Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Rijden met bijwagens  (gelezen 5602 keer)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Rijden met bijwagens
« Gepost op: 10 januari 2013, 23:28:14 »
[filosofiestand aan] Een losse tram is vaak een tweerichtingswagen, dat is handig op de modelbaan. Oude tweeassers of moderne gelede wagens met deuren aan beide zijden kunnen pendelen tussen kopeindpunten.

Eenrichtingstrams zoals PCCs en eenrichtingsgeledes hebben dan meteen weer keerlussen of driehoeken nodig, wat veel ruimte inneemt. Of een rondlopende baan. En tramstellen bestaande uit motorwagen en bijwagen(s) ook. Tramstellen zijn in de modelpraktijk eigenlijk gewoon eenrichtingstrams [filosofiestand uit].
Waar gaat dit verhaal naartoe?

Dit: Ik vind het leuk om trams te laten rijden met een bijwagen, of twee. Vooral in bogen en over wissels rijdend vertonen de wagens interessante bewegingen ten opzichte van elkaar. Ik heb dan ook ongeveer net zoveel bijwagens als motorwagens. En een rondlopende baan.

Vanavond was de strenge remisechef afwezig en heb ik voor de lol eens alle aanhangrijtuigen achter elkaar gerangeerd en met de sterkste motorwagen geprobeerd ze in beweging te krijgen. Ging een beetje. De Waanse achterneef van L.J. Albers klom in een lantarenpaal en legde het tafereel voor jullie vast.
Het geheel deed me denken aan de Train Bleu (Lyon-Neuville †1957) of de convooien met bijwagens op het Gevers Deynootplein in Scheveningen in de jaren 1950. Ook van die lange slierten. Zeldzaam bij een elektrische tram, maar bij de stoomtram waren zulke tramtreinen natuurlijk niks bijzonders.

Hoe staat het trouwens bij jullie met het bijwagengebruik, collega-modeltrammers?


Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:Rijden met bijwagens
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2013, 00:10:21 »
[Filosofiestand AAN] Een gelede tram is eigenlijk ook een tram met een, weliswaar aangebouwde, bijwagen, of een tram met twee aangebouwde stuurstandrijtuigen. Wij rijden dus allemaal met bijwagens !! [Filosofienstand UIT].

Ik ben gek op bijwagens. Dat komt waarschijnlijk, omdat de Nijmeegse tram, zoals ik die ken, niet meer met bijwagens reed.
Trams met bijwagens in de grote steden waren een bijzonder fenomeen en ik wilde dan ook altijd in de bijwagen zitten.

[Filosofiestand AAN] Bijwagens zijn eigenlijk net kamelen: wanneer de motorwagen gaat rijden, willen ze eigenlijk liever blijven staan en wanneer de motorwagen wil stoppen, willen ze eigenlijk liever blijven doorrijden [Filosofiestand UIT].

Als trambestuurder in het Openluchtmuseum voel je ook steeds, dat de bijwagen zich aan jouw wil tracht te onttrekken.
Maar als ik mij, na een hele dienst voorop op de motorwagen, naar de uitgang laat rijden, kruip ik toch altijd lekker in de bijwagen.
Heerlijk gevoel die bijwagenkoppigheid (Van Dalen let op: het nieuwe woord van 2013 !!).

In model kan ik het niet nalaten vreemde combinaties te laten rijden, bijvoorbeeld een kleine motorwagen met een grote bijwagen. Of een goederenwagen in een personentram. Op tentoonstellingen ligt dit wat gevoelig, maar thuis mag alles !!

Bijgaand een foto uit een vroeger modelbouwleven, waarbij een Dresdener MAN motorwagen (BEKA) een omgebouwd OEG personenrijtuig (Egger Bahn) en een Zillertal goederenwagen (Lilliput) trekt. Deze combinatie rijdt af en toe nog steeds in Waelstede rond.....



Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2013, 00:13:12 door Waelsteder »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Rijden met bijwagens
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2013, 07:50:26 »
Rob,

Heb je hier de kunst van af gekeken?
http://www.youtube.com/watch?v=FzsmrWXgGXw
of van deze site?
http://www.marcalaindaniel.fr/FOL/videos/tramways.html
maar inderdaad spant het leuke bedrijf van le Train Bleu de kroon:


Groet,

Henk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:Rijden met bijwagens
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2013, 08:46:26 »
[Filosofiestand AAN] Een gelede tram is eigenlijk ook een tram met een, weliswaar aangebouwde, bijwagen, of een tram met twee aangebouwde stuurstandrijtuigen. Wij rijden dus allemaal met bijwagens !! [Filosofienstand UIT].
Herkenbaar! Voor mij moet een tram uit meerdere 'delen' bestaan. Dus een motorwagen met bijwagen of een gelede tram. Alleen op die manier kronkelt het geheel zo fraai over wissels en door smalle passages. Een losse motorwagen, zekere een tweeasser, ziet er voor mij gevoel altijd wat naakt uit. Op Trambaantje komen dus alleen gelede trams en motor-bijwagen combinaties te rijden.
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re:Rijden met bijwagens
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2013, 09:28:24 »
Een en ander heeft ook te maken met wat je normaaldefinitie is. Ik ben 'opgegroeid' met Haagse trams in de jaren zeventig, begin jaren tachtig. Buiten de spits waren dat praktisch altijd enkele PCC's. Ik heb daar dan ook zeker geen kaal gevoel bij. Zeker niet als ze waren volbehangen met reclameborden zoals het een goede tram betaamt. De exploitatie wordt gelijk een stuk ingewikkelder, helemaal waar. Maar, zonder uitdaging geen hobby. Toch?

Paul
Boomshanka!

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Rijden met bijwagens
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2013, 10:41:40 »
In model kan ik het niet nalaten vreemde combinaties te laten rijden, bijvoorbeeld een kleine motorwagen met een grote bijwagen. Of een goederenwagen in een personentram. Op tentoonstellingen ligt dit wat gevoelig, maar thuis mag alles !!

Och Rob, dat is relatief hoor: Wenen was daar heel goed in, want daar hingen ze achter een M rustig een c... ;)En dat is dan echt wel een grote bijwagen achter een kleine motorwagen (al is die motorwagen wel behoorlijk zwaarder dan die bijwagen  :D

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Rijden met bijwagens
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2013, 11:44:02 »
Bijwagens blijf ik ook altijd erg leuk vinden, maar mijn voorkeur gaat uit naar gekoppelde gelede trams. Een fenomeen wat je nu alleen maar in het buitenland ziet. (en RR4 in Den Haag). Ik heb toevallig wel net een Weense C3 bijwagen gekocht om achter mijn E1 te hangen. Tevens wil ik een aantal Lima GT6 en M6 modellen gekoppeld laten rijden. Nu Rivarossi dubbele modellen begint uit te brengen, kunnen de oude Lima's zonder motor erachter gehangen worden.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re:Rijden met bijwagens
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2013, 12:10:18 »
Rob,

Heb je hier de kunst van af gekeken?
http://www.youtube.com/watch?v=FzsmrWXgGXw
of van deze site?
http://www.marcalaindaniel.fr/FOL/videos/tramways.html
maar inderdaad spant het leuke bedrijf van le Train Bleu de kroon:


Groet,

Henk
Leuke links, Henk, dankjewel. De eerste twee kende ik nog niet. Wat een eldorado was Frankrijk indertijd op tramgebied!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Rijden met bijwagens
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2013, 16:43:05 »
Ik heb juist het tegenovergestelde. Juist enkele tram of Schienenbus alleen vind ik prachtig. Wellicht is het de melancholiek, een eenzame tram/trein. Zeker als het dan ook nog eens over een dijk over een weids landschap rijdt, prachtig. Maar goed, een slingerende tram door smalle straatjes is dan ook wel weer mooi. Maar ik word daar niet opgewonden van, zoals de fanaten hierboven.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:Rijden met bijwagens
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2013, 17:16:35 »
Heb je hier de kunst van af gekeken?
http://www.youtube.com/watch?v=FzsmrWXgGXw

Een 2-assige motorwagen helling op met drie 4-assige aanhangrijtuigen aan de haak
Dat zal een feest geweest zijn in de herfst, wanneer de blaadjes gaan vallen.......  ;D

Tevens wil ik een aantal Lima GT6 en M6 modellen gekoppeld laten rijden. Nu Rivarossi dubbele modellen begint uit te brengen, kunnen de oude Lima's zonder motor erachter gehangen worden.

Stel je er niet te veel van voor, Mark.
Kennissen van mij hebben de nieuwe Rivarossi trams tussen de LIMA's lopen.
Er is niets wezenlijks veranderd aan de aandrijving en ook de Rivarossi's gaan uiteindelijk hetzelfde gedrag vertonen.

** Misschien kunnen we aan apart draadje openen, gewijd aan ervaringen en mogelijke verbeteringen aan de LIMA / Rivarossi trams ** 


Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:Rijden met bijwagens
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2013, 19:49:40 »
in aanbouw  ;D


MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Rijden met bijwagens
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2013, 20:23:37 »
** Misschien kunnen we aan apart draadje openen, gewijd aan ervaringen en mogelijke verbeteringen aan de LIMA / Rivarossi trams **  

Groeten, Rob.

Gedaan: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49430.new.html#new

Groeten, Mark
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2013, 22:00:59 door MMTB »
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Rijden met bijwagens
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2013, 23:12:50 »
in aanbouw  ;D
Da's nou hetzelfde plaatje als maanden geleden. Je hebt nu de etsplaatjes, kun je de loc mooi afmaken dit weekend.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:Rijden met bijwagens
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2013, 08:46:47 »
Komt goed Sven.
Het is heel even stil.
ben een nieuw hobbyhok aan het maken waar draaibank,zandstralen en spuitwerkzaamheden kunnen.
Binnen aan de keukentafel werd wat afkeurend bekeken door mn lief. ;D
gr Jan