Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: Werkplaats Wael en Bosch  (gelezen 17190 keer)

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #30 Gepost op: 22 mei 2013, 17:10:41 »

Maar hier toch alvast een foto van de truck met nummerborden;



Groeten Ruud B.

Opleggers hebben toch een apart kenteken?  ???

Groet,
Paul


Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #31 Gepost op: 23 mei 2013, 10:37:48 »
Hallo Paul ( en andere lezers in dit draadje ),

Ik wist van te voren al dat ik deze opmerking van iemand zou krijgen  ;D Tegenwoordig hebben alle auto's en trucks met gele kentekenplaten links het blauwe Euro logo, en trailers en opleggers gele platen beginnend met "O " en aanhangers met  "W" daarvoor hadden aanhangers witte platen zonder euro logo en daarvoor hadden de aanhangers en trailers hetzelfde nummerbord als het trekkende voertuig.

Door alle wijzigingen heb ik al enorm zitten twijfelen wat ik het beste kan doen. Ik wil een spoorbaan waarop ik soms jaren 80 uitbeeld, maar soms ook ouder of juist nieuwer.

Ik moest de volgende keuzes te maken;

* alle kentekens zonder euro logo of allemaal met euro logo

* aanhangwagens een eigen kenteken of hetzelfde als trekkend voertuig. En gele of witte platen toepassen op aanhangers en trailers

* taxi's gele nummerborden of blauw

* voor de GAIK kentekenplaten met Euro logo zou ik ook een ander lettertype moeten gebruiken met bijvoorbeeld P en R met een opening in de letter

Zou ik alle auto's correct maken qua tijdperk zou ik bijna geen vrachtauto's uit mijn collectie op de baan kunnen zetten als ik jaren 80 treinen op het spoor heb.

Na lang nadenken over de kentekens en bouwjaren van de auto's heb ik besloten om flexibel om te gaan met het tijdperkdenken.

Dit komt voor de kentekens neer op het volgende;

* Oldtimers houden donkerblauwe kentekenplaten, ondanks alles wat de regering in het echte leven besluit over oldtimers.

* De auto's zitten precies in de overgangsperiode van de "normale "gele nummerborden naar de GAIK platen. Dus typische jaren 80 auto's krijgen de nummerborden zonder Euro logo.

* De nieuwere auto's krijgen de GAIK platen met Euro logo.

* De trailers en aanhangers krijgen hetzelfde kenteken als het trekkend voertuig

Ik heb ruim 600 modelauto's in H0 en daarvan alleen de auto's gebruiken die bij het tijdperk treinen passen die op de baan staan is geen doen. Dus bijvoorbeeld een bruine 2400 met blauwe plan E of W rijtuigen met reclamebanen naast trucks uit de jaren 90 kan gewoon. Alleen als er foto's van mijn huidige of toekomstige baan gemaakt worden kan ik auto's uit een bepaald tijdperk op de baan zetten matchen met de treinen.

Bij Miniworld Rotterdam rijden ook treinen uit de gehele Nederlandse spoorhistorie door elkaar........

Ik hoop dat mijn keuze voor deze oplossing duidelijk is.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2013, 10:42:20 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #32 Gepost op: 23 mei 2013, 13:30:36 »
 (y)

Jouw baan, jouw belevingswereld.
Epoche Taliban helaas  ;D

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #33 Gepost op: 23 mei 2013, 14:13:00 »
@ Rene W.

Ik begrijp de link niet helemaal.......maar dat zal wel aan mij liggen.

Groeten Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #34 Gepost op: 11 december 2013, 00:11:09 »
Hallo aan alle lezers in dit draadje,

De winterperiode is weer begonnen en andere projecten waar ik mee bezig was zijn nu klaar. Dus de komende weken zullen er weer updates komen met schilder- en pimpwerkzaamheden aan locomotieven, rijtuigen, goederenwagens en vrachtauto's. Dus ook dit draadje zal ik weer tot leven proberen te wekken met updates en foto's.

Eerst Zaterdag naar Houten en daarna hoop ik weer lekker tijd te kunnen besteden aan de hobby.

Ook in het draadje minispoorbaan Wael en Bosch zullen weer updates en foto's geplaatst worden.

Ik zie jullie allemaal graag ( terug ) in mijn draadjes over Wael en Bosch. Zat te doen nog en dus weer met frisse energie schilderen, boren, verven en bouwen.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #35 Gepost op: 01 juni 2014, 21:28:32 »
Hallo allemaal,

Oei oei, wat heb ik al lang weer niet gepost. Niet heel erg veel bezig geweest met modelspoor, maar achter de schermen toch wel iets gedaan. Ik had nog een Marklin hamo 1139 en een Fleischman 1212. Deze twee locs stonden al lang te verstoffen en om ze in de vuilnisbak te gooien vond ik ook wel weer wat ver gaan. Dus ik heb er twee dummy's van gemaakt om neer te zetten bij de werkplaats. De locs zien er totaal verwaarloosd uit,alsof ze aan het einde van hun loopbaan staan te wachten op afvoer. De accu van mijn fototoestel ligt aan de lader, dus de foto's kan ik morgen pas maken en uploaden in dit draadje.

Met vriendelijke groet,

Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #36 Gepost op: 02 juni 2014, 20:54:51 »
Hallo allemaal,

Bij deze de foto's van de dummy locs om naast de werkplaats neer te zetten als locs aan het einde van hun loopbaan.


de Marklin hamo loc iets donkerder grijs gemaakt en een laagje roest, vuil erover heen. Dit was de makkelijke loc van de twee.



de Fleischmann 1212 die eerst seinen heeft gekregen die ik uit een incomplete baureihe 212 diesel heb gezaagd.

Ik ben nog niet helemaal tevreden over de graffiti, maar in elk geval hoeven de locs nu niet de vuilnisbak in, maar kan ik ze op een kopspoortje bij de werkplaats zetten.
En het was ook leuk om in elk geval iets met deze locs te doen die ik allebei al ruim 15 jaar heb en al heel wat jaren daarvan maar in een kast lagen te wachten tot ze eindelijk een nieuwe bestemming zouden krijgen.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #37 Gepost op: 02 juni 2014, 21:42:31 »
Ha Ruud,

Netjes gedaan en mooi om de e-locs zo een nieuw bestaan te geven. (y)
Ze zullen zeker mooi staan bij de werkplaats.

Groetjes,

Antal

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #38 Gepost op: 22 augustus 2014, 10:10:06 »
Hallo allemaal,

Eindelijk weer wat koeler in huis en wat meer tijd voor de modelbouw. Op dit moment ben ik bezig met de plan T. Ramen eruit, en alle raamstijlen aan de binnenkant zwart maken. Hier en daar moeten er ook stukjes aan de buitenkant van de raamlijsten bijgewerkt worden met zwart, omdat dit al beschadigd was toen ik het stel nieuw binnenkreeg. De ramen eruit halen is een lastig karwei, schijnbaar was de lijm in de aanbieding toen mijn stel geassembleerd werd. Niet hier en daar een drupje om de raamstrips op hun plek te houden, maar echt veel lijm.

Het is wel de moeite waard om het stel aan te pakken, het ziet er zoveel beter uit als de raamstijlen allemaal zwart zijn. De moeilijke hoekjes, waar ik met het puntje van de stift niet bij kan heb ik met een kwastje en zwarte verf gedaan, de grote ramen  gaan allemaal probleemloos met een Edding marker 8400.


Hier een van de ramen waar veel zwart op de buitenlijst ontbrak. Prima bij te werken met de stift als de ramen er toch uit zijn.


De eerste 2 bakken bijna klaar voor het terugplaatsen van de ramen. Op de achtergrond de Artitec de2 die wacht op zijn reclamebanen.

zodra de bakken weer in elkaar gezet zijn zal ik meer foto's plaatsen.

Met vriendelijke groet Ruud B.

« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2014, 11:36:39 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #39 Gepost op: 12 april 2015, 16:33:45 »
Ik had nog een oude Roco NMBS 6300 liggen. Deze locomotief reed al niet lekker sinds ik hem gebruikt had gekocht. Dus ooit alles eruit gehaald en als dummy is de loc in de kast verdwenen....tot ik foto's en een filmpje op Youtube zag van de ACTS 6702 die zwaar verwaarloosd en onder de graffiti op een opstelspoor stond.

Het idee was geboren. De loc moest zijn NMBS jasje uit en een zwaar verwaarloosd ACTS jasje krijgen. Om dit te bereiken heb ik de locomotief niet overgespoten, maar compleet met de kwast in de ACTS kleuren gemaakt, de graffiti's uit de losse pols er op geschilderd en een Kleinspoor transfer setje was het enige dat ik nog nodig had.

Bij deze de foto's van de loc zoals hij er nu bijstaat. Ik moet de loc nog verder weatheren en een keer een schortplaat zien te vinden, maar tot nu toe ben ik blij met het resultaat. Leuk om te doen en weer eens iets anders dan netjes werken en alles heel erg strak moeten maken......





Groeten Ruud B.



« Laatst bewerkt op: 12 april 2015, 19:23:14 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #40 Gepost op: 12 april 2015, 18:14:07 »
bij deze nog even foto's van de echte 6702;


foto komt van mp-produkties.nl


foto komt van Wikimedia commons

Groeten Ruud B.





Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #41 Gepost op: 18 december 2016, 23:55:14 »
Hallo allemaal,

Het werd de hoogste tijd om mijn draadjes weer eens bij te werken. Ik zal morgen ook een paar foto's proberen te plaatsen. Ook al heb ik niet veel tijd voor modelspoor en het regelmatig plaatsen van updates, er is altijd wel iets te doen in de werkplaats.

De locs uit de serie 2200 hebben allemaal lensjes op de frontseinen van de 2400 serie gekregen en de geel grijze zijn allemaal voorzien van een uitlaat voor de Webasto kachel. 1 locomotief heeft aan één zijde een aangepaste bufferbalk gekregen en de cabine heeft aan de platte kant ingezette ruitjes gekregen met ruitewissers van de 2400 serie. Ook heb ik nog messing lampringen van Frie liggen die nog geplaatst moeten worden.

De plan U 128 is na proefritten ( testen van het rijden en de geluidsfuncties ) direct uit elkaar gegaan voor het geel maken van de frontseinen, aanpassen van de cabine interieurs en plaatsen van reizigers.

De serie 1100 is uitgebreid met twee geel grijze locs zonder botsneuzen en hier moesten ook de kleine onderdeeltjes en handgrepen naast de cabinedeuren geplaatst worden.

Ook heb ik uit styreen twee bruggen gemaakt waarin rijtuigbakken zonder draaistellen op geplaatst kunnen worden. De bruggen kunnen handmatig op verschillende hoogtes ingesteld worden. Leuk om te bouwen en ook om foto's te kunnen maken van treinen waar aan gewerkt wordt. Maandag overdag zal ik wat foto's maken en plaatsen.

Ook al is het soms stil in dit draadje, werkplaats Wael en Bosch leeft !!!

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2016, 23:59:47 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #42 Gepost op: 20 december 2016, 12:38:14 »
Hallo allemaal,

De foto's maken en plaatsen zal Woensdag worden. Even geen energie door nachtdiensten. Woensdag eerst slapen en de rest van de dag vrij !

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #43 Gepost op: 04 januari 2017, 13:03:14 »
Hallo allemaal,

Het is door mijn werk en andere verplichtingen nog niet gelukt om foto's te maken. Volgende week ben ik een aantal dagen vrij en dan hoop ik wat te kunnen gaan doen aan de baan en foto's maken en plaatsen. Dus nog even geduld a.u.b. Ik doe mijn best om het stof een beetje van mijn draadjes af te houden vanaf nu !

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #44 Gepost op: 13 mei 2017, 09:44:42 »
Hallo allemaal,

Jaaaaaa eindelijk heeft de werkplaats weer wat afgeleverd. De NMBS 1188 is even onderhanden genomen. Wat mij opviel is dat er een mooie rand om de frontruiten zit, maar je tussen deze randjes en de frontruiten een vale rode kleur ziet. Dus cabines eruit, ramen er uit en de randjes even aanpakken.



Ramen er weer in en nu zijn de randen netjes zwart.

Ook de ruitjes aan de zijkanten even een zwarte rand gegeven. Niet alleen de sponning, maar ook de zijkanten van de ruitjes. Was nodig, want je keek tussen de wand van de locomotief en het raampje door;



Na het terugplaatsen van de ramen ziet het er beter uit.

Ook gelijk de Belgische machinist van de stoel gehaald en een NS-er op zijn plek gezet en de draaistellen even donkergrijs geschilderd en een hele lichte weathering gegeven. Ook een klein beetje vuil in de roosters en op het dak. De Benelux stam moet er niet al te vuil uitzien omdat het de trein uit moet beelden toen hij nog maar net in dienst was.


De loc is klaar. Nu alle rijtuigen nog voorzien van reizigers en lichte weathering.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.