Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Inspirerend door Karben
Vandaag om 10:56:29
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 10:40:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:29:40
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Piko 1136 van AC naar DC door Ben
Vandaag om 09:35:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 08:59:46
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 08:04:31
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:43:51
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Noordernet
Vandaag om 06:07:30
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38

Auteur Topic: Alleen voor 50 plussers  (gelezen 43918 keer)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re:Alleen voor 50 plussers
« Reactie #120 Gepost op: 10 March 2013, 19:30:41 »
Nou Frans, ik ben nog te jong ;D om dit gezien te hebben.

Jeroen

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 10 March 2013, 20:07:47 »
Citaat
ik ben nog te jong  ;D om dit gezien te hebben

Citaat
Zo te lezen heb ik toen een hoop gemist.   ;) ;D

Toch niet omdat je ook te jong bent?  :P ;)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #122 Gepost op: 10 March 2013, 22:20:59 »
John: Heemstede (waar ook mijn ex vandaankomt, ook zij vertelde over dit soort toestanden  :D ) geldt voor mij als "buitengebied"... en Henk, Vriend, dat is Zeist voor mij dus ook... ;) ;), want dat ligt 'veel te ver' oostelijk van Amsterdam... 8)

De Winter '62-'63: tsja: John reed op de Kaag en ik stond op de Noordzee... Ik wéét het nog wel, maar helaas zijn dáár geen foto's van, helaas  :'(  (daarom ben ik ook zo'n grote fan van Luud Albers en tijdgenoten, die zelfs kostbaar foto- en filmmateriaal 'verspilden' aan trams en treinen  (y) )

Enne: Beste 'Mijnheer Jaap'  ;) , gewaardeerde Mitropa-opa: wat 'heeft U gemist'? 1962 hebbie toch wel bewust meegemaakt???
[En ik ben eigenlijk verbaasd, dat we nog steeds niet naar dat tochtige Stationsplein zijn verbannen]

Frans, die toen nog alleen maar "Fransje" was
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #123 Gepost op: 10 March 2013, 22:56:28 »
Wat dacht je van de märklin startset uit de langwerpige rode kartonnen doos met gele binnenkant en mooie tekening op het deksel?
En dan de rails uitleggen op de groene of bruine JABO tot je niet meer op je knieën kon zitten van de kl**e JABOribbels.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #124 Gepost op: 10 March 2013, 23:28:41 »
 ??? RODE Mä-doos? Die zijn dan nog lichtblauw! :o
En dat in combinatie met JABO?

JABO is inderdaad ons 50+ tijdperk, maar ik denk eerder dat jij hier PRIMEX in één van de eerste uitvoeringen bedoelt...
(en daarmee zit je dus wél "op het randje" ;) )

Ook mijn ouders hadden bruine (beige?) JABO en daarop een karpet...

(y) Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Teun60

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 10 March 2013, 23:52:38 »
Elke dag op de fiets naar school langs Otto Simon. En dan bedenken dat die enorme hal vol moest liggen met Fleischmann, en Faller, en, en, zucht, smacht...
Met vriendelijke groet,
Teun

GerardvV

• Offline Offline
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
« Reactie #126 Gepost op: 11 March 2013, 00:09:08 »
Wellicht nog voor jouw tijd maar de Märklin dozen waren echt rood ;D ;D
Deze doos dus;
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #127 Gepost op: 11 March 2013, 00:10:05 »
@Teun60

"Elke dag op de fiets naar school langs Otto Simon. En dan bedenken dat die enorme hal vol moest liggen met Fleischmann, en Faller, en, en, zucht, smacht..."

Nog erger Teun ,in die tijd was het een onderdeel van onze organisatie, en heb nog zaken gedaan met Otto Simon.
Ik heb er een Sprinter kunnen kopen met wat korting.

Wil.(71)

Teun60

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 11 March 2013, 00:38:44 »
@willem22

In die tijd hadden ze inderdaad personeelskorting, misschien heb ik daar wel mijn eerste 1200 aan te danken  :)
Met vriendelijke groet,
Teun

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #129 Gepost op: 11 March 2013, 08:07:46 »
soms ben je een aantal dingen kwijt, maar door het lezen van dit draadje komen veel dingen weer boven drijven.
De kolenkachel ,mijn vader zorgde er smorgens voor dat de aslade geleegd werd en al mijn broer en ik beneden kwamen
brandde de kachel al, de kachel was zo'n zwart rond model, en dan niet te vergeten de kolenboer met volgens mij een bedford met een open bak had. pas in 1966 kregen we gas, ook mijn moeder kookte op gas potten we hadden een 3 pits gasstel en de gaspot achter een gordijn. en alleen in de woonkamer was het warm in de winter, en vorst bloemen op het enkelglas de volgende morgen in de slaapkamers, en dan kwam er een bakker en melkboer en groenteboer langs, en de de kruidenier kwam het boekje halen en dan later op de dag de boodschappen brengen.

Maar ik mis die tijd niet,misschien alleen het gedrag van de mensen,die was 10 keer beter dan nu we zijn individuen geworden, de saamhorigheid is verdwenen want we denken dat we elkaar niet meer nodig hebben, we hebben geen tijd meer voor elkaar we reageren op het beledigen af dat is onze maatschappij jammer dat we bijna niets meer hebben van die tijd.oja de hele avond voor de TV hangen (wij treintjesgekken niet) ;D  met 120 zenders en dan maar zeuren dat er niets op is.

Maar 1 ding wil ik nog kwijt dat is gerelaarteerd aan onze hobby, we klagen steeds maar weer dat onze modellen duurder worden, waren we maar zo tevreden met onze treintjes als uit die tijd, wedden dat we 10 keer meer plezier aan de hobby hadden dan nu.

mvgr Evert.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2013, 10:19:57 door mass am see »

koekepeers

• Offline Offline
  • 00-H0 IR-NS
« Reactie #130 Gepost op: 11 March 2013, 09:59:49 »
Bij dat laatste sluit ik mij aan. Een boterham met tevredenheid kon je krijgen als je het niet eens was met de keuze van het aanwezige beleg. We hadden immers de oorlog niet meegemaakt. Maar de mensen waren een stuk toleranter met elkaar.
Verder denk ik vaak aan het geluk dat ik mijn vader nog steeds heb (ik ben echt 50+), hij miste de trein die bij Harmelen (1962) verongelukte.
Herinner mijn eerste treintjes nog: Bambino steentjes, met van die driehoekige onderdeeltjes met een metalen asje en daarop kleine rode wielen, zonder rails natuurlijk.(Nu zou er een waarschuwing bij zitten dat dit speelgoed  absoluut niet geschikt is voor kinderen i.v.m. kleine onderdeeltjes die los kunnen komen.) Spelen op het linoleum uit Krommenie bij de radio met "kleutertje luister". Later een soort Brio trein en een grote wild-west stoomlocomotief op batterijen die zelf door de kamer reed, wanneer hij ergens tegen aan botste reed hij een stukje achteruit en keerde om, wat een herrie maakte dat ding. Tsjooooooooo Tsjooooooee.
Samen met mijn broertjes hadden we ook nog een Lego-trein, met een blauw motorblok, en een doos voor de batterijen, rode ribbel-wielen voor de aandrijving en gladde voor de wagentjes die je zelf bedacht.
Later mijn eerste elektrische trein, een märklin ovaaltje en een uitbreidingsset met twee handbediende wissels.
Ik betrapte Sinterklaas spelend met het treintje de avond voor pakjesavond, maar ik ging heel tevreden slapen.

Vriendelijke groeten, Marc
« Laatst bewerkt op: 11 March 2013, 10:03:36 door koekepeers »
Vriendelijke groeten,

Marc

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 11 March 2013, 10:08:07 »
Ha ja, een gasstel met twee pitten, daar kookte mijn moeder op. Het gas kwam uit een butagasfles, ik zie mijn vader nog fietsen met zo'n ding achterop de fiets als er weer eens een nieuwe gehaald moest worden.
Naast het gasstel had mijn moeder nog een petroleumstel.
Die ijspegeltjes aan je deken als je wakker werd weet ik ook nog maar al te goed  :-X
De kruidenier kwam één keer per week, daarom had mijn moeder twee boekjes, kon ze in het ene boekje schrijven wat ze nodig had, dat nam de kruidenier dan mee als hij de boodschappen met het vorige boekje kwam brengen.
Oja, hierboven had iemand het over chips. Het merk weet ik niet meer, maar het zat in 1-persoonszakjes, en het zout zat er apart bij in een blauw papiertje.

En om weer even op treinen terug te komen, gerangeerd werd er volop bij ons in de buurt, en dat kon je horen ook, als de wagons op elkaar stootten nadat ze de rangeerheuvel waren afgeduwd.
Opwindtreinen. Daar heb ik er een stuk of wat van versleten voor ik m'n eerste electrische trein kreeg. Ik vond het altijd jammer dat er geen rechte rails bij zaten, daarom legde ik de bochten om en om zodat het treintje toch van A naar B kon rijden.

Bambino... o ja  :D

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 11 March 2013, 10:39:52 »
Zucht.....Bambino...ja, en moltini (zacht plastic, leek op lego) en niet te vergeten Siomontage (houte strips met platic bouten en moeren). Ik heb er heel wat mee afgespeeld en was best jalours op mijn neefjes, die hadden mecano en lego, daar kon je veel meer mee :'(. Mijn eerste trein was een ovaaltje Joueff, met een héél klein frans groen rangeerlokje, één groene franse kolenbak en één rechthoekige zwarte autotransporter. Wat heeft dat ding een rondjes moeten rijden terweil ik voor de radio lag en naar "het klokje van zeven" luisterde. Daarna was het dan ook bedtijd. Onverwarmde bovenetage met ijsbloemen en in de winter twee dekens. Eerst flink trappelen in bed om het weer warm te krijgen 8). En ja, melkboer, bakker kwamen gewoon langs de deur. Wat een service hè. De aardappelen en de kolen werden ook per mud gebracht en tot in de kelder gedragen. Met twee zakken tegelijk.....dat waren pas kerels! Geen 25kg zeurende arbo juffers ;D. Gewoon met de bedford zonder kiepinrichting. De zakken twee a drie hoog geladen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

knar46

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 11 March 2013, 11:23:47 »
Oogjes toe, luisteren en zwijmelen.

http://www.youtube.com/watch?v=N09MGuBUj6E

Knar46

john 56

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 11 March 2013, 11:52:38 »
Mijn vader werkte als kolenboer,Ik zie hem nog thuis komen zo zwart als roet.
en dan stond die man zich te wassen bij de gootsteen, want een douche hadden we nog niet!
Eens in de week mochten we gaan douchen bij de Gemeentelijke douches in de watertoren dat koste een duppie  ;D
Wat een weelde was dat. (y) (y)
Bij ons in de buurt hing bij iedereen het touwtje uit de voordeur (zelfs als er niemand was) :D
Moet je nu eens kijken vijf sloten is nog niet genoeg. :-[ :-[

Groet John.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2013, 11:54:55 door john 56 »
Baan De Molenwerf 
ITrain
HO Z21 roco
DCC
loconet