Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door RedKing
Vandaag om 22:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09

Auteur Topic: Decoders programmeren op de Ecos 1 en reparatie wisselaandrijving Roco  (gelezen 1100 keer)

J.Kuipers

• Offline Offline
Hallo,

Vraag 1
Wil graag mijn Rivarossi treinstel een Nederlandse dubbeldekker laten rijden. echter in deze trein zit voorin een locdecoder en achterin een functiedecoder, allebei van Esu. Ik krijg de programmering op mijn Ecos1 niet voor elkaar, je zult ze in mijn optiek toch in het zelfde programmeerblok moeten plaatsen,mijn andere locs zijn allen door mij geprogrammerd, niets aan de hand. Wie kan mij vertellen hoe je deze programmering uitvoert op de Ecos?

Vraag 2
Ik gebruik Roco met bedding oud model, de wissels zijn voorzien van Roco wisselaandrijvingen onder de bedding. Nu heb ik 2 wisselaandrijvingen die niet correct functioneren, soms maakt hij 1 schakelbeweging en dan is het gebeurt, ik heb de omkasting geopend en zie 2 minimale koper stripjes die de beweging moeten overbrengen op een kunststofstrip met mogelijk daarin een magneetdeeltje? Ook zag in gesloten toestand bij de soldeerstrips een minimaal vonkje. Is iemand bekend met dit probleem en kan mij goede raad geven?

Vriendelijk dank:

Johan Kuipers

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Decoders programmeren op de Ecos 1 en reparatie wisselaandrijving Roco
« Reactie #1 Gepost op: 16 February 2013, 15:08:32 »
Ja allebeide op dezelfde programmeer rails plaatsen of beide onafhankelijk van elkaar hetzelfde nummer geven maar zelfs dat hoeft niet als je beide in tractie gaat zetten, dan hoeven de adressen niet gelijk te zijn Juist door het in tractie (voorloop) zetten kun je beide adressen onafhankelijk van elkaar aanspreken volgens mij.

Vraag 2, "soms"duidt op vuil, contacten reinigen met wasbenzine

Groet,

Rob Bogers
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 February 2013, 19:57:14 »
Hallo Rob,

Ik zal direct begin volgende week e.e.a. uit proberen, in de handleiding spreekt men wel over Multitractie, hier zijn ook schermpjes voor beschikbaar, echter, er wordt alleen over locs gesproken. Ik zal nu de 2 adviezen uitproberen, eerst dus alle 2 delen op de program. rail, daarna ook de multi tractie omschrijving, en dan maar zien wat er uitkomt.

Ben ook weer aan het stoeien geweest met de wisselaandrijving, heb de aandrijving weer afgesloten en uitgeprobeerd op een wissel, ging weer niet goed, uiteindelijk heb ik het wisselmechaniek zelf eens goed bekeken en kwam tot de conclusie, dat het gaatje in de stift van de wisselbediening zelf heel precies moest liggen in het vaste puntje van het vaste deel. Met het aanbrengen van het afdekplaatje heb je alle kans dat dit iets ontregeld wordt, heb tevens de sleper onder dit stiftje iets ondieper gebogen. Voorlopig deed de wissel het hierna weer prima. Volgende week ga ik ook hier weer even mee aan het rommelen aangezien je bij de plaatsing in de baan er toch wat "ruw" mee wordt omgesprongen.
Prettig weekend en de de groeten aan jullie.

Johan Kuipers

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 17 February 2013, 09:45:52 »
Is een multitractie niet wat omslachtig hiervoor? Het betreft hier voor zover ik begrijp een vaste treinsamenstelling, deze zullen nimmer gescheiden van elkaar rijden toch?!
Je kan ze om de beurt programmeren op je programmeerspoor en hetzelfde adres (CV1) meegeven.
De functiedecoder wordt op dezelfde wijze geprogrammeerd als een locdecoder, met dat verschil dat hij geen motoraansturing heeft en de daarbij behorende CV's mist.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 February 2013, 13:31:04 »
Kan me bij Martijn aansluiten.
Een dubbeldekker is altijd een vaste combinatie. Gewoon beide decoders het zelfde adres geven en je niet druk maken over Multitractie.
Multitractie is leuk als je soms een trein wilt laten rijden met 2 locs (bv. een zware ertstrein). Dan kan je beide locs tijdelijk aan 1 adres koppelen (het zgn consist adres) waar beide locs dan op reageren en tijdelijk niet onder hun eigen adres.
Hef je de consist op dan reageren beiden weer onder hun eigen adres.

Let wel op dat je bij de functiedecoder de "rijrichting" omdraait (zie CV29). Anders branden aan beide kanten of alle frontlichten of alle sluitlichten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2013, 20:07:43 »
Hallo Eric en Martijn,

Heb vanmiddag de zaak uitgeprobeerd, zowel in multi traxtie als onder hetzelfde decoder adres, het is geslaagd. Ik heb uiteindelijk gekozen voor "opslaan onder hetzelfde decoder nr".
Reden, ik gebruik de functiedecoder alleen maar voor front of achterverlichting. Mocht ik nog eens meer willen proberen, kan dat altijd nog.
Ik dank jullie voor de goede adviezen en teken met vriendelijke groe":

Johan Kuipers

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 18 February 2013, 20:23:03 »
Mooi zo dat het gelukt is.  (y)

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl