Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:31:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Eric B
Vandaag
om 21:30:20
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Dave.......
Vandaag
om 21:24:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ton013
Vandaag
om 21:23:30
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:21:27
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 21:16:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 20:44:55
Lodewickshaven
door
Frank 123
Vandaag
om 20:34:11
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 20:30:52
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
Vandaag
om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed
door
N-Sven
Vandaag
om 19:14:29
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG
door
Edwin2121992
Vandaag
om 18:49:17
Pendelbetrieb
door
Ronvgs
Vandaag
om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
R1954
Vandaag
om 17:59:56
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
Sven
Vandaag
om 17:41:03
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:32:36
Verkoper beurs Houten
door
Wies
Vandaag
om 16:32:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Teun
Vandaag
om 15:53:08
Update: baan in de tropen
door
Jelmer
Vandaag
om 15:38:16
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 14:35:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 13:50:18
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 13:25:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 12:40:12
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 12:00:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Engelse wissel probleem
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Engelse wissel probleem (gelezen 1244 keer)
GertMeering
Offline
Berichten: 328
Engelse wissel probleem
«
Gepost op:
11 January 2013, 11:29:41 »
Hallo ,
Mijn naam is Gert Meering en ben na 15 jaar weer es bezig met een modelbaan .
Het is zowiezo voor mij even niet makkelijk om van 15 jaar terug te komen en over te stappen op het ''Digitaal'' rijden maar dat terzijde.
Hier op het plaatje zie je de wisselstraatje voor het station.
Maar schieuwnierig dat ik was natuurlijk , heb ik dat gelijk maar even op de eettafel uitgetest .
Nu kom ik denk ik een probleempje tegen of niet .. en kijk ik er verkeerd tegen aan.
Ik bouw trouwens met Roco Line ( zonder die bedding ) ..
De engelse wissel :
Heeft aan beide zijde van die staafjes om de wissel mee om te zetten , maar het komt tegen de bielzen aan van het andere spoor .
Het gaat net goed hoor , daar niet van ..de wissel sluit mooi aan bij het omzetten .
Maar gaat dat later wel problemen geven met het electrisch maken van de wissel ?
Moet ik toch dat hele kleine stukje spoor gebruiken wat er bijgeleverd is ?
En sluit dan de rest van de sporen wel goed aan ?
Weet niet of het allemaal duidelijk is zo ?
Maar de staafjes om de engelse wissel om te zetten komen tegen de bielzen aan van het rechts spoor.
Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen .
Gr.Gert
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2071
Re:Engelse wissel probleem
«
Reactie #1 Gepost op:
11 January 2013, 11:40:04 »
Hoi, welkom terug in de modelspoor.
Of het een probleem gaat worden hangt af van hoe je de aandrijving gaat doen. Als dit een onder de tafel aandrijving wordt dan hoeft er geen probleem te zijn. Zolang het wissel zo goed omgaat zal dat onder de tafel ook kunnen. Wel kijken natuurlijk waar die precies geplaatst wordt, maar vaak wordt dat midden onder het wissel gedaan, en dan werkt het prima.
Als je de standaard aandrijvingen neemt die boven de tafel naast het wissel worden geplaatst, dan heb je een probleem omdat die er nu niet meer tussen past, en zul je dus een stukje extra afstand moeten hebben, Of je moet deze ook aan de andere kant van de rails kwijt kunnen?
Voor een goed antwoord dus eerst voor jezelf duidelijk hebben hoe je de aandrijving zou willen gaan doen in de toekomst. En als het met z'n standaard aandrijving naast de wissels is zou ik er daar vast een paar van aanschaffen zodat je in alle situaties kunt testen of de ruimte voldoende is. Als je voor onder de tafel gaat dan zijn er oplossingen die hier geen enkel probleem mee hebben.
Groet,
Roelco
Gelogd
David Hoogvorst
Offline
Berichten: 370
Re:Engelse wissel probleem
«
Reactie #2 Gepost op:
11 January 2013, 11:41:07 »
Ja, je moet de kleine stukjes spoor die erbij geleverd worden gebruiken om in de geometrie te blijven. Dit aan de schuin liggende uiteinden.
Indien nodig kun je aan één kant dat staafje afknippen. Als je de wissel met een ondertafel-oplossing gaat bedienen kunnen ze er zelfs aan beide kanten af. Zelf gebruik ik servo's om ze van onderaf te bedienen. Dat is bedrijfszekerder dan de Roco onderbouwaandrijvingen, en stukken goedkoper.
David.
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re:Engelse wissel probleem
«
Reactie #3 Gepost op:
11 January 2013, 11:41:32 »
Het is belangrijk dat je de staafjes "om" kan zetten zodat het wissel ook "om" kan. Ik begrijp uit jouw verhaal dat dit niet lukt? Staafjes inkorten kan gewoon. Je hebt alleen het gaatje in de biels nodig. Je moet van te voren wel zeker weten of je de aandrijving links of rechts maakt.
Andre
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
GertMeering
Offline
Berichten: 328
Re:Engelse wissel probleem
«
Reactie #4 Gepost op:
11 January 2013, 11:48:49 »
Okay ?
Bedankt in iedergeval voor jullie reaktie , maar ik ben inderdaad van plan om de wissels onder de tafel te maken zodat je er niets van ziet .Moet alleen wel even gaan zoeken naar info hoe ik dat het beste kan doen .. voordat ik een een fout maak en de wissel(s) niet meer kan gebruiken.
En zoals ik lees , moet ik dus die kleine stukjes spoor die bijgeleverd zijn gebruiken en dan wel aan de schuinekant van de engelse wissel .( Zoals op het papiertje te zien is die bijgeleverd is... )
Moet zowiezo even goed wat info gaan zoeken en lezen want er staat ook iets bij van gepolarisserde hartstuk niet openrijden omdat met een foute wisselstand er kortsluiting ontstaat ..
Laat ik nou een noob zijn met electrische uitdrukkingen en stroom .Vandaar dat ik ook zei .. Digitaal rijden wordt een uitdaging voor mij .
Bedankt allen!
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2071
Re:Engelse wissel probleem
«
Reactie #5 Gepost op:
11 January 2013, 11:56:14 »
Voor de aandrijvingen heb je de stukjes dus niet nodig.
Voor de geometrie eventueel wel. Dat hangt er beetje vanaf hoe de rest van de baan er uit ziet, en hoe je dat op bouwt.
Als dit midden in wat rechte rails liggen die later ook nog via andere wissels aan elkaar verbonden zijn dan kan het zijn dat je daarvoor dan de stukjes er tussen moet doen, of bij de wissels stukjes af moet zagen. Is dit de enige verbinding tussen de sporen is dat niet nodig.
Wel moet je dan nog kijken wat de afstand tussen de sporen wordt, en of dat genoeg is voor je. Als je er bijvoorbeeld nog seinpalen tussen wilt plaatsen moet je daar wel de ruimte voor hebben.
Ik zelf werk veel met meter rails, En die zaag ik wel op maat. Met wissels kijk ik dus niet echt naar de geometrie, en als nodig is zaag ik gewoon een stukje van de wissels of rails af. Wel moet de afstand natuurlijk groot genoeg zijn dat de wagens elkaar in een bocht niet raken, en dat eventuele seinen of andere attributen er wel tussen kunnen staan.
Puur voor je aandrijving kun je ze in elk geval rustig weg laten als je aandrijvingen onder de tafel gaat gebruiken.
Groet,
Roelco
Gelogd
GertMeering
Offline
Berichten: 328
Re:Engelse wissel probleem
«
Reactie #6 Gepost op:
11 January 2013, 12:28:24 »
Prcs , zo als ik het nu heb er genoeg ruimte voor seinen en andere spul zoals bv stroomkastjes .
De sporen lopen met de bocht door naar het station waar het 4 spoors wordt . en waar op het eind 2 sporen over blijven naar het volgende deel .
Dus er komen 2 wissels aan de andere kant van het station waar de sporen te samen komen.
Of dit een goed ontwerp is , oftewel goed in elkaar steekt ?
Maar hier een plaatje.
Ik moet dus eerst even alles aan elkaar koppelen om te kijken of echt alles goed aansluit voordat ik verder kan.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Engelse wissel probleem