Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
06 August 2025, 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
06 August 2025, 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
06 August 2025, 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
06 August 2025, 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
06 August 2025, 10:46:10

Auteur Topic: Kleinen Tal in H0  (gelezen 3428 keer)

scassidy

• Offline Offline
Kleinen Tal in H0
« Gepost op: 25 February 2013, 23:05:48 »
Goeden avond allemaal,

Mijn naam is Sean Cassidy ben 27 jaar en ben sinds enige tijd begonnen met het bouwen van een modelbaan. Jaren geleden als kind veel gespeeld met modelspoor en een klein begin gemaakt met een vaste baan opzetten met mijn opa. Toen kwam de pubertijd en de baan ging eruit en een pc kwam in mijn kamer  ;D Sinds 2.5 jaar woon ik nu met mijn vrouw in ons eigen huis en zij begon mij te stimuleren om toch de oude dozen weer open te trekken en de boel weer op te pakken. Aangezien de rail ongeveer 13 jaar in dozen had gezeten waarvan 9 jaar in een tochtige vochtige schuur was er niet veel van over  >:(

Dus afgelopen kerstvakantie was het zover, er stond genoeg geld op de rekening en er was genoeg vrije tijd om de boel op te gaan starten. Hier aangemeld op het forum om het enthousiasme nog wat meer op te laten laaien met al die mooie banen hier! De zolder opgeklommen en gekeken hoeveel ruimte ik nou echt tot mijn beschikking had ( en kreeg van de vrouw).

De zolder is niet heel groot maar ruimte voor een leuk baantje is er wel, ruimte uitgemeten en de onderbouw van de tafel kon beginnen. Baan is een soort van U vorm met over de lange zijde een lengte van 2.90M en 80 cm diep, links is deze 1.65M lang en ook 80 cm diep en rechts 1.34M lang en 1.01M diep. Hier een paar foto's van de bouw van de tafel.

En toe was de tafel gereed  ;D

Daarna Anyrail maar gedownload en gaan spelen met rails en kijken bij andere baan plannen om zo een leuk plan voor mijzelf te maken. Helaas miste ik een stukje ervaring waar ik al snel achter kwam. Ik werk met fleischmann modell rails en als je die gebruikt in anyrail krijg je dus een leuk stukje rail tot je beschikking wat niet erg realistisch is namelijk de 60 graden bocht met een straal van 250mm. Ik deze dus maximaal gebruiken in mijn baanplan zodat ik mooi korte bochten kon maken, helaas was ik dus niet op de hoogte dat maar een heel erg beperkt aantal treinen en wagonnetjes hier door heen gaan. Speciaal nog extra van de bochten gekocht en gaan beginnen met het leggen van de rail, vervolgens een mooie lange wagon die ik heb erop gezet om te kijken of het allemaal soepel loopt en ....... de wielen van de wagon liepen aan  :'( bochten dus veeeeels te krap.

Nadat ik afgelopen vrijdag naar rail was gegaan en daar al het moois had gezien begon het toch te kriebelen, die scherpe bochten konden echt niet. Mijn materieel keus werd dan veels te veel beperkt. Dus de laptop maar weer open geklapt en anyrail er weer bij gehaald en gekeken of ik toch niet wat ruimere bochten kwijt kon.  Gelukkig was dit wel mogelijk station iets aangepast en gelukkig heb ik nu meer ruimte voor verschillende treinen. Bogen zijn nog steeds "krap" is nu allemaal een straal 357mm maar in ieder geval wat meer ruimte.

Hier dus het baanplan zoals het nu echt geworden is,

Midden vooraan een station met 2 lange sporen voor grote treinen en een klein kopspoor voor een railbus en helemaal onderin een passeer spoor, links moet dan ook een station komen dat hoger ligt gelegen. Buitenste spoor is dus ook voor grotere treinen en binnenste voor kortere en railbus, verder nog 2 kleine goederen spoortjes die doodlopen waar dan een leuk loodsje komt met een bokkraantje erboven. Baanplan is simpel mede omdat dit mijn eerste baan is en omdat deze baan nooit meer in 1 geheel de zolder zal verlaten. Verwacht toch met een jaar of 2 weer te gaan verhuizen naar wat groters en dan is dit een leuk oefen baantje. Daarbij hou ik wel van een hoop scenery om me op uit te leven  ;D Ohja zowat vergeten periode waar de baan is in gesitueerd is 3, hou wel van stoom maar ook leuke diesels en E-loks dus dat past er dan allemaal weer mooi.
« Laatst bewerkt op: 25 February 2013, 23:18:29 door scassidy »

scassidy

• Offline Offline
Re:Kleinen Tal in H0
« Reactie #1 Gepost op: 25 February 2013, 23:34:28 »
Hier een paar slechte foto's van hoe het er nu bij ligt zal morgen of van de week even goede foto's maken

Het "grote" station

Hier vanaf de rechter zijkant kijken we over de hele lengte van de baan richting het linker station

En hier vanaf dezelfde kant maar dan vanaf het 0 niveau

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 February 2013, 23:56:02 »
Hallo Sean,

Ik zie dat je spaanplaat hebt gebruikt voor je onderbouw. Dit moet je eigenlijk eerst goed waterdicht verven...als er condens van het zolderraam op je baan terecht komt kun je binnen een jaar of twee opnieuw gaan bouwen. Als spaanplaat vocht op gaat nemen zwelt het op en brokkelt dan uit elkaar. Daarom wordt altijd geadviseerd om NOOIT spaanplaat te gebruiken voor de spoorbaan maar altijd multiplex.

Ik heb vroeger ook een baan uit spaanplaat gebouwd...nooit meer. het begon op te zwellen, krom te trekken en kon binnen een paar jaar na de bouw van de baan naar het grofvuil.....

Dus denk goed na en smeer eerst een paar lagen verf op het spaanplaat.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

scassidy

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 February 2013, 08:51:25 »
Het is nu al te laat om de boel nog te verven, alle sporen liggen vast en de wissel motoren zijn al aangesloten. Dakraam hangt niet boven de tafel dus kan er niet direct op druppelen en heb nog nooit last gehad van vocht aan de binnenkant van het raam.

Zolder is prima geïsoleerd daar is niks mis mee en temperatuur is er prima.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 February 2013, 08:55:19 »
Hoi Sean,

En hoe wil je de ballast gaan lijmen en het groen ?? Verf dan buiten de sporen de plaat. Anders kun je wel vergeten om met water houtlijm methode je groen te gaan lijmen. Of heb je andere plannen voor het groen ?

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

scassidy

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 February 2013, 09:22:11 »
eeeh nee, das een goeie  ;D dan zal ik dat maar gaan doen  (y) bedankt voor de tip

Ben hier ook om te leren  ;D
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 09:26:21 door scassidy »

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 February 2013, 09:30:14 »
Hoi Sean,

Je hebt nu in elk geval geleerd om volgende keer dat je een baan bouwt eerst de hele plaat waterdicht moet verven voor je de sporen gaat leggen. Het maken van onderbouw en het verven ervan zijn gewoonweg vervelend. Vanzelfsprekend wil iedereen zo snel mogelijk beginnen met spoor leggen en landschap bouwen. Maar te enthousiast beginnen kan later voor problemen gaan zorgen en dat is echt onnodig.

Succes met de bouw van je baan. Ik zal proberen het te volgen.

Groeten Ruud B.

scassidy

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 February 2013, 09:40:02 »
Onderbouw vond ik niet zo heel erg vervelend, en als de plaat leeg is is een kwast er ook zo overheen. De elektra aanleggen (ondanks dat dat ook mijn vak was) vind ik vervelend en tijdrovend werk dan weet je als dat klaar is dan kan ik gaan rijden, en dat duuuuurt dan nog zo lang  ;D

Maar goed ik ga maar eens een mooie pot verf op de kop tikken, nog een tip kwa kleur wat handig is als ondergrond?

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 February 2013, 09:47:01 »
Zoek eens op 'Randsealer'. Een goedkope oplossing, grijs, legt een soort filmpje over het hout. Wordt gebruikt voor zaagsnedes vn plaatmateriaal waar mogelijk vocht bij kan komen.

Zoals de anderen ook zeggen, bij spaanplaat moet je zoiets echt doen!

Succes, gr,

Bert

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 February 2013, 10:12:55 »
@ Sean,

Het beste kun je een kleur nemen waar je nog op kunt zien waar je iets af wilt tekenen voor gebouwen stoepen en straten. Waar groen en bomen moet komen kun je later de ondergrond bruin of groen verven of eerst zand lijmen en daar met groene strooisels en gras overheen werken zodat de lichte kleur van de verf er niet doorheen komt.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2013, 20:07:12 door Forever Rocofan »

scassidy

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 17 March 2013, 13:09:13 »
Nou de tafel is geverfd  ;D laatste stuk is nu aan het drogen en dan kijken of er nog wat bijgewerkt dient te worden. Hopelijk van de de week het schakelpaneel in elkaar zetten. En dan kunnen we gaan beginnen met ballasten.

Nou omdat foto's meer zeggen dan woorden, en ik hou van plaatjes bij anderen dus anderen waarschijnlijk ook wel bij mij ;D

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11 Gepost op: 17 March 2013, 13:16:41 »
Ziet er veelbelovend uit! Je hebt alles toch wel goed getest voordat je gaat ballasten? Ik lees dat je krappe bogen gebruikt. Soms kan dat niet anders ivm de beschikbare ruimte (weet ik uit ervaring). Hou er wel rekening meer dat dit je beperkt bij stoomlocs. Grote van Roco kunnen daar niet door. Ook kan het lastig zijn bij sommige treinstellen. En als je rijtuigen 1:87 zijn, kan dit soms ook voor problemen zorgen, voor bij D-trein-rijtuigen.
Ik ben heel benieuwd naar je verdere vorderingen en blijf je werkzaamheden volgen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

scassidy

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 March 2013, 13:21:16 »
Ja krappe bochten kom ik helaas niet onderuit, de beperking kwa stoomlocs was ik gelukkig achter gekomen en dat die van fleischmann er meestal wel door heen gaan. Wat betreft het testen, heb alleen maar een koff maar die rijdt prima rond ook over de wissels dus dat is goed. Na het installeren van het schakelpaneel moet ik de wissels even goed testen en afstellen en dan is dat ook allemaal gereed.

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 17 March 2013, 13:26:33 »
Goed bezig.  (y)
Gewoon alsnog voorstrijk smeren op alles wat open ligt. Kun je er van onderaf nog bij trouwens? Want als het kan dat ook een laagje geven.
met de groeten van Maarten

scassidy

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 April 2013, 12:45:15 »
Zo de afgelopen tijd weer het een en ander gedaan, weinig dat foto's waard is maar net zo belangrijk. Alle elektra is nu aan gesloten, zojuist de laatste draadjes vast gezet en alle wissels werken nu. Helaas geven 2 wissels nog  wat problemen omdat ze wat stroef om willen gaan maar dat komt nog wel goed  :)

eerst maar eens een plek gemaakt waar de lade moet komen met het schakelpaneel

Hier het schakelpaneel

En hoe het eronder uit ziet

Volgende is nog even de wissels finetunen dat het netjes loopt en dan kunnen we verder met het ballasten