Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 17:07:17
Piko blauwe 1000 door Pauldg
Vandaag om 16:56:24
gangelt uithulp verkoop stand door bellejt
Vandaag om 16:55:25
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
Vandaag om 16:30:43
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 15:31:54
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 15:25:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
  

Auteur Topic: Tillig / Weinert MeinGleis DKW's  (gelezen 1177 keer)

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Tillig / Weinert MeinGleis DKW's
« Gepost op: 21 February 2013, 11:27:15 »
Hoi,

Ik ben op dit moment bezig met het ontwerpen van een nieuw sporen plan.
De keuze is eigenlijk op Tillig gevallen, mooie slanke wissels. (6 gr)
Alleen kan ik geen slanke DKW's vinden, wel een aantal 15graden versies. Ik heb er maar een aantal nodig, maar om ze met 15graden te maken houdt ook in dat de aanliggende wissels dit ook worden. (scheelt wel ruimte...)
Weinert Mein Gleis heeft nog helemaal geen DKW's zover ik zie, en op de vraag of ze deze ooit gaan maken heb ik (nog) geen reactie mogen ontvangen.
Enige mij bekende alternatief is dan RocoLine, met de 10graden wissels.
Zie ik iets over het hoofd bij Tillig en Weinert?
Groet,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Tillig / Weinert MeinGleis DKW's
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2013, 11:31:02 »
Nee hun geometrie bij EW5/EW6 is helaas incompleet
Je zou eventueel bij Gunter Weller een DKW op maat kunnen bestellen, gebouwd of als kit. Maar da's wel prijzig... http://www.g-weller.de/

Ben overigens wel benieuwd naar je baanplan dan! Ik heb ooit een poging gedaan met EW6 wissels te bouwen maar zelfs een relatief klein kopstation paste niet op 4 modules van 1.20
Mede vanwege mijn twijfel over de kwaliteit van de Tillig wissels (het was mij allemaal wat te dun en te flex zeg maar...) ben ik toch teruggevallen op Roco Line 10 graden. Jammer dat Roco niet een keer komt met echt buigende tongen in hun wissels ipv de stomme scharnieren...
« Laatst bewerkt op: 21 February 2013, 11:32:59 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re:Tillig / Weinert MeinGleis DKW's
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2013, 11:36:23 »
Juist, die scharnieren zijn inderdaad langzamerhand een minpunt aan het worden.
Ik heb in 2003 wissels van Tillig gehad (was toen net weer begonnen), maar had zo veel problemen dat ik ze nooit meer wilde gebruiken. In 2007 heeft Tillig de problemen die ik had aangepakt, dus wil het weer proberen.
Maar eens nadenken (weer)
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Gert1

  • Gast
Re:Tillig / Weinert MeinGleis DKW's
« Reactie #3 Gepost op: 21 February 2013, 11:59:00 »
Wellicht kan Peco Streamline nog een alternatief zijn?
Zelf geen ervaring mee. Ik heb juist al mijn Rocoline-spul te koop gezet en wil verder met Tillig Elite.
(Baanplan zonder kruiswissels, dus voor mij speelt dat probleem niet.)

mvg,
Gert

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re:Tillig / Weinert MeinGleis DKW's
« Reactie #4 Gepost op: 21 February 2013, 12:57:36 »
Peco? Streamline 75 dan toch? Ben er niet echt thuis in.
Ik zie daar van die mega stukken plastic bij de wisselstellers zitten (en dan bedoel ik niet het spoeltje).
Het aantal DKW's probeer ik ook te beperken, maar ontkom er op sommige punten toch niet helemaal aan.
Gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Tillig / Weinert MeinGleis DKW's
« Reactie #5 Gepost op: 21 February 2013, 14:02:43 »
mooi spul dat van Weinert , ik vraag me wel af wanneer ooit iemand komt met wissels met betondwarsliggers , maar verder toppie spul , hier in de enceclopedie is ook een mooi verslag over peco en weinert

groet stefan  ;)

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re:Tillig / Weinert MeinGleis DKW's
« Reactie #6 Gepost op: 21 February 2013, 14:14:56 »
Weinert ziet er zeker mooi uit.
Al is het gebaseerd op een ontwerp uit 1934 (DRG), en schijnt Tillig weer moderner te zijn.
Info komt uit dat artikel in de encyclopedie.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail