Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: Nieuwe Marklin spoor I loc De BR 110  (gelezen 4051 keer)

posthumus

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Nieuwe Marklin spoor I loc De BR 110
« Gepost op: 18 January 2013, 12:40:42 »
Marklin spoor  I  loc-BR110  (art.55011)

Vorige week opgehaald vanuit Rijwijk de net uitgekomen Spoor I - loc van Marklin, de blauwe BR 110
(Het resultaat van wat overtollige (HO) trein materieel/bouwdozen enz. verkopen waar je toch iets op uitgekeken was).Na een tijdje heb je toch een aardig budget om iets geheel nieuws aan te schaffen, hi,hi
Als liefhebber van de zogenaamde Einheits Elloks van de DB, had ik 1 ½ jaar geleden al eens een valse start gemaakt met de aanschaf van de E-10 van het merk Kiss, ook schaal 1: 32 dus. Ergens gekocht in zuid Duitsland
bij een gerenommeerde zaak. Het werd een debacle, 2 exemplaren gehad en alle twee weer teruggestuurd. Ik heb uiteindelijk iets anders naar tevredenheid daar gekocht. (voor € 100,- meer een fraaie KM1 BR 50) Ondertussen nog steeds geen E-10 of BR110 in mijn bezit in 1: 32. Toen kwam Marklin met de aankondiging voor 2012 van deze nieuwe serie BR110/ E-10 Rheingold/ en BR140.
Ik wilde nog steeds een mooie blauwe E-10 of BR 110 op de plank in spoor I,  en zoals gezegd vorige week aangeschaft.
Ik ben er erg mee in mijn schik.
Enkele kenmerken/opmerkingen: Tevens hier en daar een vergelijk met de Kiss E-10, ook op zich een zeer fraai model, maar bij mijn 2 exemplaren een aantal mankementen helaas.

-De Marklin BR110 heeft een super strakke uitvoering met vol metalen kap en los aangezet metalen dak uit dikwandige plaat, het kreng weegt dan ook 4.9 kg. (Het Kiss exemplaar woog overigens ook 5 kg en was ook van metaal) De 4 deuren kunnen naar binnen  toe geopend worden. De sleutelgaten van deze 4 deuren en van de deuren in het interieur ontbreken zelfs niet!
-Beschildering: Een heel erg mooie blauwe kleur! Met een ietwat te matte finish, echter niet storend. Mooie zilvergrijze dakkleur, niet dat glimmende zilver maar een beetje grauw, prima! Opschriften: Uiteraard strak met mooie opliggende plaquettes , ook de DB kek is erg fraai. (Ik maak toch steeds even een vergelijk met de Kiss Loc, de hoofdreden dat de 1e loc retour ging was een beschadigd dak en een belabberd geluid( Het geluid van mijn  HO locs was zeker beter!) De 2e Kiss loc ging retour vanwege het ontbreken van sommige opschriften! En weer een slecht geluid + een paar dakdetails welke scheef  gemonteerd waren)
-De draaistellen zijn super! Veel detail en diep reliëf, en ook van een soort koud materiaal, metaal of resin-achtig kan het niet goed ontdekken. (De draaistellen van de Kiss loc waren echter ook bijzonder fraai)
-Dakpartij, zoals gezegd het dak is ook volledig van metaal, behalve de 2 dakopbouwen, dit is kunststof. Pantograven en sokkels + bedrading ook weer metaal. De pantograven van de Kiss lok waren een stuk  mooier en fijner, afijn je kunt niet alles hebben.
-Zoals ook al in diverse Duitse fora naar voren kwam, zijn er ook enkele missers, nl. de frontruiten zijn een tikje te klein en de zijroosters zitten iets te laag. Ik accepteer het, mede door de redelijk donkere blauwe kleur vallen de iets te kleine frontruiten niet zo erg op. Dit kan helaas niet gezegd worden van de Marklin  E-10 Rheingold  loc, deze is reeds een paar maanden eerder verschenen, door de lichte kleur ogen de frontruiten nog kleiner.
Ik vindt dat Marklin  zijn best heeft gedaan en met name de snuit/ frontpartij goed  weer te geven. Dit rechthoekige  “kasten” model lijkt simpel na te maken echter de neus is gecompliceerd! Kiss heeft met het weergeven van hun “kasten”E-10 en BR110/ E41/ BR140 een grote misser mijn inziens gemaakt. De neus partij oogt hier van de zijkant wel goed echter schuin van voren loopt e.e.a. veel te schuin weg en het geheel is te rond !
-Goede prijs/ kwaliteit verhouding van deze Marklin loc naar mijn mening, let echter op, de aanbiedingsprijzen welke circuleren, lopen zeer sterk uiteen. Heeft onder ander te maken met het al dan niet vooraf inkopen door de dealers bij Marklin in het vorig voorjaar van 2012! Verschillen tot € 500,- ! De Kiss exemplaren zijn echter nog een flink stuk duurder, (als ze nog te krijgen zijn)
-Rijeigenschappen: Nog maar een klein stukje gereden, kan ik nog niet veel van zeggen, lijkt goed te rijden en te kruipen. (Ik heb geen spoor I baan hoor, alleen een los ovaal met 1 wissel met de  Marklin spoor I rails, voor af en toe de (hele)kamervloer mee te beleggen….De geluiden zijn prima en LUID ! Eerst maar even CV 63 voor meer dan de helft teruggeschroefd….
Hier moet Kiss weer het onderspit delven ,(ik kan er niets anders van maken) Een van de redenen dat de Kiss exemplaren zijn teruggegaan, was het belabberde geluid, met name het piepen van de remmen rooide nergens op.
Anderen liggen er misschien niet wakker van, maar als je van je spaarcenten je 1e spoor I loc koopt voor € 2200,- (de Kiss E-10 in dit geval),mag er toch niets aan mankeren lijkt mij, zeker niet de zaken welke ik noemde.
Mogelijk heb ik toen 2 maandagmorgen exemplaren getroffen, wie zal het zeggen….
Pff. Weer een heel verhaal, u merkt het al, ik ben enthousiast over deze Marklin spoor I  loc !. Ik hoop dat potentiële kopers er wat aan hebben, Ik zal nog wat foto’s trachten bij te voegen…..
Vriendelijke groet, Pieter

 


posthumus

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re:Nieuwe Marklin spoor I loc De BR 110
« Reactie #1 Gepost op: 18 January 2013, 12:45:53 »
Nog een paar plaatjes...





Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re:Nieuwe Marklin spoor I loc De BR 110
« Reactie #2 Gepost op: 18 January 2013, 13:16:16 »
Gaaf ding!

Vraagt natuurlijk om een filmpje met geluid !

Ben zelf bezig met een E50 in 3D te maken aan de hand van 1:43 tekeningen, de rondingen van de cabine lijken simpel, maar vallen toch tegen. Hele gevoel van de neus kan je verprutsen als die net te schuin of net niet te schuin is.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

lokpaint

  • Gast
Re:Nieuwe Marklin spoor I loc De BR 110
« Reactie #3 Gepost op: 18 January 2013, 13:22:38 »
Hoi

Op zich toch een beetje een teleurstellend model als je het mij vraagt.

Over de frontramen heb je al iets gezegd. Overigens is dit bij de H0 variant ook zo. Ze zitten te laag en hebben te kleine radii in de hoeken.

Wat me echter het meest opvalt bij de 110 is het veel te hoge dak. Leuk voor op een 150, maar bij deze lok ziet het er vreemd uit.

Bart

posthumus

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re:Nieuwe Marklin spoor I loc De BR 110
« Reactie #4 Gepost op: 18 January 2013, 13:40:18 »
Hans: Succes met je frontpartij, ja is lastig he?
Bart: Ben het een beetje met je eens, ik vindt niet dat het dak veel te hoog is, hooguit tikje te hoog met name dus op de hoeken, deze zouden voor het mooie iets schuiner moeten aflopen. Overigens is het steeds weer anders , net uit welke hoek en hoogte je het model bekijkt...

lokpaint

  • Gast
Re:Nieuwe Marklin spoor I loc De BR 110
« Reactie #5 Gepost op: 18 January 2013, 14:21:52 »
Hoi

Wat märklin erbij gesmokkeld heeft aan dakhoogte zie je mooi aan het 3e frontsein. Dit zit normaal met een minieme tussenruimte boven de dakgoot.

Hier de echte..

http://www.lokfotos.de/fotos/100/110/200/2361.jpg

Laat je verbeelding eens spreken. :D
Stel je jouw lok eens met een gummi regengoot voor. Dan zie je gewoon dat er millimeters in zitten.

Oh ja..begrijp me niet verkeerd.
Dit is gewoon wat mij eraan stoort. Iemand anders zal er een andere mening op na houden.
Het is dus niet dat ik hier iets wil neermetselen of zo  :-[

Bart
« Laatst bewerkt op: 18 January 2013, 14:27:41 door lokpaint »

posthumus

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re:Nieuwe Marklin spoor I loc De BR 110
« Reactie #6 Gepost op: 18 January 2013, 15:01:46 »
Je hebt wel een beetje een punt, Bart (ha,ha ik ben voorzichtig) ;)
Ik vindt het niet heel storend....maar had beter gekund. Net zoals die witte bies op de zijkant welke in veel gevallen doorloopt over de fronten, net onder de roosterrand. Niet in alle gevallen, er zijn inderdaad exemplaren waarbij de witte bies stopt, of dat bij dit loc-nummer het geval is heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Het schaalmodel wat 100 % natuurgetrouw is, moet helaas nog uitkomen.

posthumus

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re:Nieuwe Marklin spoor I loc De BR 110
« Reactie #7 Gepost op: 18 January 2013, 15:25:12 »
Nog even ter completering, 3 foto's van het 1e Kiss E-10 exemplaar van 1 1/2 jaar geleden...



lokpaint

  • Gast
Re:Nieuwe Marklin spoor I loc De BR 110
« Reactie #8 Gepost op: 18 January 2013, 16:42:10 »
Hoi

Die vind ik toch een stuk beter, hoewel een beetje 'bol'.

Bart

posthumus

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re:Nieuwe Marklin spoor I loc De BR 110
« Reactie #9 Gepost op: 18 January 2013, 20:46:30 »
Nee, niet een beetje bol, maar een echt verkeerde frontpartij, nou ja,zo veel meningen.... Let op het dak, ook ruimte tussen het bovenste frontsein en de regengoot, wel zijn de hoeken van het dak beter aflopend..

lokpaint

  • Gast
Re:Nieuwe Marklin spoor I loc De BR 110
« Reactie #10 Gepost op: 18 January 2013, 20:55:58 »
Ach ja..zo kunnen we nog even doorgaan.

Dak ook te bol, roosters te groot, trapjes fout, ramen in de deuren te groot, etc.

Zdra het geen stoomlok is bakken de meeste spoor 1 fabrikanten knap weinig van. ;)

Bart


Rubedino

  • Gast
Re:Nieuwe Marklin spoor I loc De BR 110
« Reactie #11 Gepost op: 18 January 2013, 21:13:55 »
Citaat
Zodra het geen stoomlok is bakken de meeste spoor 1 fabrikanten knap weinig van

Na wat verdieping in deze schaal ben ik het daar niet helemaal mee eens. Toch maar een keer naar Sinsheim Bart  ;).

mvg,

Kees-Jan