Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Biesje
Vandaag om 17:42:47
gangelt door Ronald69
Vandaag om 17:42:28
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:13:51
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 17:07:17
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
Vandaag om 16:30:43
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 15:31:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
  

Auteur Topic: Hoe loste men vroeger bietenwagons?  (gelezen 8033 keer)

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #30 Gepost op: 16 February 2013, 13:42:58 »
Whow!!!!  :o

Ik kijk even niet, en zie dat er een hoop is aangevuld,  (y) daar zit wel bruikbare informatie bij  (y)

Mijn baan wordt anno '87 ben toch wel benieuwd naar de waterstraal-los-installatie.

Hartelijk dank mannen!  (y) (y) (y)




Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12551
    • sleutelspoor
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #31 Gepost op: 16 February 2013, 14:03:08 »
Ik kan helaas niet bij mijn foto's komen.(andere belangrijke dingen te doen) De E-tjes werden tot boven een bassin geduwd waar twee waterkanonnen, zoals die bij de brandweer in gebruik zijn,leeg spoten. Het voordeel hier van was dat de peeen gelijk gewassen werden en dmv deze waterstroom vanuit het bassin de fabriek in werden getransportteerd. je snap wel dat de suiker enorme hoeveelheden water verbruikte. Dit transportwater was uiteraard geen drinkwater maar kwam uit de eigenopslag en de haven. het water werd keer op keer hergebruikt. Zie ook de enorme bezink bassins die je altijd bij de peeen verwerkings bedrijfen zal tegen komen.
[
« Laatst bewerkt op: 16 February 2013, 21:35:09 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #32 Gepost op: 16 February 2013, 14:09:28 »
In 1987 gebeurde dat in Nederland zeker met waterstralen.
Uit het onvolprezen boek "Spoorwegmaterieel in Nederland" blijkt dat de twee-assige wagens daar zelfs nog een volledige stalen vloer voor hebben gekregen, omdat bij de oude vloeren het risico bestond dat meer dan alleen de bieten naar buiten werd gespoten.
Ik heb er wel eens foto's gezien, maar of dat op internet was?

Huub

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #33 Gepost op: 16 February 2013, 14:32:28 »
@Gerrit F


(Tijdje 'onder de rook' (lees 'stank') van deze fabriek, op de toenmalige MTS gezeten....
Vandaar dat min of meer mijn interesse gewekt werd..... ;)

Deze is dus onlangs helemaal platgegooid en de productie naar Hoogkerk verplaatst.
Blijft voor mij de vraag vanaf welke spoorlijn takte de aansluiting van de FG af,Groningen Leeuwarden of Groningen Delfzijl

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #34 Gepost op: 16 February 2013, 14:49:20 »
@ Luit,

We dwalen dan wel een beetje af van de vrager zijn tijdperk (rond 1987), maar hier is het één en ander te lezen en te zien.
Gerrit F

Van de draad af....

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #35 Gepost op: 16 February 2013, 16:37:48 »
Interessant draadje zeker icm je gekozen tijdperk !  Ik ben ook erg benieuwd naar verder updates en eventuele foto's van het losproces eind jaren 80.



« Laatst bewerkt op: 16 February 2013, 17:03:47 door MB6400 »

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #36 Gepost op: 16 February 2013, 19:50:14 »
Merk dat ik een intressant draadje heb losgemaakt, dat is wel leuk om te horen.

@ Sobat Kras: geniet er lekker van, hopelijk heb je er foto's van, daar kan ik wel eventjes op wachten!

@ Huub: dat is dan een leuke zekerheid, dus ik moet iets met water gaan doen, naja moeten..
    plaatjes zijn ten schaarste aanwezig, ik weet niet meer op welke zoekterm ik moet gaan zoeken  ;D

@ Gerrit: toch weer leuke info om te lezen. deze link had ik nog niet gezien.

@ MB6400: kan ook niet wachten tot de eerste foto's te zien van anno eind jaren 80.
    Het lijkt bijna of het in het geheim gebeurde,... zo weinig foto's.
    Er zijn nog meer foto's van de tram in Westkapelle (zeeland) waar bijna niemand weet dat die gereden heeft.       Back on topic:



hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #37 Gepost op: 16 February 2013, 19:54:15 »
Het is niet het lossen uit een wagen, maar in dit filmpje wel een idee hoe het met dat waterspuiten werkte.

Huub

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #38 Gepost op: 16 February 2013, 21:50:11 »
Zo heel veel foto's zullen er van het spoortransport ook niet zijn. Ik weet dat het spoortransport in 1968 voorbij was bij "Vierverlaten" maar dat is bijna altijd marginaal geweest . Van max 20% in de dertiger jaren tot max 5% vanaf de jaren 50 tot beeindiging vervoer.
Prive zijn er denk ik ook niet zo veel foto's , begin fotografie en veelal donker bij het werk. Voor de rest natuurlijk vooral beroeps en in opdracht.
Maar in de boeken van "Vierverlaten" komt alleen een luchtfoto met sikje voor en verder ook niet hoe er gelost werd.
Kreeg wel de indruk dat trein en tram verder naar het zuiden meer gemeengoed was.
Ik ken spoorbietentransport ,alleen van naam, enkel uit Limburg . Dus vermoedelijk ook maar enkele dagen transport want dan was het wel op.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #39 Gepost op: 17 February 2013, 07:02:20 »
Dank voor het inspirerende filmpje, daar zou iets van te maken zijn,echt er geen info meer zijn.

We houden moed, misschien leest net iemand dit draadje en denkt hé! Daar heb ik wel iets van.


Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4812
    • Filmpjes op YouTube
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #40 Gepost op: 17 February 2013, 08:36:26 »
Die foto komt me bekend voor... Misschien volgende keer gewoon een link naar mijn Flickr photostream?

CKLX

Snap de verwarring wel, bij Flickr staat er een naam bij, hier alleen berichten van 1 of meerdere iemanden die een 4-letterige code gebruikt of gebruiken.

Tip: Reageer hier ook op zijn minst met een voornaam, is voor anderen prettiger communiceren en je bouwt meer naamsbekendheid op met je flicker-account waar inderdaad fraaie platen op staan.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #41 Gepost op: 17 February 2013, 09:14:42 »
Ehhh, volgens mij mis je zijn punt. Het gaat er niet om of je een link weet te leggen tussen een gebruiker op Beneluxspoor en een Flickr-account. Het is namelijk niet toegestaan om zonder bronvermelding foto's van internet te plukken en ergens anders te plaatsen.

Anyway; boeiend draadje, zeker voor een RTM-liefhebber, dat een groot bietenvervoer kende.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9068
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #42 Gepost op: 17 February 2013, 09:55:22 »
He, Mark

Denk ook vooral aan transportbanden, bv van Auhagen geloof ik. De baan van de Zevenbergse modelbouwvereniging geeft de hele bietencampagne weer in voor-oorlogse tijd maar dat is niet jou tijdperk en daar gaat alles met de hand en paard en wagen. Wellicht dat je inspiratie op doet bij die baan.

Bij de CSM-fabriek van Made-Geertruidenberg waar we altijd langs kwamen opweg binnendoor vanuit Utrecht naar Zeeland lagen altijd bergen suikerbieten, aangevoerd met grote tractoren en met loopbanden de fabriek in. Het was ook altijd een modderige bende op de (betonnen)wegen.

Bedenk dat je de rest van je baan in het najaar-seizoen moet bouwen....

Je zou een scene kunnen maken waar een deel van de oogst per spoor wordt geexporteerd, modelspoor bied veel mogelijkheden ;). Misschien vind je nog beelden als je hier op googled.

groetjes, Koen. 
« Laatst bewerkt op: 17 February 2013, 09:57:48 door KoenF »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #43 Gepost op: 17 February 2013, 10:10:00 »
Het is namelijk niet toegestaan om zonder bronvermelding foto's van internet te plukken en ergens anders te plaatsen.
Met bronvermelding in beginsel ook niet, het gaat om de toestemming.

Maar verder met het eigenlijke onderwerp.

Op deze site (iets naar beneden scrollen) is een plaatje te zien van zo'n waterkanon om wagens te lossen.

En hier (mogelijk dat je nog een keer op een link moet klikken om op de goede pagina te komen) het vijfde plaatje een wat modernere versie.

Tenslotte nog plaatje waar het kunstzinnig in beeld is gebracht.

Roosendaal was de laatste jaren in Nederland de enige fabriek met spooraanvoer, ik dacht dat die van de suikerunie was. Misschien daar eens informeren?

Huub

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #44 Gepost op: 17 February 2013, 10:27:48 »
Hallo Mark,

Een speciale vorm van lossen: (bild 17)
link

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS