Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Rick
Vandaag om 15:52:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12

Auteur Topic: een aantal vragen van een beginner  (gelezen 6098 keer)

janwillem

• Gast
een aantal vragen van een beginner
« Gepost op: 20 June 2007, 11:17:02 »
hallo mijn naam is jan-willem, 30, rotterdam

Ik kreeg de geest eens aan de modeltrein te gaan, ik had ergens in een hoekje opzolder een doos met rails en treinen zien liggen, en hier in het nieuwe huis nog een vakje over alwaar ik eens een plank opgehangen heb om een trein baantje te bouwen, ik had achteraf beter een frame opbouw kunnen maken, maar dat wist ik toen nog niet, maar dat is een kwestie van zagen.
Het betreft een (nu nog plank) van links 85cm 175cm breed en rechts een 105cm, niet groot dus maar opzich is er wel wat mee te doen, maar wat...........................

-ik heb trein en rails en inmiddels via marktplaats wat huizen op N-Spoor, fleischman en roco of zoiets. tijdperk ach een beetje gemengd, stoom en diesel, electra en van alles, dat maakt niet zo uit, daar kom ik nog wel uit.
Ik wil graag een tafel, spoor met een grote/middel grote stad en station en een iets kleiner dorpje met een kleiner station, beetje industrie en toch ook wat bergen en natuurschoon, een verhoging her en der zou ook leuk zijn, en aangezien ik fanatiek vlieguigspotter ben zou een vliegveldje ook leuk zijn.
na wat schuiven en draaien en wrikken en wroeten kwam ik alleen maar op dat zelfde rondje uit, of dat saaie achtje-model.

op deze website http://home.hetnet.nl/~gertmeppelink/index.html zag ik een intresant baan model, en eigenlijk met de optimale tafelgebruik en misschien door zelf wat aanpassingen te doen, lijkt me dit prima en zeker geschikt voor mijn tafeltje, inmiddels heb ik de rails proef gelegd, het station iets aangepast en nu moet ik dus nog wat gaan timmeren en zagen.

nou heb ik alleen nog een paar vragen, misschien wel hele domme vragen, maar voor dat het hele zakie dalijk ontploft het volgende;

*stel ik leg gewoon één rondje rails waar ik 1 transformator op aan sluit, kan ik daar dan maar 1 treintje op laten rijden of kan ik er dan meerdere op laten rijden (moeten ze wel even hard rijden natuurlijk), moet ik daar dan ook op dat zelfde rondje 2 transformators op aansluiten of heeft dat geen zin?

*als ik nou 2 dezelfde locs heb die ik aan elkaar koppel en daar achter een aantal wagentjes hang, op dat ene rondje, kan dat of brand dan de boel door?

*en nou heb ik bij de huisjes een berg van die lampjes gekocht, en dan moeten die draadjes in de transformatot, maar hoeveel van die lampjes of anders wissels kan ik op zo'n transformator aansluiten?

*in de dergelijke baan zit een klimmende en dalende fase, hoe stijl kan ik de treinen laten klimmen/dalen, het varieerd van 0 tot ca 15 cm.

*heeft iemand een suggestie voor het aanleggen van een luchthaventje?

*een watervalletje ergens op die tafel of een beekje lijkt me ook wel mooi, zag het ergens op een foto, iemand suggesties of tips?

* en nou heb ik een rechte rails, daar sluit ik een wissel op aan en dan maak aan het afbuigende spoor een lus zodat deze weer aan het andere spoor van de wissel komt, maar dan rijdt mijn treintje niet meer, hoe los ik dat op, en waarom doet'ie het dan niet?

* en nu las ik iets over dat faller car systeem, is dat makkelijk aan te leggen, moet je dat ook met een transformator bedienen, kan zo'n busje of auto ook een heuveltje of bergweggetje op?

*heeft iemand nog andere tips of suggesties of misschien een aner leuk baanplan, of spoor ideeen, dan hoor ik het graag, ik zeg al misschien zijn het domme vragen, maar tja als je ze niet steld kom je er nooit achter, en tja ik ben niet zo heel technies dus vandaar,

ik weet nog niet hoe het hier werkt, maar je kan evt. mailen naar ; "emailadres weggehaald ivm spam" stuur even een pm aub

alvast vriendelijk bedankt
jw
« Laatst bewerkt op: 20 June 2007, 12:04:26 door Sander Lageveen. Reden: emailadres weggehaald »

janwillem

• Gast
Re: een aantal vragen van een beginner
« Reactie #1 Gepost op: 20 June 2007, 11:24:51 »
oh ja

en wat me ook wel leuk lijkt als dat zou passen, in het dorp of zo een tramslijntje als zijnde openbaarvervoer, net als hier in rotterdam, maar alle trams zijn natuurlijk net zo groot als de treinen van spoor n?
en als je trammetjes ziet zijn het van die oude vierkante trammetjes, heeft iemand een idee of er ook 'moderne'trams te krijgen zijn die een beetje lijken op de trams van nu, of een metro zoals die hier in rotterdam rijden (niet perse ret kleuren) verkopen ze dat ergens?

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 June 2007, 11:30:48 »
Een handvol antwoorden.

Je kunt op één trafo wel twee treinen laten rijden, zeker in schaal n. Of dat handig is, is wat anders.
Als je twee rijtrafo's gebruikt, dan wordt de baan in elektrisch gescheiden secties gedeeld, waarbij iedere sectie zijn eigen trafo krijgt.
Worden het wat veel secties, dan kun je die sporen via een schakelaar aan de trafo's verbinden. Die schakelaar zet dan een spoor onder stroom of niet.

Verlichting kun je beter op een aparte trafo aansluiten. De verlichting wordt gemakkelijk beïnvloed door rijdende treinen. Trekt een trein op, dimt de verlichting, zoiets.  ;D

Het probleem dat je beschrijft bij het wissel etc heet het keerlusprobleem. Bij tweerail is de ene rail plus en de andere rail min. Raken die polen elkaar, dan ontstaat kortsluiting en schakelt de trafo zichzelf uit totdat de kortsluiting is opgeheven. De keerlus zorgt er voor dat de beide rails direct met elkaar in contact komen. Volg maar eens met je vingers. Er zijn eenvoudige handmatige of automatische oplossingen voor dat probleem. Iedere fabrikant heeft er wel eentje in de catalogus staan. Mijn oplossing is overigens: geen keerlussen.

Arnold had vroeger een heuse Düwag gelede tram in schaal n; een type dat tot een paar jaar geleden ook in Rotterdam reed. Ik weet niet of de nieuwe eigenaren van Arnold dat model al weer produceren, maar tweedehands zijn ze nog goed verkrijgbaar.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2007, 12:08:57 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nijtram

• Offline Offline
  • Begint weer opnieuw
« Reactie #3 Gepost op: 20 June 2007, 11:40:15 »
Hoi Jan-Willem,

Als eerste zou ik heel snel dat mailadres weghalen, ivm met spam. (zijn programma`s die fora afgaan en zoeken naar emailadressen. Via je profiel kan iemand je al mailen.

Citaat
*stel ik leg gewoon één rondje rails waar ik 1 transformator op aan sluit, kan ik daar dan maar 1 treintje op laten rijden of kan ik er dan meerdere op laten rijden (moeten ze wel even hard rijden natuurlijk), moet ik daar dan ook op dat zelfde rondje 2 transformators op aansluiten of heeft dat geen zin?
Er vanuit gaande dat je analoog rijdt (dus nog met een oude transformator met draaiknop) rijden treinen wanneer je er meer opzet met dezelfde spanning (hoeft niet dezelfde snelheid te zijn) echt handig is dit denk ik niet omdat ze elkaar in gaan halen. 1 transformator is genoeg voor een N-baan

Citaat
*als ik nou 2 dezelfde locs heb die ik aan elkaar koppel en daar achter een aantal wagentjes hang, op dat ene rondje, kan dat of brand dan de boel door?
Dit kan wel, maar waarschijnlijk trekt de ene de andere en gaat dit veel slijtage opleveren van de motor (beter niet doen) Tenzij je de motor van een van de locs kan loskoppelen (maar dit gaat nu wat ver denk ik)

Citaat
*en nou heb ik bij de huisjes een berg van die lampjes gekocht, en dan moeten die draadjes in de transformatot, maar hoeveel van die lampjes of anders wissels kan ik op zo'n transformator aansluiten?
volgens mij kunnen er veel lampjes op 1 transformator, het enige is dat hoe meer het er zijn hoe minder vermogen ze krijgen (branden minder hard)

Citaat
*in de dergelijke baan zit een klimmende en dalende fase, hoe stijl kan ik de treinen laten klimmen/dalen, het varieerd van 0 tot ca 15 cm.
iets van maximaal 3%, maar zoek even op het forum met de zoekfunctie dan vind je er wel meer over.

In het algemeen is er erg veel info te vinden in het beginners forum.

succes ermee,

Martijn
« Laatst bewerkt op: 20 June 2007, 12:04:03 door Peter van der Leek. Reden: Quotes hersteld »

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #4 Gepost op: 20 June 2007, 13:04:31 »
Om even te antwoorden op je vraag over het Faller carsystem.Of het gemakkelijk aan te leggen is hangt af van je eigen handigheid. Hierover is op het forum wel het één en ander te vinden.
Een wagentje van Faller heeft een oplaadbare batterij/accu in de laadbak. Die drijft het motortje aan. Aan de onderzijde van dat wagentje zit een magneetje.
In de rijbaan zit een magneetdraad weggewerkt. Het wagentje volgt dus de magneetdraad en rijd zo z'n rondjes. Om het wagentje te laten rijden heb je dus geen trafo nodig maar voor het opladen van de batterij/accu wel. Deze wordt trouwens meegeleverd bij een beginset.
Informatie over de maximale hellingshoek heb ik niet maar daarover is op het forum ook het één en ander te vinden
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

MBZE_Erik

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 June 2007, 13:18:43 »
Op het buurt forum marklinforum.nl is een apart stuk over faller car system waar al veel informatie te vinden is

Erik.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #6 Gepost op: 20 June 2007, 19:18:25 »
Dag jan-willem,

Ik zag enkele vragen over scenery (water e.d.) Dan zou je ook eens op www.meine-n-welt.de kunnen kijken. Dit is een site over een zeer gedetaileerde N spoorbaan (in Duits) Maar daar kan je ongetweifeld veel info uit halen, al was het maar door enkel goed naar de vele plaatjes te kijken.  ;)

Dan nog een kleine tip van mij.
Je oppervlakte is iets van 175 bij 105 cm max...
Vliegveld, grote stad, dorp er bij, bergen, industrie, Waterval,.... Ik denk dat je beter enkele thema's kan gaan kiezen om die vervolgens goed uit te werken dan alles bij elkaar te proppen want een vliegveldje alleen heeft al meer ruimte nodig als je aan ruimte hebt. (Niet vervelend bedoeld) maar anders heb je straks van alles wat, maar van niets genoeg of goed genoeg uitgewerkt voor enige pay off, en dat zou zonde zijn.

2 loc's voor 1 trein kan wel met analoog als ze maar exact het zelfde zijn qua motor. En dan nog is het niet echt goed. Met digitaal kan het zeker, maar ik weet niet of je daar aan zou willen beginnen.

2 trafo's op 1 rondje aansluiten zou ik vooral NIET doen. Tenzij je het rondje opdeelt in 2 stukken en goed isoleert. Geen isolatie betekend serieuze kortsluiting. En dat willen we natuurlijk liever niet.  ;)

Veel lampjes aan een trafo hangen kan best, word het te veel gaan ze vanzelf minder fel branden.  ;D

Een trein kan Maximaal 3% stijgen (dat is 3 cm omhoog per meter naar voor) wanneer je wil stijgen in bochten ga dan niet steiler als 2% Zeker lange treinen komen anders gewoon niet omhoog.

En over moderne trams kom ik nog op terug.....  ;)

Zoals hierboven beloofd
Zie ook hier

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 20 June 2007, 19:38:15 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

janwillem

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 20 June 2007, 19:25:56 »
allemaal alvast hartelijk dan kvoor de tips, en adviesen, (meer zijn welkom) super, oh ja ik doe inderdaad nog analoog, jw :)

janwillem

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20 June 2007, 19:29:45 »
dat zijn wel de trams die ik bedoel, even een maandje doorsparen en wat overuurtjes maken dan ga ik die maar eens bestellen, kun  je die via hun bestellen?

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 June 2007, 17:53:07 »
Waarschijnlijk is het handiger om even bij de grote modelspoorzaken rond te bellen of ze het ding hebben. Mijn Amsterdamse Combino (in H0) komt bij de Houtschuur in Den Haag vandaan, wat toen één van de laatste plekken was die de eerste uitgave had. Voor het N-model zal het zoeken worden, tenzij je natuurlijk in een ander dan het Amsterdamse model geïnteresseerd bent.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

janwillem

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 24 June 2007, 22:44:50 »
tja ik zag op die site het heroshima, en erfurt model die vond ik er wel mooi uitzien, als die amsterdamse tram een beetje om te verven is naar ret kleuren zou dat leuk zijn, want een amsterdamse tram op een rotterdams trein tafeltje.........................oooh, ah nee onzin, maar ik zal eens kijken en anders kan ik ze mischien via die website bestellen?

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #11 Gepost op: 24 June 2007, 23:03:47 »
Onderandere trein 2000 in Breda en Denbosch heeft er enkele op voorraad. Maar ik heb ze bij meer winkels gezien (weet helaas niet met zekerheid te zeggen welke) en op de Beurs zie je ze ook met regelmaat.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

janwillem

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 25 June 2007, 08:16:30 »
hmm, dan ga ik daar eens kijken, ik had er nooit naar gekeken, tot ik ze ergens zag leek het mij ook wel leuk, maar in breda zei je, ga ik eens kijken, jw

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 25 June 2007, 08:47:55 »
Bij mijn laatste bezoek aan MTE in Vlaardingen stond er nog zo'n tram in de vitrine. Het zou me ook niets verbazen als Meijer & Blessing er nog eentje had. Is allemaal wat dichterbij. Even bellen is ook een goed idee. Niet dat het nou zo heel erg is om voor niets bij een mooie modelspoorwinkel langs te gaan.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Grumpy

• Een tevreden Märklin Digitaal rijder.
  • Offline Offline
  • Oost-Souburg.
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Reactie #14 Gepost op: 25 June 2007, 10:31:14 »
allemaal alvast hartelijk dan kvoor de tips, en adviesen, (meer zijn welkom) super, oh ja ik doe inderdaad nog analoog, jw :)

Beste Jan-Willem,

Op mijn site wordt ook veel aandacht geschonken betreffende het Faller Car Systeem KLIK

Ook ga ik op mijn nieuw te bouwen modulebaan "Trams" laten rijden.
De Trams zijn dan wel 2 rail analoog maar de rest is Märklin Digitaal.

Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny