De besturing zou ik digitaal willen doen, gedeeltelijk automatisch via PC. (Dit is 1 van m'n eerste vragen: kan je digitaal rijden via PC ZONDER centrale? Als het ware de PC het werk van de centrale laten doen?)
Ik heb zelf nog eens rond gekeken naar de markt van TT en ik moet zeggen dat het toch wel opvalt hoeveel meer keuze er is in schaal H0 dan in TT. Zo heeft bvb Piko ± 50 locs voor TT en ruim 500 locs voor H0 (in gelijkstroom). En Viessmann heeft bvb geen voertuigen in TT (auto's, landbouw, wegenbouw,..)
inspiratie:-Natuursteenbedrijf: fabriekshal met opslag terrein en portaalkraan voor laden en lossen van treinen en vrachtwagens-Houtzagerij: idem als natuursteen maar bandenkraan ipv portaalkraan-Brouwerij: locatie van Stella-Artois (kanaal in Leuven) maar gebouwen zelf mogelijk anders. Horizontale hefbrug over kanaal.-Ruïne: Kraeneveldhoeve in Wakkerzeel, een vierkants-hoeve uit de 11e eeuw, deels gerenoveerd. foto: http://www.flickr.com/photos/25521337@N03/5777627749/ -Hoeve: woongedeelte met stalling voor rollend materiaal
gebouwen mogelijk anders
1 ding weet ik zeker, de producten van Marklin worden zeer goed beschreven op hun website (bvb welke functies zijn ingebouwd in een loc), terwijl dit bij andere fabrikanten toch een beetje te wensen over laat.
Misschien mag ik me niet blind staren op de "extra functies" die bij de locs van marklin worden opgesomd. Ten slotte, hoeveel van die functies gebruikt men werkelijk?
Ik hoor wel vaak over roco en fleischmann en piko, maar trix zie ik maar zelden vermeld worden op fora. Enig idee of hier een reden voor is? (kwaliteit, prijs, compabiliteit)
Over startersets las ik ergens dat dit niet altijd een goed idee is. De auteur van het artikel waar ik dat las was van mening dat de locomotief vaak "goedkoop" is afgewerkt en van minder kwalitatieve onderdelen wordt gemaakt, alsook dat de trafo maar berekend is op een ovaaltje met eventueel uitbreiding, maar niet voor een baan van "volwassen" formaat.
Hetgeen me wel naar gelijkstroom doet nijgen zijn de puntjes in het midden van de rail. Niet zozeer omwille van het uitzicht, maar eerder omdat je dan moeilijker overwegen kan maken etc. Zo zou bij de brouwerij de rails in de straat moeten komen te liggen