Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Werkplaats Wael en Bosch  (gelezen 17195 keer)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Werkplaats Wael en Bosch
« Gepost op: 25 maart 2013, 13:15:58 »
Hallo allemaal,

Natuurlijk ben ik niet altijd aan het bouwen aan de spoorbaan Wael en Bosch. Maar achter de schermen gebeurt er wel van alles. Superen en wheateren van mijn treinen bijvoorbeeld, of de bouw van een diorama waar de treinen op gefotografeerd kunnen worden. In dit draadje zal ik alle projectjes bespreken waar ik tussendoor mee bezig ben.

Op dit moment heb ik een projectje met 8 goederenwagens type Res van Fleischmann die helemaal bruin waren en een beetje saai naar mijn zin.

klik
De eerste foto van de Res wagens bij elkaar. Meer foto's onderweg.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2013, 13:25:17 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2013, 13:25:01 »
Bij deze gelijk nog een aantal klikbare foto's van de Res wagens;


Eerst alle 8 de wagens uit elkaar gehaald om verschillende onderdelen te kunnen verven.


Alle draaistellen en buffers grijs geverfd.


Hier zijn al 5 van de 8 vloeren geschilderd en gewheaterd.


7 van de 8 wagens weer in elkaar gezet met de gewheaterde vloeren er in. Alleen de voorste wagen is aan de buitenkant al vervuild. Alle wagens zullen van binnen en buiten gewheaterd worden.

Later vandaag meer foto's.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2013, 00:39:29 »
Hallo allemaal,

Deze week komen de transfers van KleiNSpoor binnen en kan ik eindelijk een aantal 2200 en 2400 loc's gaan voorzien van nieuwe nummers. Een aantal locs stonden al een tijdje blanco op de baan in afwachting van omnummeren. De bedoeling was om de transfers mee te nemen als ik in Houten was, maar iedere keer kwam er wat tussen. Nu per post besteld. Dus binnenkort in dit draadje diesels met verse nummers. Waarschijnlijk worden de locs op korte termijn ook gewheaterd, dus straks weer genoeg te doen in de werkplaats.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2013, 06:48:33 »
Hallo Ruud,

De Res'en zien er zo op het eerste gezicht goed uit. Zou je ook een close-up opname kunnen maken, voor meer details? En zou je ook de door jou gebruikte materialen kunnen benoemen, da's handig voor de mensen die het na willen doen. Tenslotte nog een tip het is niet gewheaterd, maar geweatherd. Dat levert weer meer resultaten op voor mensen die daarop zoeken  ;).
Goed bezig, ga zo door!

Groeten,
Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2013, 13:08:52 »
@ Bart Zegers,

Bij deze twee close up foto's van een geweatherde Res wagen. Helaas heb ik nog geen close up lens bij mijn camera, dus het blijft een beetje klooien met de foto's.





Al het verfwerk aan de wagens is met de kwast gedaan. Ik heb wel een compressor, maar moet nog eens een goede airbrush kopen. Voorlopig nog maar even met kwastjes weatheren dus. De draaistellen en buffers kregen een laagje Revell aqua color nr. 78 ( panzergrau/tank grey ) het blauw op de wiellagerkappen zag ik op een foto van een echte Res en dit leek me wel leuk om bij een paar van mijn wagens ook te doen.





De vloeren van de wagens werden eerst houtkleur geschilderd en daarna met verdunde zwarte verf ingewassen. Het teveel aan verf met een doek voorzichtig opdeppen. Ik gebruik alleen verf op waterbasis van Revell, Tamiya en Talens decorfin van de kantoorartikelen / hobbywinkel die 3 minuten lopen van mijn huis is. Deze verf droogt snel en kwastjes zijn met een beetje warm water schoon te maken en dan direct weer te gebruiken.

De zijkanten van de wagens werden met verschillende kleuren verf gedrybrushed. Hiervoor kun je wit grijs en bruintinten gebruiken en hiermee evt. verschillende kleuren mengen.

Ook is het leuk om gerepareerde delen na te bootsen. Hiervoor neem je een kleur verf die in de buurt komt van de kleur die de wagen al heeft, maar dan wat lichter of donkerder om het verschil goed te zien. Hier kun je een paar rongen, een deur, luik op stuk beplating van een wagen schilderen. Deze verf moet wel zo egaal mogelijk en dekkend aangebracht worden voor de rest van de wagen geweatherd wordt.

Voor degenen die nog ervaring op moeten doen met het weatheren adviseer ik om eerst op een afgeschreven Lima of Piko wagentje te oefenen. Pas als je het drybrushen onder de knie hebt pas met duurdere modellen beginnen.

Ik hoop dat de uitleg en de foto's duidelijk genoeg zijn. Anders hoor ik het wel.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2013, 13:24:19 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2013, 00:12:57 »
Hallo allemaal,

Eindelijk mijn blanco 2400 weer van nummers kunnen voorzien. Hier de blanco loc;



En met nummer...de eerste 2500 !!! Ruud blij ;D



En het nummer op het neusje;



Als Roco geen 2500 nummers en geel grijze handgrepen kan fabriceren doe ik het zelf toch lekker !!!  ;D

Nu nog een aantal rode zwaailichten scoren voor mijn 2400's.

Groeten Ruud B.

« Laatst bewerkt op: 15 mei 2013, 02:58:52 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2013, 06:39:29 »
Bedankt voor de close-up foto's en de uitleg, duidelijk!

Groeten,
Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2013, 22:24:51 »
Hallo allemaal,

Ik kon even niet verder met de huisjes, omdat ik een aantal kleuren verf niet heb. Daarom eerst even begonnen aan het 2200 project. 5 van deze locomotieven moeten onderhanden genomen worden.

Hier de foto's met uitleg bij de aanpassingen; (plaatjes zijn aanklikbaar voor vergroting)


Deze loc is omgenummerd naar 2203. Ook heb ik de ramen eruitgehaald om de binnenkanten van de raamsponningen zwart te kunnen verven om te verbergen dat het glas van de raampjes nogal diep ligt. Daarna de raampjes weer in de cabine gelijmd. Op deze foto is goed te zien hoe dit eruitziet naast de 2209 zoals deze bij Roco afgeleverd wordt.


Zijaanzicht van de 2203. De draaistellen zijn al grijs geverfd. Het glimmende zwart is verdwenen en dit is gelijk de basis voor de weather behandeling die de loc nog krijgt.


Close-up van de neus met de koppeling en alle remslangen er op. De kranen van de remslangen zijn zilver geschilderd met rode hendels. Ziet er toch leuker uit dan al het zwarte plastic wat standaard in het zakje met kleine onderdeeltjes zit.

Tot zover, zodra ik weer verder ben met het 2200 project plaats ik weer een update.

Groeten Ruud B.

« Laatst bewerkt op: 17 mei 2013, 22:27:42 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2013, 22:27:56 »
Hoi Ruud,
Netjes gedaan (y)  Ik ben ook nog van plan om mijn 2400 te superen.
Groeten,
Rienk

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2013, 23:26:08 »
Hoi Rienk,

Bedoel je een 2400 of een 2200 ?

Ik heb allebei de series...en ze zijn leuk om te superen en weatheren....mooi gezicht straks met vieze oude wagons er achter.

Groeten Ruud.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2013, 23:32:50 »
Hoi Ruud,
Ik bedoel de 2400 van Roco ( de bruine met vignet met loc nummer 2417).
Nu is er nog niks aan gebeurt maar ga binnenkort (als de baan iets verder gevorderd is) ook eens aan de slag met het wheateren van mijn locs (zijn er nog maar 2 dus ben ik lkkr snel klaar ;D). Ik vind het nog wel een beetje spannend, stel je voor je verkl**t het dan is dat toch zonde. Ik ben overigens ook nog van plan om een bruine 2200 aan te schaffen zonder vignet. Ook een hippeltje zou nog leuk zijn. ::)
Groeten,
Rienk

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2013, 14:08:17 »
Ha Ruud,

Netjes gedaan en dat ziet er mooi uit zo. :)

Groetjes,

Antal

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2013, 14:12:45 »
Hoi Antal,

De locs was netjes....maar nu te vies en roestig om beet te pakken;









Wat een ouwe afgetrapte 2200 zeg....hoe lang zou die nog in dienst blijven ?

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2013, 14:18:21 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2013, 14:19:19 »
Knap gedaan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Werkplaats Wael en Bosch
« Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2013, 14:42:10 »
Hallo Sven,

Het is een beetje behelpen zonder airbrush, maar ik ben tevreden.

klik !!
Waar zou de 1304 met die ouwe diesels heengaan ? Is dit een slooptransport, of gaan deze diesels naar de werkplaats voor groot onderhoud ? Wie het weet mag het zeggen..... ;)

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.