Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 17:22:19
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44

Auteur Topic: Gevolgen van op verkeerde plaats foto's maken  (gelezen 14687 keer)

Genralrik

• Gast
Gevolgen van op verkeerde plaats foto's maken
« Gepost op: 27 February 2013, 09:54:37 »
Niet om kolen op het vuur te gooien, maar afgelopen weekend kreeg ik als Treindienstleider
Lage Zwaluwe de melding dat er iemand met een blauwe jas foto's stond te maken tussen de Mdk
brug en Zwaluwe. Na uitzoeken van de km bleek het te gaan om de plek ter hoogte van wissel
231...  

Gevolg was dat er een alarmoproep uitging en een stuk of 10 treinen met een aanwijzing max 40 km/u
gereden moest worden met alle vertraging ten gevolge totdat er 2 nihil meldingen geweest waren. Ook
de politie is nog ter plaatste geweest, maar de vogel was al gevlogen.

Ik zal geen vingertjes wijzen of insinuaties doen, slechts achtergrond verstrekken wat voor gevolgen
een waarschijnlijk - onschuldig , goedbedoeld -  foto'tje toch kan hebben..

Gr Rik
« Laatst bewerkt op: 27 February 2013, 10:12:28 door Ronald Koerts. Reden: Zin over mogelijk verwijderen, verwijderd. Is nu eigen draadje geworden »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Gevolgen van foto's maken op verkeerde locatie
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2013, 10:10:13 »
Naar aanleiding van een aantal foto's in een fototopic stond bovenstaande reactie. Dit past niet in dat draadje maar bevat wel informatie over wat de gevolgen zijn van een verkeerde locatiekeuze. Daarom een eigen draadje. Hier mag over dit onderwerp verder gepraat worden.

Met vriendelijke groet,

Ronald.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2013, 08:26:39 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Swiss-Bas

• Offline Offline
Re:Gevolgen van op verkeerde plaats foto's maken
« Reactie #2 Gepost op: 27 February 2013, 13:55:14 »
Goed dat het forum hier aandacht aanbesteed.
bij de buren liep het een keer aardig uit de hand.
zelf fotografeer ik ook graag treinen.
ik plaats hier even een paar foto,s die ik vorig jaar in Zurich heb gemaakt.

beide foto,s zullen misschien sommige mensen doen denken dat je hiervoor op of tussen de rails heb gestaan of erg dichtbij.
de foto geeft dat beeld natuurlijk persoonlijk vind ik het mooi en dus niet zo een foto met een stuk hek of wat anders er half op.
goed de kern van mijn verhaal is dat ik niet dicht of op de rails of wat dan ook heb gestaan.
deze foto,s zijn gemaakt op Zurich Bahnhof op het perron.
zelf maak ik gebruik van een canon eos 1D mlll en zijn deze foto,s met een 400 prime 5,6 met 1.4 extender dit geeft een totaal zoombereik van 560 mm plus de 1.3 crop van de body.
de camera staat om een velbon cherpa pro statief met een balhoofd deze kan extreem laag op de grond worden geplaatst vervolgens goed kijken zoeken naar de juiste compensatie en natuurlijk de plek waar je de camera plaatst.
hierdoor kan ik heel dicht bij komen zonder me zelf in gevaar te brengen tegen de tijd dat de trein bij de camera is heb ik allang mijn shots gemaakt en sta ik lekker te kijken of schiet natuurlijk op een nieuw doel ;D.
tenslotte sta ik op het perron hier of ergens elders op een veilige plek.
hieronder een foto van de camera met de bovengenoemde lens en extender.

in ieder geval wel goed dat er aandacht aan besteed woord maar niet elke foto hoeft vanaf het spoor te zijn gemaakt.

groetjes Bas

« Laatst bewerkt op: 27 February 2013, 13:59:50 door Swiss-Bas »

Bas van Heiningen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 February 2013, 14:02:01 »
Goed dat er wederom aandacht aan wordt besteed. En het kan niet vaak genoeg gemeld worden, maar let je eigen veiligheid. Gebruik een goede camera en eventueel telelens. Maar ga niet op gevaarlijke plaatsen staan. Je ziet maar weer wat het gevolg is.

Bas

Arjen-V

• Offline Offline
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
« Reactie #4 Gepost op: 27 February 2013, 14:41:53 »
Als machinist ben ik tijdens me werk ook graag met me hobby bezig, Toen ik vorig jaar nog bij HUSA reed had ik met grote regelmaat de mogelijkheid om wat mooie plaatjes te schieten waar het voor de gewone hobbyist nagenoeg onmogelijk is.
Helaas kwam/kom ik met enige regelmaat mensen tegen die denken dat zij dat ook mogen/kunnen, de gevolgen laten zich zoals de eerste post raden.

Vaak probeer je mensen weg te sturen, meer en deel geeft daar ook gehoor aan, echter is er altijd een "harde" kern die daar op zijn Hollands gezegd schijt aan hebben, en het daardoor verknallen voor de meer en deel wel volgens de regeltjes spelende hobbyisten.

Kijk ook niet raar op dat je als fotograaf steeds vaker bezoek krijgt van handhavers van Prorail of politie als je eens op een rare stek (openbaar of legaal) staat te fotograferen, vergeet niet dat de boete voor spoorlopen €120,- bedraagt, in mijn ogen eigenlijk veel te laag gezien de gevaarzetting.

Denk ook eens na wat voor een impact dit soort dingen kunnen hebben op machinisten, personen op in of naast het spoor kan een machinist vaak stevige hartkloppingen bezorgen, bij het zien van een camera kan dat best veranderen, maar die eerste impact is vaak al erg genoeg.

Dan als laatste puntje vaak zie je hobbyisten met mooie gele en oranje veiligheidshesjes lopen op stations of plekken langs de baan, waardoor ze denken dat ze dan ineens meer mogen.
Laat de hesjes lekker thuis je wint er niets mee, sterker nog je kan de verwarring alleen maar groter maken.

Moraal van dit verhaal:

Fotografeer vanaf legale plekken op perron of vanaf de openbare weg.
Draag geen gele of oranje hesjes.
En vooral haal geen idiote fratsen uit, waarmee je het verpest voor een ander.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 February 2013, 14:51:34 »
Zeer goed dat hier aandacht aan wordt besteed. Zelf maak ik ook foto's van treinen maar dan alleen van plekken waar ik ook mag komen, dus eigenlijk alleen vanaf het perron, de openbare weg etc. Met een paar vrienden maken we regelmatig een fototrip en we zorgen ervoor dat het rijdend personeel niet schrikt van onze aanwezigheid, dus veilige afstand van de perron rand etc. Werk vaak met een statiefje voor wat bijzondere plaatjes en probeer door mijn eigen opstelling duidelijk te maken dat het alleen om foto's gaat. Ik betwijfel of een machinist dat ook zo inschat gezien het feit dat hij/zij het druk genoeg heeft met andere zaken, zeker bij het inrijden van een station.

Door legaal en veilig te werken blijft het voor iedereen leuk en mijn ervaring is dat ook op deze wijze fraaie foto's te maken zijn. Dat we goed bezig zijn blijkt wel uit het feit dat noch de politie noch mensen van pro-rail ooit enige tijd aan mijn vrienden en mij hebben besteed.

Ik steun voor 100% het moraal van het verhaal van Arjen.

Richard

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 February 2013, 14:57:01 »
Ik ben slechts machinist bij een museumbedrijf, maar ik kan Arjen's verhaal volledig onderschrijven.

Wat mij enorm stoort is het enorm stupide en gevaarlijke gedrag van bepaalde fotografen en de arrogante reacties die je krijgt als je er wat van zegt. Zogenaamd niet weten dat je niet over sporen mag lopen, selectief bordjes lezen en een grote mond tegen het personeel bezorgen me kromme tenen. Ongelofelijk soms. In het museumbedrijf zie je over het algemeen een heleboel gewone dagjesmensen en een paar spoorhobbyisten. Ik kan je verklappen dat 300 dagjesmensen minder gevaarlijk gedrag vertonen dan 3 spoorhobbyisten.... uiteraard generaliseer ik nu erg, maar het gevoel is wel duidelijk denk ik. Binnen onze organisatie zijn ook spoorhobbyisten, maar ik denk dat de meerderheid van de medewerkers helemaal geen specifieke interesse in treinen heeft en met name die groep kijkt nogal eens meewarig naar de hobbyisten die blijkbaar liever platgereden worden dan een plaatje te missen....
Reinier

dwem

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 February 2013, 14:58:21 »
Het probleem is natuurlijk dat wat hierboven de "harde kern" is genoemd hier wel meeleest maar uiteraard niet reageert en zich verder van niets en niemand wat aantrekt om "het plaatje" te maken.

Ingrijpen telkens waar en wanneer zo'n illegale plaat verschijnt is misschien het enige wat helpt, alhoewel?

Dirk

Swiss-Bas

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 February 2013, 15:15:47 »
Ja maar dirk.
Je weet toch niet altijd of die plaat iligaal is goed als je zelf iemand ziet staan wat doet die hier.
Zoals ik hierboven al schreef kan je goed fotograferen en deze induk weken.
Ik ben het mee eens dat er verder gekken zien die het gevaar niet inzien maar dit heb je ook op andere lokage,s waaronder tijdens de aanleg van de hanzelijn stond iemand een foto te maken achter een dumper deze ging rijden de rest ga ik niet vertellen.
Wees creatief in je zelf zoek een goede openbare plek en met de juiste camera en lenzen en een goed statief kom je een heel eind.
maar goed op youtube heb ik eens een filmpje gezien van twee gekken in het begin van de hls tunnel met de ice die langs kwam in duitschland.
Gekken zullen er helaas altijd wel blijven die het voor de echte hobbyist fotograaf steeds moelijker maakt.

Groetjes bas
« Laatst bewerkt op: 27 February 2013, 15:19:04 door Swiss-Bas »

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 February 2013, 16:03:27 »
Hi All,

Dat je je niet op of dichtbij het spoor moet gaan begeven spreekt voor zich. Het blijft dan wel bizar dat we gisteren op onze avondwandeling de poort in het hek langs het spoor in de boog in Dordt open zien staan. Weliswaar niet wijd open, maar wel duidelijk open. Je stapt dan zo het spoor op. Natuurlijk even de meldkamer gebeld.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #10 Gepost op: 27 February 2013, 16:45:26 »
Het spoor opstappen kan je overal ;)

Trouwens voor het eerst in 26 jaar fotograferen
ben ik afgelopen jaar van het perron gestuurd,in Blackpool North.

Terwijl ik een dag eerder nog bij een seinhuiswachter in Cornwall
binnen ben gevraagd. ;D Dus

gr Ed.

dwem

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 February 2013, 16:48:53 »
Ja maar dirk.
Je weet toch niet altijd of die plaat iligaal is goed als je zelf iemand ziet staan wat doet die hier.
Zoals ik hierboven al schreef kan je goed fotograferen en deze induk weken.
[...]
Groetjes bas

Ik heb geen enkele moeite met jouw twee foto's, al ben ik absoluut geen bewonderaar van het gebruik van dergelijke lenzen bij spoorwegfoto's, maar dat is een kwestie van smaak, die hier buiten discussie staat.

Ik geef iedereen de gunst van de twijfel, maar er zijn foto's waarbij het zonneklaar is dat die van een niet-legale locatie zijn gemaakt. Zelfs een machinist of andere spoorwegemployee zal niet midden in  het spoor gaan staan op een plek waar een overweg in geen velden of wegen te bekennen is.
Uit eigen ervaring weet ik ook wel dat er heus veel leuke plekjes te vinden zijn die volkomen legaal onverwachte mogelijkheden geven.

Dirk

dwem

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 February 2013, 16:51:21 »
Het spoor opstappen kan je overal ;)

Trouwens voor het eerst in 26 jaar fotograferen
ben ik afgelopen jaar van het perron gestuurd,in Blackpool North.

Is dat soms een van die stations met een "trainspotters corner" waar je als hobbyist geacht wordt binnen te blijven?

Dirk
« Laatst bewerkt op: 27 February 2013, 20:25:08 door Bert van Gelder. Reden: Quote gerepareerd »

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 February 2013, 17:06:53 »

Er zijn landen zoals bijvoorbeeld Frankrijk (om iets dicht bij huis te noemen) waar fotograveren op het station niet mag. In de praktijk zegt men er niets van en op veel stations in Frankrijk is nog altijd een stationschef, even aankloppen en vragen of er foto's gemaakt mogen worden levert altijd een "oui" op en even later welgemeende belangstelling naar het resultaat.

Richard
« Laatst bewerkt op: 27 February 2013, 20:25:52 door Bert van Gelder. Reden: Quote gerepareerd »

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #14 Gepost op: 27 February 2013, 17:10:58 »

Citaat
Is dat soms een van die stations met een "trainspotters corner" waar je als hobbyist geacht wordt binnen te blijven?

Dirk

zou het niet weten.

gr Ed.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2013, 20:26:39 door Bert van Gelder »