Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80  (gelezen 7944 keer)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Gepost op: 27 juni 2007, 23:40:15 »
Zeer zelden blijven modellen van mij precies zoals ze nieuw uit de doos komen. Het ombouwen en omschilderen / spuiten van treinmodellen, begon al op zeer jeugdige leeftijd, en het gaat maar door.

Mijn hagelnieuwe en strak in de lak zittende V60 moest er aan geloven, dit spoor 1 Marklin Maxi model is omgebouwd naar een Belgische Reeks 80.

Op het eerste gezicht, lijken de loks van beide landen op elkaar, nadere beschouwing leert, dat er toch wat subtiele verschillen zijn.

Aan de hand van een aantal foto's geef ik stap voor stap de ombouw verschillen.

Aangezien dit de eerste keer is dat ik een aantal foto's plaats, probeer ik eerst een foto te plaatsen en te kijken of dat gelukt is.

Een aantal dagen geleden ook geprobeerd, maar toen was ik de gehele tekst kwijt, ken je dat? Maar dat is meer iets voor "Dat gebeurd mij nooit"



Als het goed is staat hierboven nu de foto, waarop te zien is dat de beide brandstoftanks 2 mm verhoogd zijn met een styreen! plaatje.

Zoniet, HELP!

Tot volgend bericht

Ries

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2007, 23:48:33 »
Oeh VETTTTTTTTTTTTTTT, deze ga'k maar eens volgen, ben zeer benieuwd :P :P :P :P :P :P ;) 8)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

ReesCees

  • Gast
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2007, 23:53:19 »
Das idd leuk om te gaan volgen. Ben erg benieuwd naar volgende beelden.

Kees-Jan








..............
Zeer zelden blijven modellen van mij precies zoals ze nieuw uit de doos komen.
...............

Ik heb twee kinderen ;)

als dit niet kan hier haal ik het weg hoor.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2007, 00:29:37 »
 ;D

Het werkt  :o

Gaan we snel verder met foto 2!

Hier is het oude luik te zien van het machinistenhuis, dit luik is te hoog, voor het Duitse model niet zo'n ramp, maar het Belgische model krijgt een gele band en die zit net boven het luik.




Na het gladslijpen een nieuw luik gefabriceerd uit Styreen!
Uit de uitroepteken blijkt dat styreen "mijn materiaal" is, ik ben dan ook van plan De waarde Heer Dilz bij te staan met de styreen promotie!
Zeker in spoor 1 zet dat zoden aan den Dijk.

Goed hieronder het nieuwe luik, tevens is de uitsparing te zien voor de brandstof peilglazen, iets wat bij de Duitse machines niet op die plaats zit.



Bovenstaande foto geeft voor mij weer, waarom ik gek ben op spoor 1, het oogt "echt" , de werktafel verandert in een fabriekshal, een kapje van een lok dwarrelt niet over tafel, maar moet met logistieke precisie ergens geplaatst worden. De componenten lijken ook "echt" heerlijk!
De meeste mensen zeggen; spoor 1, daar heb ik al helemaal geen ruimte voor! Maar beste mensen, ik kan u verzekeren dat het knutselen aan een spoor 1 model zeer bevredigend is, men kan het afgebouwde model in een diorama plaatsen of een kleine module maken en een rangeerpuzzel oplossen met een lok en een paar wagens. Sorry, ik dwaal af, in een ander draadje wil ik nog wel een keer een lans breken voor spoor 1.

Het eindresultaat van het luik met de gele band er perfect boven.




De bufferbalken zijn ook iets anders, dan van de Duitse broeders.
De reeks 80 kent vierkant buffers en de trein en hoofdresevoir slangen met de kopkranen zijn lager en dichter bij elkaar geplaatst.




Verder zijn aangepast, het relingwerk, de front en sluitsein units (afgietsels) het verwijderen van het derde frontsein.

Als laatste werd het model flink vervuild, de 8040 in model, staat er niet best bij, dit in tegenstelling tot de echte 8040, welke bij een Belgische museum organisatie rijd.

Te zien is dat het model last heeft van koelwater lekkages (links voor) tevens is er een olieleiding gescheurd en heeft dat de rechterkant van de lok enigzins vervuild, amei zeg.

Hieronder is nog een en ander te zien.


Koelwater problemen en overgeschilderd stuk bij het nummer.


Serieuze olie lekkage


Pruttelend in het avond zonnetje



Mocht je nu denken wat bouwt die gozer snel, valt wel mee hoor, het moest eigenlijk staan in de rubriek "wat hebben we gebouwd"

Volgend project "De Esslingen diesellok" van de ZLSM, is nog niet gebouwd en dat zal dan ook een stuk langer duren, dan bovenstaand verhaal  ;D
De Esslingen lok is tevens gebaseerd op een V60 lok, ach wat sommige hier hebben met het slachten van "Anna's" heb ik met de V60.  :'(

Morgen de aftrap van het project!

Groet,

Ries


« Laatst bewerkt op: 28 juni 2007, 00:53:51 door Ries. Reden: foto was niet goed »

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2007, 00:32:03 »
Bijzonder fraai zeg !  :)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2007, 00:44:25 »
@ Kees Jan
Ik heb er ook twee, op 19 juni is onze dochter Jo-Ann geboren, zal is wat foto's nemen, misschien verandert die ook wel  ;D
Die gozert van mij is 10 jaar en nu je het zegt, die is ook flink verandert  :o
By the way, van mij kan die, ik hou wel van "subtiele" woordgrappen.

@ Michiel
Sorry jongens, dat er bij dit project niets te volgen viel, het hele verhaal is al klaar.  :-[

Maar zoals gezegd, ik beloof dat de Esslingen lok wel een spannend en mooi vervolg verhaal wordt.

« Laatst bewerkt op: 28 juni 2007, 06:13:54 door Ries »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2007, 06:31:02 »
Durf het bijna niet te zeggen, maar het plaatje in de anvondzon langs de dijk is goed, alleen geven de flenzen het model weg. Verder vind ik hem gewelding. Maar dat schijnt in schaal 1 geen kunst te zijn  ;)

Enne we hebben hier ook al een spoor0 figuur rondlopen die dat stevig propageert, begin jij met spoor1, dat wordt straks een titanenstrijd ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2007, 07:22:47 »
Hey Stig, blij dat je het toch aangedurfd heb  ;)

Bedank voor je opbouwende kritiek, inderdaad zou Fine-Scale het afmaken, bezit al Hosentrager spoorstaven, als alles mee zit is daarmee volgend jaar een Fine Scale module mee gemaakt. Hou mij in de gaten.
Binnenkort trouwens, wat meer in jouw straatje; een restauratieproject van een NW2 van USA Trains, schaal G (1 op 29).

Wat het propageren van spoor 0 en 1 betreft, zijn Frits en ik "brothers in arms".
Ik spreek voor mezelf en let op mijn woorden, dat belachelijk  ::) hoge h0 percentage van 80% gaat echt naar beneden, moeilijke tijden voor h0 branche  ;D

Big Scale is Big Fun
(Om de subtiele grappenmakers, deze keer voor te zijn, we hebben het over treinmodellen  ;D

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2007, 11:26:51 »
Dat ziet er bijzonder fraai uit. Vooral die laatste foto's. Ik dacht eerst dat dat een foto van het orgineel was:P
Voor grootspoorfoto's zie site

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2007, 11:40:48 »
hij's fijn  ;)
Maar laat frits niet horen dat je met styreen werkt, hij is bovenal metaalboer.  ;D

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2007, 11:44:59 »
Genieten hoor dit soort topics over zelfbouw!!
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2007, 12:00:05 »
@ Jaap
ik dacht, laat ik is wat terug doen voor die man, altijd in de weer met die sfeerplaatjes van hem, laat ik ook is een sfeer plaatje insturen  ;)

@ Floris
Frits en ik accepteren elkaars zwakheden  ;D



neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2007, 12:24:40 »
Ries met dit resultaat vind ik het nie erg dat er niks te volgen valt, zo kunnen we allemaal lekker snel het resultaat zien. En ik blijf bij m'n eerste uitspraak hij's VETTTTTTTTTTTTTT ;)( dit geval zelf letterlijk en figuurlijk met die olie lekkage ;D ;D).

Als ik dit zie sluit ik toch nie uit dat ik ooit weer eens terug vlieg van N naar 0e(ja smalspoor, zekers ook lachuh ;)) ofzo ;D

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2007, 18:36:18 »
Vanmiddag gespot op den dijk!

De overbrengingsrit door de 8040, van de toekomstige Esslingen lok naar de werkplaats.



De lok werd met de ketting gesleept, twee noodbuffers waren aangebracht voor de rit.



De ex V60 heeft een aardig kleuren palet, dit komt door een turbulente geschiedenis na haar buitendienststelling bij de DB.

Zij is eerst als museumlok in originele staat terug gebracht, dit is nog te zien aan het onderstel. De toenmalige eigenaar had na veel geld en moeite te hebben geinvesteerd, geen interesse meer. Zij is toen overgenomen door ondergetekende, die eerst nog een reeks 80 erbij wilde hebben, vandaar de gele kleur voor de Z strepen.
Maar amei nog een belg erbij, toen kwam het plan de lok in de Mittel Weser Bahn MWB kleuren te spuiten. Daarna is nog overwogen er een Italiaanse rangeerlok van te maken.

Na de aanschaf van het boek "Zechen-und Hafenbahnen im Ruhrgebiet" van Jorg Hajt (aanradertje), viel het oog eeneens op de Esslingen EH 244 lok.

Het betreft een lok verwand met de V60, hij werd door de Esslingen fabriek gebouwd en werd geleverd met motoren van resp. 440, 700 en 900 Pk. Na vele jaren voor Duitse Privaten gereden te hebben (HOAG en Eisenbahn und Hafen) is er een exemplaar bij onze Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij terecht gekomen. Na een revisie heeft zij haar Industrie look (Groen / Geel met zwarte schrikstrepen) ingeruild voor het ZLSM Livrei, het mooie Bordeaux met zandgele biezen.

Doordat deze loks voorzien waren van een grotere motor staat het machinistenhuis wat verder naar de korte huif toe. Dit maakt de korte huif kleiner als die van de V60 en de lange huif uiteraard, bij gelijke afmeting van het machinistenhuis uiteraard wat langer. Ook zijn waarschijnlijk voor de zichtlijnen van de machinist de huiven aflopend.

Het geheel maakt een lekkere eigenwijze indruk en daar houden wij wel van, aldus geschied dat bovenstaande V60 binnenkort omgebouwd is naar een lekker eigenwijs model.

Op deze voortreffelijke site is de levensloop te bekijken van de E244 van de ZLSM:
http://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1402278&id=31571&action=portrait

Hier is een foto te zien van een zusterlok:
http://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1402278&file=essl_5279_51&action=image

Let op, vanavond begint het draadje "Spoor 1 V60 wordt Esslingen EH244"

Groet,
Ries

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Spoor 1 V60 wordt Reeks 80
« Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2007, 18:49:24 »
Nou ik ben benieuwd maar het belooft iets heel moois te worden.
Voor grootspoorfoto's zie site