Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 23:45:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
Vandaag om 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:16:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
Vandaag om 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
Vandaag om 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58

Auteur Topic: Spookmeldingen i.c.m. Koploper  (gelezen 1136 keer)

ruudn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Spookmeldingen i.c.m. Koploper
« Gepost op: 20 January 2013, 22:01:03 »
Uiteraard wil ik graag met de spooktreinbeveiliging van Koploper rijden. Helaas behoor ik tot een kleine groep liefhebbers waarbij dit op de één of andere manier niet mogelijk is vanwege het feit dat een aantal melders te pas en onpas een niet terechte bezetmelding geeft. Ik heb er al het nodige over gelezen en een aantal oplossingen toegepast. Maar helaas.

Ik zal een poging doen om mijn huidige situatie te beschrijven. Ik rijd met marklin C-rails en maak gebruik van een Ecos met de nieuwste software. Aan de Ecos “hangen” 9 Viesmann 5231 modules, de eerste is het type met een aarde aansluiting, daarna volgen er een aantal met zowel geen als wel een aarde aansluiting. Wanneer er wel een aardaansluiting aanwezig is, is deze aangesloten. Ik gebruik tussen de modules de korte platte kabel.
Vanwege de ongewenste spookmelding heb ik geprobeerd een dummy 5231 tussen de Ecos en de eerste 5231 aan te brengen, helaas. Ik heb toen de kabel tussen Ecos en 5231 voorzien van aluminium folie, helaas. Nu heb ik een UTP kabel tussen de Ecos en de orginele 1e 5231 aan gebracht en ervoor gezorgd dat deze kabel niet in de buurt van een voedingskabel komt, helaas. Wat opvalt is dat het altijd dezelfde melders zijn die storen en dat het ook bv de eerste 8 melders zijn, van de eerste 5231 in de reeks.

Nu heb ik onder de noemer “try and error” de platte kabel tussen de 1e  5231 en de 2e 5231 losgemaakt. De voedingen op de rest van de 5231 blijft aangesloten. Tot mijn verbazing blijf ik nu spookmeldingen binnenkrijgen. Als laatste gegeven nog het feit dat de draden vanaf de 5231 naar de baan dwars over de korte lintkabels lopen.

Eigenlijk ben ik v.w.b. deze materie een beetje het spoor bijster. Daarom doe ik ook een beroep op jullie expertise in de hoop dat er toch nog nieuwe gedachten cq oplossingen zijn te bedenken. Om het bereik van mijn probleem wat breder uit te zetten plaats ik deze vraag ook op de andere fora. Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Ruud
« Laatst bewerkt op: 20 January 2013, 22:04:50 door Bert van Gelder »

teunistreinen

• Offline Offline
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
Re:Spookmeldingen i.c.m. Koploper
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2013, 22:10:58 »
Hallo

Volgens de website is een viessmann 5231 een wisseldecoder en geen terugmelder.
Dus welke terugmelder heb je wel?

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2013, 22:16:04 »
Hallo Ruud,

Heb je ook extra versterkers (boosters) in je baan zitten? En deze op dezelfde massa verbonden? Je zou nog kunnen overwegen dat je tussen de bezetmelders zelf een utp-kabeltje maakt. En hoe lang is de utp-kabel tussen de ecos en de eerste melder.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

teunistreinen

• Offline Offline
    • Raptorforum Voor en Door Raptor gebruikers
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2013, 22:30:47 »
Je hebt het over een voeding voor de terugmelder maar bij mijn weten is er geen aparte voeding naar een terugmelder. Het is alleen de 6 aderige kabel die gaat van de centrale naar de 1e terugmelder vervolgens verder naar de volgende.

Verder heb je het over 9 stuks terugmelders die allen verbonden zijn via een kabel.
dat betekent dat er 18 stekers en contrastekers zijn. Elke steker met 6 pennen geeft in totaal 108 contacten. Er zijn gegarandeerd een aantal van deze contacten van de 108 die een slecht contact maken.
Ik heb ze allemaal aan elkaar gesoldeerd en alle stekers eruit. Daarna geen problemen meer.

Op onze demobaan met diverse stekers gaaf ook altijd problemen met de terugmeldingen en zorgden voor spookmeldingen in koploper. Alle aansluitingen daarna dubbel uitgevoerd waarna het probleem was opgelost.

Moraal (volgens mij) spookmeldingen worden veroorzaakt door slechte contacten in de 6 aderige kabel naar de diverse terugmelders.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

ruudn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2013, 09:17:52 »
Hallo reageerders, sorry voor mijn foute nr melding, dat moet uiteraard 5233 zijn. En die heeft tbv van de diverse uitgangen ook een ingangsvoeding aansluiting.
Ronald, ik gebruik geen booster. De afstand tussen de ecos en eerste terugmelder is 30 cm.
Teunis, ik zal inderdaad eens naar die contacten kijken. Als ik het goed begrijp hebben jullie alle terugmelders "opengeschroefd" en daarna deze aan mekaar gesoldeerd. Wat bedoel je trouwens met dubbel uitgevoerd?

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Ruud

Rene de Haan

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2013, 10:00:27 »
De 5233 is een melder met voor 'stroomdetectie' met 8 poorten en heeft - voor zover bij mij bekend- geen massaansluitingen??? Maar inderdaad wel voeding (logisch, anders kun je geen spanningverbruik meten).
Zitten misschien de voedingsaansluitingen neit verkeerd om op de volgende modules?
Aangezien je met Marklin rijdt had je beter de 5217 (massadetectie) kunnen gebruiken (en die heeft 2 massa's).

Maar goed:
De ECOS - ook al kun je het instellen - moet altijd per 16 poorten worden aangevuld.
Dus als er bij jou 9 ophangen, heb je er dus 'aan het einde' maar 8 zitten. Mogelijk dat 1 extra module al zou verbeteren.

En hoe heb je het aantal op de ECOS ingesteld? Is het trouwens een ECOD 1 (zwart/wit) of de 2 (kleur).
De ECOS 1 had (en helaas in mijn geval nog steeds heeft) last van dat de eerste aangesloten poorten altijd rare meldingen geven of gewoonweg niets doen.

Rene.
He, een raadplaat *tje :)