Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:46:56
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven  (gelezen 1881 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Gepost op: 13 January 2013, 09:35:48 »
Forumleden,

Ik ben geïnteresseerd in de (oude) beveiliging van de treinenloop tussen station Harlingen en Harlingen Goederen/Harlingen Haven.
Als ik op het Internet zoek kom ik video's en foto's tegen die op het goederenemplacement (o.a VAM) handwissels laten zien, die - voor zover ik kan nagaan - niet zijn voorzien van zekerheidssloten.
Voor zover ik kan nagaan is er in Harlingen Haven pas beveiliging gekomen met de intrede van de daglichtseinen.
In de tijd daarvoor werd - heb ik ooit ergens gelezen - met de "penning" gereden. Daarbij krijgt de machinist op station Harlingen van de Treindienstleider een penning, die hem het recht geeft door te rijden naar Harlingen Haven en tevens de zekerheid biedt dat de baan NIET door een andere trein bereden wordt.
Bij terugkomst geeft de machinist de penning weer aan de TL in Harlingen, waarmee het baanvak naar Harlingen Haven weer is vrij gegeven.
Tot zover is het me duidelijk.
Uit foto's en video's blijkt echter dat er zich gelijktijdig een rangeerdeel en een personentrein kunnen bevinden op het emplacementgedeelte naar Harlingen Haven. En omdat alle wissels op dat emplacementsdeel niet beveiligde handwissels (lijken te) zijn, vraag ik me af hoe met maar één penning er toch twee treinen (één rangeerdeel en één trein) op dat baandeel actief kunnen zijn.
Een andere vraag die meteen bij me opkomt is: hoe kunnen in Harlingen Haven op de oude (twee) perronsporen twee afzonderlijke treinen komen, als er maar één penning is voor dat baandeel/blok?

Ik hoop dat iemand hier iets over kan ophelderen.

Martin

(Martin is overleden)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #1 Gepost op: 13 January 2013, 10:51:17 »
Hallo Martin

Zelf heb ik nooit gehoord van een penning in Harlingen . Ik zeg alleen de dagelijkse praktijk zoals ik die mee maakte .
De goederentrein 77021/770223 ( afhankelijk van de aankomsttijd ( tussen 12.15 en 13.00 ) daar ivm rangeren in Franeker ) die aankwam in Harlingen stopte voor het kantoor en gaf daar de tas met treinpapieren af en trok dan op tot de overweg Koningin Wilhelminastraat .
Één van de rangeerders sloot de overweg en de trein reed verder tot voor wissel 44 . De andere rangeerder legde het wissel om en de trein reed het goederensporen op . De rangeeerder die te voet de trein volgde legde het wissel weer terug .
Als de rangeerwerkzaamheden gedaan waren werd de goederentrein tegen het stootblok voor de Bolswardervaart gezet in afwachting van het treinpad waarin deze terugging (trein 770222 ).
De 2 boottreinen reden ondertussen naar/van Harlingen haven . De 2e terugkomende boottrein stopte in Harlingen voor het S-bord op spoor 1 (net voor het overpad naar spoor 2) . Een 2 wagentrein kon dan net vrij staan na het wissel . Dan volgde de goederentrein en ging naar spoor 2 . Als de uit Leeuwarden gekomen diesel 2 dan gecombineerd werd met de 2e boottrein gingen ze tesamen naar Leeuwarden . Op blokafstand ( ongeveer 7 min ) volgde de goederentrein richting Leeuwarden en kruiste met de personen trein in Franeker .
Harlingen is in 1973/1974 voorzien van TPRB . Alleen binnenkomen vanaf Leeuwarden op spoor 1 , vanaf de haven "keuze" uit spoor 1 of 2 . Vertrek naar de haven spoor 1 en naar Leeuwarden spoor 1 of 2 .
Veel later is de beveiliging doorgetrokken naar Harlingen Haven .

gr Jos

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #2 Gepost op: 13 January 2013, 12:47:38 »
Dag Jos,

Bedankt voor je reactie.
Jouw beschrijving van de treinenloop geeft een aardige indruk van wat er gebeurde.
Ik ben zelf pas in 1988 voor het eerst in Harlingen geweest om daar rond te kijken.
Het stootjuk voor de Bolswardervaart dat je noemt, is daar m.i. pas gekomen nadat de oorspronkelijk tweesporige brug over die vaart was vervangen door een enkelsporige brug. Volgens de tekeningen van SporenplanOnline liep voor die tijd dat spoor door en had nog een wisselverbinding met het emplacement van station Harlingen.
Je schrijft dat de beveiliging vanaf 1973/1974 met TPRB werd geregeld tot aan Harlingen en pas later tot de Haven.
Was het rijden naar de VAM en de andere goederensporen daarin ook opgenomen?
Wissel 44 is/was m.i. namelijk NIET in die beveiliging opgenomen.
Bovendien is wissel 44 niet altijd het enige wissel (naar links) geweest dat toegang gaf tot de VAM- en havengoederensporen.
Daar komt nog bij dat er ooit ook een aftakking naar rechts naar de voormalige goederenloods (vG&L) is geweest.
Voor zover ik uit het op Internet terug te vinden beeldmateriaal heb kunnen afleiden, stond er oorspronkelijk aan het eind (komend uit de richting Leeuwarden) van de perronsporen in Harlingen een stopseinlantaarn (SR 242). Volgens het seinreglement moeten alle treinen hiervoor stoppen. Voorbijrijden mocht dan alleen met opdracht van de treindienstleider of als rangeerdeel.
Dus blijft de vraag: hoe was de beveiliging geregeld NA station Harlingen naar het goederenemplacement en naar de halte Haven?
Ik zou me kunnen voorstellen dat het voorschrift "rijden op zicht" van toepassing was, omdat meerdere treinen/rangeerdelen in dat deel werden toegelaten.
Wie kan er nog een puzzelstukje bijdragen?

Martin
« Laatst bewerkt op: 13 January 2013, 16:08:19 door maclion »

(Martin is overleden)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #3 Gepost op: 13 January 2013, 13:08:54 »
Voor 1973 zijn er al sporen opgebroken . nl die 2 naast het personenspoor naar de haven die langs de loods van vG&L liepen en de wisselverbinding bij de overweg (Caspar di robles ) .

De brug is niet verbouwd na die tijd alleen hebben ze rails opgebroken die als 2e spoor erover lag .

Als je goed leest begrijp je de beveiligingssituatie . (anders zoek even in andere topics harlinegn via zoekmachine )
Voor 1973 was er een treindienstleider die toestemming gaf . ( Er zat toen meer personeel op het station ) . Ook voor vertrek uit harlingen haven moest er toestemming gevraagd worden . Na 1973 was er alleen een loketist ( vroeg/laat) en een stationsassistent (dag) aanwezig .
 
gr Jos

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #4 Gepost op: 14 January 2013, 06:14:40 »
Vorig jaar zag ik in de actuele (nieuwe) situatie in Harlingen Haven nog steeds TPRB kastjes staan, maar die werden niet (meer) bediend voor het wegrijden van de trein.
Is de beveiliging nu weer veranderd?

Martin

(Martin is overleden)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #5 Gepost op: 14 January 2013, 10:18:06 »
Er word nu gebruik gemaak van de lasergun, de machinist schiet ermee op een paaltje en stelt zo de rijweg in!
TPRB is dus nog steeds van kracht, mocht de gun het niet doen kun je in de gemoderniseerde kastjes sleutelen.
Gelukkig heb ik vroeger nog een orgineelsleutelkastje weten te bemachtigen ;-)

Gr. Silvester
Gr. Silvester

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2013, 12:57:53 »

De brug is niet verbouwd na die tijd alleen hebben ze rails opgebroken die als 2e spoor erover lag .


Er ligt volgens mij een nieuwe enkelsporige brug tegenwoordig.
is ook te zien via google maps.
Marklin NS tijdperk V

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #7 Gepost op: 15 January 2013, 13:29:33 »
@ cup-druc-han

Ja , dat is de nieuwe brug en is veel later gekomen .

gr Jos

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re:Beveiliging Harlingen Goederen en Harlingen Haven
« Reactie #8 Gepost op: 15 January 2013, 16:13:36 »
@Jos

Ah zo bedoelde je dat, ik snap m.
is net zoals het opbreken van het oude emplacement, inmiddels ook een feit.

Voor 1973 zijn er al sporen opgebroken . nl die 2 naast het personenspoor naar de haven die langs de loods van vG&L liepen en de wisselverbinding bij de overweg (Caspar di robles ) .
gr Jos

is dat het tweede paar overloopwissels bij de weegbrug ?

groet hendrik
Marklin NS tijdperk V