Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 09:46:31
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
Jelmer
Vandaag
om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 09:25:27
Layne, Somewhere South.
door
tothebeach
Vandaag
om 09:25:04
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Jelmer
Vandaag
om 09:21:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 09:18:27
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
eichddraig
Vandaag
om 08:29:06
Exact-Train 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 08:28:21
iTrain versus Windigiped
door
Pain0_8
Vandaag
om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek
door
Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon
door
Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
bask185
11 September 2025, 19:56:37
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag
door
Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
11 September 2025, 18:03:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Bij nul beginnen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Bij nul beginnen (gelezen 23644 keer)
rjr
Offline
Berichten: 2051
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #30 Gepost op:
05 February 2013, 09:24:55 »
het rangeerwerk op kleinere banen zou ik op zich ook nog wel zien zitten, maar ook in H0 kan dat prima. Heb een redelijke baan, waarbij dus best wat rond kan rijden. lange treinen met meer dan 20 wagens zijn mogelijk. Ben nu met mijn station bezig waarbij ik rangeerwerk kan doen, eindeloos met de rangeer loks heen en weer rijden en wagens verplaatsen.
Wat ik bij 0 toch snel zal missen is de mogelijkheid van gewoon rond rijden ( wat is eigenlijk de minimale afmetingen zou je al een ovaaltje rond willen? ) Zeker ook als er eens mensen komen kijken, of als de kinderen eens mee zijn, dan is het handig om de baan aan te zetten, het rangeer werk achterwege te laten, en te genieten van de rondrijdende treinen.
De details van de loks, en de functies er van spreken mij zeker aan, en op een beurs kan ik rustig enkele uren staan kijken bij een baan van de grotere schalen waarbij ze met 1 of 2 loks continue heen en weer rijden. Maar zelf de overstap nemen en alles weg doen nee, dat kan ik nog niet.
Als compensatie heb ik dan naast mijn H0 baan op zolder ook nog een LGB baan in de tuin liggen. Wat details betreft een ander niveau maar wel een grotere schaal en geen noodzaak een kunstmatig landschap er om heen te maken. Al is ook die baan voornamelijk op gezet om gewoon rond te rijden met een station.
Toch succes met de keuze, en veel plezier aan deze grotere schaal.
Roelco
Aanvulling, even bij lenz gekeken, en de minimale straal was 914.4, dus een 2mX2m heb je toch wel nodig voor een cirkel. Kon zo niet vinden of ook alle loks daar dan door konden, zal wel dat er paar mooie stoom loks nog op het programma staan, als echte stoom liefhebben spreken die mij toch wel meer aan.
«
Laatst bewerkt op: 05 February 2013, 09:36:38 door rjr. Reden: antwoord op eigen vraag.
»
Gelogd
Daniels
Offline
Berichten: 777
Re:Re: Bij nul beginnen
«
Reactie #31 Gepost op:
05 February 2013, 10:14:16 »
Hallo,
Ik zit dit vol interesse door te lezen, hoe mensen de hobby zo verschillend kunnen ervaren. Erg mooi.
Ik heb zelf een ruim appartement maar een 0 baantje past er echt niet, dus ik maak een pendel baan in H0. Ik ben begonnen en met een ietwat uitgebreide ovaal baan, maar het rondrijden is gewoon niet wat ik zoek. Het rangeren heb ik geen ervaring mee, maar ik wil nu de computerbesturing toevoegen om het rijden en rangeren op een kleine baan waar geen mogelijkheid tot rond rijden is, een extra dimensie te geven.
Ik ben heel erg nieuw in deze hobby en zoals Ronald aangeeft kun je op een kleine baan/zijspoor toch je tijd aardig kwijt. Dat bevestigd voor mij dat een pendel baan een goede keuze is voor nu, ongeacht de schaal.
Ik blijf dit volgen, ben erg benieuwd.
Groeten,
Daniël
Gelogd
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Pauldg
Offline
Berichten: 7496
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #32 Gepost op:
05 February 2013, 10:32:09 »
Ik ga een 0 baantje maken in een boekenkast. Totale oppervlakte: 90x30cm. Twee (normaal)sporen, 1 piepklein loodsje, 1 'fiddle-wissel' uit het zicht (een stuk rechte rails met een draaipunt in het midden). Dat is alles. Dan kan ik met mijn rangeerlocje een bananenwagen uit de loods halen en er voor zetten en omgekeerd. Het verband tussen schaal en beschikbare ruimte is er wel, maar het is heel zwak.
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18035
Modelrailroading is fun!
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #33 Gepost op:
05 February 2013, 10:37:06 »
Ik vind 't juist supersterk...... op die ruimte in die schaal is denk ik een grotere uitdaging dan andersom
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Pauldg
Offline
Berichten: 7496
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #34 Gepost op:
05 February 2013, 10:39:40 »
Klopt Ronald, maar wat ik bedoel te zeggen is dat de beschikbare ruimte niet snel een bepaalde schaal uit sluit. Ik heb LGB diorama's gezien op een A4'tje. Dat is redelijk extreem, maar een mooie illustratie.
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
FritsT
Offline
Berichten: 11399
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #35 Gepost op:
05 February 2013, 17:08:56 »
En als je wilt rijden, kom dan eens met je treinen naar de Spoor 0 Weekenden. Ongetwijfeld een rijbaan aanwezig.
ter info:
kleine banen (met bv Lenz rails) hebben ruwweg een boogstraal van 1 meter.
grote banen houden altijd MINIMAAL 2 meter aan. Dat kan je dus nooit thuis opzetten. Vandaar de rijdagen. Ook erg leuk.
Gelogd
1795
Offline
Berichten: 1540
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #36 Gepost op:
05 February 2013, 18:42:21 »
Ik heb zelf de overstap naar 0 een jaar of 10 geleden gemaakt, eerst voorzichtig, maar eenmaal een 0 lok gekocht, is er geen weg meer terug. Nooit twijfels gehad, ondertussen vrijwel al m'n h0 kwijt.
Mijn beleving was altijd, ook in h0, modellen bouwen, en dat vind ik nog steeds het leukst. In h0 is de baan nooit verder gekomen dan op papier, en nu heb ik zelfs een 0 baantje. Eerst kon die rondrijden, min of meer, in de schuur. Maar daar was toch niet zoveel aan. Nu rijd alles met koploper achter de baan langs met een fiddle yard. Rondrijden kan ik niet, maar rijden wel. In 0 kreeg ik toch de drang om de modellen te kunnen zien rijden, in een kloppende omgeving. In h0 zou dat nooit gebeurt zijn.
Duur hoeft het helemaal niet te zijn. In h0 lukt het niet om voor 25 euro een ketelwagen te kopen, met verende wielen, buffers en schroefkoppelingen, in 0 wel
Tot ziens op de 0 dagen.....
Edwin
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #37 Gepost op:
05 February 2013, 18:54:52 »
Bij Lenz kost zo'n ketelwagen anders wel 98,50. Daar kun je er in h0 wel minimaal drie voor kopen...
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
henk
Online
Berichten: 22557
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #38 Gepost op:
05 February 2013, 19:07:52 »
En ook hiervoor geldt Ruud, dat je die drie wagens dan wel moet willen hebben.
Hardleers hoor.
Maar er zijn toevallig voor 25 euro prima ketelwagens te koop in schaal 0.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #39 Gepost op:
05 February 2013, 19:14:56 »
Natuurlijk mag iedereen z'n voorkeur voor een schaal uitspreken en beargumenteren. Dat is hier voor schaal 0 uitvoerig gedaan en in veel gevallen met duidelijke en behoorlijk overtuigende argumenten. Maar ik vind het argument dat een wagon in schaal 0 goedkoper zou zijn dan in h0 niet zo sterk en heb daarvan een voorbeeld gegeven. Dat voorbeeld is met vele andere aan te vullen, eenvoudigweg door te kijken wat de prijzen voor deze wagons bij Brawa en Lenz zijn.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
henk
Online
Berichten: 22557
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #40 Gepost op:
05 February 2013, 19:48:52 »
Natuurlijk is schaal nul materieel in de regel een paar keer duurder dan H0 materieel. Er is ook minder nodig. Maar er zijn goedkope wagentjes die ideaal zijn om langdurig aan te gaan zitten knutselen. Weet ik zeker, want het is het enige dat ik tot nu toe in 0 doe. En dan heb ik het nog niet eens over de lol om oud spul van Lima, Pola, Rivarossi en dergelijke te scoren en op te knappen. Veel zelf(om)bouwlol en juist daarom hoeft het niet eens duur te zijn.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #41 Gepost op:
05 February 2013, 20:02:10 »
Het ging me om het argument dat spoor 0 niet duur hoeft te zijn en dat wilde ik met een voorbeeld weerleggen. Als je zelf gaat knutselen en op beurzen oud spul gaat kopen, hoeft het inderdaad niet duur te zijn. Maar dat geldt voor alle spoorschalen.
Maar als je nieuw met nieuw vergelijkt en dat vind ik een eerlijke vergelijking, is spoor 0-materieel een stuk duurder, voor wagons ongeveer een factor 3 tot 4 en locs vermoedelijk een factor 2 tot 3. Aan de andere kant is het ook waar dat je er veel minder van 'nodig' hebt, gezien het in de regel zeer beperkte sporenplan.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Martin Welberg
FYA !!!
Online
Berichten: 9417
OO. Organisatie OntraXS!
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #42 Gepost op:
05 February 2013, 20:12:59 »
Eerlijke vergelijking Ruud, beetje fleesman lokje met sound betaal je volgens de adviesprijslijsten ook al snel een 498 euri voor, dus de factor 3 a 4 gaat niet helemaal op. Zijn idd wat duurden maar er zit uiteraard minder omloop snelheid in het product. Meer liefhebbers zal strakkere prijzen betekenen...
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3355
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #43 Gepost op:
05 February 2013, 20:17:25 »
't Is druk in dit draadje. Hoef in ieder geval geen moeite te doen om 't op gang te houden.
Mijn bedoeling is dat ik in dit draadje ook een beetje mijn vorderingen ga melden, maar ik heb helaas niet elke dag de tijd om echt met de treinen bezig te zijn. Discussieer intussen dus maar gezellig verder over niks. Uh... nul...
Gelogd
Reinier
Pauldg
Offline
Berichten: 7496
Re:Bij nul beginnen
«
Reactie #44 Gepost op:
05 February 2013, 20:46:00 »
Nou dan haal ik ondertussen nog even het argument onderuit dat je goedkoop uit bent door te gaan knutselen met oude wagens van Pola Rivarossi en Lima. Inderdaad, je hebt die wagens al voor een tientje (als je een beetje je best doet). Daarna bestel je bij een firma als Schnellenkamp werkende schroefkoppelingen, metalen wielen, verende buffers, remslangen, remwerkimitatie, grepen, draad, haken, hoeklijn met klinknagels, geetste luiken, trappetjes, lantaarnijzers, dakluchters en wat dies meer zij. Dan nog wat verf, lijm transfers en klein grut en je hebt de kostprijs van een kant en klare nieuwe wagen rechts ingehaald.
Je hebt dan wel wat unieks dat is zeker. Maar hobby's kosten de facto geld. Leuker kunnen we het niet maken.
mvg, Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Bij nul beginnen