Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Biesje
Vandaag om 17:42:47
gangelt door Ronald69
Vandaag om 17:42:28
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:13:51
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 17:07:17
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
Vandaag om 16:30:43
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 15:31:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
  

Auteur Topic: Hoe loste men vroeger bietenwagons?  (gelezen 8036 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #15 Gepost op: 16 February 2013, 09:47:18 »
Luxe hoor, bietenvervoer in rijtuigen.   ;D

O jee! Wordt het tijd voor een betere leesbril? Die fabriek op de achtergrond is namelijk de Sukkerfabrik Nykøbing.
Foto vond ik door daar op te googlen. Ik had op de foto geen rijtuigen herkend...   :'(
Eigenlijk wel grappig.

mvg,
Gert

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #16 Gepost op: 16 February 2013, 10:43:24 »
haha, nou die worden dan niet.

plaatjes blijven erg schaars zie ik al wel.

zelf maar iets verzinnen misschien.  ;)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #17 Gepost op: 16 February 2013, 10:49:01 »
Hier gebeurt eenvoudig met een kraan: Klik

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #18 Gepost op: 16 February 2013, 10:50:58 »
Ik heb een filmpje over het bietenvervoer bij de RTM in de jaren dertig. Daar gebeurt het met grote grijpers die doormiddel van een handel met de hand dichtgezet moesten worden.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6392
  • ***
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #19 Gepost op: 16 February 2013, 10:53:30 »
 ??? dat lijkt me meer een havenkraan die een schip aan het lossen is ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #20 Gepost op: 16 February 2013, 11:00:04 »
Jammer dat t per vrachtwagen gaat.
Bron: www.Flickr.com
Ik ben het met je opmerking helemaal eens, Mark.




Gelukkig is het in modelspoor als zodanig nog in te zetten.

« Laatst bewerkt op: 17 February 2013, 09:29:57 door Kees (NS Blokpost 54 IJlst, Friesland) »
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #21 Gepost op: 16 February 2013, 11:21:56 »
Het lossen kan ook anders.

In Groningen werden de vrachtauto's leeggespoten met water onder hoge druk. Dit kan natuurlijk ook met wagons.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #22 Gepost op: 16 February 2013, 11:31:01 »
Citaat



Gelukkig is het in modelspoor als zodanig nog in te zetten.


Die foto komt me bekend voor... Misschien volgende keer gewoon een link naar mijn Flickr photostream?

CKLX

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12551
    • sleutelspoor
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #23 Gepost op: 16 February 2013, 11:41:54 »
Roosendaal loste dmv waterkanonnen. de bieten dreven dan met het water de wagen uit en zo de losgoot is.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #24 Gepost op: 16 February 2013, 11:44:02 »
Bedoel min of meer nu in deze tijd.
dat gebeurt toch niet meer toch?

Zijn trouwens mooie plaatjes!

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #25 Gepost op: 16 February 2013, 11:45:49 »
Leuk draadje, benieuwd naar alle bevindingen (die dan vertaald kunnen worden in model). De échte bietenwagons heb ik namelijk nog niet maar wel de GTOW, werden hier ueberhaupt ook bieten in vervoerd?

Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #26 Gepost op: 16 February 2013, 12:04:06 »
Dag Mark,

Ik woon in het dorp Hoogkerk bij Groningen (stad). Er zijn nog twee suikerfabrieken in Nederland, één in West Brabant en één in Hoogkerk. Overigens de derde suikerfabriek stond 2 km verder op in stad, maar die is enkele jaren geleden afgebroken. Kortom, een heel suikergebeuren hier in het Noorden. De bietencampagne vandaag de dag wordt uitgevoerd door vrachtauto's. Start 1 september eind 31 december, soms iets langer als er nog geen vorst is geweest.

Je vraag is 'Hoe loste men vroeger bietenwagons'. Als je vroeger vertaald naar de jaren dertig van de vorige eeuw dan staat er op http://www.veengle.com/s/Vierverlaten.html een mooi filmpje over de Suikerfabriek van Hoogkerk, dan even zoeken naar:'Hoogkerk Bietencampagne NNBS suikerfabriek Vierverlaten in de jaren dertig'.

Hierin zie je het lossen van binnenvrachtschepen (met de kraan), boerenkarren, vrachtauto's, maar ook wagonnen. Deze werden toendertijd gelost met de riek (handkracht dus). Leuk filmpje waarin ook het verdere productieproces van die tijd getoond wordt.

In het boek '(De nadagen van Neerlands) Stoom- en Motortrams' uitgeverij J. Voerman staan enkele foto's van het lossen van wagonnen bij de suikerfabriek in Steenbergen (pagina 83). Volgens mij zie je hier ook de kraan die de wagonnen lost door ze te kantelen (denk ik). In ieder geval is het een kraan zonder een grijpbak maar met een andersoortig takelgerij. Ik zal kijken of ik de foto's maandag kan scannen en dan plaats ik ze hier ook nog even. Tenminste, plaatjes uploaden hier heb ik nog nooit gedaan, maar eens kijken of dat lukt ;-)
 



Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #27 Gepost op: 16 February 2013, 12:39:24 »
De suikerfabriek"Vierverlaten "  had volgens mij geen kip of kraan inrichting om wagons te legen.
Misschien dat ze wel een waterkanon ebben gebruikt maar halverwege de jaren 60 moet het al wel voorbij zijn geweest met de aanvoer van bieten naar deze fabriek.
Ze hadden voor het rangeren op het terrein wel een Sikje.
Voor de goederenvervoerders had het logistiek toch een leuke klus geweest als 50%van wat  er nu verwerkt wordt over het spoor zou gaan.
De campagnes zijn wel iets verlengd tenopzichte van vroeger , was de kerst vroeger een streefeinde nu overschrijd men dit stevig.Eind januari komt wel in zicht.(campagnes van 130/140 dagen ) beginnden half september.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #28 Gepost op: 16 February 2013, 13:31:04 »
Even voor je bij Beeldbank Groningen gekeken en kwam daar dit tegen:
met de riek en met kraan.

Bij de laatste afbeelding, deze draaien (onder de afbeelding zit een knopje en dan uitvergroten om bovenaan op de prent de lossing per kraan te kunnen zien.

Zoekterm was: "beetwortelsuikerfabriek".

Tijdje 'onder de rook' (lees 'stank') van deze fabriek, op de toenmalige MTS gezeten....
Vandaar dat min of meer mijn interesse gewekt werd..... ;)
Gerrit F

Van de draad af....

HeRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
    • Bouwdraadje bij de buren.
Re:Hoe loste men vroeger bietenwagons?
« Reactie #29 Gepost op: 16 February 2013, 13:33:45 »
In de railhobby heeft ooit een artikel gestaan incl foto's.
Daar werd met waterstralen gelost. Alleen geen idee wanneer dat er in heeft gestaan.

Robin