Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
  

Auteur Topic: Motor wordt erg warm  (gelezen 5331 keer)

BR103

  • Gast
Motor wordt erg warm
« Gepost op: 26 June 2007, 10:27:39 »
Ik heb 3 Fleischmann H0 loks type V200 (art.nr. 4235), 1 daarvan is trager dan de andere 2 en wordt erg warm bij trekken van 24 wagons (duwen lukt 'm niet).

Om een juist vergelijk te hebben, heb ik de 3 V200 loks nieuwe slibbandjes en koolborsteltjes voorzien. Inwendig zien de loks er ook identiek uit.
Aangelegde rijspanning: 15V. DC.
Ook onbelast loopt de "probleemlok" langzamer dan de andere 2; tussen die 2 zit weinig verschil overigens, de snelste daarvan zit doorgaans in doos.)
Van deze probleemlok heeft in een eerder stadium dat grijze tandrad, wat op 't anker gemonteerd zit, losgelaten, deze zit nu stevig vastgelijmd.

Echter, de lok kan met veel moeite 24 wagons trekken en motor wordt snel erg warm. Duwen lukt niet, vanwege de hitte rijdt hij nu ff zonder behuizing.

=> Mijn vraag, waarom wordt deze motor zo warm, is anker misschien versleten (wel oppervlak gereinigd)?
Alle tandwielen draaien en maken geen versleten indruk. Lok loopt wel regelmatig.
(De andere 2 V200 loks kunnen met gemak de 24 wagons trekken, ook op lagere spanning en worden nauwelijks warm.)
« Laatst bewerkt op: 26 June 2007, 10:40:25 door Robert. Reden: spelling »

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #1 Gepost op: 26 June 2007, 11:20:35 »
Dit is voor mij een bekend probleem, vooral als de loc lang heeft stil gestaan.
Het kan best wezen dat van één van de locs het magnetische veld zwakker is door bijvoorbeeld stilstand.

Het is dan aan te raden de loc met het motordraaistel omhoog te laten draaien voor een minuut of 15. Meestal wordt het daar al wel beter van.
Zo niet dan is het aan te bevelen een nieuw motordraaistel aan te schaffen, deze zijn nog steeds goed te verkrijgen. Een nieuwe rotor en tandwielen kunnen waarschijnlijk ook al wel uitkomst bieden.

Succes

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #2 Gepost op: 27 June 2007, 00:19:36 »
=> Mijn vraag, waarom wordt deze motor zo warm, is anker misschien versleten (wel oppervlak gereinigd)?
Het anker zal niet verslijten. Of bedoel je misschien de collector?
Heb je ook de groeven tussen de lamellen schoongemaakt? Als de koolborstels slijten blijft een deel van dat zwarte spul in de groefjes van de collector zitten en veroorzaakt daar kortsluiting. En dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van het warm worden. Voorzichtig er tussenuit peuteren, b.v. met een cocktailprikker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #3 Gepost op: 27 June 2007, 10:03:00 »
Je zegt dat het grijze motortandwiel is vastgelijmd, waarmee? En loopt de motor van het ding nog wel soepel? (even met de hand ronddraaien aan het grijze tandwiel en een van de andere 2 locs als vergelijking gebruiken). Als dat tandwiel met loctite of secondenlijm is vastgezet kan het weleens zijn dat er lijm in het motorlager is gekomen en die rommel blijft daar vaak lekker lang zitten. Als de motor wat stroever loopt het grijze tandwiel eraf halen, motorschild loshalen, het anker eruit halen, het lager aan de kant waar het tandwiel zat wat uitratsen met een stukje metaal en de motoras goed schoonkrabben. Dan weer in elkaar zetten, voelen of het soepel draait en dan met een heeeeel klein beetje loctite of secondenlijm (lijm of loctite in het gat van het tandwiel smeren, niet op de motoras, zo voorkom je dat er weer troep in het lager terechtkomt) het grijze tandwiel er weer op zetten.

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #4 Gepost op: 27 June 2007, 12:40:26 »
Oppervlakkig schoongemaakt, dat ken ik.  ;D Motor opengemaakt, collector ziet helemaal zwart van de koolstof. Lapje met wasbenzine erover en collector is weer brandschoon. Kijk je op je lapje dan is die wel zwart geworden, maar niet zo zwart als je zou verwachten. Maw, al het vuil zit niet in het lapje, maar het merendeel heb je tussen de lamellen van de collector gepoetst. Cocktailprikkertje wat Klaas al noemde verhelpt dit euvel vervolgens en je lok moet nu op normale temperatuur blijven.
Wordt ie nu weer warm dan zou je eens een motorwissel kunnen proberen, je hebt tenslotte 3 gelijke motoren. Zo sluit je eenvoudig uit of je aandrijving niet de oorzaak is.

Succes,
Albert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #5 Gepost op: 27 June 2007, 13:03:17 »
In de wasbenzine mikken, paar minuutjes laten weken en daarna met een zacht kwastje schoonvegen. Is alles weg. Persoonlijk neem ik niet eens de moeite het anker los te maken. Gewoon motorschild eraf en het hele draaistel lekker laten weken.
Altijd nieuwe koolborstels plaatsen als je toch bezig bent. Druppie olie op lagers, beetje vet op tandwielen en dan moet het motortje snorren alsof het gloednieuw is. Zo niet, dan is er iets fundamentelers aan de hand en kun je beter een nieuw motortje kopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2007, 13:09:06 »
Gelijk een nieuwe kopen is misschien iets te snel, ik heb er eens 1 gehad waarvan het eerste tandwiel naast het motorrondsel versleten was. Het gat in dit tandwiel was redelijk ovaal geworden.... Zo'n tandwieltje kost zowat niets, een heel draaistel ietsie meer. Nieuw tandwieltje erop en trein reed weer als nieuw...

Succes in ieder geval,
Albert

BR103

  • Gast
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2007, 13:49:01 »
Bedankt voor de reacties. Motor was al helemaal schoongemaakt zoals hierboven al is aange-  geven. Ook al vermeld, dat de Haftreifen en koolborsteltjes (de vorige waren ook OK) nieuw zijn.

Vanmorgen volledigheidshalve voor 2e keer motor uit elkaar gehaald en weer alles gereinigd en ook de collector blinkt.
Grijze tandwieltje was met klein druppeltje Hema-lijm vastgezet by-the-way, en motoras is erg soepel.

Trekkracht er warmlopen verschilt ook per richting trouwens: heb lok n.l. omgedraaid en hij kan nu aardig duwen, maar 24 wagons trekken lukt niet. Zijn de andere tandwielen misschien 't probleem (dan moet ik inderdaad uit andere lok motor halen)?

PS
Ook spanningen op de lok nagemeten; verlichting aan 1 kant staat trouwens 2 volt lager dan op andere richting, maar ik dacht dat die groene dioecel los staat van spanning naar de motor zelf. Spanningen verder gelijk als bij de andere loks, deze probleemlok heeft lager rendement, doordat motor meer spanning in warmte omzet ipv rij-energie.
« Laatst bewerkt op: 27 June 2007, 13:53:27 door Robert »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #8 Gepost op: 27 June 2007, 13:53:02 »
Ga eens een nieuw tandwiel halen, want een die uitgelubbert is, weer vastlijmen, die zit vast niet centrisch gefixeerd. Dat kan zwaar lopen op 2 punten. zwaar-licht-zwaar-licht zo dus...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

BR103

  • Gast
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #9 Gepost op: 27 June 2007, 13:54:22 »
Dan zou ie toch in 2 richtingen gelijke problemen moeten hebben....
« Laatst bewerkt op: 22 July 2007, 11:13:51 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #10 Gepost op: 27 June 2007, 15:19:22 »
Tandwielen zijn raar spul. Ik had gespleten tandwielen, de ene richting bonkten ze, de andere richting liep het prima... Kun je anders proberen onderdelen te wisselen met de andere locs, of komen ze niet overeen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #11 Gepost op: 30 June 2007, 21:41:51 »
Voor ongeveer 3 jaar geleden hadden we op de modelbaan van nienoord ook een aantal
br 221 (v200) van fleischann rond rijden. deze loks geven een aantal hardnekkige  problemen na ongeveer een maand hebben rondgereden.

1 ze hebben +/- 4volt meer nodig als een gemiddelde lok om op de zelfde snelheid te rijden.
2 vorse snelheids verschil met motor voor en motor achter. bij motor achter houdt hij zo in dat die met 12 volt geen 6 sneltrein rijtuigen meer kon trekken. En hiermee wordt de motor zo heet dat de soldering van bedrading en de koolborstelbuisjes gewoon los smelten.
en door teveel hitte neemt het machnetisch veld ook langzaam af. Na 2 maand reden ze alweer met een nieuwe motor blok met het nummer 504235 helaas ik ken dit nummer al uit mn hoofd zovaak heb ik al een nieuwe in handen gehad. maar nu staan ze in de vitrine ;D

een verzwakt machnetisch veld zal hiervan wel de oorzaak zijn. vooral als die heet wordt.
Ik raad u dan aan om een nieuw blok aanteschaffen

Nog veel succes groeten Rolf

BR103

  • Gast
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #12 Gepost op: 03 July 2007, 13:38:55 »
Dag Rolf,

bedankt voor jouw reactie. Jouw ervarting sluit aardig aan bij mijn V200 ervaringen.

In de Fl. folders lees ik, dat ze 1 en dezelfde krachtige motor gebruiken; edoch, er zit veel verschil tussen dezelfde loks uit dezelfde periode; ook met vernieuwde anti-slibbandjes en koolborsteltjes. Dus moeten ook andere factoren een rol spelen, zoals de andere tandwielen en diodes voor verlichtingwisseling bij veranderen rijrichting.

Ook over de lampjes meet ik bij mijn "probleem V200"verschillend per rijrichting, uitwiseling lampjes maakt niet uit. Dat kan ook duiden op spanningsval in dat lichtgroene diode-blokje. Ook zijn die motoren niet liniair mbt de aangelegde spanning.
Aan de andere kant heb ik een V200, die sneller is dan de 6-asser BR103 (4375), tenminste hij rijdt al bij een zeer lage spanning en is (onbelast) de BR103 steeds voor (had andersom verwacht).

Er gaat al met veel tijd in zitten, dus heb ik de probleem-lok nu maar weer in doos gedaan en bekijk later wel, over hoe nu verder.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2007, 14:17:31 door Marco Reparon. Reden: onnodige quote weg »

Dick van Aggelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #13 Gepost op: 05 July 2007, 12:25:57 »
Wat ook soms nog wel eens wil helpen is het vervangen van de ronde permanengmagneet. Let er wel op dat je een nieuwe of tweede handse correct in het blok monteert.
Meestal al fabrieksmatig aangevegen mbv een witte tekentjes.
Ik heb bij dat oude rode O.K. diesellocje uit de jaren '60 een tussentandwiel geplaats om de vertraging groter te maken.
Door de permanent magneet precies 180 graden te draaien bleef de rijrichting correct.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Motor wordt erg warm
« Reactie #14 Gepost op: 05 July 2007, 13:43:33 »
 Hallo,
 Omdat de motor veel verschil heeft met vooruit en achteruit draaien, -ZOU - het kunnen, dat de collector verdraaid is op de as tov de pootjes van het anker.
Vergelijking  met een andere motor uit een goede lok moet duidelijkheid geven.
 Suk6, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen