Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Elotrack H0 2013  (gelezen 58633 keer)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #120 Gepost op: 20 november 2013, 02:18:48 »
Chris, ik snap best dat er per batch bij een fabrikant besteld moet worden. Maar je komt mij niet vertellen dat dat om zulke getallen gaat. Ik weet dat je de getallen als voorbeeld noemt, maar als je batches hebt van 50 dan is er geen enkel probleem. Ik snap wat je probeert aan te geven, maar ik ben er niet door overtuigd. Je komt mij niet vertellen dat er geen producent is die kleinere batches kan maken.

Ongetwijfeld is het goedbedoeld, maar ik ben het niet met je eens dat het uit zijn verband is gerukt. Wat ik bedoel is het volgende:

Stel, Alfa Romeo komt met de aankondiging dat er eindelijk een opvolger komt voor de 166. Ik ren niet meteen naar de dealer om hem te bestellen, want ik heb geen idee hoe hij eruit ziet of hoe hij rijdt. Ik zie schetsen, impressiefoto's etc. maar ik moet wachten tot hij officieel op een beurs wordt gepresenteerd. Bestel ik hem dan? Nee. Ik wacht eerst tot het apparaat bij de dealer staat, zodat ik uit kan gaan testen hoe hij rijdt, in het echt zien hoe de lijnen bevallen etc. Ik maak een proefrit, constateer dat het goed is en ga dan pas het ding bestellen/aanschaffen. Nu kun je zeggen van "hallo, een auto kopen is wel even wat anders dan een modeltrein en het productieproces is anders". Mee eens, maar het principe ( wat ik aanhou t.o.v. het kopen van producten ) is hetzelfde, en daar gaat het mij om als consument. In verhouding is ruim 200 euro een hoop geld voor een ( oneerbiedig gezegd ) verzameling plastic en metaal, net zoals €40.000,- dat is voor een auto die uit zo'n beetje dezelfde materialen bestaat. Ik weet best dat de ontwikkeling duur is, dat verklaart de prijs maar dat betekent wel dat ik zo'n aankoop goed moet kunnen beoordelen alvorens ik het aanschaf. Wat mij gewoon tegenstaat is dat ik als consument gedwongen wordt om alvast iets te bestellen terwijl ik helemaal niet weet of het product wel bevalt, en buiten dat, ik kom vaker tegen dat er nu maar "beperkte oplages" gemaakt worden. Voor mij staat dat gelijk aan schaarste creëren, en dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik heb ook geen zin in boze klant/winkelier relatie als ik een bestelling afzeg, want zoals eerder aangehaald gaat niet iedere winkelier er hetzelfde mee om.

Het vooraf moeten bestellen is gewoon niet mijn ding, zoals ik al zei is dat mijn persoonlijke mening.

Dat ze bij Elotrack trots en blij zijn is allemaal prima en ook van harte gegund, dat meen ik, maar zo'n bericht versturen terwijl er nog geen serieproduct product te zien is geweest ( alleen een handmonster zonder kleur ) en geen vaste prijs bekend is ( het is nog steeds een richtprijs ) stuit mij tegen de borst.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2013, 02:25:36 door AlfaArjen »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #121 Gepost op: 20 november 2013, 08:25:59 »
Chris, ik snap best dat er per batch bij een fabrikant besteld moet worden. Maar je komt mij niet vertellen dat dat om zulke getallen gaat. Ik weet dat je de getallen als voorbeeld noemt, maar als je batches hebt van 50 dan is er geen enkel probleem. Ik snap wat je probeert aan te geven, maar ik ben er niet door overtuigd. Je komt mij niet vertellen dat er geen producent is die kleinere batches kan maken.

AlfaArjen,

het is weliswaar nu de tijd van sprookjes (Sinterklaas, Kerst) maar neem van mij aan dat de seriegrootte die Chris noemt de waarheid is. Natuurlijk kun je batches van 50 stuks laten maken. Ik denk echter dat de prijs dan zo hard stijgt dat je rondedansje doet van vreugde als de prijs niet verder stijgt als die voor Roco's 1200.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #122 Gepost op: 20 november 2013, 08:41:49 »
600 klinkt mij helemaal niet veel in de oren. Ik vind het al heel bijzonder dat er dergelijke kleine aantallen kunnen worden besteld.
In het verleden hebben successen bij de verkoop van een eerste run vaak geleid tot een snelle tweede run die dan veel slechter bleek te verkopen. Dat is kennelijk onverstandig. Maar ik denk ook niet dat Elotrack die mal tot in de eeuwigheid in een magazijn laat liggen. Als ze het een beetje verstandig aanpakken, dan laten ze de boel een paar jaar liggen, totdat de vraag groot genoeg is voor een nieuw nummer.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2013, 08:48:03 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #123 Gepost op: 20 november 2013, 10:39:55 »
Ach Ted, je probeert het he ,en je blijft het proberen, soms tegen beter weten in....
Ik ga weer verder met andere zaken.

lokpaint

  • Gast
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #124 Gepost op: 20 november 2013, 12:37:12 »
Wel opvallend dat het model bijna uitverkocht is zonder dat er überhaupt een prijsindicatie is.

Hoi

Volgens mij moet je het zo lezen dat ze bij Elotrack bijna uitverkocht zijn.
Er zullen genoeg winkels zijn waar ze straks gewoon in de schappen liggen. Je niet druk maken dus  ;D

bart

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #125 Gepost op: 20 november 2013, 18:28:50 »
Ik zal er zeker een gaan kopen , maar hier geld ook eerst zien !

Wat dat betreft ben ik het wel eens met AlfaArjen ( fijne collega  (y) (y) )

en er zullen zeker winkeliers zijn die er een paar extra besteld hebben en bestellingen die geannuleerd worden
dus ik zie wel

ik wil de 1501 Diana waarom ? ik heb hier een Diana 1:1 op de bank zitten  ;D ;D ;D

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #126 Gepost op: 20 november 2013, 18:42:57 »
Heb jij je bank in de keuken staan ofzo?
« Laatst bewerkt op: 20 november 2013, 19:48:34 door ingenium. Reden: »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #127 Gepost op: 20 november 2013, 19:30:54 »
Soms vraag ik me hier wel eens af, mensen waar maken we ons druk om.
Kan een leverancier het dan nooit goed doen.
Geen informatie, niet goed.
Wel informatie, niet goed.
Als het model dadelijk in de winkels  ligt zitten er natuurlijk teveel klinknagels op.
Dus weer een eindeloze discussie.
Eind van de discussie het model is gewoon uitverkocht.
Raar toch.

Rob

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #128 Gepost op: 20 november 2013, 20:55:13 »
Stel, Alfa Romeo komt met de aankondiging dat er eindelijk een opvolger komt voor de 166. Ik ren niet meteen naar de dealer om hem te bestellen, want ik heb geen idee hoe hij eruit ziet of hoe hij rijdt. Ik zie schetsen, impressiefoto's etc. maar ik moet wachten tot hij officieel op een beurs wordt gepresenteerd. Bestel ik hem dan? Nee.

Ach, gelukkig zijn er dan ook mensen die niet wachten tot ze de auto in het echie gezien hebben en hem gewoon maar bestellen.
Geldt nu ook voor de 1500, verder maak je niet druk. Als je hem niet wil hoef je hem echt niet te bestellen en als je hem wel wilt maar niet durft te bestellen heb je misschien pech.  ;)
Ik ben blij dat ze binnenkort komt, kan ik haar ophalen en lekker naar staren want mijn modelbaan duurt nog wel even.

Groeten,

Christoph

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #129 Gepost op: 21 november 2013, 00:18:42 »
Ach, gelukkig zijn er dan ook mensen die niet wachten tot ze de auto in het echie gezien hebben en hem gewoon maar bestellen.

Ja, maar de fabrikant zorgt er vervolgens voor dat ik gewoon een auto kan bestellen nadat ik hem gezien heb, want er worden er meer dan voldoende gemaakt. Vooraf bestellen moet een mogelijkheid zijn, geen verkapte verplichting.

Citaat
Geldt nu ook voor de 1500, verder maak je niet druk. Als je hem niet wil hoef je hem echt niet te bestellen en als je hem wel wilt maar niet durft te bestellen heb je misschien pech.  ;)
Ik ben blij dat ze binnenkort komt, kan ik haar ophalen en lekker naar staren want mijn modelbaan duurt nog wel even.

Groeten,

Christoph

Als ik hem niet wil hoef ik hem niet te bestellen, dat klopt, maar je mist de complete essentie van mijn betoog: hoe kan ik nou weten of ik een model wel of niet wil als ik het ding nog helemaal niet gezien heb ( behoudens een handmonster ) en ik alleen maar een prijsindicatie heb? Ik oordeel pas of ik iets wil als ik zie dat ik het het geld waard vind. Ik kan mijn geld tenslotte maar 1 keer uitgeven. Je daaropvolgende zin geeft ook het probleem aan: als ik hem niet bestel is de kans schijnbaar groot dat ik ernaast grijp. En daar zit dus het probleem, ik wordt ongeveer verplicht een bestelling te plaatsen om zo'n loc te bemachtigen. En zoals elders al is aangegeven in dit topic, is afkomen van je bestelling als het niet bevalt lastig bij sommige winkeliers... En laat dat dus voor een aantal mensen lastig zijn, een hoop mensen zijn tenslotte plaatsgebonden.

Maargoed, ik zal me verder niet meer laten horen in dit topic, zoals ik al meer heb gemerkt op dit forum is kritiek leveren op fabrikanten, in welke vorm dan ook, not done... Dan kan het nu weer on-topic.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2013, 00:22:31 door AlfaArjen »

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #130 Gepost op: 21 november 2013, 06:51:09 »
Soms vraag ik me hier wel eens af, mensen waar maken we ons druk om.
Kan een leverancier het dan nooit goed doen.
Geen informatie, niet goed.
Wel informatie, niet goed.
Als het model dadelijk in de winkels  ligt zitten er natuurlijk teveel klinknagels op.
Dus weer een eindeloze discussie.
Eind van de discussie het model is gewoon uitverkocht.
Raar toch.

Rob
Heel duidelijk!!! (y)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #131 Gepost op: 21 november 2013, 07:50:49 »
Maargoed, ik zal me verder niet meer laten horen in dit topic, zoals ik al meer heb gemerkt op dit forum is kritiek leveren op fabrikanten, in welke vorm dan ook, not done... Dan kan het nu weer on-topic.

Arjen(?),

dit lijkt mij geen juiste conclusie. Je moet echter, bij het geven van kritiek op fabrikanten, wel de juiste argumenten gebruiken. Je argument van een batchgrootte van 50 stuks is onhaalbaar vanwege de kosten. Je kritiek dat je al moet (voor)bestellen zonder dat er een prijs bekend is is een terechte. Ook ik vindt het uiterst merkwaardig dat Elotrack op dit moment nog geen verkoopadviesprijs bekend heeft gemaakt. Hun argument dat dit afhankelijk is van de vervoerskosten is natuurlijk kul. Laat je hem per boot kopen dan is dat goedkoper maar duurt het 6 weken langer voordat hij in de verkoop ligt. Per luchtvracht is duurder, maar je heb eerder inkomsten om je investering terug te verdienen. Je kunt natuurlijk een deel per luchtvracht en de rest per boot laten komen. Gewoon een beslissing nemen en je prijs daarop baseren. Je andere kritiekpunt , dat van snel bestellen want anders is hij misschien niet meer verkrijgbaar, onderschrijf ik ook. Marketing trucs. Door ervaring wijs geworden probeer ik me van eenmalige series en en dat soort aanprijzingen niets meer aan te trekken. Te vaak heb ik meegemaakt dat de eenmalige serie naderhand voor een dumpprijs op de markt kwam. Niet bij Elotrack overigens en hier sluit ik me ook weer bij je aan: back to topic.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1091
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #132 Gepost op: 10 december 2013, 12:26:47 »
Weet iemand hoe het met de uitlevering van de Elo 1500 staat op dit moment?
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5119
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #133 Gepost op: 10 december 2013, 12:38:09 »
Jazeker. Ze zijn er nog niet.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Elotrack H0 2013
« Reactie #134 Gepost op: 10 december 2013, 12:50:20 »
Gewoon dit draadje in de gaten houden.  ;D
Gr.
Eric