Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Station Goor  (gelezen 5422 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Station Goor
« Gepost op: 03 maart 2013, 13:57:36 »
Veel van jullie weten het vast wel, maar tussen 1862 en 1866 werden door de toenmalige Rijkswaterstaat veel stationsgebouwen volgens een standaardmodel gebouwd. Men spreekt dan dan ook wel van “Waterstaatstations”. Dat was natuurlijk veel slimmer om standaardstations te bouwen i.p.v. elke keer weer opnieuw het wiel te moeten uitvinden... bovendien was het veel goedkoper.


De indeling in klassen had te maken met de grootte van het station en de grootte was gerelateerd aan het aantal inwoners van de plaats waar het station zou komen. Het type SS eerste klasse was het grootste model, bestemd voor grotere provinciesteden. Type SS vijfde klasse was het kleinste model. Totaal werden 96 stationsgebouwen volgens de diverse standaardtypen gebouwd. Hiervan zijn er nu nog 26 aanwezig.


Protomodel heeft een gedetailleerd schaalmodel van het type Staatsspoorweg 4e Klasse. Dit model is gelaserd uit architectenkarton en ziet er strak uit. Het model van Protomodel is nog steeds te koop.
Ik weet niet hoe lang geleden, maar MDR heeft ooit ook een bouwpakket geproduceerd van Station Goor. Dit bestaande station heeft de oorspronkelijke functie verloren, maar het staat er nog steeds. Ik denk dat Waterstaatstation Klasse 4 een typisch Nederlands station is en dus thuishoort op mijn typisch Nederlandse modelbaan. Bovendien vind ik het ook wel eens leuk om iets in elkaar te zetten waar een stukje historie achter schuilt.


Station Goor is alweer geruime tijd uit de productie en ongebouwde bouwpakketten zijn lastig te vinden. Voor de in elkaar gezette versies wordt redelijk fors betaald. Het leuke van deze bouwdoos is wél dat je verschillende versies kunt bouwen: mét aanbouw of zonder aanbouw en dezelfde keuze: mét seinhuis of zonder seinhuis.
Ik ben niet van plan om een even stukje nagebouwde historie precies zó neer te zetten, maar ik vind het wel leuk als het er geloofwaardig uit gaat zien...


Wat ik wel jammer vind is dat de bakstenen zó ontzettend groot zijn; op schaal zijn het bijna schoenendozen. Links op de foto een stukje muurplaat van Auhagen en rechts een onderdeel van het seinhuis uit de bouwdoos. Ik denk dat ik me aan die bakstenen ontzettend aan ga storen.
Als ik andere bakstenen wil, dan zal ik dus alle muren uit het pakket opnieuw moeten snijden en daar ga ik heel wat mesjes op breken.


Ik besluit om de bestaande muren uit het pakket te beplakken met baksteenplaten van Wills (rechts), deze zijn maar 2 mm dik en zijn veel makkelijker te bewerken. Ik gebruik de bestaande muurdelen dus als een soort mal.


Dat zou er dan ongeveer zó gaan uitzien.

Wordt vervolgd
Bronnen: Wikipedia, Encyclo
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re:Station Goor
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2013, 20:04:51 »
Mooi zeg! En mooi dat je het betere formaat bakstenen neemt! Ga dit volgen (y)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Station Goor
« Reactie #2 Gepost op: 03 maart 2013, 20:48:43 »
waarom de dikke platen van Wills gebruiken en niet slaters, Auhagen of Goover ??
scheelt je een mesje of 30 schat ik zo  :)
Mvg Marty,

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re:Station Goor
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2013, 21:26:28 »
waarom de dikke platen van Wills gebruiken en niet slaters, Auhagen of Goover ??
scheelt je een mesje of 30 schat ik zo  :)
De platen die ik voor dit project gebruik zijn eigenlijk bedoeld voor het bekleden van de binnenkanten van tunnels en zijn dus buigbaar en 2mm dun. Ik werk ook wel met Slaters, maar omdat ik de hoeken in verstek wil maken, heb ik toch wel iets van dikte nodig. Bovendien, en dat is natuurlijk persoonlijk, vind ik de stenen en voegen van Wills wat strakker en het werkt erg lekker bij het invoegen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Station Goor
« Reactie #4 Gepost op: 03 maart 2013, 21:37:11 »
uiteraard persoonlijk, maar hoeken verstek maken heeft volgens mij niks met de dikte te maken
sterker, hoe dunner de plaat, hoe sneller je een verstek heb
Over de wills platen kan ik niet oordelen, is zo'n beetje het enige waar ik nog niet mee gewerkt heb, en ook niet zal gebeuren overigens
Mvg Marty,

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re:Station Goor
« Reactie #5 Gepost op: 03 maart 2013, 22:43:24 »
Citaat van: Marty
uiteraard persoonlijk, maar hoeken verstek maken heeft volgens mij niks met de dikte te maken
sterker, hoe dunner de plaat, hoe sneller je een verstek heb
Hoe dunner de plaat, hoe sneller een verstek... inderdaad, daarom zijn deze platen ook lekker dun en nèt dik genoeg om lekker mee te werken.  :)

Citaat van: Marty
Over de wills platen kan ik niet oordelen, is zo'n beetje het enige waar ik nog niet mee gewerkt heb, en ook niet zal gebeuren overigens
Ik werk met verschillende merken en met verschillende soorten platen: Auhagen, Wills, Slater en noem ze maar op. Hierdoor kan ik voor elk project de voor mij beste keuze maken. Dat is uiteraard een persoonlijke keuze en voor dit klusje gebruik ik Wills.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Station Goor
« Reactie #6 Gepost op: 03 maart 2013, 23:30:21 »

Toch niet zo gecharmeerd van de gele rollagen uit de doos. Het zou misschien best kunnen, maar ik vind ze toch te groot.


Ik ben zeker niet aan het proberen het station exact na te bouwen, maar een beetje een idee van de werkelijkheid kan handig zijn, dus heb ikzelf wat foto’s gemaakt van dezelfde muur...


...en het aangrenzende seinhuis.


Voor het seinhuis heb ik eigenlijk alleen de ramen gebruikt.


De ramen van het seinhuis zijn groot genoeg voor een interieur...


...en zo’n blokpostapparaat. De hendelautomaat komt buiten het seinhuis.



En de buitenkant. Het dak en de daklijsten moeten nog in de verf en in werkelijkheid staat er geen schoorsteen op het dak, maar ik verander hier en daar nog wel eens wat.
Wordt vervolgd
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gert1

  • Gast
Re:Station Goor
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2013, 00:02:57 »
Zeer interessant! Ik ga dit volgen Wim.   (y)

mvg,
Gert

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Station Goor
« Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2013, 00:24:02 »
Leuk!  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re:Station Goor
« Reactie #9 Gepost op: 04 maart 2013, 07:14:02 »
Er is nog een methode om van de giga bakstenen af te komen: gladde wanden. Ik weet dat bijvoorbeeld in Oisterwijk een zelfde type station staat waar een cm trespaplaat of iets dergelijks over de wanden heen is gezet. Met stukjes 0,3 mm styreen op maat over de gevels geplakt lom je een heel eind.

Mooi seinhuis trouwens!  :)

Mvg, Paul
Boomshanka!

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re:Station Goor
« Reactie #10 Gepost op: 04 maart 2013, 08:09:24 »
Niet om het een of ander, maar hoe kom je aan dat interieur? Zelfbouw?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re:Station Goor
« Reactie #11 Gepost op: 04 maart 2013, 10:43:27 »
Er is nog een methode om van de giga bakstenen af te komen: gladde wanden. Ik weet dat bijvoorbeeld in Oisterwijk een zelfde type station staat waar een cm trespaplaat of iets dergelijks over de wanden heen is gezet. Met stukjes 0,3 mm styreen op maat over de gevels geplakt lom je een heel eind.
Dat had inderdaad gekund en dan was ik eerder klaar. ik heb datzelfde ook wel eens gedaan met fijn schuurpapier ergens overheen plakken, waardoor je iets van een fijne korrel op je muur krijgt zoals bij een uitgeraapte muur. Maar in dit geval vond ikzelf bakstenen leuker... dat het nu allemaal vet veel langer duurt vind ik niet zo heel erg... ik doe het voor mijn lol.

Niet om het een of ander, maar hoe kom je aan dat interieur? Zelfbouw?
Voor een deel:
• het bureau, wat erop staat en de bureaustoel zijn van Preiser.
• de potkachel is een onderdeel van een 1:48 raketwerper die onder een helikopter hing, ik was namelijk op zoek naar zo’n bovenkant met ringen erin. (vond ik uiteindelijk in mijn onderdelen bakje)
• de groene schakelkast is zelfbouw met onderdelen uit de cockpit van een FA-16
(Je wilt niet weten waar ik het spul vandaan haal)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Station Goor
« Reactie #12 Gepost op: 04 maart 2013, 11:22:07 »
Mooi resultaat Wim! Let alleen even op bij het snijden van baksteenplaat; reken in hele en halve bakstenen en niet in kleine snippertjes baksteen omdat-de-maat-op-de-bestekstekening-het-nou-eenmaal-aangeeft. In werkelijkheid werden vroegah en worden nu nog gevels tot op koppenmaat (=halve-baksteenmaat) uitgetekend om de uitvoering goed voor te bereiden. Dat gebeurt pas op de werktekening en niet op de bestekstekening (de tekening die je meestal uit het archief haalt), die is daar nog te globaal voor.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re:Station Goor
« Reactie #13 Gepost op: 04 maart 2013, 12:31:44 »
Dat probeer ik wèl, maar komt niet altijd uit.
Maar wel bedankt voor de tip zodat ik extra in de gaten houd.  ;)
Nou werk ik in dit geval vanuit de onderdelen uit de doos en niet van een bouwtekening. Die onderdelen gebruik ik als mal en plak de 2mm baksteenplaten er overheen of ik maak de muren opnieuw.
De bestaande muren van het seinhuis waren zó slecht op maat dat ik daarvan het spul opnieuw heb gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2013, 12:35:05 door Wim Corduwener »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing