Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:27:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
  

Auteur Topic: Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.  (gelezen 1774 keer)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Gepost op: 26 January 2013, 10:13:27 »
Hoi allen,

Ik heb besloten om mijn baan af te breken en het allemaal wat smaller (60cm) en daardoor toegankelijker te maken. Ik loop er nu tegenaan dat sommige plekken niet goed bereikbaar zijn en dan ik bij sommige ontsporingen eerst onder de baan door moet kruipen.

Waar ik aan zit te denken:
Een kopstation met 1 kopspoor en een spoor met omloopmogelijkheid. Op het kopspoor kunnen dan mooi de trekduwtreinen komen en het omloopspoor de getrokken treinen. De getrokken treinen zullen niet langer zijn dan 3 rijtuigen. Het 3de spoor (van rechts)  is voor het museumtreintje, dit wordt een kort treintje.
Daarnaast wil ik een stukje voor mijn goederentrein en goederenloods, daar ben ik nog niet uit (ik heb nu alleen nog maar de wissel liggen). Hier komt een 2400 met max 6 wagonnetjes op te rijden.

Hierbij mijn eerste opzet. Alle tips zijn welkom! (vooral voor het goederengedeelte)


Na het inhaalspoor loopt het nog ong 2 meter door en maakt dan een bocht naar links om in het "schaduwstation" uit te komen. De treinen pendelen dus heen en weer

Groet,
Chris

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17862
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2013, 10:18:48 »
Chris, interessant plan. Maar ik zou wel meer opstelmogelijkheid in je schaduwstation maken. Met wat je wilt laten rijden is dit niet genoeg. Kijk anders eens bij Ronald Koerts zijn nieuwe baantje:

- http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg776538.html#msg776538

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2013, 10:24:33 »
Hoi Ronald,

Bedankt voor je tip!.

Wat betreft het schaduwstation ben ik denk ik niet helemaal duidelijk geweest. Deze heb ik niet ingetekend, maar daar heb ik nu 4 lange opstelsporen en evt ruimte voor nog 1 of 2 meer als het nodig is :).

Groet,
Chris

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2013, 10:51:30 »
En is dit baanplan misschien iets:
http://www.floodland.nl/aim/blust_sporenplan_1.htm

Het is wel in schaal 0 maar kan wel goed als inspiratie dienen.

Groet,

Matthijs

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17862
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2013, 10:53:42 »
Hoi Chris,

Ik had niet goed gelezen en niet gezien dat het onder je plan staat..... ;) Uiteraard heb ik dan niks gezegd, maar ben wel benieuwd naar wat je er van gaat maken. Dit soort banen lijkt de nieuwe trend te gaan worden op BNLS ;D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2013, 10:54:34 »
Hoi Chris,

Waarom maak je aan beide kanten niet een fiddleyard en plan je het station in het midden (dat wordt dan wel een doorgangstation)? Want als ik het zo lees heb je juist in het midden erg veel ruimte.

Persoonlijk vind ik dat je plan nu nl wel erg strak is.
Jeroen

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2013, 11:04:48 »
Ik vind het wel vervelend steeds op mn eigen baanplan te wijzen maar ik vind het persoonlijk dan ook behoorlijk geslaagd... zie linksboven op t papiertje. http://www.flickr.com/photos/75265191@N02/8049879731/in/photostream

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #7 Gepost op: 26 January 2013, 11:10:52 »
@ Iedereen: Alvast bedankt voor de tips! Geeft ook weer de nodige inspiratie.

@J J H S: Dat is inderdaad een optie waar ik ook aan zit te denken. Ik moet dan alleen kijken hoe ik met de rijlengte uit komt, want ik vind het ook altijd leuk om de treinen een stukje te zien rijden. Ik ga het in elk geval ook uitwerken en dan even meten hoe ik uitkom. En ik heb dan minder scenery om te bouwen en dat vind ik ook erg leuk :).

Nogmaals allen bedankt!

Groet,
Chris
« Laatst bewerkt op: 26 January 2013, 11:22:39 door Chris80 »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #8 Gepost op: 27 January 2013, 08:59:13 »
Allen,

1 van de plannen die ik heb (gebaseerd op buitenlust), heb ik voor de beeldvorming eens uitgelegd:

Het plan:


En zo ziet het er dan uit in het echt (de witte strepen zijn de rand, daar is het precies 60cm.






Zoals je ziet twijfel ik nog aan de plek van de loods. En om evt. een omloopmogelijkheid te maken voor de goederentrein. Hoe zien jullie dit? Of reden er eigenlijk alleen maar hele korte goederentreinen op dit soort stations en werd er gewerkt met een rangeerloc?

Verder zijn alle tips nog welkom, niks staat nog vast! Zelfs het hele plan omgooien :).

Alvast bedankt!

Groet,
Chris

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #9 Gepost op: 27 January 2013, 09:12:59 »
Hallo Chris,

Leuk plan. Even voor mijn beeld: Je komt met een goederentrein binnen. Dan sluit je de lok op als die bij de goederenloods staat. Dus hij moet altijd binnenkomen op perronspoor 2 en dan omlopen via perronspoor 1. De hoofdbaan op en dan de wagens wegzetten naar de goederensporen. Al die tijd is er dus geen personenverkeer mogelijk ;)

Even naar de hoofdbaan voor het rangeren is niet erg. Dat moet wel kunnen bij een kleine zijlijn. Maar een omloop mogelijkheid is geen overbodige luxe.


Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #10 Gepost op: 27 January 2013, 09:17:37 »
Ronald, bedankt voor de feedback. Een omloopmogelijkheid is inderdaad geen overbodige luxe.

Zouden jullie dit tussen spoor 3 en 4 of juist 4 en 5 doen?

Wederom bedankt :).

Groet,
Chris

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #11 Gepost op: 27 January 2013, 09:20:16 »
Waar laat je de goederentrein binnen lopen? Dat is de vraag. Je moet dan de opgesloten lok vrij zien te krijgen. Persoonlijk zou ik spoor 3 doen. Dit omdat je dan ook nog kan omlopen via spoor 1 en 2 als één van deze bezet is.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #12 Gepost op: 27 January 2013, 09:29:04 »
Het idee is om de goederentrein op spoor 4 of 5 binnen te laten lopen en op spoor 3 een DE1 / 2 of binnen te laten komen. Dus dan zou tussen 4 en 5 ook handig kunnen. Als ik vanmiddag tijd heb maar eens uitleggen en wat gaan rijden en dan kan ik eens kijken wat het beste uit komt.

Bedankt voor meedenken!

Groet,
Chris
« Laatst bewerkt op: 27 January 2013, 09:42:25 door Chris80 »

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Baanplan Zeedoorn V2. Hulp gevraagd.
« Reactie #13 Gepost op: 27 January 2013, 14:36:49 »
Inmiddels tussen spoor 4 en 5 ook een wissel gelegd zodat er omgelopen kan worden. Nu zit ik alleen nog met de plek van de goederenloods. Op de plek zoals op foto 1 en 2 (dus redelijk dicht bij het station). Of juist meer naar links zoals op foto3.

Graag jullie mening :).

Groet,
Chris