Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:05:31
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Mijn-bouw Indonesie door Hans K
Vandaag om 19:44:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 19:01:41
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 18:33:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41

Auteur Topic: Beginnersbaan Silkerzeel (schaal TT of H0)  (gelezen 6534 keer)

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
Re:Beginnersbaan Silkerzeel (schaal TT of H0)
« Reactie #15 Gepost op: 12 March 2013, 14:39:18 »
Dag Wouter,

Ook ik wil je toch voor een paar zaken waarschuwen.
1. Je plan is erg ambitieus, nogal groot. Als beginner moet je alles nog uitvinden en gaat het niet zo snel. Als je dan na 5 jaar bouwen nog steeds lege plekken hebt op een grote baan moet je veel moeite doen om genoeg inspiratie te houden.
2. De bereikbaarheid (is al eerder genoemd). Zelf heb ik 100 cm als maximum genomen, en dat blijkt in de praktijk al moeilijk te zijn. Even wat verschuiven, wat bijbouwen, een ontspoorde trein, je zult zien dat je dagelijks aan de achterkant van je baan moet zijn. Beter lijkt het me om die langs de randen rechts, onder en links de lijn te leggen, maar niet die verbinding bovenaan. Dan heb je langs drie muren een leuke baan van max een meter breed.
3. In je baanplan heb je een keerlus. Daar zijn wel oplossingen voor, maar heeft toch extra aandacht nodig. Voor een beginner misschien ook wat te ambitieus.

De goede ideeen in je plan.
A. Opbouw in modules. Je kunt per module gaan bouwen, en de rest even laten voor wat het is.
B. Je keuze om toch niet voor TT te gaan. Inderdaad is verkrijgbaarheid tussen h0 en TT erg verschillend (in het nadeel van TT).

Groet,
Wim K

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #16 Gepost op: 12 March 2013, 16:26:03 »
Als ik zo je plannen lees, zie ik daar meer de plannen van een (te) ambitieuze volwassen man, niet van de inbreng van een dochter. Waar is de paardenmanège? Een speelgoedwinkel? Een kinderboerderij? Als je je dochter en jezelf geïnteresseerd wilt houden en niet hopeloos en met tegenzin aan een meerjarenplan zitten werken, zou ik het banenplan nog een paar jaren laten rijpen in je hoofd en eraan beginnen als je dochter het huis uit. Gewoon een railovaaltje op een plaat leggen en daar eens het bovenstaande op bouwen. Riviertje door het dorpje heen laten lopen, hartstikke gezellig. Eventueel een wissel erin leggen voor een aansluiting naar een tweede module, als jullie er vol plezier aan hebben.

Als spoor zou ik echt voor H0 kiezen als je je het gemakkelijk wilt maken. TT is iets dat je meer op Internet zoekt en het is voornamelijk Duits. Dat vind je niet in elke modelspoorwinkel. Als set zou ik voor zoiets als deze uitstekende goede en heel voordelige set kiezen:

http://www.roco.cc/de/product/80696-0-0-2-1-401-0-001001/products.html

Digitaal compleet, stoomtreintje en goederenwagonnetjes waar je nog eens een Playmobilpaard in kunt zetten. Ik weet overigens niet hoe het met de verkrijgbaarheid van exact deze set zit, maar dit moet niet zo'n moeilijk verkrijgbare set zijn.

Ik zie overigens nergens hoe oud je dochter is. Ik ga maar even uit van stereotiep meisjesgedrag, want hoe hard je het ook probeert tegen te houden, kleine jongetjes spelen toch gewoon met auto's en treinen (eigenlijk alleen maar vrachtwagens, in het geval van mijn zoon  ::) ), meisjes met poppen en paarden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Dropscone

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 12 March 2013, 19:13:41 »
Bedankt voor jullie reacties,

misschien had ik inderdaad wat moeten toelichten rond mijn dochter. Mijn dochter is momenteel slechts 5 jaar. De modeltrein is eigenlijk volledig mijn keuze. De reden dat ik mijn dochter vermeld is dat zij dol is op treinen en waarschijnlijk elk mogelijk moment zeurt om ermee te spelen. Daarom heb ik een test gedaan en een modelbouwsetje van revell gekocht (Mercedes SLS AMG) om te zien of ze het leuk vindt. En jawel hoor, ik geef haar een penseel en de verf en zij schildert het onderdeeltje dat ik aanwijs. Ik moet de onderdeeltjes weliswaar nog bijschilderen, maar het gaat erom dat zij het leuk vindt.

Maar door je opmerking realiseer ik me wel dat ik nog geen rekening gehouden heb met haar interesses. Gelukkig is er nog genoeg plaats vrij om op te vullen.

Ik besef dat mijn idee nogal veel hooi op de vork genomen is, maar ik ben niet echt gehaast om het af te hebben (wel om te beginnen :p). Ik wil het wel goed doen, zodat ik binnen enkele maanden of jaren niet hopeloos in de knoop zit. Dus moet ik alles goed voorbereiden.
Is er misschien iemand van de buurt van Keerbergen/Aarschot die wel eens een avond wil helpen met de planning?

Ik ga nog eens nadenken over de huidige opstelling zodat ik de bereikbaarheid wat kan verbeteren. Ik zou nog steeds sporen achteraan gebruiken maar eventueel wat verborgen spleten zodat ik een ontspoorde trein kan rechtzetten. Voor het bouwen zelf zou ik de modules loskoppelen.

Ik zag dat die startset (en elke andere die ik tot nu aanklikte) gebruik maakt van geoline sporen, maar ik wil eigenlijk zelf ballast leggen. Is het misschien een mogelijkheid om hier gewone sporen op aan te sluiten, zodat ik de geoline in tunnels of schaduwstation gebruik?
« Laatst bewerkt op: 12 March 2013, 19:22:50 door Dropscone »
MVG,
Wouter

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #18 Gepost op: 12 March 2013, 19:32:13 »
Je kan op beursen bv zat Flm rails vinden zonder bedding/ballast en redelijk goedkoop ook nog.
Overigens maak je volgens mij 1 cruciale vergissing als t gaat om gelijk stroom en wisselstroom,gelijk stroom is analoog rijden en wisselstroom is digitaal rijden(als ik me niet vergis )
Dus je hoeft geheel niet voor marklin rail te kiezen om digitaal/wisselstroom te kunnen rijden,marklin heeft zijn systeem rondom die soort rails bedacht anders dan de rest doet(alsook de sleper die een marklin loc heeft en de rest niet)
Kortom dat moet het een stukje makkelijk voor je maken nu lijkt me  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
« Reactie #19 Gepost op: 12 March 2013, 20:33:27 »
@Dropscone (kan even niet kijken hoe je werkelijke naam is)

Ik zal de diepte van de modules niet dieper maken dan 80 cm dat geeft behoorlijk wat problemen om er bij te komen, om aan het landschap te werken of om ontspoorde treinen op de rails te zetten of de railsen schoon te houden.

@floris

Nu haal je een paar dingen door elkaar.

Digitaal rijden heeft niets met wisselspanning of gelijkspanning te maken.

Marklin locomotieven rijden op wisselspanning (sleep contact onder de trein), op de puntjes van de rail staat een wisselspanning en de rails dient  als massa.
Ompolen gebeurd door een ompool relais in de locomotief, of in de rijregelaar .

Roco, fleischmann, piko enz. rijden op gelijkspanning  de linker rails is bv + en de rechter rails is dan de - , of omgedraaid afhankelijk van de stand van de rijregelaar.
Ompolen doe de door de knop op je regelaar vanuit de middenstand linksom of rechtsom te draaien.

Zowel in wisselspanning als in gelijkspanning kan je analoog  of digitaal rijden.

mvg Paul
Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #20 Gepost op: 13 March 2013, 08:12:48 »

@floris

Nu haal je een paar dingen door elkaar.

Digitaal rijden heeft niets met wisselspanning of gelijkspanning te maken.

Zowel in wisselspanning als in gelijkspanning kan je analoog  of digitaal rijden.

mvg Paul

@ Paul idd,nou zat ik gisteravond 2 dingen tegelijk te doen en dat resulteerd in foutjes zoals je idd hebt opgemerkt.
Met overgebleven 2 regels zeg je exact wat ik eigenlijk ook bedoelde te zeggen  :-[  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dropscone

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 23 March 2013, 20:08:27 »
Het is ondertussen een tijdje geleden dat ik nog iets gepost heb. Ik heb in die tijd 2 modeltreinclubs bezocht en ook daar wat info verzameld. Over de keuze 2-rail of 3-rail ben ik nog niet helemaal zeker. Op dit ogenblik nijg ik in de richting van 2-rail, maar ik sluit 3-rail nog niet uit.

Voor de baan zelf heb ik de info die jullie gaven verwerkt en wat aanpassingen gedaan: (klik voor vergroting)

rode lijnen: muren
blauwe stippellijn: segment-scheidingen

Om even alle verwarring te voorkomen laat ik de naam "modules" vallen en gebruik ik in plaats daarvan "segmenten". Deze segmenten zullen een vaste plaats hebben, terwijl (als ik het juist begrepen heb) modules onderling van plaats kunnen wisselen.

De segmenten zijn kleiner geworden (700*1400) zodat de baan kleiner wordt en ik langs de linker kant overal aan kan.
in het midden is 1 segment weg gelaten, zodat ook de achterkant bereikt kan worden.
Hierdoor zakt de oppervlakte van bijna 18m2 naar 12m2. Dit scheelt dus toch al 6m2 scenery.

Verder blijven de thema's behouden zoals in de vorige posts. Ik heb op de schets de zones aangeduid waar ze zich zullen bevinden. Wel wil ik er een kopstation bijzetten, want een baan kan nu eenmaal niet zonder station :p. Dit kopstation zal waarschijnlijk groter moeten dan op m'n huidige schets, maar dit geeft niet.

Ik ga even de reacties op dit schema afwachten en als alles goed is begin ik spoedig aan een rail-plan.

Overigens heb ik nog geen startset gekocht, maar dit zal ook niet meer zolang duren.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2013, 20:20:41 door Dropscone »
MVG,
Wouter