Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:10:24
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:06:08
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
Vandaag om 10:58:40
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 07:15:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30

Auteur Topic: Sydborg, een Deens havenstadje  (gelezen 56300 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Sydborg, een Deens havenstadje
« Reactie #90 Gepost op: 03 March 2013, 22:00:32 »
Grappig dat je dat zegt. Juist in Kopenhagen had een creatieveling in ca 2004 voor de brug naar de Nørrebrogade een bord gezet: Het gras is groener aan de overzijde. Aan de andere kant stond een zelfde bord. Ik weet niet of dat een unieke actie was, of copycat gedrag, maar ik vond 'm geniaal.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Gert1

• Gast
« Reactie #91 Gepost op: 05 March 2013, 22:55:09 »
Op het 'Lekker Rommelige Haventerrein' (ook wel bekend als 'Dejligt Rodet Havneområdet') van Sydborg komen ook een stel pallets te liggen.
Nu maakt Faller pallets die behoorlijk goed op schaal lijken te zijn (zie foto), maar hoe geef ik die nu een echte hout-look?

De pallets die je hier ziet zijn mijn voorbeeld.

Jullie tips zijn welkom! 
 (y)

mvg,
Gert

Falkenberg

• Online Online
« Reactie #92 Gepost op: 06 March 2013, 08:34:52 »
Eerst afraggen over een Roco Zaagje (dwars) en grof schuurpapier, daarna licht grijs, sterk verdund eroverheen, daarna nog een donkere wash. Krijg je aardig geweatherde pallets van. Je ziet ze ook veel in blauw (of wat ervan over was)

Vreemd dat je een Duits merk gebruikt ;) Heljan heeft meer pallets voor minder, alleen ff zoeken voor: HELJAN # 19850206
Maar zoals mee dingen bij Heljan zijn ze schaars.

Dirkjan

Gert1

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 06 March 2013, 23:45:05 »
Dank voor de tip Dirkjan!  (y)
Ik ga het eens proberen.

En ja, Heljan-spullen zijn hier tamelijk schaars in de winkels.

mvg,
Gert

MHS84

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 07 March 2013, 00:04:00 »
Check ook Romars draadje: volle wagen emballage. Die blauwe zijn van Chep en die rooie van DPB.

Gert1

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: 07 March 2013, 00:26:42 »
Dank voor de tip Maarten!  (y)
Dit draadje kende ik nog niet.

mvg,
Gert

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #96 Gepost op: 07 March 2013, 11:55:01 »
Hallo Gert

Zoals gebruikelijk bij mij heb ik jouw draadje nu pas gevonden.
Mijn complimenten voor wat je aan het bouwen bent maar vooral de manier van vertellen met al
die echte foto's en filmpjes erdoor.
Heel interessant en ga dit zeker volgen.
Veel succes verder.
Met vr.gr.
Herwim Frank

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 07 March 2013, 12:03:19 »
Verweerd hout maken kun je doen door eerst te verven met "deck tan" van Tamiya (XF-55) met daarover een zwart/donkerbruine wash. Voor variatie deck tan afwisselen met flat earth. Of die twee mengen.

Groet,
Jan

Gert1

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: 09 March 2013, 19:07:54 »
Dank voor de tips voor de soort verf. Een en ander inmiddels aangeschaft.

mvg,
Gert

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 09 March 2013, 19:30:53 »
Uit het draadje van de digidemopendelbaan.
En Koploper is ongetwijfeld een zeer uitvoerig programma met heel veel mogelijkheden.
Waar ik echter voor terugschrik is dat jij zelf (in een mailtje) meldt dat je de handleiding weer moet gaan lezen als je iets wilt veranderen. Ook hou ik meer van intuïtieve systemen.
Ik ben een redelijk ervaren koploper-gebruiker, maar ik heb nog nooit de hele handleiding gelezen. Gewoon ooit met de standaardinstellingen begonnen en het programma piepte zelf wel als ik iets vergat.
Af en toe op de F1 toets drukken om wat meer uitleg te krijgen en dan weer gaan met die banaan.
Voor mij werkt het programma wel heel intuïtief. Is natuurlijk heel persoonlijk, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er nooit mee om kunnen gaan, maar zolang je het simpel houdt, zul je niet snel met koploper in de problemen komen.
Ga je echt voor de uitgebreide mogelijkheden, wordt het misschien een ander verhaal. Maar dan kom je ook snel bij het punt dat die andere, intuïtievere programma's al moeten afhaken, laat staan jij als hele-baan-handmatige-bediener.  ;D

Huub

jakop

• Gast
« Reactie #100 Gepost op: 09 March 2013, 19:46:41 »
Er zit een paar jaar tussen waarin ik daadwerkelijk de baan begon te bouwen. Daar voor had ik me tijdens een periode dat ik ziek thuis zat verdiept in KL. Nu, wat jaren later is die kennis wat roestig...
Verder ben ik waarschijnlijk niet zo slim met KL als Huub, maar erg moeilijk is het niet (met enige studie natuurlijk)  ;)

Ben wel erg onder de indruk geraakt van Karst's baan met KL, wat hij er niet uithaalt..  (y)

Jakop

Gert1

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 09 March 2013, 19:55:41 »
Hoi Huub,

Dank voor je reactie. Ik zal proberen uit te leggen wat ik graag wil. Ik weet niet of je al een blik hebt geworpen op mijn schetsmatige baanplan (uitgewerkte baanplan met indicatie van het landschap volgt nog)?

Ik zou graag personentreinen willen laten pendelen. Vertrek op mijn bevel vanuit het schaduwstation. Vervolgens moet de trein zélf het vrije spoor kiezen in station Sydborg (dat zijn er maar twee). Daarna vertrek mist alle seinen op groen staan en de brug over het Lille Sont overgestoken kan worden op weg naar Munkevig.
Ook in Munkevig moet de trein zékf weer het vrije spoor kiezen (dat zal daar 99,99% van de gevallen het rechterspoor zijn).
Tenslotte moet de trein uit Munkevig vertrekken en zélf een vrij spoor in het andere schaduwstation kiezen.

Omgekeerd moet vanuit dat andere schaduwstation een soortgelijk scenario mogelijk zijn.
Terwijl er dan personentreinen pendelen wil ik graag zelf met goederentreinen in de weer.
Rangeren vind ik nou eenmaal leuk. En voorlopig kan ik me niks leukers voorstellen dan een goederentreintje vanuit Syborg over de brug te sturen en dan te laten afdalen via het wat lager gelegen uithaalspoor in Munkevig, om tenslotte daar in de haven aan te komen.

En die goederentrein moet dan dus voorrang krijgen op de pendelende personentreinen. Zodra ik een sein op groen zet voor een van mijn goederentrein, zou het personen-pendelverkeer tijdelijk opgehouden moeten worden, zodat die goederentrein er tussendoor kan. En nadat de goederentrein het hoofdbaanvak heeft verlaten, mag het personen-pendelverkeer automatisch worden hervat. Met het voorbehoud dus dat ik de personentreinen bevel geef om te vertrekken vanuit een van de schaduwstations.

Dit is wat ik zo'n beetje in gedachten heb. Zeg het maar: Is dat relatief eenvoudig te realiseren met Koploper?
Bedenk hierbij dat ik géén PC over heb. Dus zal ik ofwel een PC met een scherm ofwel een systeem zoals Ecos of Z21 moeten aanschaffen. In beide gevallen ben ik vermoedelijk minimaal 500 a 600 euro kwijt.

Jouw reactie (maar zeker ook die van anderen!) is zeer welkom!
 (y)

mvg,
Gert

jakop

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 09 March 2013, 20:07:48 »
Niet dat ik wil voordringen op Huub, hij weet er meer van dan ik.
Maar volgens mij moet dat allemaal gewoon kunnen. Als jij tijdens automatisch bedrijf een goederentrein de sporen op stuurt, houd je een blok bezet en koploper houdt je pendeltrein voor een rood sein of eigenlijk andersom: hij laat dev trein niet vertrekken en zorgt dat er een rood sein brandt.
Een PC die KL draait kan een oud 2e handsje zijn en hoeft niet zo veel te kosten. Maar je zal wel terugmelders en een centrale etc. moeten aanschaffen. Ik ben erg tevreden met mijn IB icm loconet aan PC en wissedecoders. De terugmelders moeten alleen nog aangschaft worden, bedrading ligt er al en dan zou, na die herhalings studie, de boel hier automatisch kunnen rijden.  (y)

Gert1

• Gast
« Reactie #103 Gepost op: 09 March 2013, 21:07:33 »
Nieuwe aanwinsten t.b.v. Sydborg:

Achtereenvolgens de planningsmap van Tillig, Tamiya verf (met een penseeltje) voor de pallets,
van Noch een setje met containers en van Epoke Modeller een roeibootje, een paar kratten en... twee ankers.

Die ankers zijn bestemd voor een coaster. Waarover later meer.

mvg,
Gert

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 10 March 2013, 11:08:39 »
Maar volgens mij moet dat allemaal gewoon kunnen.
Volgens mij ook.  ;)
Zeker sinds de logische acties in koploper zitten, zul je niet heel gauw tegen de grenzen van de mogelijkheden aanlopen.

Huub