Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:04:11
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
  

Auteur Topic: temperatuur lokpilot ?  (gelezen 1663 keer)

jorg

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
temperatuur lokpilot ?
« Gepost op: 15 March 2013, 07:13:09 »
Hallo allen,

Gisteren heb ik met succes men allereerste lokpilot V4 ingebouwd in een roco diesel loc, met succes.
Ook nog aan de praat gekregen met het nieuwe roco mm setje, dat is een hele overwinning voor mezelf  (y).
Eerst heb ik wat liggen sukkelen omdat hij er als een speer van door ging natuurlijk.....als ik het goed voor heb moest ik dan de waarde van cv29 aanpassen....weet niet percies hoe ik het voor elkaar gekregen heb maar hij deed het ineens.
Nu is men vraag de volgende, na wat testen vond ik dat de loc op de plaats waar de decoder zit erg warm werd.
fabrieksklaar is deze lokpilot met plastiek omhulseltje voorzien, dan nog een stukje tape erover om hem op zen plaats te houden. Heb ik ergens een fout gemaakt of is dit normaal dat deze wat warmer wordt?
Halen jullie de bescherming er af om zo meer koeling te geven?

Mvg, Jorg

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:temperatuur lokpilot ?
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2013, 07:44:58 »
Ik haal nooit de bescherming eraf.

De decoders worden bij mij ook wel eens warm, maar nooit zo extreem dat er maatregelen moeten worden genomen.
groetjes Dion

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:temperatuur lokpilot ?
« Reactie #2 Gepost op: 15 March 2013, 08:41:21 »
Door de krimpkous eraf te halen ben je gelijk je garantie kwijt.
Dat een decoder wat warm wordt is normaal. Als de lok ook warm wordt is er meer aan de hand. Zou een te grote belasting kunnen zijn, bv te hoge motorstroom.

Eerst heb ik wat liggen sukkelen omdat hij er als een speer van door ging natuurlijk.....als ik het goed voor heb moest ik dan de waarde van cv29 aanpassen....weet niet percies hoe ik het voor elkaar gekregen heb maar hij deed het ineens.
Is knap als je met CV29 de snelheid omlaag gekregen hebt. Die heeft daaar niets mee te maken
De max snelheid kan je instellen met CV5. En verder met CV6 de middensnelheid en CV2 de startsnelheid.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:temperatuur lokpilot ?
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2013, 08:50:09 »
Citaat van: jorg op Vandaag om 07:13:09
Eerst heb ik wat liggen sukkelen omdat hij er als een speer van door ging natuurlijk.....als ik het goed voor heb moest ik dan de waarde van cv29 aanpassen....weet niet percies hoe ik het voor elkaar gekregen heb maar hij deed het ineens.

Dat een decoder wat warm wordt is normaal. Als de lok ook warm wordt is er meer aan de hand. Zou een te grote belasting kunnen zijn, bv te hoge motorstroom.

Klinkt eerder alsof er sluiting was tussen motordraden en raildraden ergens, maar dat dat probleem is weggegaan of hoogohmig is geworden, maar dat de decoder er wel schade door heeft opgelopen..... :-\

Lopi's kunnen redelijk goed tegen kortsluiting, maar ergens houd het op.
Succes, Hans
« Laatst bewerkt op: 15 March 2013, 08:53:41 door Hans sprinter »

lokpaint

  • Gast
Re:temperatuur lokpilot ?
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2013, 10:04:49 »
Hoi


Lijkt me eerder op een verbinding van een lichtuitgang met een motoraansluiting.

Daarom ook dat je met CV29 het ding kan temperen. Je zet hem op de foute rijtrap, het licht gaat uit en de lok is bestuurbaar ..of zoiets.

Ik snap nog steeds niet waarom er nooit eerst op een programmeerspoortje in de "stop" stand geprobeerd wordt om CV1 uit te lezen.
Lukt dit dan namelijk niet dan is er iets aan de hand, maar blaas je niet gelijk de decoder op.

Bart
« Laatst bewerkt op: 15 March 2013, 10:07:06 door lokpaint »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:temperatuur lokpilot ?
« Reactie #5 Gepost op: 15 March 2013, 11:20:29 »
Ik heb hier op het forum wel eens gelezen dat het niet zonder risico is om een decoder teveel in te pakken met dubbelzijdig plakkend tape. Dat spul isoleert namelijk erg goed, waardoor de warmte van de decoder niet goed weg kan. Een stukje tape aan de onderkant om hem vast te zetten, prima, maar zeker niet 'opsluiten'.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:temperatuur lokpilot ?
« Reactie #6 Gepost op: 15 March 2013, 13:10:24 »
Staat ook in de handleiding:
Citaat
Never wrap the decoder in insulating tape. If there is no ventilation
around the decoder, it may lead to a heat build-up and ultimately
to the destruction of the decoder. Rather apply the insulating tape
to the metal parts of the locomotive.

En o.a. bij de waarschuwingen:
Citaat
• Do not remove the heat shrink sleeve on the decoder.
• Never wrap the decoder in insulation tape, since this may cause
overheating.

Gr.
Eric
« Laatst bewerkt op: 15 March 2013, 13:12:08 door Remunj »
Gr.
Eric

jorg

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re:temperatuur lokpilot ?
« Reactie #7 Gepost op: 16 March 2013, 17:05:24 »
ondertussen zijn we klaar met loc nm 4   (y)
nog heel wat aan testen geweest, niks aan de hand lijkt het.
wel even een rook wolkje gehad bij 1tje en sterke verbrande geur... ???
dirrect gestopt en loc onder de loep genomen, niets te zien. strange!
als je niets doet, doe je niks verkeerd  ::)

groeten Jorg

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:temperatuur lokpilot ?
« Reactie #8 Gepost op: 16 March 2013, 17:11:44 »
Rookwolkje en sterk verbrande geur? Dan is er toch echt iets aan de hand. Iets in de decoder is doorgebrand. Als de loc gewoon rijdt, misschien de verlichtingscomponent. Heb ik ook een keer gehad.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus