Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 19:51:29
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 19:29:10
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:26:38
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronaldk
Vandaag om 19:25:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 19:25:02
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 19:22:24
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 19:09:07
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
Aansluiting Bezetmelding door Ronaldk
Vandaag om 17:47:08
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
  

Auteur Topic: Ontsporen van oudere Fleischmann wagons  (gelezen 3756 keer)

BR103

  • Gast
Ontsporen van oudere Fleischmann wagons
« Gepost op: 14 June 2007, 07:12:31 »
Hallo,

als herstarter heb ik uit nostalgie ook wat oudere, jaren-60 wagons en rijtuigen aangeschaft. Nu ontsporen steeds dezelfde wagons op kruisingen (art. nr. 6062). (Moet wissels nog testen).

Bij 1 wagon heb ik de wielen kunnen uitwisselen. Wielhoogte bleek 14,0 mm. te zijn,  wat wel goed gaat is 13,5 mm.

Wat is de juiste, prettigste wielhoogte voor Fleischmann modelrails?

PS
Ook ff getest met profi-rails: de oudere Fleischmann modellen (o.a. 1491, 1500T, 1504) ratelen op de bevestigingspunten van de dwarsliggers.
Is de railhoogte bij profi-rails wat minder dan bij modelrails?
« Laatst bewerkt op: 19 June 2007, 04:54:45 door Robert. Reden: corr. wielhoogte »

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Ontsporen van oudere Fleischmann wagons
« Reactie #1 Gepost op: 14 June 2007, 10:52:18 »
Er zit zeker verschil in de Profi - rails en de Model - rails.
Er zit zozeer geen verschil in de railhoogte maar wel in de bevestiging van de rails op de bielzen.
De bevestiging van de modelrails zijn hoger waardoor deze bij oudere fleischmann wagens en locomotieven een ratelend geluid kunnen geven.

Voor oudere fleischmann wagens is het aan te raden om er dan andere assen in te zetten, voor dit werk zijn assen en wielen van de Plan - V treinstellen uitermate geschikt. Deze assen zijn gemiddeld langer dan de standaard assen in goederwagens. Ze werken daarom vaak beter in oudere wagens.

Maar ik denk dat er wel meer tips komen zodra deze vraag wat langer op het forum staat.

Succes !

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Ontsporen van oudere Fleischmann wagons
« Reactie #2 Gepost op: 18 June 2007, 12:23:23 »
Robert,

Waarschijnlijk heb je te maken met te hoge flenzen. Daarvoor zul je de assen (wielen) moeten vervangen, maar je kunt waarschijnlijk gewoon dezelfde doorsnede van de wielen aan te houden - zolang de flenzen maar lager zijn. Je winkelier is de beste plaats om dit te verhelpen.

Merk trouwens op dat 135mm groter is dan een CD, dus waarschijnlijk zit je er minimaal een factor 10 naast. En dan nog is 13,5mm aan de forse kant voor een wiel van een goederenwagen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22767
Re: Ontsporen van oudere Fleischmann wagons
« Reactie #3 Gepost op: 18 June 2007, 12:45:01 »
Ook ff getest met profi-rails: de oudere Fleischmann modellen (o.a. 1491, 1500T, 1504) ratelen op de bevestigingspunten van de dwarsliggers.
Is de railhoogte bij profi-rails wat minder dan bij modelrails?

Dat klopt in ieder geval. Modelrails is 2,7 mm hoog, profi is 2,5 mm.

Modelrails dateert uit de jaren '60, dus eigenlijk zouden die oude modellen daar goed op moeten rijden. Wel heeft Fleischmann de rails in de loop der tijd aangepast en het zou best kunnen dat de wisselpuntstukken daarbij een beetje zijn veranderd.

Een andere mogelijkheid. Zitten de wielen nog wel recht en op de goede afstand op de assen gemonteerd? Vergelijk dat eens met een wagen die wel goed loopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dick van Aggelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Ontsporen van oudere Fleischmann wagons
« Reactie #4 Gepost op: 05 July 2007, 12:15:05 »
Mijn eerste berichtje hier:

Ik heb ook nogal wat ouder Fleischmann materiaal, behalve de flenshoogte en wieldiameter zou ik ook de afstand tussen de wielen eens opmeten.
Proefvindelijk is 14, 3 mm het beste.
Desondanks loopt dat oude Fleischmann spul niet echt lekker over Roco wissels.