Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 06:34:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Bij nul beginnen  (gelezen 23217 keer)

Reinier Z.

• Offline Offline
Bij nul beginnen
« Gepost op: 01 February 2013, 22:15:51 »
Vandaag heb ik me maar eens gewaagd aan iets waar ik al een tijdje met een schuin oog naar keek: Spoor 0.

Ik kan een heel verhaal houden waarom ik met 0 ga experimenteren, maar het komt eigenlijk neer op de speelwaarde, beleving en detaillering, mooie loopeigenschappen en de uitgebreide digitale aardigheidjes die er op het moderne spul zitten. Dat laatste heb je in h0 natuurlijk ook, maar ik had nog geen enkele h0-soundloc dus als ik zoiets wilde moest ik toch min of meer opnieuw starten. Dan kon ik net zo goed iets totaal nieuws gaan doen. Bovendien had ik na het afblazen van het grote project 'Ha in H0' eigenlijk wel zin in een ongecompliceerd baantje thuis, iets van een museumlijntje of zo met een eenvoudig sporenplan, waar lekker mee gespeeld kon worden. Zo'n soort eenvoudig thema maakt het dan weer mogelijk om in een niet heel erg grote kamer toch iets met een grote schaal te doen.

Kant en klaar spoor 0 materieel is niet erg goedkoop, maar het voordeel is dat het ook 4x zoveel oppervlak inneemt als H0. Er is dus niet heel veel nodig om de kamer te vullen.

Afgelopen weken heb ik me eens ingelezen in de mogelijkheden en de verkoop van een deel van de h0-materialen (alles wat niet in het verzamelthema paste) gaf wat financiële ruimte. Vandaag dus maar eens een Lenz-startset gehaald!

Grooooote doos:

Uitpakken, gaf een pakjesavondgevoel!

En de boel is operationeel. Ik heb voorlopig afgezien van een Lenz-centrale, de Multimaus is ook prima geschikt voor de start.

Het rijden met de Köf is geweldig: Rijdt soepel, loopt mooi uit, rolt dankzij z'n Energiespeicher (hoe heet zoiets in 't NL) probleemloos door allerlei stroomonderbrekingen heen en heeft leuke geluids- en lichtfuncties. Ook de digitaal te ontkoppelen koppeling aan de loc verhoogt de speelwaarde. De detaillering van de wagens is fraai: stevig, strak en toch heel fijn, met compleet remwerk onder de wagens.

Probleempjes kwam ik ook al tegen: koppelen en ontkoppelen aan de cabinezijde loopt niet helemaal lekker omdat de haak van de Lenz-koppeling van de wagen en de imitatie koppelingshaak van de loc elkaar in de weg zitten. Rommelen aan de haak van de loc hielp iets, maar 't is nog niet perfect.

Ander probleem is het wissel: de loc hobbelde er overheen, en een snelle inspectie leerde dat het puntstuk niet goed op de bielzen zit; het komt omhoog.

Het geluid van de Köf vond ik wat zachtjes; na enig gepuzzel kwam ik er achter hoe ik het volume kon instellen met de Maus. Het geluid staat nu op max en het remmen doet nog net geen zeer aan je oren  (y)

Dit draadje heet 'bij nul beginnen' en dat slaat niet alleen op de schaal, maar vooral op het feit dat ik alles weer mag gaan ontdekken; zoveel als ik in de loop van de jaren heb geleerd over H0, zo weinig weet ik over 0, dus alles is weer nieuw. En zeg nou zelf, wat was er nou leuker dan met je eerste treintje en je eerste wisseltje eindeloos rondjes rijden...
Reinier

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Bij nul beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2013, 22:18:44 »
Heerlijk he, dat opnieuw beginnen. 0 is echt een volwassen schaal geworden waar Lenz best een groot aandeel in heeft gehad en nog heeft. De kwaliteit is goed en zoals je al zegt; het rijden en (ont)koppelen is super leuk.

Ik zou er zo aan willen beginnen maar ik heb al zoveel.... dus kijk ik lekker met jou mee! ;)

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2013, 22:26:19 »
Hallo Reinier ,

Leuk ! Weer een "nuller" erbij  (y)

Ik hoop dat deze trend zich doorzet  ;)

Heel veel plezier met de set en ook ik kijk mee.

Groeten,

Ferry

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2013, 22:33:30 »
Hoi,

Dat is weer een nuller erbij, mooi!!
Op naar de volgende ;D
Ik werkt ook alleen met de roco multimous, en werkt prima!!

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2013, 22:46:39 »
Fraai hoor! Spoor 0 betekent óók korte treinen, zijlijntjes als thema en bye bye spaghetti-banen!  (y)
Overigens is schaal S het nieuwe spoor 0. Spoor 0 is zóóó 2012..    8)

No dress rehearsel, this is our life.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2013, 22:49:54 »
Moedig hoor zo'n besluit. Leuke set en heb even gegoogled nog redelijk betaalbaar ook. Zo heel veel duurder dan een Roco startset is het niet... Toch maar... neeeee niks voor mij  ;D
Voor grootspoorfoto's zie site

Rubedino

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2013, 22:51:45 »
Mooi Reinier!

Citaat
...........zou er zo aan willen beginnen maar ik heb al zoveel........

Gewoon doen Ronald  ;)

mvg,

kees-jan

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2013, 22:52:10 »
 (y) schitterend  (y)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2013, 23:30:32 »
Gewoon doen Ronald  ;)

Keuzes KJ, keuzes...... ;D ;)

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2013, 23:34:59 »
Reinier, held! gefeliciteerd met je beslissing!
(zouden meer mensen moeten doen, die bijna zwichten onder de enorme H0 verzameling en eindeloze spoorplannen die je maar niet af krijgt)
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2013, 23:57:55 »
Leuk, die enthousiaste reacties  ;D

Na bestudering van het wissel en diverse pogingen om het puntstuk op z'n plek te drukken, heb ik er maar een blokje hout op gelegd en er een klap met een hamer op gegeven  8). Het puntstuk ligt nu weer nagenoeg goed, maar ik denk dat ik het er beter een keer uit kan halen, kijken wat het probleem is en dan teruglijmen. Maar dat komt nog wel, morgen moet ik eerst even spoorstaven 1:1 gaan leggen bij de SGB, dus dan zal er niet veel tijd voor het kleine (nou ja, kleine.... middelgrote) grut overblijven.
Reinier

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2013, 00:22:57 »
Ieder z'n voorkeur voor een spoor/schaalgrootte, maar ik vrees toch dat een spoor nul-baan erg snel gaat vervelen als je niet echt heel veel ruimte tot je beschikking hebt - en dan bedoel ik een enorme zolder, tuinkamer of kelder. Het wordt dan een beetje heen en weer rijden bij een station, wat rangeren, wat aan- en afkoppelen en that's it. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit op termijn uitdagend is en de aandacht kan vasthouden. Van een flinke trein door een landschap laten (rond)rijden kan het gros van de nul-spoorders slechts dromen. Maar misschien zie ik het verkeerd ::).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2013, 07:46:52 »
Eeeeh, nou mischien dromen veel spoor 0 rijders daar dus ook niet van?
Ik dacht eigenlijk dat we na al die jaren wel wisten dat modelspoorders verschillende aspecten van de hobby belangrijk vinden, toch Ruud? Of zelfs verschillende belangstellingen in verschillende schalen uitleven.  :-[
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2013, 11:06:20 »
Het wordt dan een beetje heen en weer rijden bij een station, wat rangeren, wat aan- en afkoppelen en that's it. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit op termijn uitdagend is en de aandacht kan vasthouden.

Groet,
Ruud

Nou Ruud.... kijk naar bijvoorbeeld mijn baantjes. Je kunt daar behoorlijk druk mee zijn, zeker als je bv met echte wagenkaarten en rangeerlijsten gaat werken. Een dienstregeling zeg maar.

Een vriend van mij heeft die grote Lenz loc in 0, de V100. Ik heb daar even mee mogen rijden op een kleine 3 meter en met het geluid er bij en de features van het koppelen en ontkoppelen is het werkelijk een genot om mee te rijden. 0 bewijst per definitie dat je juist die grote ruimtes niet nodig hebt, alleen moet je dan met je thema terug en het houden bij een nevenlijn in Duitsland. Met een kleine Fiddle zou je zo maar een hele middag en avond zoet kunnen zijn met een stukje dienstregeling te rijden.

Begrijp me goed, ik ben ook wel eens jaloers op banen zoals die van jou waar je gewoon even lekker op kunt rijden met lange(re) treinen dan die nevenbaan treintjes. Maar het heeft wel degelijk zijn charme om kleiner in 0 te gaan ;)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #14 Gepost op: 02 February 2013, 11:26:50 »
Marc, dan moeten wij die schaal S trein wel trekken, dan. Ik zie Lenz daar nog niet mee komen.  ;)

Ik ben er wel achter gekomen dat schaal 0 nog veel meer tijd kost. Je moet namelijk ALLES detailleren, je kunt kleine onbelangrijke details niet wegmoffelen. Elk schroefje en boutje kan en moet eigenlijk worden weergegeven, dus de scratch built bouwer is nu nog langer bezig. Maar goed, niks mis mee als je het leuk vind. Je hebt toch minder ruimte, dus je kunt niet eens veel bouwen.   ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.