Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De fabriek - Spoor 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Ronald69
Vandaag
om 15:07:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
MOVisser
Vandaag
om 15:04:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Matthijs van Heijningen
Vandaag
om 15:02:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:59:53
Molenbaan (werktitel)
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:53:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:30:24
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 13:44:44
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
door
AlbertG
Vandaag
om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:30:03
US diorama in H0
door
Bertje B
Vandaag
om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:17
Zolderbaan 2025
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:44:44
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:29:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:07:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
NS 3700 serie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: NS 3700 serie (gelezen 8769 keer)
kruimel
Offline
Berichten: 15
NS 3700 serie
«
Gepost op:
25 June 2007, 20:08:52 »
Als (her) beginner dacht ik er aan om een modelbaan aan te leggen met het thema Nederland begin jaren vijftig. Dit omdat ik dan zowel het stroomlijnmaterieel, de turquase D rijtuigen en stoom kan laten rijden. Tot mijn teleurstelling echter kan ik nergens iets vinden over Neerlands meest gebruikte stoomlok, de 3700 serie, in model. Is er door geen enkele fabrikant (ooit) een model van uitgebracht? weet iemand hier meer over?
Gelogd
arjen
Gast
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #1 Gepost op:
25 June 2007, 20:23:57 »
Er bestaan 2 modellen van de 3700 in H0: eentje in messing van Philotrain en een bouwpakket van DJH/ModelLoco. De eerste is alleen nog 2e hands te verkrijgen voor een ovberdreven hoeveelheid geld, de tweede is niet echt geschikt voor beginners.
Liliput heeft een model van de na-oorlogse 3500 ('Zwitser') uitgebracht, wellicht is dat iets ter vervanging?
Arjen.
Gelogd
kruimel
Offline
Berichten: 15
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #2 Gepost op:
25 June 2007, 21:06:35 »
Dag Arjen,
dank je voor je antwoord! Jammer dat dit model niet op grotere schaal is uitgebracht. Lijkt me wel wat voor Roco o.e.a. merk om dit te doen, maar goed. De 3500 is dan inderdaad de enige andere mogelijkheid zover ik weet.
groet,
Lourens
Gelogd
Wesley
Offline
Berichten: 876
NS tussen WO2 en deklassering
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #3 Gepost op:
25 June 2007, 21:12:22 »
Het is wel heel leuk om zelf te "knutselen" Ik ga binnenkort beginnen aan de 5500 serie al is dat wel een beginnersmodel volgens vele hier.
Wesley
Gelogd
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.
kruimel
Offline
Berichten: 15
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #4 Gepost op:
26 June 2007, 22:48:11 »
Dat is zeker ook wel leuk, alleen al omdat ik twijfel of ik in mijn kamer (studentenkamer) wel genoeg ruimte kan inrichten voor een baan. Zelf knutselen is dan al wel leuk. Alleen, is dat een beetje betaalbaar? ik heb vroeger wel veel modelvliegtuigen in elkaar gezet, maar ik wil niet een paar honderd euro uitgeven aan een model dat er vervolgens door geklungel van mij niet uitziet...
groet,
Lourens
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #5 Gepost op:
26 June 2007, 22:55:02 »
Dan doe je het of op de Floris methode, of je neemt genoegen met geen model...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #6 Gepost op:
26 June 2007, 23:01:00 »
ligt eraan hoe je klungelt... als je een modelvliegtuig netjes gebouwd krijgt lukt het met een modelloco-kit waarschijnlijk ook wel om een optisch acceptabel resultaat te halen. Hoe het dan rijdt.... tja, dat kan andere koek zijn. De 3700 is geen makkelijk heerschap om zelf te bouwen omdat het loopdraaistel ver voor de eerste drijfas zit en het draaistel dus heel wat zijwaartse uitslag nodig heeft om door bogen te kunnen... en daar zit dan net het drijfwerk. Een zo uit de doos gebouwde modelloco gaat dus ook niet door krappe bochten...
De goedkope methode is een tweedehands P8/br 38/SBB 600 van liliput kopen, de kap wegmieteren, zelf een nieuwe kap maken van styreen, het onderstel aanpassen, hier en daar wat onderdelen van andere locs erbij snokken en je hebt een 3700 voor iets van 50 euro, maar daar moet je net de tijd, zin en kunde voor hebben....
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
kruimel
Offline
Berichten: 15
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #7 Gepost op:
27 June 2007, 21:31:04 »
hmm, ik weet het nog niet..Waarschijnlijk ga ik gewoon roco aanschrijven dat het tijd wordt dat ze de 3700 op de markt brengen, de wereld verbeteren begint toch bij jezelf?
In elk geval hartelijk dank voor het meedenken!
groet,
Lourens
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #8 Gepost op:
27 June 2007, 21:41:19 »
succes, je hebt in elk geval al twee kopers... maar k ben bang dat t niet veel oplevert...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
sander1985
Offline
Berichten: 1867
Team Mitropa *
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #9 Gepost op:
27 June 2007, 22:00:30 »
Idd, helaas dat er een kleine markt is en dat het weinig zal opleveren. Wat missschien ook een mogelijkheid is: begin is met een wat simpeler stoomloc en zo kom je vanzelf ooit bij de 3700.
Ik heb bijvoorbeeld een 4700 gemaakt op een onderstel van een br93 van roco(ik ben ook jaren 50 rijder, dus een 4700 past daar perfect tussen).
fototjes:
Op deze manier ben ik nu bezig met een 4000 en een 3400. Verder heb ik nog onderdelen voor een 4600 of 6200 en voor een 6300.
Later zal ook wel een of meerdere 3700-en komen, al blijft de hoop dat er ooit een grootseriefabrikant mee komt.
Sander
«
Laatst bewerkt op: 27 June 2007, 22:02:24 door sander1985
»
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #10 Gepost op:
27 June 2007, 22:59:23 »
Oké, ik ben weer op mijn stoel geklommen. Dat is een verdraaid mooi model.
Komt het onderstel van een BR 93 voldoende overeen? Ik meen dat Philotrain de BR 93 van Trix wilde gebruken (of in ieder geval, iets van Trix) maar die schijnt nogal moeilijk in te bouwen te zijn, aldus hun pagina.
Heb je toevallig ergens een bouwverslag?
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
arjen
Gast
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #11 Gepost op:
28 June 2007, 07:16:54 »
Philotrain wilde de BR 55 gebruiken. Daarvan is de radstand al iets te kort voor een 4700, en de BR 93 is nog iets korter. Als ik zo de foto's van Sander zie, is het verschil trouwens niet echt storend.
Ik word intussen wel benieuwd hoeveel zaagwerk het kostte om die 93 passend te krijgen? En wat voor motor zit er in, lijkt me dat er voor de origniele Roco-motor geen ruimte was?
Arjen.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #12 Gepost op:
28 June 2007, 11:31:11 »
Wil je een makkelijke NS-loc dan is een 6200 misschien nog geschikter... feitelijk betekent dat een roco BR 93 van een nieuwe kap voorzien (en even zn kontje afzagen). De 9500 is hetzelfde verhaal maar dan met een br 94 (en hij lijkt qua bovenbouw nogal op de 6200)
Maar ja, dat zijn natuurlijk goederenlocs en als het een paar turquoise D-tjes moet gaan trekken schiet dat niet echt op. Dan is er nog wel een andere optie: de 6000. Heeft binnenliggende cilinders, dus geen drijfwerk dat de beweging van het voorloopdraaistel belemmert en het zwaartepunt is makkelijk goed te krijgen.
Ik vind persoonlijk tenderlocs wat makkelijker te bouwen en goed lopend te krijgen, omdat er een flinke kont en waterkasten aan zitten waar je goed lood in kwijt kunt. De 3700 is een ramp wat dat betreft (drijfwielen ver naar achter, zie dan het zwaartepunt maar eens goed te krijgen als het ter hoogte van de vuurkist moet zitten... tralala, daar zit net de motor dus je raakt 0,0 lood kwijt, doe je veel lood voorin de ketel dan gaat ie letterlijk voorover duiken)
Een oplossing is dan om de tender op de loc te laten leunen middels een heel starre koppeling, de tender leunt dan vooraan op de loc en achteraan op zn achterste as, de voorste 2 assen maak je dan vrij beweegbaar (als een los loopdraaistel zeg maar).
Zelf ben ik een soort van halfslachtig aan een 6000 begonnen, mocht je je daaraan willen wagen dan kan ik je aan 't handje meenemen zeg maar
Wat misschien handig kan zijn is dat van veel locs lastige onderdelen (pompen, dommen, veiligheidsklepbekledingen, schoorstenen en allerlei details) als messing gietstuk bij Philotrain verkrijgbaar zijn.
grtz
Floris
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
sander1985
Offline
Berichten: 1867
Team Mitropa *
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #13 Gepost op:
28 June 2007, 18:03:45 »
nog even over de 4700: de orginele motor zit erin, ligt plat in het machinistenhuis, een echt bouwverslag heb ik niet. Gewoon een hoop styreen, een pvcbuisje, wat metaaldraad, messingplaat en wat styreenprofieltjes en klussen maar. Het is gewoon een kwestie van trial and error, lukt iets mooi, dan gebruik je dat onderdeel, is het mislukt, dan gewoon overnieuw beginnen.
De dom is bijvoorbeeld gemaakt met de laagjesstyreen methode: een hoop laagjes van ongeveer de juiste vorm op elkaar plakken en vervolgens schuren. De onderkant van de dom is passend gemaakt door te schuren met een schuurpapiertje wat op een stukje pvc-buis (zelfde maat als de ketel) is geplakt met secondelijm.
Sander
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
kruimel
Offline
Berichten: 15
Re: NS 3700 serie
«
Reactie #14 Gepost op:
03 July 2007, 21:25:31 »
Sander, ziet er werkelijk prachtig uit, die lok. Maar hoe ben je aan de documentatie gekomen? ik bedoel, hoe hou je zo'n model zo natuurgetrouw mogelijk?
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
NS 3700 serie