Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:05:30
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:02:01
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:20:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:20:49
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:20:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:06:37
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 18:51:09
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08

Auteur Topic: Een harde les: Over beeldmateriaal en auteursrechten  (gelezen 4248 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re:Een harde les: Over beeldmateriaal en auteursrechten
« Reactie #30 Gepost op: 22 January 2013, 19:09:51 »
behalve als het yankees zijn en wij (lees=politiek) er beter van worden (DUIK)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #31 Gepost op: 22 January 2013, 19:20:27 »
Facebook kan zoveel kleine lettertjes plaatsen als het wil, in Nederland geldt nog altijd het Nederlands Recht! Bedrijven kunnen echt niet zomaar landelijke wetten overrulen.

Lastige : de data staat op servers die meestal in de USA staan en het moederbedrijf is Amerikaans dus ik zou er niet op gokken. Dat eerste is overigens voor veel Nederlandse bedrijven ook reden om nog niet zo aan 'the cloud' te gaan als eerst verwacht.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 22 January 2013, 19:24:13 »
Maak je geen zorgen, ik ga er niet op gokken.
Een vraagstuk van een wat andere orde is of internetdiensten die in strijd zijn met de Nederlandse Wet wel in Nederland zouden moeten worden toegelaten.

Maar als je dat stelt, dan vliegen heel veel mensen meteen in de gordijnen en roepen hard: "Vrijheid!".
Terwijl hun vrijheid door dergelijke diensten juist enorm wordt beknot.
George Orwell krijgt alsnog gelijk hoor. En "Het volk wilde het zelf", zal ooit het verweer zijn.

mvg,
Gert

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #33 Gepost op: 22 January 2013, 19:32:45 »
Sja; het hele probleem is dat met het medium internet geografische grenzen er niet meer zo toe doen. Zie alle moeite die onze overheid had om goksites buiten de deur te houden... geografische grenzen is ergens zoooo 1990's :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bestuur Stichting BeneluxSpoor.net

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 22 January 2013, 22:16:42 »
Beste gebruikers,

Ondanks dat er al enkele gebruikers zijn die geruststellende woorden over BeneluxSpoor.net hebben gezegd, vinden wij het toch verstandig om namens het bestuur een reactie te plaatsen.
Voor forums op internet zijn er geen wetten, alleen jurisprudentie. In vrijwel alle gevallen volgt vrijspraak voor de website eigenaar (in ons geval de stichting) mits er wordt voldaan aan een aantal voorwaarden. Daaronder vallen een duidelijk beleid op dit gebied en direct reactie op meldingen van gebruikers of gasten. Dat laatste is met name belangrijk want men erkent in de rechtspraak absoluut dat het ondoenlijk is voor website beheerders om alle door derden geplaatste content te screenen. Daarom geldt het piepsysteem: vanaf het moment dat er melding van is gemaakt is de beheerder wel aansprakelijk en dient hij actie te ondernemen. Gebeurt dat direct en adequaat, dan gaat hij in principe vrijuit.
Mocht zelfs dat niet afdoende zijn en Stichting Benelux Spoor.net aangeklaagd worden, dan zijn wij voorzien van een rechtsbijstandverzekering.

Bestuur Stichting Benelux Spoor.net

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 22 January 2013, 22:43:23 »
Of het bestuur voldoende doet om zichzelf te vrijwaren, kan ik niet beoordelen.
Maar als alle gebruikers nu alleen eigen materiaal uploaden naar deze site c.q. alleen naar eigen materiaal deeplinken.
En als ze zich bij niet-eigen materiaal beperken tot een linkje (tenzij die andere site het gebruik van foto's waar het de rechten van bezit, expliciet toestaat), is er sowieso nooit een probleem en hoeft het bestuur zich bij voorbaat geen zorgen te maken.

Huub

Harry

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 22 January 2013, 22:50:19 »
Dit zijn verstandige woorden. Alleen jammer dat niet iedereen dit begrijpt.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

guest7823

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 22 January 2013, 22:52:25 »
Ik begreep op een ander forum (NMLD) dat er enige moment d'r nog 90+ foto's bijgeplaatst zijn en kennelijk heeft niemand van de forummoderatoren, eigenaar of wie dan ook op ingegrepen, ja sorry hoor ..........

Kortom meer dommigheid dan goed voorbeeld van goede toepassing van auteursrecht en de rechtspraak daarover.

Kortom: Gauw vergeten en niet druk om maken is mijn conclusie

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #38 Gepost op: 23 January 2013, 01:45:52 »
Ik dacht juist dat het www ooit gemaakt was voor een ieder, dus ook voor afbeeldingen.
Dat is het in mijn ogen ook. Dat betekent alleen niet dat je klakkeloos dingen over mag gaan nemen. Als iemand een afbeelding van mij wil gebruiken op zijn website, dan stuurt 'ie een mailtje met zijn vraag. Daar kan ik dan ja of nee op zeggen: doet hij dat niet, dan kan hij een mailtje van mij verwachten, waarin ik vriendelijk vraag of hij de foto('s) wil verwijderen omdat hij niet om toestemming gevraagd heeft.

Ook ik heb het nodige gezeik (gehad) met foto's die gejat werden/worden: het toppunt was toch wel een of andere puber die een complete website in elkaar gezet had en alle foto's daarop van mijn website deeplinkte: omdat de website zelf erg brak in elkaar zet en er (op een internet-naam) geen contact-informatie te vinden was, ben ik gaan graven op het internet.

Via die internetnaam bleek meneer prima te vinden op een of andere sociale netwerksite en via die gegevens kwam ik vervolgens weer op een mail-adres uit.
Een vriendelijk maar dringend mailtje van mijn kant, waarin ik duidelijk maakte dat hij onmiddelijk moest stoppen met zijn praktijken hadden effect. Ik kreeg een mailtje terug waaruit bleek dat hij zich het lazarus geschrokken was, maar dan vooral van het feit dat hij niet snapte hoe ik achter zijn gegevens was gekomen en hem een mailtje had kunnen sturen.
Een dag later was de volledige website van die jongen off-line.

Een ander voorbeeld betrof een reis-website op internet die onder het kopje 'treinreizen' vrolijk een van mijn foto's geplaatst had en nog via een deeplink ook. Ik kon mailen wat ik wou, het had geen zin: m'n foto bleef staan.

Dat soort praktijken los ik anders op inmiddels (maar het hangt van de website af). Het adres waar dan naar verwezen wordt, krijgt een ander bestand als plaatje, namelijk een witte afbeelding met zwarte tekst waar te lezen valt dat deeplinken niet op prijs gesteld wordt en dat de afbeelding van mijn website komt. Tot nu toe effectief en bij te houden: het is een middel dat ik hooguit 1 keer per 6 maanden toe moet passen.
En persfotografen, uitstervend beroep joh, tegenwoordig heeft bijna iedereen een foon met platenmaker bij zich.
Ja. Naast de al aangehaalde 'kwaliteit' van dergelijke kiekjes is er ook nog zoiets als portretrecht en (in mijn ogen) schending van privacy: ik heb geen behoefte aan een puber die denkt dat hij mij moet filmen of fotograferen terwijl ik net een aanrijding heb gehad (of in een andere situatie die hulpverlening noodzakelijk maakt)
Als ik in staat ben om een klap uit te delen aan een dergelijke type terwijl ik in zo'n situatie verkeer, zal ik het hoogstwaarschijnlijk niet laten ook: persfotografen hebben daar regels voor opgelegd gekregen en bij klachten over je gedrag kan je je perskaart zo kwijt zijn. (en terecht!)

Om op het betreffende topic te komen: het forum heeft er ook wel om gevraagd zeg! En dan nog met hangende pootjes bij andere leden komen bedelen om geld? Kom nou...

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #39 Gepost op: 23 January 2013, 21:01:46 »
Typisch gevalletje "wie niet horen wil moet maar voelen" lijkt me. Deze kun je van verre zien aankomen. Dan moet je achteraf ook niet mauwen. C'est ça.