Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46

Auteur Topic: Spoor 1 zo klein mogelijk  (gelezen 2725 keer)

dirkjan

• Offline Offline
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Spoor 1 zo klein mogelijk
« Gepost op: 24 February 2013, 13:33:06 »
Gezien ik toch graag eens een mooie grote loc met geluid wilde heb ik in Houten tijdens Rail een mooie BR80 038 gekocht. Uiteraard wil ik dan ook kunnen rijden. Hoewel we op dit moment nog voldoende ruimte hebben wil ik toch een zo klein mogelijke baan bouwen. Ik ben immers al bezig met een baan in N en we willen in de toekomst nog kinderen. En daar heb je ook ruimte voor nodig.

Als ik leuk wil rijden op een kleine baan lijkt een rangeerbaantje me wel wat. Nou heb ik wat rondgekeken en een baanplan nagetekend. De benodigde ruimte komt zo neer op ruim 100 bij 270 cm.

Op- en aanmerkingen welkom! Ideeën voor nog wat kleiners mogen ook.

Hammondman

• Offline Offline
Re:Spoor 1 zo klein mogelijk
« Reactie #1 Gepost op: 24 February 2013, 16:25:59 »
Dat zijn een hoop wissels op een klein oppervlak. ;) Ik zie zelf niet zo heel erg het nut in van de wissel linksonder. Dan zou ik dat stukje dat nu dubbelspoor is / had kunnen zijn wat langer doortrekken, dan kun je ook omlopen. Nu hebben twee wissels weinig meerwaarde voor het baanplan. :)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Rubedino

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 24 February 2013, 16:32:58 »
Veel te veel wissels. En daar krijgt de machinist hoofdpijn van.

Mvg

Kees Jan

Pas je baanplan in met Anyrail! En ga voor de lange wissels van Hubner of Marklin. Op ebay vind je die wel of op spur 1 tref.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2013, 16:35:24 door Kees-Jan »

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2013, 17:18:14 »
Het zou inderdaad met 2 wissels minder kunnen. En het idee van het omlopen is erg goed. Mijn idee wat dat ik linksonder wagons kwijt zou kunnen, maar dat kan linksboven en rechts al. Dubbelspoor om om te kunnen lopen is dan net ff wat leuker.
Het huidige idee heb ik van deze website (bovenste tekening, maar dan ondersteboven).

Langere wissels wil ik liever niet vanwege de ruimte. Een mooie lange loc zou ook wel een keer leuk zijn, maar op een kleine rangeerbaan is dat niks. Daarom kleine treinen en die kunnen ook wel door kleine wissels lijkt me. Bovendien is het hoofddoel niet een zo realistisch mogelijke baan met prachtige lange wissels, maar gewoon een leuke, compacte baan om toch wat te kunnen rijden met een spoor 1 trein. Langere wissels en meer rijden met langere treinen doe ik wel met mijn baan in N.
Maar als je een idee hebt waarbij ik lekker kan rangeren op weinig ruimte, maar met langere wissels, dan zie ik dat graag! Het moet dan wel compact en leuk zijn, maar als het mooier kan sta ik ervoor open.

Anyrail gaat 'm niet worden op m'n Mac. De huidige tekening is gemaakt met Railmodeller.

hscholts

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2013, 18:47:59 »
Grappig. Het eerste wat er in me op kwam was: "Hé, een Timesaver, maar net anders".
Ik denk dat het dus wel goede rangeer en puzzel mogelijkheden biedt.

http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/Timesaver/timesaver-trackplan.html

Wat je misschien nog even kunt checken, is de lengte van de sporen en het aantal wagens dat je er op kwijt kunt zonder iets te blokkeren. Daar valt of staat het ontwerp immers mee. Misschien kunnen de twee sporen aan de rechterkant net ietsjes korter (maar nog wel zo dat er twee wagens of een lok+wagen op past). De omloop kan dan weer ietsjes langer, want die lijkt zo net wat krapjes.

Qua scenery (komt er scenery op?) kan je bijvoorbeeld het spoor rechtsboven of linksonder onder een viaduct laten verdwijnen zodat het lijkt of het spoor daar de wijde wereld in gaat.

Succes,
Harold.
K.Bay.Sts.B. - schaal N

Rubedino

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 24 February 2013, 18:57:36 »
Rolbrug? Segment draaischijf? Daar bespaar je veel ruimte mee als je wilt omlopen. Op mijn baan kan ik ook niet omlopen en toch leuk rangeren is er mogelijk.

Kijk maar in mijn draadje.

Mvg

Kees-Jan

arnout

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2013, 19:00:38 »
Werkt anyrail niet op een Mac?

Gr. Arnout

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 February 2013, 19:32:10 »
Met een rolbrug (eventueel meersporig) kun je inderdaad flink ruimte besparen. Die kun je ook uitvoeren als schaduwstation verborgen achter een loods met deuren, of onder een viaduct.
No dress rehearsel, this is our life.

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2013, 19:39:33 »
Kleine baantjes ontwerpen is een sport op zich. Kijk maar eens bij Carl ahrendt. Landschap of omgeving kun je er later bij denken, maar je kunt het ook omdraaien ; in welke omgeving ga je rangeren?
En zomaar een schot voor de boeg, ik had een klein baantje met een draaibrug die helemaal rond kon draaien, een vermomde draaischijf!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Gert1

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2013, 19:49:45 »
Werkt anyrail niet op een Mac?

Misschien een idee om zelf even te kijken op de homepage?
Dan zie je namelijk meteen het antwoord: http://www.anyrail.com/index_en.html

mvg,
Gert

dirkjan

• Offline Offline
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2013, 23:56:13 »
Een segment draaischijf is zeker een optie.

Er is vandaag wat ruimte vrijgekomen in een kamer en de zolder moet echt eens onder handen worden genomen (de muren en vloer zijn nog kaal). Plan is nu dat een deel van de zolder afgestaan wordt aan vrouwlief die wat eigen werkruimte wil. Daardoor lever ik wat ruimte in (momenteel maak ik van de zolder een flinke bende en ligt overal gereedschap of rails). De vrijgekomen ruimte in de andere kamer is wel beschikbaar, maar met plannen voor kinderen zal daar over enkele jaren een slaapkamer moeten komen.

Al met al betekent dit dat ik flexibel wil zijn met mijn te bouwen spoor 1 baan. Scenery wil ik wel, graag zelfs, maar zal niet al te vast/permanent worden. Ik denk aan wat huisjes, poppetjes en boompjes die ik makkelijk in een doos kan stoppen. De rails zal (voorlopig) waarschijnlijk los komen te liggen. Eigenlijk zoals je vaak het grotere spul op beurzen ziet! Dat betekent dat ik dus gewoon wat layouts kan gaan proberen en als 't niet bevalt kan veranderen. Heb ik de ruimte anders nodig, dan zal het (tijdelijk) een doos in moeten.
Dit klinkt bijna als wat ik vroeger wel eens deed bij vriendjes: het ovaaltje van een startset neerleggen, zo'n kant en klaar plastic bergje met tunnel erover, 2 huisjes in t midden en rijden maar.

Dan is er nog een alternatief met meer vaste mogelijkheden: de tuin gaat nog op de schop. Ik kan dus ook een deel tuin claimen. Tussen de planten kan ik vast wel meer ruimte regelen dan binnenshuis. Wat LGB rails tussen de planten door, stationnetje erbij en bij mooi weer gewoon buiten rijden. Voorlopig denk ik echter toch aan de flexibele binnenoptie. Is minder onderhoud en is 's winters fijner.