Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: Berghuizer papierfabriek  (gelezen 77225 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #105 Gepost op: 21 December 2015, 16:47:28 »
Mooi Harold! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #106 Gepost op: 21 December 2015, 19:36:50 »
mooi werk Harold (y) (y) , indrukwekkend bouwwerk aan het worden, en hoe past ie in het geheel? waar komt je overweg te liggen? ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #107 Gepost op: 21 December 2015, 22:25:08 »
Gauw volgen dit! Je bent al even bezig zie ik maar het resultaat is er naar.

Groet, Sicco Jan

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #108 Gepost op: 21 December 2015, 22:37:18 »
Is dat gebouw uit de jaren twintig? Het chassis doet mij denken aan de Ringers fabriek in Alkmaar.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #109 Gepost op: 21 December 2015, 23:37:19 »
Mooi Harold! Mijn papiermakers-hart gaat al sneller kloppen :)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #110 Gepost op: 22 December 2015, 12:27:08 »
Dank jullie wel voor de leuke reacties! ;D

Groet
Harold

Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #111 Gepost op: 25 December 2015, 16:44:08 »
Is dat gebouw uit de jaren twintig? Het chassis doet mij denken aan de Ringers fabriek in Alkmaar.

Hoi,

Heb hier het boek "Geschiedenis van de Berghuizer Papierfabriek" liggen. Best kans dat er iets over de 'Kanaalloods' en het 'Centraal Magazijn' in staat.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #112 Gepost op: 28 December 2015, 15:18:38 »
Kijk dat is nog eens een leuke vondst...
Dat boek heb ik meteen besteld, wie weet kom ik nog wat nieuwe dingen informatie tegen.

Maar heb deze vakantie dag een goed besteed:



Airbrush by Harold Content, on Flickr

En de transportgang die aan de CM(Centraal magazijn) verbonden zat:



De oude transportgang naar het centraal magazijn. by Harold Content, on Flickr

Voor nu alles lekker laten drogen, en kijken naar de pilaren van de transportgang!
Die ga ik denk ik maken van MDF



Berghuizer Papierfabriek by Harold Content, on Flickr

Groet
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #113 Gepost op: 29 December 2015, 18:26:44 »
Is dat gebouw uit de jaren twintig? Het chassis doet mij denken aan de Ringers fabriek in Alkmaar.

Heb het boek over de Berghuizer (kreeg ik bij mijn afscheid in 2008, na 36 jaar dienst) eens doorgelezen. Op een luchtfoto uit 1949 staan de Kanaalloods (zoals de grondstoffenloods door het personeel genoemd werd) en het CM (centraal magazijn) nog niet afgebeeld. Op een foto uit circa 1958 staat de complete kanaalloods en er staat bij dat de loods nu drie keer zoveel capaciteit heeft. De kanaalloods zou dan uit begin 50-er jaren moeten zijn. Klopt ook met hetgeen ik er vanaf weet. De loods is met circa twee-derde verlengd, tussen 1953 en 1958. Het CM staat ook nog niet op die foto uit 1958. Op een luchtfoto uit 1962 staat het CM wel. Dus het CM zou dan tussen 1958 en 15 juni 1962 gebouwd moeten zijn.
Op pag. 49 staat een foto van het inwendige van de Kanaalloods.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #114 Gepost op: 17 March 2016, 08:06:10 »
Inmiddels is er weer voortgang te melden (y), het is en blijft een groot project.
Dus als je er aan begint moet je telkens alles goed opruimen en een aparte tafel ervoor neer zetten. ???
Gelukkig was het nu simpelweg een hoop spuiten, dus de beton constructie was aan de beurt om in kleur gespoten te worden.
Omdat  de constructie het niet toelaat er makkelijk bij te komen heb ik het nu zo goed mogelijk in kleur gezet. Hopelijk moet er na montage niet te veel bij werkt worden!
Als deze delen gemonteerd zijn kan ik daar vervolgens de buiten muren op te kunnen monteren.


Avondje airbrush by Harold Content, on Flickr

Ondertussen ben ik ook aan het nadenken hoe om te gaan met de verlichting.
Waar ga ik in deze hal de verlichting wegwerken en ophangen.

@Fred
Het boek heb ik inmiddels binnen, moet er nog eens even in gaan lezen!
Ook staat er nog een bezoek aan het archief gepland, dan kan ik ook wat jaartallen terug vinden mbt bouwtekeningen.

Groet
Harold

Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #115 Gepost op: 17 March 2016, 16:21:42 »
Mooi hoor! (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #116 Gepost op: 17 March 2016, 16:40:55 »
En wanneer is het voor publiek te zien?  ;)

 (y)
Mvh Steef

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #117 Gepost op: 17 March 2016, 17:14:05 »
Hoi Harold,

Op bldz. 102 en 104 staan ook nog foto's van de Kanaalloods.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #118 Gepost op: 17 March 2016, 18:13:11 »
Wanneer het te zien is, goeie vraag ;D
Als het af is :). In de tussen tijd staat de koffie altijd klaar hoor ;D

Ja dat zijn mooie foto's op die pagina's, leuk is ook te zien dat er verschillende type kranen in de hal gezeten hebben.
Een oude met houten houten cabine, de glazen cabine en de derde is met de gele grijpers(zie mijn album hieronder)

Hieronder is mijn eigen bilbiotheek met beeldmateriaal.


Berghuizer Papierfabriek by Harold Content, on Flickr

Groet
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Berghuizer papierfabriek
« Reactie #119 Gepost op: 17 March 2016, 19:04:56 »
leuk is ook te zien dat er verschillende type kranen in de hal gezeten hebben.
Een oude met houten houten cabine, de glazen cabine en de derde is met de gele grijpers

Die met die glazen cabines (twee stuks) hadden ze bij het kanaal geparkeerd (heb ik nooit in gebruik gezien). Aan eentje daarvan hing die gele grijper. Die met de houten cabine (ook twee stuks), daarvan is er eentje vanaf 1972 (toen ik daar begon) tot het einde in 2007 in gebruik geweest. Daarmee werden de afvalrollen naar het bordes getakeld. Dat bordes stond dan weer in verbinding met de maalzolder via de "luchtbrug". De laatste circa 10 jaar hing er onder de kraan met de houten cabine een klem van een heftruck, met daarboven een hydroliek-olietank. Zo kon de kraandrijver in zijn uppie de rollen optakelen (die door een heftruckchauffeur van te voren plat neergelegd waren.
Wat de verlichting betreft, op de vorige foto zie je zo'n ouderwetse schijnwerper hangen (schuin links-boven de staande man). Die schijnwerpers hingen ook helemaal bovenin de kap. Boven de beide looppaden bovenin de kanaalloods hingen ook van die schijnwerpers, maar dan met open onderzijde. Dus in totaal vier rijen verlichting.
« Laatst bewerkt op: 17 March 2016, 19:24:04 door Fred Eikelboom. Reden: Verlichtingsaantallen aangepast. »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.