Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 15:49:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 15:17:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Mijn geweatherde modellen door Wim Vink
Vandaag om 14:30:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail  (gelezen 3169 keer)

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Gepost op: 03 March 2013, 06:52:10 »
Één van onze clubleden, een Märklin rijder, heeft van Roco de digitale incl. sound Plan T gekocht. Nu rijden wij op de vereniging gelijkstroom DCC digitaal aangestuurd. Hij heeft de wens deze mee te laten rijden op onze baan. Na bestudering van het model gezien dat in ieder geval de wielen geisoleerd zijn. Nu meen ik van mening te zijn dat, zoals dat nu ook bij nieuwe Märklin modelen het geval is de sleper te verwijderen, het model, mits natuurlijk digitaal, dan ook op een gelijkstroombaan kan rijden.
Is dit zo? Is het wel werkelijk zo simpel? Of anders, wat moet er gedaan worden om dit model zowel op een digitaal aangestuurde Märklin baan als op een digitaal aangestuurde gelijkstroombaan te laten rijden.
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #1 Gepost op: 03 March 2013, 09:24:26 »
Beste Jasiu

Dat hangt af van de decoder die ingebouwd is. Als het alleen een DCC sound decoder is dan kan deze trein alleen het DCC protocol volgen.
Als hij zijn marklin treinbaan aanstuurt met een multiprotocol digitale centrale, dan kan hij deze trein aansturen ook met DCC op zijn eigen marklin baan.
Heeft hij alleen een marklin MFX centrale, zoals de CS dan kan hij deze trein alleen aansturen met de Motorola protocol.
In dat geval moet de sound decoder in zijn trein een multiprotocol sound decoder zijn. Met deze decoder kan hij op beide banen rijden.

mvg teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #2 Gepost op: 03 March 2013, 09:56:46 »
Teunis, je antwoord is niet compleet.... Hoe zit het met de sleper en de doorverbonden wielen ??

Grtzz,

Karst

teunistreinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #3 Gepost op: 03 March 2013, 10:41:42 »

Beste Karst

Dat mag jij bijvoorbeeld aanvullen, hoe dat mechanisch moet.
Ik pretendeer niet compleet te zijn, ik heb alleen aangegeven hoe dat zou kunnen met de decoders.

teunis
« Laatst bewerkt op: 03 March 2013, 21:29:57 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2013, 10:58:59 »
Je moet ook rekening houden met de wielen: voor 3-rail worden vaak wielen met hoge flenzen gebruikt die geschikt zijn voor maximaal K of C-rail (code 93?).  Als je die trein dan op een code-83 rail zet zoals Roco of Peco dan heb je ratelende wielen en slecht elektrisch contact.  Is het bijvoorbeeld Piko A-gleis (code 100) dan zit je waarschijnlijk goed.

Mvg,
Erik.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2013, 11:08:40 »
Is dat tegenwoordig echt alles? Slepertje er af, stroomafname omleiden naar de geïsoleerde assen en karren maar?
Zelf rij ik op code 100, en opa heeft een hele rits loks in zijn vitrine staan (heeft geen baantje meer op de kleine flat en ook niet meer de rek- en strek fitheid om er mog weer aan te beginnen...
Zit er al een tijdje aan te denken om een en ander een keer op te halen, na te kijken en voor 2-rail geschikt te maken, dat hij hier af en toe eens lekker mee kan rijden.

Groet,

Richard

Jan Beelen

  • Geen PB mogelijkheden
  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #6 Gepost op: 03 March 2013, 11:36:32 »
Was het maar zo simpel, nee zo ligt het helaas niet!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #7 Gepost op: 03 March 2013, 11:40:15 »
Soms is het zo eenvoudig, maar meestal zijn de wielen niet geïsoleerd en heb je nieuwe wielstellen nodig.
Eenvoudig is ook relatief. Voor de situatie waar de vragensteller op doelt, is telkens alle bakken open maken en de bedrading omsolderen nu ook niet echt praktisch. Schakelaartjes erin?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #8 Gepost op: 03 March 2013, 12:05:19 »
Ik bedoel inderdaad uiteraard wel de wielstellen wisselen, en in het geval van de vraagstellen zou ik dan denken aan een microswitch die je door de bodem heen boort en vastlijmt.

Maar nogmaals: is dat alles?

Groet,

Richard

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #9 Gepost op: 03 March 2013, 17:48:30 »
Ik wil het vooral simpel houden. Niet ingaan op railhoogte of wat dan ook. Ook niet praten over "oude Märklin treintjes". Dit kan in een ander Topic.

Gewoon technisch. Als ons clublid de sleper van het modelafschroeft, rijdt hij dan op de gelijkstroombaan. Dit is nl, met de nieuwe modellen wel het geval van Märklin. Ook kan ik mij niet voorstellen dat er technisch door Roco een heel ander model gemaakt zou worden, dit werkt alleen kostenverhogend in de produktiekosten.
Zouden de soundfuncties nog werken?

Gewoon wat vragen voordat wij het proefondervindelijk gaan vaststellen en eventuele iets kapot gaan maken.

 
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #10 Gepost op: 03 March 2013, 19:03:06 »
Jasiu,

M.b.t. de plan T.

Op 3rail (Marklin baan) neem je stroom af van de sleper (zeg maar de plus) en beide wielen (samen de min). Die zijn elektrisch met elkaar door verbonden. Wil je met dezelfde lok gaan 2railen moet je de doorverbinding ongedaan maken. Het ene wiel komt dan aan de plus, het andere aan de min.

Marklin modellen kunnen nooit op 2rail rijden. Ook niet als je de sleper er van af haalt, dat is een fabeltje en er komt de nodige ombouw bij kijken als al gemeld hier.

Gr, Ben.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #11 Gepost op: 03 March 2013, 19:26:50 »
Op zich is het vrij makkelijk om (vooral) een roco loc om te bouwen.

1. controleer of ALLE wielen geisoleerd zzijn
2. zo ja dan de sleper er af, de kabels omzetten. waar de sleper aangesoldeerd zat zet je de ene wielkant en de andere laat je zitten. meestal is de decoder (zeker een geluidsdecoder) multiprotocol. Overigens kan je ook op 3-raail met dcc rijden. klaar is kees. als de wielen niet geisoleerd zijn is het een stuk lastiger....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #12 Gepost op: 04 March 2013, 10:18:32 »
Gewoon technisch. Als ons clublid de sleper van het modelafschroeft, rijdt hij dan op de gelijkstroombaan.

Nee, want intern is de stroomafname van alle wielen via de printen doorverbonden. Dat zul je dus per bak moeten scheiden. Nu weet ik niet of het clublid ook thuis nog met het stel wil rijden. Zo ja, dan lijkt me telkens alle bakken openmaken en de boel omsolderen niet zo praktisch.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #13 Gepost op: 04 March 2013, 10:31:10 »
Even geciteerd uit het eerste bericht:

Na bestudering van het model gezien dat in ieder geval de wielen geisoleerd zijn.

Dus waarom komt steeds de opmerking terug over dat de wielen zouden zijn doorverbonden?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Roco Plan T - Digitaal / 3-Rail
« Reactie #14 Gepost op: 04 March 2013, 10:54:12 »
Is al eens naar de flenshoogte gekeken? Ik herinner me van de Fl* plan V dat de wisselstroomwielen hogere flenzen hadden om over oude Märklin rails te kunnen rijden en ik weet niet of Roco dat ook doet; dat kan dan op recenter railmateriaal in code 83 of minder problemen geven.
RETROBAHN A.G.