Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:13:20
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door spoorijzer
Vandaag om 08:00:46
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 07:56:10
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 07:03:55
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
ABLOAD gaat stoppen door NS264
Vandaag om 00:33:53
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
DR4024 door Michaël dB
22 april 2024, 19:20:57
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00  (gelezen 11342 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Gepost op: 02 februari 2013, 21:28:04 »
Daar valt een leuk treintje mee te maken:

3 of 4x CD Bmee 2e klas
1x Couchette
1x Slaaprijtuig

En het ene jaar leverde de DB het couchette en de slaapbak en het andere jaar was dat NS Internationaal. Viaratie zat dus.

Overigens heb ik 1x het 2e klas CD rijtuig met bagae-afdeling in NL gezien. Kwam deze geregeld mee, of waren het eigenlijk altijd alleen de 2e klas rijtuigen?

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2013, 21:30:37 door Bert van Gelder »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #1 Gepost op: 02 februari 2013, 21:31:42 »
Citaat
Dat setje hangt er dus vanaf of dat BD geregeld naar NL kwam. Kies je voor NS couchette en Slaapbak, dan heb je voor de couchette een Bcm of Bcvmh nodig en voor de slaap idd een Mu

Maar misschien is DB mat nog wel leuker. Bcm was vaak oceaanblauw-creme en de Mu geheel blauw. Heb hem ook een keer met rode Mu gezien....

Jeroen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2013, 15:06:11 »
Even voor de volledigheid terug naar waar het mee begon.

In het draadje ACME 2013 onder de kop Neurenberg 2013 meldde ik dat ACME de Tsjechische (CD) rijtuigen aangekondigd heeft die eind jaren '90 begin jaren '00 met de seizoenstrein Int 353 / 352 naar Amsterdam kwamen. Deze Int reed in de zomermaanden vanuit Praag en kwam rond de middag in Amsterdam aan. Na aankomst werd de trein met een loc van de Watergraafsmeer opgehaald en naar De Meer gesleept. Begin van de avond kwam de trein terug naar Centraal om daarna weer naar Praag te vertrekken.

Logischerwijs begon men in het ACME 2013 draadje vragen te stellen over de samenstelling van deze trein. Om dat draadje niet onoverzichtelijk te maken (daar gaat het immers over meer dan alleen deze rijtuigen), is hier een nieuw draadje geopend wat dus puur gaat om treinsamenstellingen van Int 353 / 352 Praha-Amsterdam v.v.

Voorop gesteld, ik weet ook niet meer exact in welke jaren deze trein reed, maar dat moet ergens tussen 1997 en 2002 geweest zijn. Deze trein reed in de zomerperiode en was daarom een seizoenstrein. De samenstelling wisselde zoals bij veel internationale treinen, per jaar, in ons geval dus per zomerseizoen.

Ik ben benieuwd wie er informatie en of foto's van deze trein heeft. Zelf ben ik mijn dia-archief ook aan het doorspitten. maar laten we eerst beginnen met de rijtuigen die ACME heeft aangekondigd:

Op pagina 70 van de catalogus 2013 van ACME staan de bedoelde CD rijtuigen:

Set 55097 met een 2e klas en een 2e klas met bagage-afdeling
Los rijtuig 52921 met een 2e klas rijtuig.

Omdat de catalogus nogal langzaam is met inladen, hierbij enkele scans van pagina 70:


De hele pagina



Set 55097


Los rijtuig 52921

Wat ik mij kan herinneren was dat deze trein meestal met 3 CD rijtuigen reed, allemaal 2e klas. Maar ik kan me ook zeker weten herinneren dat ik in ieder geval een keer ook het BD (2e klas + bagage) rijtuig heb gezien.
Ook heeft de trein in enkele jaren standaard met 4 CD rijtuigen gereden.

Naast deze CD rijtuigen reden er ook altijd een couchetterijtuig (Bcm) en een slaaprijtuig (WL). Ik weet dat er jaren waren dat  DB deze rijtuigen stelde, maar ook enkele jaren dan NS Internationaal (NSI) deze rijtuigen leverde. Ik heb echer ook een dia gevonden waar duidelijk te zien is dan het slaaprijtuig een Mu van de NSI is en het couchetterijtuig een oceaanblauw-beige DB'er.

Normaliter was de samenstelling vanuit Praag naar Amsterdam:

E-loc + 3 of 4x CD + Bcm + WL

De loc was in Nederland normaalgesproken altijd een NS 1700.

Bijgaand een (slechte) scan, (sorry ik heb niets beters) van de Int 352 van Amsterdam naar Praag. Afwijkend is achter de loc een Eurofirmarijtuig te zien. het tweede rijtuig is een CD-bak, maar dan met draai-vouwdeuren en een hoger dak. Het derde en vioerde rijtugi zijn de nromale CD rijtuigen die ACME nu ook uit gaat brengen. Dit type kwam normaalgesproken naar Amsterdam. Het vijfde rijtuig is een NSI Bcm en het laatste een NSI Mus.



Zoals gezegd ga ik verder met zoeken naar afbeeldingen van deze trein. Heb je ook beelden van de treinsamenstelling, dan houd ik me aanbevoloen!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2013, 15:07:50 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2013, 16:59:09 »
Jeroen, volgens mij heeft Sicco Dierdorp op Flickr een tweetal foto's van deze trein staan.

klik

en

klik

Ik krijg het niet voor elkaar om de foto's hier direct te laten zien.
In lengteschaal 1:100 zijn deze rijtuigen er volgens mij niet hè, wel jammer  :'(.

Groeten,
Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Gert1

  • Gast
Re:Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #4 Gepost op: 03 februari 2013, 18:21:03 »
Mooie vondst Bart. Grappig om te zien dat ene Jeroen commentaar bij die foto's gaf.   ;)

Maar goed, we hebben dus drie dezelfde rijtuigen nodig en eigenlijk kunnen we dat rijtuig met bagage-afdeling wel missen.
Misschien moet ACME ingefluisterd krijgen dat een aangepast aanbod gunstig zou zijn voor de afzetkansen in Nederland?

mvg,
Gert

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re:Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #5 Gepost op: 03 februari 2013, 19:29:56 »

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2015, 20:24:08 »
Forumgenoten,

Even dit draadje weer wat nieuw leven inblazen. Deze documentatie vond ik nog in mijn archief over de int. 352/353 Praha - Amsterdam. Zelf heb ik besloten deze trein in model te maken vanwege de korte en mooie bonte samenstelling. ACME heeft nu de goede CD Bmee bakken leverbaar met verschillende rijtuignummers. Zelf heb ik ervoor gekozen om het CD bagagerijtuig erbij te doen (ACME 55097 set van 2). Dit kwam niet altijd voor in NL maar is wel een keer gespot en ik vond het een mooie aanvulling op deze trein. In de toekomst wil ik er nog een
4e CD Bmee eraan toevoegen. Dit is de ACME 52925 (nieuw item, leverbaar eind 2015). ACME 52922 en 52921 zijn CD Bmee uitvoeringen met verschillende rijtuignummers.


Int. 353 Amsterdam - Praha tot mei 1999. Bestond uit 3 of 4 CD Bmee bakken. Tot deze datum werd het slaaprijtuig en ligrijtuig door de DB geleverd. Meestal was dit een donkerblauwe DB WLABmh174 met een DB Bcm246 (ivoor / oceaanblauw). Deze trein was een nieuwe nachttrein die starte in mei 1998.


Samenstelling van de int. 352 vanaf mei 1999. Vanaf deze datum werd het slaap en ligrijtuig door NS geleverd. Meestal was dit een WLABm MU (blauw met sterren en opdruk slaaprijtuig) en een blauwe Bcm246 van de NS met gele maan (opdruk "Couchette")


Samenstelling conform reserveringsoverzicht NS internationaal. Ingaande vanaf mei 1999 t/m mei 2000.


Dit is mijn samenstelling geworden met de desbeteffende model nummers. I.p.v. de Bcm van Heris kan ook LS models 44004 Bcm gebruikt worden.
Persoonlijk vind ik de Bcm van LS veel mooier maar deze heb ik al in een andere trein zitten.


De werkelijkheid in HO. In de toekomst wil ik er nog een 4e CD Bmee bak erbij.

Ik hoop dat mijn aanvulling over deze trein weer wat heeft opgeleverd in dit draadje en als er nog meer info en aanvullingen zijn over deze trein dan zie ik dat graag!

Groetjes, Jeroen

« Laatst bewerkt op: 21 juni 2015, 10:08:59 door Euronight Jeroen »

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2015, 10:22:59 »
Deze vond ik ook nog uit spoorboekje buitenland (vanaf 24 mei 1998). Is iemand die weet of er in deze trein ook weleens de NS Bcvmh is ingezet? In de omloop stond dat er
een NS Bcm246 werd ingezet in deze trein maar in de praktijk kon dat natuurlijk wel eens van worden afgeweken. Zijn er ook weleens andere slaaprijtuigen van de NS in deze trein gespot
of was het altijd een WLABm MU van de NS? Alvast bedankt.

Gr, Jeroen

« Laatst bewerkt op: 22 juni 2015, 19:37:29 door Euronight Jeroen »

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2015, 12:48:05 »
Voor wat betreft het slaaprijtuig in deze trein, op Railfaneurope.net staat een aardige foto van het treindeel Amsterdam - Praag in 2001. Dat werd toen op het eerste deel van de reis gecombineerd met Amsterdam - Berlijn en op het tweede deel van de reis Bonn - Praag. Dit treindeel reed met een NS Bcm en een NS T2s:

« Laatst bewerkt op: 22 juni 2015, 12:52:27 door AvdBosch »

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2015, 16:49:17 »
Bedankt voor de info! Eind 2000 is de int. 352/353 opgeheven en overgegaan in de int. 370/371. De samenstelling en route veranderde toen ook. In NL ging Int. 353 over Amsterdam-Utrecht-Arnhem en  de int.370 over Amsterdam-Amersfoort-Hengelo. Zover ik weet zaten er in de int.370 geen groen/witte CD Bmee bakken. Er zat volgens mij helemaal geen CD materieel in de int.370 alleen rijtuigen van de NS en de DB. Welke soorten materieel en kleuren er precies in zaten weet ik niet meer. Ik heb zelf wel een keer in de int.370 gezeten naar Praag en herinner mij het gedeelte naar Berlijn inderdaad de rijtuigen waren die op bovenstaande foto staan. De int.370 is ergens in 2003 geheel opgeheven en daarna bestond er geen directe nachttrein meer vanuit NL naar Berlijn/Praag. Ik heb in spoorboekje buitenland van 2001 nog een samenstelling gevonden van de int.370 en zal als ik morgen tijd heb deze inscannen en hier plaatsen.

Gr, Jeroen
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2015, 19:42:26 door Euronight Jeroen »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2015, 21:59:08 »
Interessant verhaal voor mijn Tsjechische vrienden.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2015, 12:09:18 »
Ter aanvulling: Deze foto's vond ik ook nog op Railfaneurope.net over int.370/371 Amsterdam-Praag uit 2000/2001:






De MU van NS in de int.370

Link van vagonweb.cz over de samenstelling van int.370 Praag-Amsterdam uit 2000/2001:
http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CD&cislo=370&nazev=&rok=2001

Ook van vagonweb.cz de samenstelling gevonden van int.353 Amsterdam-Praag uit 1998/1999:
http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CD&cislo=353&nazev=&rok=1999

Gr, Jeroen
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2015, 13:21:09 door Euronight Jeroen »

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2015, 16:40:36 »
Zoals beloofd hierbij nog de samensteling van int 371 (uit spoorboekje buitenland ingaande juni 2001)


Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2016, 19:11:58 »
Ik heb een extra CD Bmee bak (ACME 52925) aan mijn samenstelling toegevoegd waardoor de int. 352 nu uit totaal 6 bakken bestaat. Tevens heb de NS Bcm van Heris uiteindelijk toch vervangen door een Bcm exemplaar van LSM. Bij toeval de vorige keer in Houten een LSM 44004 set kunnen scoren. :)

Mijn verbeterde samenstelling van de int. 352:


De gebruikte modellen:


Gr, Jeroen

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: Int 352/353 Praha-Amsterdam eind '90 begin '00
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2016, 00:09:16 »
En hier de D371


In de wintermaanden werden volgens mij rijtuig 180, 179 en 177 niet gesteld.
Helaas is de WLABmh niet in model te verkrijgen (althans niet de goede versie) en reed de Avmz vaak nog zonder gele streep (en die is ook niet te krijgen)
« Laatst bewerkt op: 25 april 2016, 00:19:49 door Michiel 80 »