 22:15:23
Der Akkublitz , Taschenlampen-Express , Steckdosen-IC und so weiter door Ferdinand Bogman
24 February 2026, 22:14:33
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen? door Benelux795
24 February 2026, 22:02:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 February 2026, 21:24:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Daan Knoben
24 February 2026, 21:13:36
Laatste baan?? door Debvd
24 February 2026, 20:55:16
Drijfwerk bouten losmaken door Robert uut Salland
24 February 2026, 20:53:59
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
24 February 2026, 20:49:02
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door FHJ Seller
24 February 2026, 20:46:33
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Sven
24 February 2026, 20:36:44
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Ferdinand Bogman
24 February 2026, 19:35:41
Hulp bij gebogen Perrons door grove den
24 February 2026, 19:26:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
24 February 2026, 19:07:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 February 2026, 19:04:32
Rijnstraat door Gerco van Beelen
24 February 2026, 18:48:39
Roco 41208 - BR80 017 lokdecoder door bellejt
24 February 2026, 18:34:43
Waar AK interactive verf in Brabant verkrijgbaar door Ronald Halma
24 February 2026, 17:45:14
HS 4de klasse Staatsspoorstation door Forever Rocofan
24 February 2026, 16:38:16
Hoogfrequent treinverlichting van Conrad bestaat die nog? door Peter Kleton
24 February 2026, 16:28:53

Auteur Topic: Opnieuw opstarten, welk merk voor moderne NS treinstellen?  (gelezen 8620 keer)

ronnooy

• Offline Offline
Opnieuw opstarten, welk merk voor moderne NS treinstellen?
« Gepost op: 02 April 2013, 21:46:04 »
Hoi allemaal,
Ik wil opnieuw opstarten met modeltreinen. In mijn jeugd had ik allemaal treintjes, die heb ik eens van zolder
gehaald. Nu, 20 jaar later wil ik graag opnieuw beginnen. De treintjes die ik heb zijn Lima en gewoon niet zo mooi als ik ze nu op Youtube en dit forum bijvoorbeeld zie. Ik heb een paar foto's toegevoegd van de treintjes die ik nu zelf heb. Ik heb al een koper trouwens voor mijn huidige treintjes, dus ik kan deze weg doen. Niet dat ik weet of de prijs van 220 euro wel de waarde echt omvat, maar ik denk van wel.

Maar ik wil dus opnieuw beginnen. Ik heb alleen geen idee wat voor merk. Ik dacht zelf aan Marklin, maar vind die toch aardig duur en volgens mij is dat merk niet handig voor wat ik wil. Ik ben namelijk zelf helemaal gek van de NS IRM, de ICE en de Thalys. Vooral die ICE 3m van Marklin vind ik mooi met die binnenverlichting, al hoewel deze erg duur is. En ik hoopte dat een merk ook de NS IRM heeft met binnenverlichting en die wisselende rijrichting ledjes, dat vind ik echt heel mooi. (voorbeeld IRM) (voorbeeld ICE 3m)
Ik zie ook dat digitale, dat is erg mooi, ik wil namelijk wel 3 treinen tegelijk laten rijden en ik ben goed met computers, dus ik wil het via de computer laten rijden. Verder heb ik geen idee van de rails, wat een beetje lang houdbaar is en goed is. Ik heb nu namelijk Fleischmann rails liggen, maar deze moeten echt eerst goed opgepoetst worden om mijn eigen treintjes weer aan het rijden te krijgen, dit is volgens mij is dus niet een al te goed merk.
In ieder geval heb ik dus een hoop vragen. Ik ben erg benieuwd wie mij van een goed advies kan voorzien.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Opnieuw opstarten, welk merk voor moderne NS treinstellen?
« Reactie #1 Gepost op: 02 April 2013, 21:58:11 »
220,- snel verkopen dat oude spul!

IRM heeft zowel Lima als Rivarossi dat laatste worden nog steeds gemaakt, Wel zijn ze 1:100.
ICE III heeft Piko ook rond de 100 euro in een analoge startset, wel iets minder mooi (panto tussenbak ontbreekt) maar qua prijs doen ze het zeer goed!
Qua rails als je iets wilt wat amper slijt en waarde niet zo snel verliest zou ik voor Roco Geoline of Fleischmann profi gaan. Hier zit wel een kunstmatige bedding onder maar dit kan je heel mooi (bij)bewerken naar echtheid.

Ps : een IRM is vrijwel onmogelijk om er fansoenlijk interieurverlichting in te bouwen de hele kap schijnt door, heef temaken dat de kap en de ramen 1 geheel zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 April 2013, 22:01:57 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #2 Gepost op: 02 April 2013, 22:07:20 »
Roco Geoline kun je beter links laten liggen... het verbrost en het demonteren is gelijk aan het totaal slopen, heb ik reeds bij enkele gebruikers mogen ervaren. Fleischmann Profi is niet goedkoop maar wel robuust en redelijk waardevast.

En inderdaad 220 euro zou ik snel aanpakken en gewoon met schone lei beginnen. Ik zou voor een 2-rail-systeem gaan, dus geen Marklin. Zowel vanuit oogpunt realisme, als keuzevrijheid als prijs.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ronnooy

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 02 April 2013, 23:18:32 »
Ok, Misschien toch nog niet duidelijk genoeg denk ik. Ik ben niet zo handig met priegelwerk, dus verlichting inbouwen gaat me niet lukken. Ik vind een schaal van 1:100 jammer, dan zijn me treinen dus kleiner dan de andere treinen, dan kan ik beter wachten tot de irm van een ander merk uitkomt in een H0 schaal. Maar de ICE3 van PIKO? Dat was toch echt een speelgoedmerk vroeger? Is dat zoveel beter geworden dan? En zit dat dan ook binnenverlichting en rijrichting verlichting in enzo? Dat vind ik zo mooi aan die van Marklin.
Of heeft een ander merk de ICE 3 NS ook nog, met binnenverlichting en digitaal? Dan wil ik in plaats van de IRM de Thalys erbij. Ook met binnenverlichting en rijverlichting, van welke merken bestaat die dan?
Maar ik wil liever meteen Digitaal beginnen, ik vind het zonde om eerst analoog aan te schaffen en dan later over te moeten gaan naar digitaal. Over de rails heb ik volgens mij een ander topic gevonden.

Gert1

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 02 April 2013, 23:24:41 »
1:100 is de lengteschaal. De treinen zijn dus niet kleiner (d.w.z. net zo breed en net zo hoog), maar wel korter.
Piko is tegenwoordig stukken beter dan vroeger. Dat kun je niet echt meer met elkaar vergelijken.

mvg,
Gert

Ameland

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 02 April 2013, 23:26:17 »
In tegenstelling tot wat men beweert, NOOIT VERKOPEN !!!!!

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #6 Gepost op: 02 April 2013, 23:33:04 »
De ICE3m is er ook van Trix en dat is in feite dezelfde als de Märklin. De set is vijfdelig, wil je hem, net als in het echt, 8-delig dan zal je de aanvullingsset van Märklin moeten laten ombouwen naar 2-rail. Dat heb ik ook gedaan en het is een fantastisch treinstel.
Vroeger heeft men ervoor gekozen om veel modellen in lengteschaal 1:100 uit te brengen. De andere schalen, dus hoogte en breedte, waren wel 1:87. Zo zag het er in de erg krappe bogen op de modelbaan wat beter uit en kon men ook meer rijtuigen aan het perron kwijt. Nu kiest men er meer voor om alles in 1:87 te maken (soms nog een tussenmaat 1:93, zoals Fleischmann en Märklin). Ze zijn dus wel geschikt voor H0, alleen iets te kort. De nieuwe treinen die verschijnen zijn nu steeds vaker echt in 1:87. Of je het lengteverschil storend vindt is persoonlijk, de een vindt 1:100 prima en de ander wil echt alleen 1:87.
Ik zou trouwens ook aanraden om 2-rail te gaan rijden. De keuze in rails en materieel is hier groter en de prijzen zijn vaak wat lager. Bij 3-rail is het vaak gebruikelijk om meteen al een decoder in te bouwen, bij 2-rail vaak niet. Voordeel hiervan is dat je zelf niks hoeft in te bouwen. Nadeel is wel dat je zelf niet kan kiezen welke decoder je wilt hebben. Een deel van het prijsverschil is dus wel te verklaren uit wel of geen decoder voor digitaal.  

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Gert1

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 02 April 2013, 23:54:40 »

Eh, wat moeten we nooit verkopen?

mvg,
Gert

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2013, 00:09:15 »
rijtuigen in 1:100 zijn vaak 26 CM lang, een 1:87 rijtuig is 30 cm lang.
Helaas zijn 1:100 rijtuigen van nu ook wat minder mooi, niet lelijk maar als je een ICR van LSM pakt en naast een ICR van Marklin zet.... nieuwprijzen zijn bijna gelijk, 2e hands is dat echter niet zo.

Piko heeft vroeger echt hele simpele treinen gemaakt, vooral in de jaren 70/80. Nu maken ze nog steeds budget treinen bijv een Duitse dubbeldekker in de NS kleuren, prima modelletje ramen mooi ingezet enzo maar het is gewoon een Duits rijtuig in een Nederlands jasje, wel is dit 1:87 ;D

Lima heeft een DDM in 1:100 gehad die heb jij ook zo te zien, opzich best mooi te maken door hem te pimpen o.a raamlijsten zwarten dak grijs spuiten wat Preisers erin.  

Vraagje : heb jij het idee gehad dat jou dubbeldekkers te kort waren? zo ja stap dan over op Trix/Artitec zo nee koop een Rivarossi heruitgave.  Trouwens een IRM is 1:100 wat er op de doos van Rivarossi staat is onzin (helaas)

Ik rij zelf 1:100 en 1:87 door elkaar alleen treinen die NIET in 1:87 verkrijgbaar zijn zijn bij mij 1:100 (Sprinter bijv)  Doe je 1:100 Intercity rijtuigen met 1:87 gemengt dat ziet er niet uit naar mijn mening.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

ronnooy

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2013, 00:37:43 »
In ieder geval alvast bedankt voor alle reacties.
De Dubbeldekkers die ik heb heb ik altijd al te kort gevonden ja.
Ik ben zelfs zo erg dat ik de IRM die jullie aangeven van Lima en Raviossi niet kloppen. De huidige (V)IRMs die je nu ziet rijden hebben pantografen op de middelste wagon en bestaan uit 4 of 6 delen:

De (V)IRMs van Lima hebben pantografen op de voorste en laatste wagon. Dat vind ik dan al echt jammer.

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2013, 04:10:57 »
De Lima is dan ook een IRM geen VIRM, net zoals de IRM van Rivarossi die al enige tijd leverbaar is. De VIRM staat op het punt van verschijnen van Rivarossi, met netjes de pantografen op een middenbak. Helaas is ook dit treinstel nog in 1:100. Een 1:87 variant zal er waarschijnlijk niet snel komen. Treinstellen die wel 1:87 zijn o.a. de Blokkendozen van Roco, de mat 46 van Lima en Rivarossi, de plan V en T van Roco, de hondekoppen mat 54 en 57 van Piko en de blauwe engelen DE1 en DE2 van Artitec. In 1:93 zijn er bijvoorbeeld Koplopers van Märklin en Trix, evenals de ICE3m van die merken. Vele Lightrail treinen zijn in ook 1:87 zoals de GTW's van Ariva en Syntus (Piko) en de Lint treinstellen van Fleischmann. Zelf streef ik er zoveel mogelijk naar om alles in 1:87 te laten rijden, maar een aantal modellen zijn nou eenmaal niet in die lengteschaal te verkrijgen. Om treinen in 1:87 te laten rijden is het wel wenselijk de bogen zo ruim mogelijk te maken op Uw modelbaan. Dit vraagt ruimte.

groet Marc

PS De Thalys is er o.a. van Märklin en Trix
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 April 2013, 07:12:06 »
De ICE3m van Märklin/Trix is 1:89 of zo. Op een 8-delig stel scheelt het iets van 2 cm.
Zelfs voor een 1:87 fetisjist als ik nog acceptabel.  ;D
Voordeel is dat ie verder qua indeling klopt, in tegenstelling tot de concurrenten.

Huub

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #12 Gepost op: 03 April 2013, 08:02:24 »

Als je nog steeds hoopt dat oude Lima treinen ooit serieus iets waard worden zou ik vooral lekker verder dromen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 April 2013, 08:56:07 »
En 220 euro is niet verkeerd, dus gewoon doen. Koop je er toch iets beters voor terug?

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #14 Gepost op: 03 April 2013, 11:44:59 »
Als je nog steeds hoopt dat oude Lima treinen ooit serieus iets waard worden zou ik vooral lekker verder dromen...

In 2004/2005 was dat helaas wel zo.
Irm dik 250 hondekop 100 mat 46 200 Riv mDDM set 350...
Handelaren zeiden vaak niet verkopen zodat ze zeldzaam bleven en zichzelf konden spekken.

Maarja toen kwam Rivarossi met heruitgaves de uitlevering duurde jaren, en vervolgens kelderde de economie in elkaar. dus jou set lekker verkopen!