Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 08:58:27
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
  

Auteur Topic: Railmagazine 245  (gelezen 1918 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22524
Railmagazine 245
« Gepost op: 24 June 2007, 21:23:08 »
De Actueel rubrieken uit Railmagazine zijn altijd wel goed voor een paar geinige plaatjes. Nummer 245 is daarop geen uitzondering. Wie wat te doen zoekt voor zijn toekomstige Mätrix 6504 moet maar eens op bladzijde 6 kijken. De loc is daar op sjouw met een Citypendel en twee koppelwagens.
Het nabootsen van de trein op pagina 15 vereist zo mogelijk nog meer financiële armslag. We zien daar de ACTS 1255 met aan de haak een Railion 1600, 7 keer 6400/6500 en daartussenin ook nog een flinke sleep zeildoekwagens.
Ik moet tot mijn schande bekennen dat me van de inhoud van die ruim 30 pagina’s actualiteiten weinig is bijgebleven. Er schijnen weer wat class 66 locs in Nederland te zijn gearriveerd.

Gauw door naar de grootspoorartikelen. Harrie Peters beschrijft hoe het spoor op de Hoekse Lijn is vernieuwd. Zelfs op de foto is het kettinghorcircus in actie een imposant gezicht. Daarna kunnen we lezen over het graanvervoer in Europoort.
Het volgende artikel beschrijft het transport van de vooroorlogse DE-III. Het treinstel werd eind april voor een cascorevisie van het Spoorwegmuseum naar Tilburg gebracht. Als trekkrachten dienden een DE-I en DE-II, hetgeen een wel zeer kleurrijke trein opleverde. Vorige week ontdekte ik dat de plek van ‘den diesel’ in het museum is ingenomen door de net geconserveerde motorpost en een PEC. In de motorpost is een aardige fototentoonstelling over het schilderen van de museumstukken.
Aan het einde van de grootspoorafdeling staat eerst een artikel over het 40-jarig bestaan van een Duitse club voor spoorweggeschiedenis en het 30-jarig bestaan van een museum In Bochum-Dahlhausen. Daarna de verheugende mededeling dat het Spoorwegmuseum tegenwoordig één keer per maand een zogenaamd ‘Rondje Dom’ rijdt met museummaterieel.

De modelspoorafdeling begint weer voortreffelijk met een artikel over de ontwikkeling en bouw van de modellen van de NS 2400 in spoor 1 door Paul Dirkzwager en Wouter van Minderhout. Alleen hiervoor het tijdschrift al kopen mensen. Een artikel over 30 jaar Philotrain wordt vooral verlucht met foto’s van de collectie schaal 0 modellen. Een waarschuwend kwijllogo zou bij deze artikelen geen overbodige luxe zijn.
Daarna wordt verder gebouwd aan Blue Ridge & Western. Deze keer is de elektriek aan de beurt. De treinen worden bestuurd met een Multimaus, maar de wissels gaan nog analoog om. Dientengevolge moeten er alsnog 25- en 37-polige stekkers aan te pas komen om de modules onderling te verbinden. Een modulaire tentoonstellingsbaan is mijns inziens geknipt voor volledige digitale bediening; dan waren vier draadjes genoeg geweest.
Verder doet Jan Huyzers verslag van de bouw van een OMC van MK Modelbouwstudio’s, compleet met de onvermijdelijke nazending van aanvullende en vervangende onderdelen. Dat hoort bij een bouwpakket van Maykel Kastelijn, anders is het niet echt.
Het laatste modelspoorartikel gaat over de nabootsing van het baanvak Hilversum-Utrecht door Yolanthe Schaap en Ad Vink. Heel, heel mooi gedaan, compleet met de karakteristieke bovenleidingportalen.

De Productinformatie bevat de laatste tijd een soort maandelijkse update van de stand van zaken bij de ontwikkeling van een Beel in messing door Etch Models. Deze keer alreeds een draaistel. Nu konden we eerder in het blad lezen dat Philotrain het model ook op de shortlist heeft staan en het model van KleiNSpoor is al te koop. Waaruit we kunnen opmaken dat de Nederlandse kleinserieproducenten kennelijk niet achter willen blijven bij de internationale trend van meervoudige ontwikkelingen.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.