Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Kwaliteit Artitec DE1?  (gelezen 17440 keer)

Roco-Roger

• Offline Offline
  • modeltreinen is de mooiste hobby
Kwaliteit Artitec DE1?
« Gepost op: 24 March 2013, 11:55:05 »
Hallo mede modelspoorders,

ik heb onlangs in Houten op Rail 2013 een DE 1 gekocht van Artitec,waar ik later zelf een ESU lokpitot 4.0 hen gezet.
het eerste probleem deed zich gelijk al thuis voor toen ik de trein (toen nog analoog ) wilde testen op een stukje analoge baan, ......niks dus, alleen de lichten deden het en een bromtoon was te horen, het ding open gemaakt en toen bleek dus het motortje te zijn vastgelopen aan een plastic braampje aan de onderkant van de bodemplaat van het interieur.
oke dat was dus opgelost,decoder erin,pats geen verlichting meer,naar een bekende van mij gegaan om CV te wijzigen (gaat met de MM van Roco dus niet meer bij een ESU 4.o ),en daar ging de DE ,met verlichtng en al.
Blijkt nu dat mijn DE (nr 40 bouwjaar 2012) 10 x meer herrie te maken dan zijn DE (dacht nr. 51) van iets eerder bouwjaar.
ik moet er bij vermelden dat het mij al opviel toen ik mijn DE thuis open had gemaakt dat aan de onderkant van de bodemplaat van het interieur ter hoogte van de motor al het een en ander was weggevijld ,alsof de motor er anders niet in zou passen (vandaar die braam natuurlijk ).
Mijn vraag is zijn er misschien nog meer mensen hier die soortgelijks hebben meegemaakt,veel herrie makende motortje of handmatig aangepaste onderdelen of heb ik weer een blauwe maandag model i.p.v. een blauwe engel ?
« Laatst bewerkt op: 26 March 2013, 13:02:37 door Ronald Koerts. Reden: titel aangepast van \"Artitec DE 1 miskoop?\" naar \"kwaliteit Artitec DE 1?\" »
2 rail ,aangestuurd door koploper en DR5000 ,naar duits voorbeeld tijdperk III-IV

tinus

• Offline Offline
Re:artitec DE1 miskoop?
« Reactie #1 Gepost op: 24 March 2013, 12:00:09 »
Handmatig bijgewerkt is echt iets van Artitec!! :'(.

Of dit bij Artitec of de fabriek gebeurd weet ik niet, maar meerdere modellen
die ik nu heb, hebben wel wat "lap" plekjes.

Tinus.

Roco-Roger

• Offline Offline
Re:Artitec DE1 miskoop?
« Reactie #2 Gepost op: 24 March 2013, 12:07:28 »
Nou Tinus,

als het dan nog fatsoenlijk zou werken oke,maar dit,is mij eerste en waarschijnlijk de laatste van Artitec,of ze moeten met een fatsoenlijke oplossing komen,zal ze zeker een mail sturen.
2 rail ,aangestuurd door koploper en DR5000 ,naar duits voorbeeld tijdperk III-IV

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 March 2013, 12:14:31 »
Hallo King-Roger,

Ik zou er ook de balen van hebben, de treinen van Artitec kosten gewoon veel te veel voor dit soort onzin. In plaats van mailen zou ik de telefoon grijpen en direct vragen of je het model terug kunt sturen en ze een andere voor je hebben.

En dan zoeken ze maar fijn uit hoe ze de DE1 die jij nu hebt weer voor elkaar krijgen voor hij weer naar een winkelier gaat. Of ze zetten hem maar fijn in hun eigen vitrine....

In elk geval succes bij het oplossen van het probleem.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 March 2013, 12:34:17 »
Je kunt het beste even bellen met de winkelier waar je de DE-1 hebt gekocht. Het ding hoort in orde te zijn. Met Artitec bellen heeft niet zo veel zin, omdat je geen commerciële overeenkomst met hun hebt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Roco-Roger

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 March 2013, 12:38:26 »
Nou Peter, dat zal ik ook doen,hoewel ik bang ben dat ze elkaar de zwarte Piet toeschuiven zoals dat overal gebeurt.
Ik neem aan dat er zoiets als fabrieksgarantie is,dit is toch wettelijk zo,of vergis ik mij daarin?

europaard

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 24 March 2013, 12:41:44 »
Probeer eens een mailtje te sturen aan Artitec.
Dat heeft wel kans want de dame die een en ander behandelt is vriendelijk en toegenegen
waar mogelijk te helpen.

André

Richey

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 March 2013, 12:44:11 »
Naar Artitec zelf bellen kan ook, je kunt hem zelfs zelf daar komen omruilen.
Ik ben daar ook een keer geweest met een DE2, was keurig: ze hadden al een vervangend exemplaar klaarstaan voor me, ik heb hem daar op een proefbaantje zien rijden en daarna weer meegenomen. Echt keurig qua service, niets op aan te merken  (y).

Groet,

Richard

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

• Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
« Reactie #8 Gepost op: 24 March 2013, 12:45:54 »
Roger, ook ik heb problemen gehad met mijn in dit geval DE2 nr.179. Het model had nog geen 100 meter gereden toen de motor plotseling uitviel. Front-sluit en binnenverlichting bleven wel functioneren. Ik heb het model terug gestuurd naar Artitec te Amsterdam (met een briefje met daarin de waargenomen gebreken) alwaar het is gerepareerd en inmiddels via mijn leverancier aan mij is terug gestuurd. Ik heb geen technische kennis en ik vind het model te kwetsbaar om er zelf aan te prutsen. Wat ik heb begrepen bleek "de fout" in de printplaat te zitten.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 March 2013, 13:00:02 »
Nou Peter, dat zal ik ook doen,hoewel ik bang ben dat ze elkaar de zwarte Piet toeschuiven zoals dat overal gebeurt.
Ik neem aan dat er zoiets als fabrieksgarantie is,dit is toch wettelijk zo,of vergis ik mij daarin?

Je hebt een half jaar waar je het ding zonder meer kunt ruilen. Daarna heb je nog anderhalf jaar waarin je het aannemelijk moet maken dat het defect niet jouw schuld is, maar in de praktijk zal een winkelier het ding gewoon omruilen. Dat is de (Europese) regelgeving. Het houdt ook in dat je een loc in Duitsland (maar niet Zwitserland) kunt kopen en teruggaan naar een Nederlandse winkelier.

Maar om het eenvoudig te houden, neem gewoon contact op met waar je hem gekocht hebt.

Of, bel met Artitec, zoals diverse mensen in dit draadje aangeven. Zelf heb ik daar nooit gebruik van gemaakt en ik was er ook niet mee bekend, aangezien geen van mijn Artitec-modellen ooit maar een millimeter gereden hebben.

Mocht je de Artitec-route kiezen, dan zou je nog kunnen overwegen om je winkelier op de hoogte stellen, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #10 Gepost op: 24 March 2013, 13:06:34 »

Daar vergis je je in. Wat Peter al aangaf: Je hebt een overeenkomst met de winkelier / leverancier. Niet met de fabrikant. Bij problemen moet je je eerst melden bij de winkelier / leverancier. Deze dient het op te lossen. Neem eens een kijkje op consuwijzer: Consuwijzer over garantie

Even een paar stukken van Consuwijzer. Het zijn geen wetteksten maar geven wel een goed beeld van de bedoeling van de wet:

Citaat
U hebt recht op een goed product. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. U moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. Wat u van een product kunt verwachten hangt af van de volgende dingen:
wat de verkoper heeft gezegd
wat er in reclame is gezegd
- het merk
- de prijs
- of het product nieuw of tweedehands is

Citaat
Is een product ondeugdelijk? Dan hebt u de volgende rechten. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen voor u. Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Overleg hiervoor met uw verkoper. Hij blijft verantwoordelijk.

Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken.

Peter geeft het al aan: Ga naar de verkoper.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

• Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
« Reactie #11 Gepost op: 24 March 2013, 13:13:28 »
In de site van Artitec staat de procedure. Daarin staat ook aangegeven dat de leverancier op de hoogte wordt gebracht. Een defect model kan je rechtstreeks naar Artitec sturen. Dat heb ik ook gedaan op aanraden van mijn leverancier MTE. Artitec stuurt het gerepareerde model via de desbetreffende leverancier naar de eigenaar terug.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 March 2013, 13:25:26 »
Nu heef hij uitgebreid aan het model zitten prutsen en dat betekent einde formele garantie. Je zal het niet van de wet moeten hebben, maar van het inzicht bij de verkoper danwel Artitec dat ze klanten beter te vriend kunnen houden, ook wel service genoemd. Die is in de regel goed bij Artitec.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Roco-Roger

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 March 2013, 13:53:18 »
nou Henk,wat heet prutsen,
ik heb het model open gemaakt zoals beschreven in hun handleiding,je kan slechts voor elk probleempje het ding opsturen,ik woon zelf in limburg en EFFE langs gaan bij Artitec of de winkelier (deze stond immers op de beurs in Houten) in Haarlem is geen optie,dus wat wil je anders.
bij het open maken ben ik zeer voorzichtig te werk gegaan en ook niets is stuk gegaan,dus daarop kunnen ze me niks maken,maar wat je al schreef: service kan je maken of breken als je een zaak hebt,het spreekt zich snel genoeg rond als je service belabert is.
ik ga ervan uit dat alles wel goed opgelost gaat worden,alleen door wie is natuurlijk nog afwachten.

tinus

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 March 2013, 15:49:13 »
En hoe zit het met garantie wanneer er geen gebruiksaanwijzing bij het model zit?? ;D ;D

Tinus.