Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Klompentrein door Huup
Vandaag om 14:08:21
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:02:17
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Ben
Vandaag om 13:49:19
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
Stalen rijtuigen van NS door Eric B
Vandaag om 13:43:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 13:34:15
Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 13:33:05
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:49:27
Probleem met Trix 6409 (22762) door henk
Vandaag om 12:20:23
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 11:18:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 11:02:45
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:45:36
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
  

Auteur Topic: Fleischmann engelse wissel  (gelezen 6429 keer)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Fleischmann engelse wissel
« Gepost op: 24 June 2007, 20:26:13 »
Ik heb in DR Rail een wisselstraat getekend met Fleischmann modell rails (de standaard dus, zonder bedding) met onder meer 2 engelse wissels.
Als ik dan de rails en wissels in elkaar zet klopt het niet, er komen gaten tussen de rails of het komt scheef te liggen.
Bij nameten met een winkelhaak lijkt het in de engelse wissels te zitten, hiervan lijken in ieder geval 2 sporen niet exact in elkaars verlengde te liggen, en ook aan 1 kant is de hoek geen 15 graden. Dit is bij beide wissels, een oude met zo'n grote vaste aandrijving en een nieuwere, het geval.
Is dit exemplarisch, of is er geometrisch iets vreemds aan de hand met deze Fleischmann wissels? Wie heeft er ervaring mee?

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2007, 02:43:29 »
Indien ik het mij goed herinner, heeft Fleischmann symmetrische Engelse wissels met modelrail, in tegenstelling tot PROFI-rail waar je zowel linker als rechter Engelse wissels hebt. Dus je zult kleine compensatie-railstukjes nodig hebben om het allemaal te laten passen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

modelspotter

  • Gast
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #2 Gepost op: 25 June 2007, 10:23:43 »
Ten behoeve van de modelspoorbouwcursus bij de NHA heb ik een paar jaar geleden de geometrie van de grootste merken en hun type wissels beschreven.
Fleischmann:

De lengte van de diagonaal binnen het F*-raster bedraagt bij een enkelvoudige wisselverbinding volgens Pythagoras V(200² + 63,5²)= 209,83; afgerond 210 mm. De lengte van het afbuigende spoor ten opzichte van het mathematische punt bedraagt per wissel 210/2: 105 mm. (per wisselverbinding zijn immers twee wissels benodigd).

Omdat F* heeft gekozen voor een ontwerp van wissels en kruisingen met een lengte van 200 mm. (en zogenoemde hoge snelheidswissels van 300 mm. maar wel degelijk passend in het 200 mm. raster), ontstaan diagonaal gezien verschillen van 10 mm. Daarom schiet F* te hulp met voor het 18° raster ontworpen railsegment van 105 mm. en het kleine stukje van 10 mm. omdat het kruisende spoor niet 200 maar 210 mm lang moet zijn.

Omdat F* kruisingen en Engelse wissels maakt die corresponderen met de afmetingen van linkse dan wel rechtse wissels, zijn er ogenschijnlijk gelijke maar wel degelijk verschillende linkse en rechtse kruisingen en Engelse wissels.

Modelspotter

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #3 Gepost op: 25 June 2007, 12:35:24 »
Eh, dat van die linker en rechter Engelse wissels mag dan wel gelden voor Profirail, maar niet voor Modelrail. Daar zijn ze symmetrisch.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

modelspotter

  • Gast
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2007, 12:50:00 »
Klopt, helemaal waar, het ging om profi. Messing was toen al 'uit'.

Om toestanden met passtukjes te voorkomen... gebruik de zaag en flexrail dan past het altijd en kan je wissels en kruisingen net ietsje anders leggen, precies zoals in werkelijkheid.

Modelspotter

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2007, 19:21:47 »
Ik dacht dat ik gisteravond een bericht in dit draadje zag met de vraag om een plaatje. Ik zie dit berichtje nu niet meer (de site lag er daarna wel uit, +/- 23:30).

In ieder geval hierbij het plaatje (is deel van een groter opstelterrein).



Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #6 Gepost op: 25 June 2007, 20:59:22 »
In plaats van proberen alles in te passen, zou je misschien eerst eens moeten overwegen om je baanplan anders in te richten. Want op dit moment zijn er twee manieren om op 'spoor 1' (het bovenste van de vijf) te komen en maar liefst drie manieren om op sporen 2 en 3 te komen.

Wissels zijn duur, zowel in model als in het echt en die duplicatie van rijwegen lijkt er op te duiden dat je teveel wissels hebt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #7 Gepost op: 26 June 2007, 00:09:18 »
Neemt niet weg dat het zou moeten passen als je de railstukken op deze wijze in elkaar zet Peter. En dat doet het niet. Dus klopt er ergens iets niet met of sommige railstukken (door mijn toedoen inmiddels krom of, minder waarschijnlijk, productiefout) of met de weergave in het tekenprogramma.

(p.s., onderste spoor is hulpspoor bij tekenen en leggen)

... gebruik de zaag en flexrail dan past het altijd en kan je wissels en kruisingen net ietsje anders leggen, precies zoals in werkelijkheid.

Ga ik ook doen, ben alleen geen fan van kleine stukjes flex zoals tussen de wissels en engelse wissels. Verzaag er wel een paar rechte stukken voor.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #8 Gepost op: 26 June 2007, 01:31:12 »
Heb de modelrails bij de hand? Anders moet je gewoon eens proberen wat er gebeurt als je de boel in elkaar zet. En de kans dat het inderdaad aan DRail ligt is zeker aanwezig.

Ik heb net even geprobeerd iets met het Duitstalige programma Trackplanner hetzelfde na te tekenen, maar er, eh, is een reden dat het gratis is: het zit te klagen dat ik 'bedenkelijk weinig vrij geheugen' heb. Watte? Is 430 MB niet genoeg? Bovendien zijn de rails onzichtbaar en krijg ik allerlei vage foutmeldingen.

Maar hoe weet je zo 100% zeker dat het zou moeten passen? Ik bedoel, waar baseer je dat op? In de Fleischmann- catalogus staat dat de kruisingen (en Engelse wissels) een lengte van iets van 219 mm hebben, maar er bestaat geen enkel recht railstuk met precies die lengte.

Enfin, wat betreft de hoek, die hoort natuurlijk niet anders te gaan worden. Dus ik heb het vermoeden dat het gedoe met hoeken geometrisch is opgelost, wat niet een oplossing is die ik zelf gekozen zou hebben.

Overigens bevindt de schrijver van DRail zich ook op dit forum, maar zijn naam ben ik even kwijt... ah wacht, gebruikersnaam 'David'. Maar aangezien hij de laatste twee weken niet actief is geweest, is het misschien handiger om hem gewoon een e-mail te sturen.


- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #9 Gepost op: 26 June 2007, 09:45:49 »
David heeft als eerste in dit topic een reply gegeven, maar door de "storing"van een paar dagen terug is die reply verloren gegaan (w.s. backup teruggezet?)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • AnyRail
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #10 Gepost op: 26 June 2007, 11:10:23 »
Ik had inderdaad gevraagd om een plaatje.
Omdat dit bericht een paar uur later weg was, dacht ik dat men het misschien ongepast vond om via dit forum ondersteuning te leveren.

Ondersteuning gaat trouwens inderdaad, zoals Peter aangeeft, het best direct via DRail.

Het plaatje is wel wat onduidelijk, en van een vrij oude versie van DRail. Er staan ook geen railnummers bij, zodat het moeilijk wordt om te controleren wat er nou niet klopt.

groet,

David.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #11 Gepost op: 26 June 2007, 19:02:28 »
David, ik heb je een mailtje gestuurd met de .drl file.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #12 Gepost op: 26 July 2007, 18:43:41 »
Het lek lijkt boven. Een aantal 1:1 prints van de sporensituatie gemaakt en de afwijking zit niet in de engelse wissels maar in de gewone standaard wissels. De engelse wissels komen ondanks de geconstateerde afwijking wel overeen met de 1:1 print.



Bij de bovenste wissel ligt het doorgaande spoor goed op de print, het afbuigende spoor is te kort volgens de print (nee, er is geen stuk afgezaagd! ;) ).
Bij de onderste heb ik het afbuigende spoor gelijkgelegd met de print, hierdoor is het rechtdoorgaande spoor verschoven t.o.v. de print.

Of het aan de bibliotheek ligt die bij mijn versie zit weet ik niet.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Fleischmann engelse wissel
« Reactie #13 Gepost op: 01 December 2007, 13:20:57 »
Even een update. Na het over en weer sturen van baanplannen, foto's en de rails/wissels zelf (als laatste inzake de gebogen wissels) heeft David de bibliotheek aangepast. De tekeningen van Fleischmann Modell rails komen nu exact overeen met de railstukken zelf.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.