Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 20:43:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 20:08:21
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36

Auteur Topic: Locs hybride maken  (gelezen 11315 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Locs hybride maken
« Reactie #30 Gepost op: 17 July 2013, 07:43:31 »
2-rail en 3-rail samen op 1 baan werkt erg goed met K-Rails en slanke wissels. Onze hele baan is zo opgebouwd en we rijden zowel analoog als digitaal en dus 2-rail en 3-rail allen op dezelfde baan. Inderdaad wel goed uitkijken voor de wielafstand. Iedereen is welkom om het uit te komen proberen. Op maandagavond en woensdag middag zijn we aanwezig op de club (DigiMRC).http://www.digimrc.nl/

Groet,
Bert

Kijk aan, toevallig ben ik volgende week een weekje in Den Haag. Zijn er maandagavond as mensen Bert?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 17 July 2013, 08:16:04 »
Nog even een laat duitje in he zakje,

Ik heb een DJH NS 3900 (en nu ook m'n Werps NS 5300, maar die heb ik nog niet op 3-rail getest) gebouwd om op twee en drie rail te rijden. De 3900 doet het prima op zowel 2- als 3-rail

De loc is standaard 2-rail, en ik heb een normale ESU lokpilot gebruikt. Het  zwarte draadje zit aan het frame gesoldeerd, dat stroom van de rechter wielen opneemt. het rode draadje is aan de middenpool van een klein schakelaartje uit de rommeldoos gesoldeerd. Aan een van de buitenpolen van de schakelaar zit de stroomafname van de linker wielen, op de andere pool zit het contactpunt van de sleper, gemonteerd in de tender.

Als de schakelaar op 3-rail staat en de loc staat op 2-rail, dan pikt de loc gewoon geen stroom op, als de schakelaar op 2-rail staat en de loc staat op een 3-rail baan, dan zijn beide stroomafnames op dezelfde pool, zonder gevaar van de decoder.

mvg,
Rick

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
Re: Slanke k-rail wissels geschikt voor tweerail?
« Reactie #32 Gepost op: 18 July 2013, 14:27:53 »
Zijn er mensen die met nem genormeerde tweerailmodellen over die slanke (nou ja) wissels crossen? Geïsoleerd is één ding, wielprofielen is een tweede.
Ik kom dit draadje wat laat tegen, wellicht misleid door de kop "Locs hybride maken". Je kunt met 2-rail modellen over 3-rail rijden, andersom met 3-rail rijden op 2-rail kan ook, maar dan moet je meer aanpassingen doen aan de lok en de wagons. Het vergt in beide gevallen een analoge en/of digitale blokbeveiliging om kortsluiting te voorkomen.
Zelf koos ik voor k-rails, peco en piko, en daarop rijden 2-rail en 3-rail modellen.

Hoewel ik voornamelijk k-rail  "zogenaamd slanke" wissels gebruik, blijk je de speelgoed wissels van na 1980 (recht en meegebogen) ook geschikt te kunnen maken voor 2-rail gebruik, door de letter 'A' eruit te wippen, en de strijkregels langer te maken (oudere types hebben geen letter 'A'). Je moet dan wel de rails aan weerszijden van de 'A' alsnog stroom-voerend maken. Kruiswissels zijn iets lastiger in het gebruik.

De reden waarom NEM-assen te vaak ontsporen op k-rail wissels zijn de te korte strijkregels. Natuurlijk kun je dan de wielafstand op de as verkorten, maar je kunt ook de strijkregels vervangen door langere.

Vragensteller wil oorspronkelijk zijn 2-rail loks op de 3-rail baan van z'n vader laten rijden, en de 3-rail loks van zijn vader op z'n eigen 2-rail baan.
De k-rail aanpak is voor zijn baan geen goede oplossing want hij heeft al rails, en kennelijk heeft zijn vader geen k-rails maar C-rails. De bovenleiding-omschakeling (2-rail/3-rail) werkt niet voor diesel loks. C-rails moet rail voor rail geisoleerd worden, en C-rail wissels hebben ook te korte strijkregels voor de NEM-wielafstand.
Ik zie z'n vader daar nog niet toe overgaan.

Er is dus eigenlijk alleen maar een oplossing om zijn e-loks, mede geschikt te maken voor de baan van z'n vader. En de loks van zijn vader op zijn 2-rail baan kan hij maar beter vergeten. Want de aanpassingen die dat vergt aan de beveiliging van z'n eigen baan zijn nogal begrotelijk.

Ik raad hem de aanschaf aan van een wielpersje om de wielen iets strakker op de as te plaatsen, en wens hem een hoop geduld en knutseltalent toe.

« Laatst bewerkt op: 18 July 2013, 14:44:10 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #33 Gepost op: 18 July 2013, 16:55:16 »
Kijk aan, toevallig ben ik volgende week een weekje in Den Haag. Zijn er maandagavond as mensen Bert?
Hoi Henk,

Zoals gemeld, zijn we altijd op maandagavond en woensdagmiddag aanwezig.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

henk

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 18 July 2013, 21:38:51 »
Okay, moet even met de baas overleggen Bert.

Ondertussen heb ik een k-wissel geleend en dat gaat tot nu toe goed met nem wielen. Soms blijft het haakje van een Profikoppeling hangen achter zo'n paaltje dat de sleper over de kruisende rail moet hijsen. Het is in ieder geval hoopgevend. Ik wil alleen maar een universeel testovaal dat via twee wissels met de rest van de baan (Rocoline) is verbonden. Bij normaal gebruik moet dat dan opstelruimte bieden aan een flinke goederentrein. Materieel dat echt niet wil, krijgt dan maar een rijverbod voor dat ene spoor.

Ja, dit onderwerp wijkt nogal af van de oorspronkelijke vraagstelling, maar ik krijg de titel niet veranderd.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Wat wil je voor titel dan
« Reactie #35 Gepost op: 18 July 2013, 22:06:29 »
Ben benieuwd naar het resultaat  :P

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #36 Gepost op: 19 July 2013, 12:04:24 »
Soms blijft het haakje van een Profikoppeling hangen achter zo'n paaltje dat de sleper over de kruisende rail moet hijsen.
PuntKontacten(puko's) mogen volgens de NEM niet hoger zijn dan een spoorstaaf (2.5 mm, k-rail is code 100). Soms zijn Puko's iets hoger, maar nooit hoger dan 2.7 mm. De sleper hoort dat niet nodig te hebben. Je kunt dus of de puko iets omlaag drukken, of een klein stukje van het beugeltje van de koppeling knippen (max. 0.2 mm moet genoeg zijn).

Jan Willem

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #37 Gepost op: 19 July 2013, 12:31:02 »
PuntKontacten(puko's) mogen volgens de NEM niet hoger zijn dan een spoorstaaf (2.5 mm, k-rail is code 100).
Waar zie je dat staan in de NEM? Vroeger was er een NEM norm voor de hoogte van de puntkontakten, maar die bestaat niet meer.
De hoogte van de puko's heeft overigens niks te maken met de railcode. De hoogte wordt bepaald t.o.v. de bovenkant van de spoorstaaf. Op normaal spoor liggen de puntkontakten iets lager dan de spoorstaven, maar in wissels en kruisingen moeten ze boven de spoorstaven uitsteken om te voorkomen dat de sleper de spoorstaaf raakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #38 Gepost op: 19 July 2013, 13:15:33 »
Hoi Henk,

Zoals Bert al aangaf ben je welkom in Den Haag bij DigiMRC. Voor adres zie website of stuur e-mail naar info@digimrc.nl.

Wij kunnen je op de clubbaan laten zien hoe je hybride kunt rijden.
Dit door middel van Marklin K-rai met treinen in:, 2-rail, 3-rail en dan zowel analoog als digitaal

Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

henk

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 20 July 2013, 12:10:34 »
Okay, Eric en Bert. Maandagavond sta ik op de stoep met een hoop vragen. Lange tweeassers lijken een bottleneck. Niet van Fleischmann, dat gaat bijna soepelder door het k-wissel dan modellen met Märklin tweerailwielen, maar vooral van merken met 'Chinese' wielen en koppelschachten. De hbis en de dubbele Nordwagon wagens van Hobbytrade ontsporen èn blijven haken. De hbis van Roco doet het dan weer prima. Ik experimenteer nog even verder.

eric10nl

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #40 Gepost op: 21 July 2013, 07:22:46 »
Hoi Henk,

Ik ben er maandagavond zelf niet, maar Bert wel en die kan je alles vertellen.

groetjes,
Eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #41 Gepost op: 21 July 2013, 08:02:56 »
Okay, moet even met de baas overleggen Bert.

Ondertussen heb ik een k-wissel geleend en dat gaat tot nu toe goed met nem wielen. Soms blijft het haakje van een Profikoppeling hangen achter zo'n paaltje dat de sleper over de kruisende rail moet hijsen. Het is in ieder geval hoopgevend. Ik wil alleen maar een universeel testovaal dat via twee wissels met de rest van de baan (Rocoline) is verbonden. Bij normaal gebruik moet dat dan opstelruimte bieden aan een flinke goederentrein. Materieel dat echt niet wil, krijgt dan maar een rijverbod voor dat ene spoor.

Ja, dit onderwerp wijkt nogal af van de oorspronkelijke vraagstelling, maar ik krijg de titel niet veranderd.

Er zijn extra koppelingen van Fleischmann (korte haakje), om op rails met tanden te rijden.
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Blom

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 21 July 2013, 22:28:14 »
Jan,

Helemaal in het begin van dit draadje suggereerde je om een overgangssectie te maken tussen een3-rail en een 2-rail baan. Dat heb je toen laten zitten vanwege het feit dat je geen fatsoenlijke puko's kon maken. Er is (zijn ?) echter puko's op rol te krijgen. Uit mijn hoofd onder de naam pukoband.... Misschien kun je daar wat mee.

Jan

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
Re: Locs hybride maken ->puko-band
« Reactie #43 Gepost op: 22 July 2013, 15:21:46 »
onder de naam pukoband.
Jan Willem

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #44 Gepost op: 22 July 2013, 16:15:25 »
Peco sl17 / 18 kan ook hier

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....