Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tapatalk door AlbertW
Vandaag om 15:41:06
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 15:33:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 15:25:12
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
Vandaag om 15:23:34
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 15:19:23
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:18:46
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 15:16:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:07:30
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door AB 7216
Vandaag om 15:03:30
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:51:33
Da's Daz 2 door Alewijn
Vandaag om 14:51:15
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 14:49:01
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Alewijn
Vandaag om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:37:31
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 14:32:24
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:07:10
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 13:59:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:56:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 13:49:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:44:35
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 13:38:44
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:22:04
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door sncf231e
Vandaag om 13:18:21
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:06:15
Pendelbetrieb door Peter Schiffelers
Vandaag om 12:34:45
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 12:29:54
Nieuw huis, nieuwe baan door Frits C
Vandaag om 12:24:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 12:19:44
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 11:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:45:27
  

Auteur Topic: NS plan E  (gelezen 5902 keer)

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
NS plan E
« Gepost op: 22 February 2013, 12:34:11 »
Hallo,

Ik weet niet of dit draadje hier hoort of ergens anders(als het ergens moet hoor ik het vast wel).
Maar ik heb op mijn baan een 5 delige plan e stam rijden.
Maar nu zag ik op arthurstreinenpagina.nl dat de trein ook 8 delig reed.

zoiets.
Is dit ook mogelijk achter een een 1300?

Groet Thomas

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
Re:NS plan E
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2013, 12:40:36 »
http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx

Site met daarop een heel aantal bekende treinsamenstellingen, er staat ook een stam van 5 rijtuigen en een stam van 8 rijtuigen (wel een iets andere volgorde) tussen.

Het lijkt me dat een 1300 ook prima voor zo'n trein kan hebben gestaan, op je eigen baan kan dat natuurlijk sowieso. Maar of de 1300 in die tijd bijvoorbeeld niet vooral voor goederentreinen werd gebruikt, weet vast wel iemand.

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:NS plan E
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2013, 12:53:02 »
Bedankt voor de snelle reactie.
Het komt er dus op neer dat de plan e's ook wel in 8 delige stammen hebben gereden?
Maar nu is nog niet duidelijk of er ook een een 1300 voor kan.
Het is eventueel ook mogelijk dat er een 1200 voor komt.

Groet Thomas

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5840
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:NS plan E
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2013, 12:53:49 »
Voor de privatisering werden veelal alle soorten E-loks overdag ingezet voor passagierstreinen, en snachts gingen ze de goederendienst in.
Dus een 1000, 1100, 1200, 1300, 1500 of vroege 1600, zo dus kunnen.

Of ff zoeken op de Site van Nico van Spilt:
http://www.nicospilt.com/links/index.htm
« Laatst bewerkt op: 22 February 2013, 13:06:24 door nighttrain1. Reden: Aanvullingen aantoe gevoegd, »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:NS plan E
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2013, 13:51:22 »
Nee een 1000 kan niet; die werden al snel begrensd op 100 km/uur ivm slechte loop en daardoor vrijwel geheel in de goederendienst gedrukt. Alleen aan het einde mochten ze soms weer een reisbureautrein oid rijden, waarbij ook de 100 km/uur limiet gehandhaafd werd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:NS plan E
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2013, 15:22:46 »
Heb toevallig net het boek Elektrische Locomotieven NS-serie 1300 weer eens van boven gehaald en daarin staan dus idd foto's in van een 1300 met plan E. (Ik heb de rijtuigen niet geteld, maar op sommige foto's is te zien dat het om meer dan 5 rijtuigen plan E gaat.) 1300 kan dus prima, zowel blauw, geel/grijs en 1300 na renovatie. Lange treinen met plan E reden overigens hoofdzakelijk tussen Zandvoort en Maastricht, 1300 konden dan met name overdag gezien worden, in de nachtelijke uren reed deze locserie vooral goederentreinen. Deze verbinding was zeker niet onlogisch, aangezien de locs in Maastricht in onderhoud waren. 1300 is dus zeker geen bezwaar!

Mvg. Gert

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:NS plan E
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2013, 16:03:23 »
Hallo,

@Boerpost: dus als ik het goed begrijp heeft de 1300 wel met 8 delige plan e stam gereden?
Zo ja was dat alleen met de 1300 of ook bijvoorbeeld 1200.
Het kan zijn dat ik ergens overheen heb gelezen dus dat ik het heb gemist.

Thomas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22650
Re:NS plan E
« Reactie #7 Gepost op: 22 February 2013, 16:15:33 »
Thomas, de series 1100, 1200 en 1300 hebben voor van alles en nog wat gestaan, van VAM treinen tot luxe internationale treinen en alles wat je daar tussenin kan bedenken. Dus ook voor plan E met 5 of 8 rijtuigen of nog heel andere aantallen rijtuigen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4668
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:NS plan E
« Reactie #8 Gepost op: 22 February 2013, 16:18:36 »
En als je nou eens op Internet op afbeeldingen zoekt, dan vind je binnen 3 minuten bijvoorbeeld deze foto:

http://www.flickr.com/photos/bou46/6350940576/in/pool-1295038@N24/

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:NS plan E
« Reactie #9 Gepost op: 22 February 2013, 17:01:46 »
oke dank u wel.

@moderator(en) dit draadje mag verwijdert worden

Tomasso

  • Online Online
  • Berichten: 6052
Re:NS plan E
« Reactie #10 Gepost op: 22 February 2013, 17:04:53 »
Van mij mag ie blijven staan hoor :D Leuke link met die mooie zwart wit foto's...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Boerpost

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • ons geluk: Jente 08-09-09
Re:NS plan E
« Reactie #11 Gepost op: 22 February 2013, 18:22:40 »
Thomas, wat Henk schreef, klopt helemaal (y), ik ben in eerste instantie even op jouw vraag ingegaan.
Wat het draadje betreft: mooi laten staan, ik vind het leuke draadjes wat betreft samenstelling van treinen in het echt en in model.

Mvg. Gert
« Laatst bewerkt op: 22 February 2013, 20:01:21 door Boerpost. Reden: Ach, denken ging te snel dan typen, het vergeten... »

Thomas G.

  • Guns 'N Roses
  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • Nieuwerveen
Re:NS plan E
« Reactie #12 Gepost op: 22 February 2013, 19:39:31 »
Dat is waar.

@moderator(s): laat maar ;D

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:NS plan E
« Reactie #13 Gepost op: 22 February 2013, 20:47:52 »
Op de lijn Zandvoort naar Maastricht/Heerlen reden ze bij voorkeur met een 1200 ervoor. Soms werden er nog versterkingsrijtuigen bijgeplaats (Plan W) tot een maximale lengte van 12 rijtuigen. De 1100 en 1300 kwamen ook voor, maar wel in mindere mate. De 1100 kon de dienstregeling bij zo een lange en vaak volle treinen maar met moeite halen. Bij de kortere treinen was dat minder een probleem. Ik herrinner me uit mijn jeugd (ik mocht vaak van een machinist mee voorin de locs bij het rangeren en wegzetten van de treinen in de avond, soms een langer ritje) dat ik de 1200 het mooiste vond, maar de 1300 gaf veel meer het idee van kracht. De 1100-en reden minder fijn.
Overigens hadden ze op sommige tussenstations last van te korte perrons (zoals bijvoorbeeld Geleen-Oost), dan liep de conducteur door de laatste rijtuigen en vroeg of er uitstappers waren voor dat station, dan moesten ze alvast een paar rijtuigen naar voren lopen. Later zijn de perrons verlengd.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper