Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Liliput silowagen Uacns, H0  (gelezen 14231 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Liliput silowagen Uacns, H0
« Gepost op: 26 februari 2013, 13:39:56 »
Liliput silowagen Uacns, H0
Door Peter Gootzen

Het voorbeeld

Geschiedenis
Deze 4-assige silowagen voor vervoer van poedervormige materialen werd geleverd door de firma Feldbinder. Ermewa bestelde een reeks van 145 exemplaren. De wagens hebben een inhoud van 128 m3 en er kan maximaal 69,7t poedervormige lading meegenomen worden. De wagens zijn uitgerust met draaistellen van het type Y25Lsif-C. De wagens zijn allemaal geleverd in een mooi glimmend zilveren kleurstelling en dragen een rood Ermewa logo. Enkelen werden door Ermewa doorverhuurd aan RSB Logistics, die er ook hun logo op plakte. Ook zijn er nog kleinere series aan andere afnemers verkocht.



Op deze foto is een wagen te zien met extra RSB Logistics logo. De wagens worden veel ingezet voor het vervoer van bruinkolenstof. Zowel in bloktreinen als ook in groepjes van enkele wagens in een gemengde goederentrein.

Het model
Het Liliput model werd in de nieuwigheden van 2011 aangekondigd en in januari 2013 werden de eerste twee modellen geleverd. Het model ziet er op de eerste blik zeer goed uit! Een zeer hoge mate van detaillering en hele fijne meerkleurige bedrukking.



Ik heb er verschillende foto’s van het origineel bij gepakt en alles vergeleken. Elk klein detail en elk klein opschrift is aanwezig. De bedrukking is heel fijn en volledig, zelfs de gevarencodes met bijbehorende pictogrammen zijn opgedrukt.



Met name aan de losinrichting zitten veel filigrane onderdeeltjes wat er erg fraai uitziet.



De kopse kant van de wagen met het loopbordes is ook volledig bedrukt. Alle pictogrammen staan er mooi meerkleurig op.



Het dak is ook mooi gedetailleerd. De looppaden en de deksels van de laadopeningen zijn allemaal fijn gegraveerd en zelfs het wagennummer staat er nog een keer opgedrukt, zoals dat in het echt ook is.



Tenslotte de onderkant van de wagen. Hier is de volledige losinrichting met alle leidingen kleppen en kranen uitgebeeld.



Eigenschappen
De wagen heeft uiteraard NEM-schachten voor de koppelingen. Bij gebruik van Fleischmann profi koppelingen blijft er een opening tussen de buffers van ongeveer 1mm, maar dit euvel heb ik bij bijna elke goederenwagen van ieder merk. De wagen reed bij prima door een R2 bocht van Fleischmann (6125). Kleiner heb ik niet en kan ik dus ook niet testen. Ik heb verschillende wisselcombinaties bereden in treinverband, maar kon geen problemen vaststellen. De wagen ontspoorde niet één keer.

Verzorging
De wagen wordt geleverd in het bekende Liliput doosje. Een kartonnen verpakking met daarin een hard plastic omhulsel voor de wagen.



Ik ben zelf meer een voorstander van piepschuimen verpakkingen, maar deze is ook stevig en beschermt het model goed. Verder zit er een beknopte handleiding bij die duidelijk laat zien hoe je de onderkant van de wagen kan openen om bij de koppelingsschacht te komen. Ook een overzicht van los te bestellen kleine onderdeeltjes is hierin opgenomen. De wagen wordt geleverd met de standaard beugelkoppeling. Losse onderdelen zijn er niet, alles is al vanaf de fabriek gemonteerd.

Conclusie
Liliput heeft een zeer model op de markt gezet. Het type is ook in het echt een fraai exemplaar en dus zeker een aanwinst voor elke moderne modelspoorbaan. De detaillering en bedrukking van de wagen is van zeer hoog niveau. De prijs is ook redelijk naar mijn mening.

De details

Merk: Liliput
Type: Silowagen Uacns
Schaal: H0
Tijdperk: 5/6

Catalogusnrs:
235870: Zilver zonder logo, prototype uitvoering Feldbinder
235871: Zilver met Ermewa logo
235872: Zilver met Ermewa en RSB Logistics logo (Neuheit 2013)
235874: Zilver met groot Enviloc logo (Neuheit 2013)

Frame: kunststof
Opbouw: kunststof
Prijs: 34,95 (prijs kan afwijken per handelaar)
Lengte over buffers: 239 mm (echte wagen 20,79 m)

Bronnen:
http://www.liliput.de
http://www.goederenwagens.nl

Fotoverantwoording
De modelspoorfoto’s zijn van mijzelf, de grootspoorfoto is van André Schachtschabel, gebruikt met zijn toestemming.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2013, 13:42:21 door Peter van der Leek »

Gert1

  • Gast
Re:Liliput silowagen Uacns, H0
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2013, 14:48:09 »
Dank voor de bespreking. Even een vraagje over het grote voorbeeld.
Is dit (foto van mijzelf) een verbouwde variante van deze wagen?



mvg,
Gert

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re:Liliput silowagen Uacns, H0
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2013, 21:25:23 »
Hallo,

Het type dat jij laat zien is een heel ander type. Daarvan zijn er vele honderden van verschillende eigenaren. Heris maakt er een model van, al zijn de meeste varianten al jaren niet meer te krijgen. Er zijn wel enkele nieuwe aangekondigd, maar tot nu toe is het bij aankondigen gebleven.

Peter

Gert1

  • Gast
Re:Liliput silowagen Uacns, H0
« Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2013, 23:35:09 »
Dank voor je antwoord. Ondertussen een foto van zo'n Heris-model gezien. Afschuwelijk glimmend model...
Hopelijk wordt de nieuwe uitvoering beter.

Nogmaals dank voor je bespreking van jouw nieuwe aanwinst. Smaakt naar meer!   (y)

mvg,
Gert

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re:Liliput silowagen Uacns, H0
« Reactie #4 Gepost op: 03 maart 2013, 01:44:23 »
Ik heb inderdaad nooit gezegd dat het Heris model zo mooi is als deze van Liliput. ;-) Qua detaillering zijn de Heris zeker niet slecht, maar ze mochten iets minder glimmen.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2013, 11:16:38 door guest7823. Reden: Citaat verwijderd, wegens directe onderposting »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:Liliput silowagen Uacns, H0
« Reactie #5 Gepost op: 03 maart 2013, 02:24:25 »
owwwww ik vond de liliput al bling bling :o

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Liliput silowagen Uacns, H0
« Reactie #6 Gepost op: 03 maart 2013, 10:30:36 »
Dat zijn die wagens in het echt gloednieuw ook. Maar na een paar maanden regelmatig bruinkoolpoeder los- en laadplaatsen te hebben bezocht, is dat feest wel voorbij. In die zin ziet het Herismodel er niet veel gekker uit dan de Liliput.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.