Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42

Auteur Topic: Beginnersbaan Silkerzeel (schaal TT of H0)  (gelezen 6536 keer)

Dropscone

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Beginnersbaan Silkerzeel (schaal TT of H0)
« Gepost op: 03 March 2013, 20:47:43 »
Beste mensen,

Al sinds lange tijd zou ik de modeltrein-trein willen opstappen maar het is er nooit van gekomen. Nu zou ik toch de stap willen nemen om hiermee te beginnen. Het lijkt me leuk om dit met m'n dochter te doen. De baan zou op haar kamer komen en daarom wil ik die opbouwen met verschillende modules die je dan kan opbergen om de kamer vrij te houden.

Ik heb de schaal TT gekozen na een gesprek met een handelaar. Mijn ruimte is te klein (lees smal) om een H0 baan te leggen, maar N vind ik dan persoonlijk zo klein. TT was voor mij de gulden middenweg.

Als tijdperk kies ik voor V-VI, maar dit sluit enkele accenten van vroegere periodes niet uit.

Als thema wil ik gaan voor een landelijk dorpje waar ik ben opgegroeid (Wakkerzeel) maar het is niet de bedoeling dit volledig na te bouwen. Ik gebruik het eerder als inspiratie. Ik zou wel bepaalde gebouwen willen namaken.
Verder zou ik dan een graantransport via trein naar een brouwerij willen maken, met daarrond wat bijkomende industrie. Ook een hefbrug over een kanaal zit bij m'n ideeën.
Ik zou ook met een verdiep willen werken zodat ik onder de baan een schaduwstation kan maken en ook een ondergronds treingedeelte (een metro of een mijn of iets dergelijks)

De besturing zou ik digitaal willen doen, gedeeltelijk automatisch via PC. (Dit is 1 van m'n eerste vragen: kan je digitaal rijden via PC ZONDER centrale? Als het ware de PC het werk van de centrale laten doen?)

De afmetingen van m'n baan heb ik al wel, het spoorplan moet nog ontworpen worden, alsook de scenery.
Een screenshot van deze oppervlakte volgt spoedig.

Alle reacties zijn welkom, zeker opbouwende commentaar.

Groetjes
Wouter
« Laatst bewerkt op: 10 March 2013, 20:31:29 door Dropscone »
MVG,
Wouter

Dropscone

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re:Beginnersbaan Silkerzeel (schaal TT)
« Reactie #1 Gepost op: 03 March 2013, 22:12:04 »
Bij deze een overzicht van hoe de modules opgesteld zullen worden. Het is de bedoeling dat minstens onder een deel van deze modules een extra verdieping komt.

Enige opmerkingen rond deze setup?
MVG,
Wouter

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 March 2013, 22:42:33 »
TT is inderdaad een prettige schaal als er sprake is van ruintegebrek :)

Er is zelfs een Nederlandse producent van wat TT-materiaal, en ook op Shapeways
zag ik wat TT staan...

Het idee van een station met het schaduwstation eronder is wel een goed idee,
wordt het een kopstation of moet ik me een soort 8-vormige baan voorstellen?

Mvg,

Tis

Dropscone

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 March 2013, 23:01:59 »
Beste Tis,

de vorm van de sporen zijn nog niet echt bepaald. Ik wou eerst beginnen met de opstelling van de "tafel". Het juiste spoorplan moet nog volledig ontworpen worden. Een schets hiervan volgt later.
Ik maak me alleen een beetje zorgen over de bereikbaarheid van het achterste gedeelte in geval van bvb een ontsporing. Dit zou namenlijk inhouden dat ik een deel van de modules moet weghalen om de trein terug op de sporen te zetten. Langs de andere kant zou een ontsporing iets zeldzaam moeten zijn en niet schering en inslag.
Zijn er nog problemen die ik over het hoofd zie?
MVG,
Wouter

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2013, 23:11:04 »
Hallo Wouter,

Allereerst: Welkom op het forum.

De besturing zou ik digitaal willen doen, gedeeltelijk automatisch via PC. (Dit is 1 van m'n eerste vragen: kan je digitaal rijden via PC ZONDER centrale? Als het ware de PC het werk van de centrale laten doen?)

Ja dat kan. Dan moet je op de PC software die een centrale simuleert. Dat is bijvoorbeeld DDW. Koppelen met de baan gaat via een seriele poort en een versterker die een versterkt signaal maakt voor je baan waar je treinen en wissels op reageren.

Over de ruimte: Mooi groot zo 4,5 bij 5 m2 Ja je gaat in de hoeken een probleem krijgen. Ik zou proberen niet breder dan 80cm tot 1.00 meter te gaan. Dat is echt de reikwijdte van een persoon.

TT komt steeds meer in. In duitsland wordt het ook steeds populairder. Een aantal grootserie fabrikanten zijn weer helemaal ingestapt, zoals Roco en Piko ook weer. Leuk!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Dropscone

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re:Beginnersbaan Silkerzeel (schaal TT of H0)
« Reactie #5 Gepost op: 10 March 2013, 21:24:17 »
Ik heb zelf nog eens rond gekeken naar de markt van TT en ik moet zeggen dat het toch wel opvalt hoeveel meer keuze er is in schaal H0 dan in TT. Zo heeft bvb Piko ± 50 locs voor TT en ruim 500 locs voor H0 (in gelijkstroom). En Viessmann heeft bvb geen voertuigen in TT (auto's, landbouw, wegenbouw,..)
Daarom ben ik aan het overwegen om toch voor H0 te gaan. Aangezien ik de beschikbare ruimte wat vergroot heb door modules te gebruiken zou dit geen probleem mogen zijn.
Een bijkomend voordeel zou zijn dat ik dan "minder" hoef te bouwen, alles is immers groter. Ook de schaalgrootte zal het bouwen iets makkelijker maken denk ik. Beide factoren lijken me best goed als het over een eerste baan gaat.

Ik heb even een schets gemaakt over hoe ik de baan zou indelen:

Enkele opmerkingen:
-het is een schets, geen vast baanplan. Het enige waar tot nu toe rekening mee gehouden wordt zijn de radius van de sporen (alleen 424.6 en 360mm gebruikt)
-de rechthoeken duiden "percelen" aan waar gebouwen opkomen, niet heel de rechthoek wordt gebouw.
-de halve cirkel links wordt een klimspiraal voor het schaduwgedeelte.
-de tekst is wat onduidelijk: onderaan natuursteenbedrijf, houtzagerij en aan het kanaal een brouwerij, boven een ruïne en hoeve, op het open gedeelte zou ik nog een station willen voorzien.
-blauwe lijnen zijn het frame (volle lijnen buitenrand, onderbroken randen van modules), groene lijnen sporen en percelen.

inspiratie:
-Natuursteenbedrijf: fabriekshal met opslag terrein en portaalkraan voor laden en lossen van treinen en vrachtwagens
-Houtzagerij: idem als natuursteen maar bandenkraan ipv portaalkraan
-Brouwerij: locatie van Stella-Artois (kanaal in Leuven) maar gebouwen zelf mogelijk anders. Horizontale hefbrug over kanaal.
-Ruïne: Kraeneveldhoeve in Wakkerzeel, een vierkants-hoeve uit de 11e eeuw, deels gerenoveerd. foto: http://www.flickr.com/photos/25521337@N03/5777627749/
-Hoeve: woongedeelte met stalling voor rollend materiaal

Als ik inderdaad voor H0 zou kiezen kom ik echter nog voor de volgende keuze te staan: wisselstroom of gelijkstroom?

Om eerlijk te zijn zou ik het fijn vinden als het grootste deel het treinmateriaal "plug-n-play" is. Ik denk dat als beginner het geen overbodige luxe is dat de decoders al zijn ingebouwd etc. Daarom stel ik me de vraag of Marklin in dit geval niet de interessantste keuze zou zijn. Ik sluit echter niet uit dat dit een misvatting zou kunnen zijn veroorzaakt door de naambekendheid en marketing van Marklin.
1 ding weet ik zeker, de producten van Marklin worden zeer goed beschreven op hun website (bvb welke functies zijn ingebouwd in een loc), terwijl dit bij andere fabrikanten toch een beetje te wensen over laat. Het enige nadeel vind ik, alle startsets zijn voorzien van C-rails en geen K-rails.

Zo, een hele boterham, ik hoop dat het jullie niet ontmoedigd om dit te lezen en te reageren  :P
« Laatst bewerkt op: 10 March 2013, 21:26:48 door Dropscone »
MVG,
Wouter

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 March 2013, 21:41:45 »
wouter,

als je een lok open kunt maken (er zijn er een paar die niet willen, dan wel een avontuur zijn), dan kun je er een
decoder inkrijgen. Anders wil de winkel het wel voor je doen.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

JCV

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 March 2013, 17:32:36 »
Beste Wouter

Ik heb zelf nog eens rond gekeken naar de markt van TT en ik moet zeggen dat het toch wel opvalt hoeveel meer keuze er is in schaal H0 dan in TT. Zo heeft bvb Piko ± 50 locs voor TT en ruim 500 locs voor H0 (in gelijkstroom). En Viessmann heeft bvb geen voertuigen in TT (auto's, landbouw, wegenbouw,..)

Dat klopt inderdaad  ;).

Verder, als deze schets voor H0 is en je zoveel ruimte hebt, dan zouden we geen bogen met radii van iig 365 mm gebruiken, want de meeste rijtuigen zijn tegenwoordig ca. 30 cm lang en dan krijg je gegarandeerd problemen.

inspiratie:
-Natuursteenbedrijf: fabriekshal met opslag terrein en portaalkraan voor laden en lossen van treinen en vrachtwagens
-Houtzagerij: idem als natuursteen maar bandenkraan ipv portaalkraan
-Brouwerij: locatie van Stella-Artois (kanaal in Leuven) maar gebouwen zelf mogelijk anders. Horizontale hefbrug over kanaal.
-Ruïne: Kraeneveldhoeve in Wakkerzeel, een vierkants-hoeve uit de 11e eeuw, deels gerenoveerd. foto: http://www.flickr.com/photos/25521337@N03/5777627749/
-Hoeve: woongedeelte met stalling voor rollend materiaal

De gebouwen lijken ons een goed idee  (y), maar de brouwerij is wel erg groot oh, hij zegt:
Citaat
gebouwen mogelijk anders
  :-X

Citaat

1 ding weet ik zeker, de producten van Marklin worden zeer goed beschreven op hun website (bvb welke functies zijn ingebouwd in een loc), terwijl dit bij andere fabrikanten toch een beetje te wensen over laat.

Dat kan, want Roco (en dus ook Fleischmann) bijvoorbeeld heeft tegenwoordig zo'n f**kwebsite.
En wat betreft de wisselstroom / gelijkstroomkwestie: dat moet je zelf bepalen. Wij persoonlijk prefereren gelijkstroom, dat is een stuk realistischer.

Mvg,

Matthijs en Johan

Daniel24

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 March 2013, 17:40:50 »
Hoi Wouter,

Leuk plan. Persoonlijk zou ik ook HO doen.Als je ziet hoeveel meer keus daarin is! Ook vindt ik je ruimte groot zat. (ik zou dolgraag willen ruilen! ;D).

Ben benieuwd wat het gaat worden. Al een idee qua rails en gelijk of wisselstroom?

groet,

daan

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #9 Gepost op: 11 March 2013, 19:22:53 »
Tja het is en blijft een lastige vraag over wat je moet kiezen als je voor HO gaat qua merk,wat ik je wel zou willen adviseren is als je later meer met digitaal wilt doen dan enkel een loc met decoder dan is t nu wel handig om bv een startset te kopen van bv Fleischmann/Roco.
Persoonlijk zou ik Marklin achterwege laten vanwege de slepers onder de locs en de rails met gebruiksaanwijzing(lees contactpunten voor slepers in het midden van je rails)
Maar dit is een persoonlijke mening omdat ik slepers en puntjes in de rails er niet uit vind zien,en later met realistisch maken van rails (lees roest aanbrengen en ballast)ondervind je bij Marklin daarin meer problemen dan bij andere merken.
Voor wat betreft je ruimte zeg ik,das groot zat als je een beetje tijd steekt in een leuk baanplan dan kan je lang plezier hebben ervan.
Er wordt geadviseerd om de breedte/diepte van een baan niet verder te doen dan max 80 cm als je er alleen va de voorzijde bij kan komen,dit idd omdat zoals jezelf al zei je anders een probleem hebt als er ergens achterin een trein gek gaat doen  ;)
Want daar kan je dan dus niet bij.
Als je er van meerdere kanten bij kan ,kan je breedte/diepte groter zijn(al moet je t ook dan niet overdrijven)
Tot zover deze inbreng in t verhaal  ;)
Suc6 met uitvogelen wat je wil (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #10 Gepost op: 11 March 2013, 20:34:42 »
Erg ambitieus, zeker voor een beginner  ;D
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Dropscone

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 March 2013, 22:15:05 »
Bedankt voor jullie reacties allemaal.  (y)

ik worstel al de hele week met het vraagstuk over gelijk- en wisselstroom. Misschien mag ik me niet blind staren op de "extra functies" die bij de locs van marklin worden opgesomd. Ten slotte, hoeveel van die functies gebruikt men werkelijk?
Hetgeen me wel naar gelijkstroom doet nijgen zijn de puntjes in het midden van de marklin-rail. Niet zozeer omwille van het uitzicht, maar eerder omdat je dan moeilijker overwegen kan maken etc. Zo zou bij de brouwerij de rails in de straat moeten komen te liggen (was in Leuven een kassei-baantje langs de achterkant van de gebouwen als ik me niet vergis).

Ik hoor wel vaak over roco en fleischmann en piko, maar trix zie ik maar zelden vermeld worden op fora. Enig idee of hier een reden voor is? (kwaliteit, prijs, compabiliteit)

Over startersets las ik ergens dat dit niet altijd een goed idee is. De auteur van het artikel waar ik dat las was van mening dat de locomotief vaak "goedkoop" is afgewerkt en van minder kwalitatieve onderdelen wordt gemaakt, alsook dat de trafo maar berekend is op een ovaaltje met eventueel uitbreiding, maar niet voor een baan van "volwassen" formaat.

groeten
Wouter
« Laatst bewerkt op: 12 March 2013, 14:10:01 door Dropscone »
MVG,
Wouter

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #12 Gepost op: 11 March 2013, 22:48:20 »
Hallo Wouter,

Misschien mag ik me niet blind staren op de "extra functies" die bij de locs van marklin worden opgesomd. Ten slotte, hoeveel van die functies gebruikt men werkelijk?

Daar heb je een verkeerd beeld van. Veel DCC-decoders hebben net zoveel zo niet meer functies als de marklin-loks. Alleen marklin mag er graag benadrukken dat ze die hebben. Kijk maar eens naar de loks van Esu, iets van 21 functies.

Ik hoor wel vaak over roco en fleischmann en piko, maar trix zie ik maar zelden vermeld worden op fora. Enig idee of hier een reden voor is? (kwaliteit, prijs, compabiliteit)

Geen speciale redenen voor. In principe kan het gewoon op andere 2-rail rijden. Zelf heb ik ook wat trix-materiaal.

Over startersets las ik ergens dat dit niet altijd een goed idee is. De auteur van het artikel waar ik dat las was van mening dat de locomotief vaak "goedkoop" is afgewerkt en van minder kwalitatieve onderdelen wordt gemaakt, alsook dat de trafo maar berekend is op een ovaaltje met eventueel uitbreiding, maar niet voor een baan van "volwassen" formaat.

Fabeltje over de kwalitatieve onderdelen. Dat ligt helemaal aan het merk en je eigen wensen. De startsets van Fleischmann en Roco zien er meestal wel goed uit. De digitale sets van die merken hebben een mooie volwaardige digitale oplossing. Dat zijn dan gewoon gebundelde pakketten en die zijn een stuk goedkoper dan je ze los koopt.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #13 Gepost op: 12 March 2013, 08:07:06 »

Hetgeen me wel naar gelijkstroom doet nijgen zijn de puntjes in het midden van de rail. Niet zozeer omwille van het uitzicht, maar eerder omdat je dan moeilijker overwegen kan maken etc. Zo zou bij de brouwerij de rails in de straat moeten komen te liggen
Nou dit bovenstaande moet je nog maar is iets verduidelijken,want nu lees ik dat je iets wilt gaan doen omdat je marklinrail met puntjes mooi vind omdat je dan dingen moeilijker kan doen met landschap  ??? ::)
Marklin Flm Roco en andere merken kunnen allemaal analoog en digitaal rijden op allerlei rails behalve die van marklin,en je hoeft dus geen marklin rails te hebben om digitaal te kunnen rijden(want dat is denk ik wat jij denkt)
Startset fabeltjes noem ik het laatste stukje van je laatste reactie,vroegah was dat miss deels waar ,maar das allang niet meer.
Alle locs komen van dezelfde fabricage band bij de willekeurige fabricant,en het enige verschil tussen die locs is de ene gaat in een doosje alleen en de volgende in een grotere doos als startset onderdeel  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dropscone

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 March 2013, 14:24:20 »
Sorry voor de onduidelijke uitspraak. Ik bedoelde dat ik naar gelijkstroom nijg omdat wisselstroom die puntjes in het midden heeft en dat maakt overwegen en rails in wegdek moeilijk. Heb m'n vorige post aangepast.

Ik besef wel degelijk dat digitaal zowel op gelijkstroom als wisselstroom kan, maar ik had gewoon de indruk dat bij marklin het plug-and-play gehalte hoger was dan bij andere fabrikanten. (en als beginner heb je al genoeg te leren  :P)Dit kan gewoon een indruk zijn doordat marklin z'n producten veel beter omschrijft dan anderen, maar als het inbouwen van een decoder inderdaad niet zo moeilijk is valt dit wel te doen.

Ik zat vanmorgen even te surfen tussen de startsets op de website van Roco, van de 20 sets die ik bekeken heb was er geen één waar bij stond wat er inzat van rails, controller, trafo,...  Kan iemand me een website aanbevelen? Of een startset digitaal tijdperk IV tot VI? Of bekijk je zoiets best in een cataloog bij een handelaar?
MVG,
Wouter