Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
NS 1700 transfers door spoorzeven
Vandaag om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25

Auteur Topic: Wat was er te zien of te koop op RAIL 2013.  (gelezen 17099 keer)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Wat was er te zien of te koop op RAIL 2013.
« Reactie #30 Gepost op: 23 February 2013, 19:00:53 »
Ook weer terug van Rail 2013...kan maar 2 dingen zeggen: Rail is weer helemaal terug, als je twijfelde om te gaan..ga! (y)

Hier mijn impressie
« Laatst bewerkt op: 23 February 2013, 20:28:12 door Bob R. »
Vr. groeten,
Bob

Klaas Boekema

• Offline Offline
  • Lid Friese Modelbaan Club
« Reactie #31 Gepost op: 23 February 2013, 19:27:39 »
In reactie op de vraag van Klaas, hier is een filmpje.
Mooi filmpje Jan Rail is idd terug van weg geweest
Volgend jaar er toch maar eens heen gaan.

Gr. Klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Jan Koelewijn

• Offline Offline
  • effe stoom afblazen
« Reactie #32 Gepost op: 23 February 2013, 20:06:30 »
Graag gedaan, zo kun je er iets meer van zien! :)

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 23 February 2013, 20:19:20 »
Vandaag naar Rail geweest.
Duidelijk: na de kaartjescontrole direct scherp linksaf en daarna rechtdoor naar de Meidoornzaal in. Prachtige banen daar.
Gezien sommige vraagprijzen heb ik de indruk dat de handel denkt ruim binnen te lopen. Pff

Hoewel er verder hele mooie banen zijn, zijn er ook weer enkele dramatisch slechte banen te zien. Maar goed, die discussie hebben we al eens eerder gehad... ::) Wat overeind bleef was een positief gevoel. Blij dat ik geweest ben.
Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Reeks77

• Offline Offline
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
« Reactie #34 Gepost op: 23 February 2013, 20:19:25 »
Hoi ,

Na 2 dagen vermaak op rail en een paar leuke dingen gezien te hebben , helemaal voldaan.

Hier mijn top 3, ze zijn voor mij de persoonlijke favorieten:

Little house....

Het was voor mij een herkenbaar geheel , bijna iedereen is wel bekend met de Familie Ingalls.

Dan nr 2, ook weer een mooi pareltje ,een beetje vergeten in een hoekje.

Maredval:

Bij deze baan , had ik het gevoel van Ardeense rust .

Dan nr 3 , dat was toch een hele leuke en vooral herkenbare nieuwling.Pascal je hebt het mooi gemaakt ,speed-bouwen weet je nog ?.

Een mooie en leuke baan goed afgewerkt ,scenes aanwezig maar niet te overdreven,gewoon netjes.De presentatie van het geheel erg goed opgezet .

Groet Alexander

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #35 Gepost op: 23 February 2013, 20:29:37 »
Ik heb ook een foto gemaakt.

Wel de trein gemist zie ik :-\.

Een boot heb ik wel op de foto:

Stephan.

« Laatst bewerkt op: 24 February 2013, 13:38:30 door prutser »

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #36 Gepost op: 24 February 2013, 00:01:26 »
Vandaag naar Rail geweest, vond het ietwat tegenvallen.

De handel was een stuk minder dan houten, zowel qua hoeveelheid als qua verscheidenheid in aanbod. Als je de Marklin-, N-spoor en uitzoekbakkramen voorbij liep bleef er weinig over, kon lang niet alles vinden wat ik zocht. De gewone Houtenbeurs is dan toch beter.

De banen waren hier en daar erg mooi, maar de mooiste banen in de Meidoornzaal waren allemaal exotisch (buiten mijn interesse van NL, DE, BE, ZW, OOS). Verder waren er echt mooie stukje baan te zien, leuke treinen en vooral leuke details. De baan met de bouwwerkzaamheden van Victor Burgmeijer vond ik erg mooi. Jammer dat het zo druk was daar, want ik wilde hem nog vragen hoe hij zijn wagons zo prachtig geweathered heeft. Dat zag er echt prachtig en realistisch uit en daardoor ben ik zelfs gaan twijfelen of ik dat ook niet wil voor mijn materieel. Maar dat krijg je denk ik niet gedaan zonder airbrush.

Er waren echter ook wat mindere banen bij. Sommige banen waren niet afgewerkt, anderen waren gewoon niet af, en andere banen hadden 0 aankleding. Vooral de G-banen waren erg verschillend. In de achterste zaal waren ze zonder of bijna zonder aankleding, maar de G-baan in het midden van de Meidoornzaal was dan weer prachtig!

Al met al was het leuk, maar had er net iets meer van verwacht. De entreeprijs vond ik dan ook te hoog, 8-10 euro was meer dan genoeg geweest maar die 15 euro heb ik er ook graag voor betaald want er zit natuurlijk een hoop werk achter en het is sowieso leuk dat zulke beurzen er zijn. 1 tip, maak de gangpaden wat breder, vooral in zaal 2 was het soms geen doorkomen aan, daar was het gangpad net breed genoeg voor de kijkers van 1 zijde, en dat leverde veel botsingen en irritaties op.

Toch een paar dingen gekocht:

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #37 Gepost op: 24 February 2013, 00:14:14 »

Al mijn foto's van de beurs kan je hier vinden:

http://www.mijnalbum.nl/Album=8U3ZHS8N

Gert1

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 24 February 2013, 01:01:33 »
De entreeprijs vond ik dan ook te hoog, 8-10 euro was meer dan genoeg geweest maar die 15 euro heb ik er ook graag voor betaald want er zit natuurlijk een hoop werk achter en het is sowieso leuk dat zulke beurzen er zijn.

Ik heb een tijdje staan praten met één van de mannen van Bruntisland. Om je een idee te geven: De transportkosten voor deze baan bedragen 1.400 euro. Nu is dit vermoedelijk de modelspoorbaan die de langste reis maakt voor deze tentoonstelling, maar het geeft toch wel aan wat voor kosten er gemaakt worden.

Eerder heb ik me wel eens kritisch uitgelaten over Rail, maar ik vond dit verreweg de beste editie in járen!
Eigenlijk hebben we het hier in Nederland op modelspoorgebied ontzettend goed. Over twee weken alweer zo'n top-evenement!   (y)

mvg,
Gert

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #39 Gepost op: 24 February 2013, 09:26:33 »
De entreeprijs vond ik dan ook te hoog, 8-10 euro was meer dan genoeg geweest maar die 15 euro heb ik er ook graag voor betaald want er zit natuurlijk een hoop werk achter en het is sowieso leuk dat zulke beurzen er zijn.

Nee hoor, €13,-; - http://www.rail.nl/uploads/files/RAIL_2013_kortingsbon.pdf

Om je een idee te geven: De transportkosten voor deze baan bedragen 1.400 euro. Nu is dit vermoedelijk de modelspoorbaan die de langste reis maakt voor deze tentoonstelling, maar het geeft toch wel aan wat voor kosten er gemaakt worden.

Klopt Gert, maar als je dan de standprijzen ziet die de heren handelaren moeten betalen per meter plus de entree die een ieder betaald moet dat wel uit kunnen ;)

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
« Reactie #40 Gepost op: 24 February 2013, 09:54:23 »
Ik ben afgelopen vrijdag geweest en ben elke keer weer onder de indruk van de opzet en grootte. Ik heb een paar mooie banen gezien, vond Spijkspoor bv indrukwekkend, heb me laten vertellen dat er echte schelpen op de steigerpalen zaten  :), en ook qua handelaren prima geregeld (er zat zelfs Frans materiaal bij  :P)

Ik denk we inderdaad in Nederland niet te klagen hebben over dit soort evenementen, en misschien moeten dat dus inderdaad maar gewoon niet doen.

Grtz Paul  (y)
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 24 February 2013, 13:09:43 »
Gisteren ook geweest.
Heb de meeste tijd doorgebracht in de Meidoornzaal waar de juweeltjes staan  (y)
Wist van voorgaande jaren (en de site) dat daar de mooie banen te vinden zijn. Toch wel verbazingwekend dat sommige bezoekers deze hal blijkbaar geheel over het hoofd zien. Zoals al eerder gescherven is is deze hal vanuit diverse punten toch te zien. Ook op de site en plattegrond waren die toch echt aangegeven.
Jammer van degenen die daar niet geweest zijn. die hebben heel wat gemist.

De twee grote hallen met handel en de gebruikelijke banen ter vulling snel doorgescand. Leuk voor sommige clubs dat ze ieder jaar gevraagd worden maar aan mij (niet) meer besteed. En de handel. Tsja, je hoort het steeds vaker, er zitten er veel bij ie denken dat ze de kip met de gouden eieren hebben. Gezien de lagen stof die op sommige doosjes liggen zijn het locs/wagons met veel kilometers achter de wielen  8)

Al met al wel een leuke dag gehad. En van de pendelbussen van de Stichting Veteraan Autobussen (BBA 603) gebruik gemaakt.
Echt stukje nostalgie die krappe skai beklede bankjes.
En wat te denken van de uitleg hoe je de strippenkaart moete gebruiken. Wie kent hem nog  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #42 Gepost op: 24 February 2013, 13:28:03 »
Ik vond idd de prijzen bij de handelaren soms erg hoog en vooral ook erg verschillend.

Natuurlijk kost het allemaal een hoop geld en organisatie en daarom zei ik ook dat ik die 15 euro er graag voor betaald heb zodat dit soort evenementen blijven bestaan. Want ondanks de minpuntjes heb ik toch weer genoten van al die schitterende modeltreinen die door verscheidende landschappen tuften. Ik vond alleen 8-10 euro beter representatief voor deze beurs, maar ik doe niet moeilijk over die 5 euro. Het moet idd een heel gedoe zijn om zo'n baan te vervoeren en op te zetten voor een paar dagen en dan hup weer terug te vervoeren.

Ondanks dat ik met de auto was heb ik ook genoten van die prachtige bus die af en aan reed, schitterend ding.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #43 Gepost op: 24 February 2013, 19:58:02 »
Rail 2013 :

Qua handel was het inderdaad vrij weinig. Alles wat ik zocht was niet aanwezig of vreselijk duur. Het enige wat ik gekocht heb zijn 4 stuurstand LED's van Digirail, 1 digitale decoder van ESU en een Eisenbahn Journal Special, 1987 (mijn geboortejaar)

De banen waren uitmuntend en wederom 10 keer beter dan Eurospoor vorig jaar. Heel veel nieuws gezien evenals een enkele bekende (la Baracke, Spijkspoor en Lunnetten). Zelfs de modelspoorclub-banen beginnen langzamerhand wat beter te worden. Veel beginnen nu ook enigzins realistisch landschap te tonen. Wel nog steeds te vol en veel te saai. Wel mooi dat enkele van die relatief slecht afgewerkte baantjes nu vrij waren voor kinderen om te bedienen (Meidoornzaal 2). Die LGB banen waren eigenlijk wel treurig. Het ergste is dat er totaal niet gerangeerd werd of überhaupt afwisseling in de treinloop zat. Alleen maar een eindeloos rondje.  :-\

De diamanten waren ook dit jaar weer in de Meidoornzaal. Vooral de baan Burntisland was totaal mijn smaak. Mooi gedetaileerd en enkele mooi werkende mechanieken, met als toppunt de werkende kolenloslift en veerboot. Jammer van de problemen met kortsluitingen die ze deze hele dag plaagde (in ieder geval tot 13 uur). Genoeg gekletst, fototijd.

Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Gert1

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 24 February 2013, 20:02:05 »
Burntisland zien we ongetwijfeld opduiken in de bladen de komende maanden.
Was de absolute topper van de show.

mvg,
Gert