Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:13:34
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ontraxs 2026 door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:08:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:44:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Yamorc 7001 dood door maartenvdb
Vandaag om 13:18:59
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Hasenwald
Vandaag om 12:53:30
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
  

Auteur Topic: Ballast lijm  (gelezen 10506 keer)

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Ballast lijm
« Gepost op: 03 July 2006, 20:57:40 »
Hallo allemaal

Ik wil binnen kort beginnen met het ballsten van mijn rails.
Hierover heb ik al het één en andere gelezen, dat hoewel houtlijm goedkoop en makkelijk is, het toch het nadeel heeft erg hard te worden, Nu werd ik een beetje gewezen in de richting van boekbinderslijm, of een type lijm van Heki (welke weet ik zo niet).
Maar wat zijn zoal jullie ervaringen en heeft dit echt zin een flexibele lijm te gaan gebruiken. ???
Nu heb ik ook nog enige wissels en een groot engels wissel. In hoever is dit te ballsten, zijn er mischien wat duidelijk foto's van ? ;)
En hoe voorkom ik problemen dat mijn wissels straks niet meer werken??
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Ballast lijm
« Reactie #1 Gepost op: 03 July 2006, 20:58:45 »
Ik ken alleen de methode met verdunde houtlijm in de plantenspuit. Werkt prima volgens mij!

pep
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: Ballast lijm
« Reactie #2 Gepost op: 03 July 2006, 21:40:56 »
Houtlijm wordt inderdaad keihard.
Boekbinderslijm lijkt mij een betere keuze, om de volgende redenen:

Het is goedkoper dan houtlijm.
Het krimpt minder bij het drogen, waardoor de ruimtes tussen de korrels beter gevuld worden, of anders gezegd, je hebt er minder van nodig.
Het blijft inderdaad elastisch.
Verder kun je het op dezelfde manier gebruiken als houtlijm, dus naar smaak verdunnen met water.

Ik heb het nog niet echt gebruikt om te ballasten, maar wel wat proefjes mee gedaan. Het resultaat is in ieder geval niet slechter dan bij houtlijm, dus alleen al door het prijsverschil is boekbinderslijm een betere keuze.
Boekbinderslijm is o.a. te koop bij de winkels van Pipoos.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Ballast lijm
« Reactie #3 Gepost op: 03 July 2006, 23:08:35 »
Hoi,

Zelf heb ik na de ervaringen van medemodelspoorders (3x woordwaarde) op bnlrail te hebben gevolgd, gekozen voor boekbinderslijm van pippoos voor de Z-baan te ballasten.
Geen spijt van gehad.
Eerst ballast strooien, dan vochtig maken met een spray van water met een druppel afwasmiddel, met een spuitje de verdunde lijm druppelen en geruime tijd laten drogen. KLaar!!

(pipoos heeft ook een website)
De groeten van Rob

Rene_H

  • Gast
Re: Ballast lijm
« Reactie #4 Gepost op: 04 July 2006, 09:42:26 »
Kan je boekbinderslijm ook weer makkelijk verwijderen??

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Ballast lijm
« Reactie #5 Gepost op: 04 July 2006, 10:20:13 »
Kan je boekbinderslijm ook weer makkelijk verwijderen??


Rene,
Het verwijderen van de gelijmde ballast van rails heb ik niet getest,
wel heb ik eens een mengsel ballast / verdunde boekbinderslijm in een plastic bakje laten uitharden en geprobeerd of het makkelijk los te maken was.
Dat ging goed, het blijft een beetje flexibel.
De groeten van Rob

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Ballast lijm
« Reactie #6 Gepost op: 04 July 2006, 19:58:57 »
Hallo allemaal

Oké het eerste deel is duidelijk , dat wordt dus boekbinderslijm.
Maar nu het tweede deel van mijn vraag , hoe de wissels behandelen?? ivm beweegbare delen??
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Ballast lijm
« Reactie #7 Gepost op: 08 July 2006, 16:43:42 »
Hallo allemaal

Heeft er nu niemand tips voor mij om mijn wissels te ballasten, zo dat ik na droging geen vaste gelijmde wissels over hou. en ik de boel weer moet gaan slopen. Ik ben namelijk bang dat de lijm capilair naar de wissel tongen en aandrijving loopt.
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Ballast lijm
« Reactie #8 Gepost op: 08 July 2006, 17:02:59 »
Hallo Jaap,
 Ik heb mijn  wissels afgeplakt met schilderstape op de plaatsen,waar in ieder geval geen lijm water mag komen,dus de ruimte tussen de tongen en de vaste rail over de hele lengte  waar ze bewegen,maar  ook  de heen en weer schuivende dwarsligger,die  de tongen beweegt.
 Er kunnen ook beter geen korreltjes ballast in het puntstuk komen en de strijkregel,want dan hobbelt je trein eruit.  8)
Suk6,Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: Ballast lijm
« Reactie #9 Gepost op: 08 July 2006, 21:35:07 »
Tips voor wissels:
Voordat je het wissel neerlegt eerst de ondergrond bruin schilderen.
Nadat het wissel is gelegd de ruimte bij de tongen dunner ballasten dan de rest van het spoor, en heel voorzichtig werken bij het aanbrengen van de lijm.
Tussen de twee bielzen waar de schuifstang ligt helemaal niet ballasten.

Ik bouw mijn wissels zelf, en de tongen zet ik er meestal pas in na het ballasten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Ballast lijm = muurvoorstrijk
« Reactie #10 Gepost op: 10 July 2006, 16:45:35 »
Hoi @

Ik wandel ff het forum door na een hele goed warme vakantie  8) en kom dit draadje tegen...

Wat wij (Railclub Utrecht N-spoor modulebaan) altijd gebruiken is muurvoorstrijk. Muurvoorstrijk is een latex oplossing, is bij veel doe het zelf zaken te vinden. In eerste instantie lijkt het op verdunde houtlijm (ook wittig), het droogt kleurloos op, maar heeft toch wat verschillen met verdunde houtlijm.

Voordelen :
1] blijvend enigszins flexibel
2] direct gebruiksklaar
3] zeer dun (loopt makkelijk tussen de steentjes door)
4] schuimt niet
5] na droging zeer eenvoudig in enkele seconden op te lossen (spiritus)
6] gereedschap met water te reinigen
7] tast geen plastics aan
8] vrijwel onzichtbaar
9] goedkoper dan houtlijm!!!

Nadelen :
 ???  Eigenlijk geen (voor zover ik nu weet). Rond de wisseltongen wel uitkijken, de voorstrijk werkt zich erg gemakkelijk overal door heen, maar door een druppeltje spiritus en even wachten is de tong weer los. Je kan ook een druppeltje water op de tong laten vallen vóór je de voorstrijk op de ballast druppelt.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Ballast lijm
« Reactie #11 Gepost op: 12 August 2006, 13:20:20 »
Hallo Rik

Die methode met voorstrijk ga ik eens proberen.
Maar doe je er nog wat afwas middel bij de voorstrijk ??,
en bevochtig je ook eerst de hele handel met water??
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Christiaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
    • Bouw van een modeltreinbaan
Re: Ballast lijm
« Reactie #12 Gepost op: 12 August 2006, 13:27:34 »
Hoi Jaap,

Zoals je weet gebruik ik die methode ook om mijn rails op de ondergrond vast te lijmen, en dat werk echt perfect. Je ziet er helemaal niets van.  :)


Groetjes

Christiaan
- Baan in aanbouw - H0 - 2 rail digitaal - Koploper -

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: Ballast lijm = muurvoorstrijk
« Reactie #13 Gepost op: 12 August 2006, 13:39:04 »
Wat wij (Railclub Utrecht N-spoor modulebaan) altijd gebruiken is muurvoorstrijk.
..........
Voordelen :
.
9] goedkoper dan houtlijm!!!

Beetje late reactie: is het ook goedkoper als je er rekening mee houdt dat je houtlijm behoorlijk kunt verdunnen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Ballast lijm
« Reactie #14 Gepost op: 12 August 2006, 13:40:29 »
Hoi Christiaan

Maar jij hebt er nog geen ballast mee gelijmd.
En vandaar mijn vraagje over afwasmiddel en over het voor bevochtigen van de ballast.
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )