Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 22:15:52
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 22:07:44
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 22:06:11
Kato ETA 515 door Benelux795
Vandaag om 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
Vandaag om 21:03:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:45:16
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
zoeken waar een draad zit op de baan door Mark D.
Vandaag om 20:02:41
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57

Auteur Topic: Blok in emplacement  (gelezen 1676 keer)

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
Blok in emplacement
« Gepost op: 24 February 2013, 16:24:11 »
Hallo,

Bijgevoegd heb ik mijn baanplan met het westelijke emplacement van Zilverdam. Treinen komen vanuit de twee hoofdlijnen en de enkelsporige lijn aangereden (onderaan het plaatje) en rijden het station in (boven in het plaatje). Nu is mijn vraag of het logisch is, om van het rood gekaderde stuk spoor een apart blok te maken. Een trein kan dan eventueel optrekken tot dat blok voordat de twee buitenste sporen van het station in wordt gereden.

Mijn eerste vraag is of dit logisch / realistisch is. Als dat inderdaad het geval is, hoe regel je dit dan vervolgens het best in Koploper?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetere versie: http://www.zilverdam.nl/uploads/baanplan-blok-in-emplacement.png
Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

Fred

• Offline Offline
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re:Blok in emplacement
« Reactie #1 Gepost op: 24 February 2013, 17:18:15 »
Hoi,

Hoe je jouw wens het beste kunt regelen met het programma Koploper kun je beter vragen op het Koploper forum.

Ik denk dat je daar dan een goed antwoordt kunt krijgen. Er is daar enorm veel kennis aanwezig.

Sukses

Groetjes,
Fred.
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 24 February 2013, 19:07:30 »
Je kan daar gewoon een blok van maken. Het is zeker realistisch. Voor de bezetmelding: 2 secties verdelen, daar is deze lang genoeg voor. Karst heeft het ook in zijn nieuwe deel van de digitale pendelbaan zitten, alleen dan wat korter.

Ik neem aan dat je de wissels aparte bezetmeldingen doet voor wat snellere trein opvolging?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2013, 19:12:22 »
Hallo,

Dat is alleen logisch als het deel lang genoeg is om een trein te herbergen. Als een trein in dat blok stopt en met zijn achterdeel op een wissel blijft staan is dat potentieel aanleiding voor een aanrijding, tenzij je de in de wisselstraat geactiveerde wissel pas vrij geeft als de trein bijvoorbeeld een bezet melder bereikt die in het perronspoor zit.

Als het gemarkeerde stuk spoor te kort is kun je wel een bezet melder opnemen, maar die gebruik je dan vooral om de positie van een trein zichtbaar te maken en eventueel kun je de voor het rode deel gelegen wissels weer vrijgeven als de detectie het voorbijrijden van het laatste deel/wagon heeft gedetecteerd. Let er wel op dat het vrijgeven van dienwissels niet gelijk een nieuw probleem oplevert voor de afhandeling van treinverkeer.

Zo zou ik er mee omgaan, maar ik ben ervan overtuigd dat er mensen op dit forum zijn met nog veel meer ideeën.

Richard

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2013, 19:19:33 »
Hallo Richard.

Het is ook logisch bij een klein blok. Je kan er namelijk altijd een losse lok of een sikje met wagon op kwijt :) Je geeft in koploper aan dat een langere trein niet mag stoppen in het blok dan is er niets aan de hand.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 February 2013, 21:07:26 »
Hallo Ronald,

Klopt helemaal. Vandaar dat ik mijn keuze heb beschreven. Ik zou zo in een wisselstraat niet een loc parkeren. Je zou het stukje kunnen gebruiken om een omlopende loc te laten keren of iets dergelijks.

Er zijn mogelijkheden te over natuurlijk, je bent baas over je eigen modelbaan dus er zijn feitelijk geen beperkingen.

Richard

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
« Reactie #6 Gepost op: 25 February 2013, 12:23:43 »
Hallo,

Bedankt voor jullie tips! Ik ga er dan inderdaad een blok van maken, zodat er een korte trein (max 1.20 cm) in het baanvak gezet kan worden. De wisselstraat wordt verder niet gedetecteerd. Op de manier kunnen meerdere treinen tegelijk de wisselstraat berijden. Koploper zorgt er zelf voor dat beide treinen dan niet over hetzelfde stuk spoor rijden.

Danny

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 February 2013, 12:36:10 »
Hallo Danny,

Met 1,20 meter wordt het inderdaad mogelijk een trein te parkeren. Ik zou het zelf niet doen, het is toch een onderdeel van de in-uit rij bundel en persoonlijk hou ik dan niet van geparkeerde treinen.

Zelf neem ik ook nooit wissels op in een blok, die keuze maak jij ook en dat is slim. Zoals ik al zei, het is jouw modelbaan en jij maakt dus uit wat er plaats vindt. Je zou eventueel nog even kunnen zoeken naar informatie over hoe men het bij NS oplost. Het hangt er maar vanaf hoe dicht je bij de realiteit wilt gaan zitten. Ik neem aan dat je het blok met seinen gaat beveiligen, wordt dat dan twee kanten op?

Richard

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 25 February 2013, 13:01:17 »
Danny,

Ik vraag me wat anders af over dit baanplan.
Die twee sporen van links onder die de andere 3 sporen kruisen, gaat dat met een viaduct?
En heb je dat stuk al gebouwd?
Want ik vraag me af wat voor hellingen je daar hebt.
De bochten lijken me vrij klein om voor beide bogen voldoende hoogte te creeren zonder een al te steile helling te krijgen.
Ik vermoed dat je ruim boven de 3% uitkomt om vlak uit te komen voor de wisselstraten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
« Reactie #9 Gepost op: 25 February 2013, 14:20:00 »
Ik vraag me wat anders af over dit baanplan.
Die twee sporen van links onder die de andere 3 sporen kruisen, gaat dat met een viaduct?
En heb je dat stuk al gebouwd?
Want ik vraag me af wat voor hellingen je daar hebt.
De bochten lijken me vrij klein om voor beide bogen voldoende hoogte te creeren zonder een al te steile helling te krijgen.
Ik vermoed dat je ruim boven de 3% uitkomt om vlak uit te komen voor de wisselstraten.

Bedankt voor de tip, ik ben dit deel nu inderdaad aan het bouwen. Het station ligt verhoogt op +4,5 cm. De sporen de van rechts onderin komen stijgen en de sporen die van links onderin komen dalen. Je kunt de dalende sporen al zien op de volgende foto:
.

Doordat de ene bundel stijgt en de andere daalt gaan deze met een hoogteverschil van 8cm over elkaar heen. Het stijgingspercentage bedraagt hierdoor net iets meer dan 3%.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 25 February 2013, 15:26:35 »
Kijk, dat ziet er mooi ruim uit.
Dat lijkt me wel goed te komen.
Iets meer dan 3% hoeft geen probleem te zijn.

Gr.
Eric
Gr.
Eric