Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinenbeurzen door Rsd1000
Vandaag om 15:22:23
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door bellejt
Vandaag om 15:20:35
West-Brabantse modelspoordagen door Ronald Halma
Vandaag om 15:18:09
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Biesje
Vandaag om 15:09:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 14:59:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Eric B
Vandaag om 14:49:46
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 14:49:32
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 14:25:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 14:13:56
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Edwin2121992
Vandaag om 12:52:49
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
  

Auteur Topic: Eifel-Bahn  (gelezen 20798 keer)

Scheerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #15 Gepost op: 26 January 2013, 23:57:39 »
Dat klopt inderdaad maar regels zijn er om verbroken te worden en expirimenteren is leuk en als het werkt is het helemaal mooi.
Soms kun je de traditionele norm opschuiven omdat de loks tegenwoordig ook sterker zijn.

Hij stijgt 10cm op nog geen meter (gelukkig niet in het zicht want dat is wel erg onrealistisch)  ;D

Mvg,

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #16 Gepost op: 27 January 2013, 00:03:05 »
Mooi.Als het werkt is het prima.
Ik blijf jullie mooie bouw kunsten natuurlijk volgen. (y)
Gezien de vorige baan gaat dat zeker lukken.
Groet,Marco.

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
    • Harold Content
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #17 Gepost op: 27 January 2013, 00:06:03 »
Ben toevallig bezig een vriend aan het helpen om een nieuwe baan te maken met het duitse voorbeeld! Eigenlijk puur een hele grote marklin baan. Zelf met de stijging vanuit marklin 9mm per lange rechte hebben sommige treinen al moeite dus die 3cm is niet zomaar uit de lucht gegrepen! En ja sterker zou goed kunnen maar voor de levensduur van locomotieven is dit niet heel erg goed met het ook op doorbranden.
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #18 Gepost op: 27 January 2013, 02:17:31 »
Ook ik ben toch geneigd te roepen om er een extra cirkel in te maken, als een klimspiraal... Nu redden je loks het, maar ze slijten wel als een gek. Ook zou het zomaar kunnen dat je iets onweerstaanbaars tegenmomt op een beurs, en er bij thuiskomst niet mee kan rijden vanwege die helling...
Onze vorige baan is ook gesneuveld mede vanwege een tee ram die er steeds uit lag, en zelfs ik ben ineens met een waterpas aan het bouwen...

Groet,

Richey

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #19 Gepost op: 27 January 2013, 09:18:35 »
Hallo Patrick,

Dat is wel heel erg steile helling. Mocht je er blij mee zijn, geen probleem maar ik zie in de toekomst problemen met je locomotieven en treinstellen. Deze zullen veel meer slijten en binnen de kortste keren kan je alle aandrijvingen (assen, tandwielen en motoren) vervangen. Dit omdat je ze behoorlijk aan het werk zet.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bls-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #20 Gepost op: 27 January 2013, 10:01:30 »
Ziet er goed uit Patrick,
Voor de bouw van bergen kan je wellicht mijn methode volgen:

Met piepschuim, gips met kleurtje en een kwast:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49477.0.html


Gr
Paul
Groeten
Paul

Scheerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #21 Gepost op: 27 January 2013, 10:09:38 »
De helling gaan we 5cm verlagen dan moeten we in theorie met elke trein naar boven komen.
5cm ligt toch dichter bij de 3 als 10cm want voor nog een spoor is er geen ruimte.
Bedankt voor het meedenken heren.

Bedankt voor de piepschuim tip wie weet gebruiken we het wel.


Mvg,

Bls-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #22 Gepost op: 27 January 2013, 10:17:45 »
Het lijkt mij ook erg stijl.
Dat ziet er dan niet erg natuurlijk uit, ondanks het feit dat je loks er wel tegenop kunnen.
In combinatie met relateif scherpe bochten wordt het een slijtage slag...
Gr
Paul
Groeten
Paul

Markus

  • als we maar lol hebben ..!
  • Offline Offline
  • Berichten: 237
  • Markus baan HO
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #23 Gepost op: 27 January 2013, 11:52:15 »
zo het lijkt wel een snel bouw project.???
en ik dacht nog ergens gezien te hebben dat je de nieuwe baan rustig aan ging bouwen.! ;D

ps. ik denk dat je van de minimaal 5 cm omlaag geen spijtkrijgt ..
( heb zelf in dec. een stuk verandert om dat het veeeel te stijl was )
en ja het gaat je op den duur toch echt tegenzitten als de trein er weer niet door rijd.!

maar goed jij zal ondertussen met jullie tempo al wel aan het landschap bezig zijn  ;) ;) ;)
we zien het weer graag . : (y)

de groet

Scheerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #24 Gepost op: 27 January 2013, 15:22:57 »
Ik heb het spoor 5cm laten zakken en dat ziet er realistischer uit.

En we zijn idd al met scenery bezig met een lekker muziekje erbij gaat het hard.

Ik zal straks fotos posten.


Mvg,

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18239
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #25 Gepost op: 27 January 2013, 15:25:39 »
Advies; blijf op 3cm maximale stijging op een meter of minder. Anders ga je geheid problemen en spijt krijgen ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Scheerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #26 Gepost op: 27 January 2013, 17:05:10 »
Volgens mij zit ik nu ongeveer goed want hij stijgt nu 5cm op 1,50m.

Mvg,

Scheerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #27 Gepost op: 27 January 2013, 18:23:29 »
Vanmiddag druk geweest met zagen ,lijmen en schroeven en we zijn al een heel eind.

De rivier ligt er en de verschillende etages van het dorpje en de camping liggen er ook.
We hebben de brug ook al gepast en meteen 2 stroken hout op die plaats gelijmd zodat de brug altijd op dezelfde plek terug komt.



 
Op deze foto is ook een plateautje te zien waar een seinhuis op komt te staan deze hebben we aan de achterkant verstevigd met een strookje hout en aan de voorkant ligt het gelijk met de onderbouw.
Zodra de zijschotten erop geschroefd zijn wordt de hele ombouw zijdeglans zwart gerolt.




Met wat muurplaten waar de pijlers van de brug ook mee gemaakt gaan worden hebben we de overloop van het stuwmeer ff uitgezet.
Het is de bedoeling om een mal van klei te maken en de stuwdam uit gips te gaan gieten.




De bergen worden opgezet uit kippengaas en gipszwachtels en daarna met gips rotsen maken.


Mvg,


Scheerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #28 Gepost op: 28 January 2013, 21:36:07 »
Een kleine update van vanavond.
Ben met kippengaas aan de slag gegaan en dat ziet er erg netjes uit vinden we zelf.


En wat details plaatjes.
Mn idee pakte goed uit gelukkig.


Helaas waren mn korte schroeven op dus morgen ff nieuwe halen.



Mvg,

Scheerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
Re:Eifel-Bahn
« Reactie #29 Gepost op: 29 January 2013, 22:10:29 »
Vanavond na het werk even ontspanning gezocht in de hobbykamer.
Daar ben ik even wat bergen gaan maken en het hoogste punt ligt op 65cm vanaf het frame.
Als ik weer wat tijd heb ga ik weer verder met het gaas erop spannen.
Aankomende maand hopen we te gaan beginnen met het gipsen.

En dan nu de fotos.
We gaan kijken of we op dit plateau een boerendorpje kunnen maken.


Op de volgende plateaus komt het hoofddorpje te liggen met een station en een stukje nieuwbouw.







Mvg,