Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Lobomotion69
Vandaag
om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI
door
rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen
door
Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2
door
BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West
door
Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag
door
bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen
door
hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek
door
Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange
door
741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
26 July 2025, 12:02:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Roco motor problemen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco motor problemen. (gelezen 3942 keer)
hardy
Roco motor problemen.
«
Gepost op:
10 January 2013, 10:07:53 »
Dit is eigenlijk meer een constatering dan een vraag, na ongeveer een half jaar bouwen weer eens de mogelijkheid gekregen om met mijn locs te rijden, koste mij dit 3 decoders.
Ik zette een roco loc op de baan, en na een aantal meters ging hij staan, na omschakelen van richting liep hij weer maar de andere kant op lukte niet.
Bij openening bleek 1 v/d eind mosfets verbrand.
Meerdere andere locs liepen probleemloos, tot ik mijn 1600 van roco op de baan zette, werd deze meteen een stoomloc.
Ook was hier de decoder eruit gebrand.
Van de eerste decoder alles gecontroleerd op kortsluiting, maar niets gevonden, dus ik dacht een slechte decoder geweest.
Maar na plaatsen van een nieuwe decoder direct een rookpluim.
toen ben ik verder gaan zoeken en nu bleek dat beide motoren onbelast meer dan 2 ampere stroom trokken bij meten op een externe voeding.
Ik heb toen koolborstels eruit gehaald en het anker bekeken, de groeven van de sleepcontacten bleken geheel met koolstof dicht te zitten, na schoonkrabben met een naald was de sluiting verdwenen en het stroomgebruik onbelast +/- 500ma.
Beide locs lopen nu weer normaal.
Wat ik mij nu wel afvraag (2 defecte motoren van roco nieuwe modelen), dat ik hierover nergen iets kan vinden, moet toch vaker voorkomen, en bij iemand met een iets minder technische achtergrond, wordt het dan wel heel erg duur.
Of heeft dit een andere oorzaak, is koolstof relatief sterk hygroscopisch waardoor bij geen gebruik het koolstof gaat vastkoeken en sterker geleiden door omgevings vocht.
Hardy
Rubedino
Gast
Re:Roco motor problemen.
«
Reactie #1 Gepost op:
10 January 2013, 10:47:28 »
Niks nieuws onder de zon.
Motoren vervangen voor nieuwere types of machima.
Je probleem komt namelijk na verloop van tijd weer terug.
Mvg
Kees-Jan
Ruud K
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
«
Reactie #2 Gepost op:
10 January 2013, 11:02:56 »
Niks nieuws onder de zon? Nou, voor mij wel. Ik herken deze ervaringen helemaal niet. Heb heel wat Roco's op de baan rijden, zowel oude als nieuwe en ze maken aardig wat meters. Er wordt gesproken over omgevingsvocht; nu is mijn hobbykamer kurkdroog, dus dat is misschien een verklaring.
Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
hardy
«
Reactie #3 Gepost op:
10 January 2013, 11:13:50 »
Kees-Jan, dit zijn juist de laatste type roco motoren, de oude ronk motoren lopen al jaren zonder problemen, en die trekken zowoezo al erg veel stroom, maar mijn (zelfbouw Merg decoders) hebben daar nog nooit problemen mee gehad, dus dit was een verrassing en ik heb er ook nog nooit iets over gelezen of gehoord, kan natuurlijk een keer een productie fout zijn door een slecht geslepen anker, maar nu twee tegelijk??
Hardy
rjr
«
Reactie #4 Gepost op:
10 January 2013, 11:20:51 »
Nieuwe motoren is helemaal niet nodig. Heb het ook gehad. Intussen bij 3 loks ( de laatste staat nog met open motor op moment te wachten tot ik tijd heb )
De eerste keer ik dus ook nieuwe motor, maar dat zijn dure grapjes. De tweede keer overleg gehad met iemand op de beurs in houten, en die rade alleen nieuwe koolborsteltjes aan. Nou dat is een stuk voordeliger. En die lok rijd ook nog altijd z'n rondjes zonder problemen.
Bij mij heeft het trouwens geen decoders gekost, de lok ging wel roken ( stoom lok, dus op zich realistisch ware het niet dat de rook uit de tender kwam ) maar dat vanuit de motor zelf, niet de decoder. Die sloeg blijkbaar in een beveiliging mode of zo.
Motor goed schoonmaken, en ik doe er dan dus nieuwe koolborsteltjes in, hierna weer rustig inrijden, en daarna rijd hij als een tierelier.
Heb het gehad bij 1 lok die echt gewoon heel veel gereden heeft, grote goederen lok met veelal een lange sleep er achter. De laatste is bij een lok die lange tijd stil gestaan heeft en nu dus ook de problemen geeft.
maar als je een beetje handig hebt kun je het zelf oplossen voor niet al te veel.
Zou best met vocht te maken kunnen hebben, al heb ik niet het idee dat het bij mij op de hobby ruimte erg vochtig is.
Roelco
hardy
«
Reactie #5 Gepost op:
10 January 2013, 11:30:44 »
Hallo Roelco.
Het is i.d.d. zo dat een motor kan gaan roken als er slecht (wisselend) contact is met versleten koolborstels, maar dat is hier niet aan de orde, de locs hebben nog relatief weinig gereden, koolborstels zien er ook nog goed uit, het was echt bijna korstsluiting, daardoor sneuvelde ook de decoders, bij jou was het alleen maar vonken door slecht contact op het anker (kan lekker roken), vaak zijn dan ook de koolborstel veertje te heet geweest en veren niet meer, moeten dan ook vervangen worden.
Hardy
Remunj
«
Reactie #6 Gepost op:
10 January 2013, 11:37:44 »
Klinkt toch wat tegenstrijdig.
Als je locs relatief weinig gereden hebben is het gek als de groeven helemaal volzitten met koolstof.
Definieer relatief
Gr.
Eric
Gr.
Eric
hardy
«
Reactie #7 Gepost op:
10 January 2013, 11:53:08 »
Dat is nu ook voor mij zo'n raadsel, 1 loc ok, maar 2 stuks?? ik heb er natuurlijk geen km teller opzitten, maar omdat ik vrij veel materieel heb wordt er met deze locs weinig gereden, blijkt ook wel aan de nog goede koolborstels.
Het is gewoon een feit, het verbaasde mij alleen dat ik hierover niemand hoorde, moet toch mijns inzien vaker voorkomen, of wordt er dan maar direct een nieuwe motor ingezet, maar dan moet ik iets lezen over slechte roco motoren, maar hier is men over het algemeen tevreden over, en ik tot nu toe ook, zelfs die oude (maar dan wel zonder die cardan aandrijf veertjes).
Hardy
hardy
«
Reactie #8 Gepost op:
15 January 2013, 13:59:28 »
Ik heb het nu toch even beter opgelost.
Beide motoren uit elkaar gehaald en de isolatie sleuven van de collector met wasbenzine schoongemaakt en daarna deze gevuld met 2 componenten lijm.
Na uitgehard te zijn, het anker in de dremel geplaatst en langzaam laten draaien terwijl ik met een heel fijn schuurpapiertje de collector heb glad geslepen.
De motoren lopen beide nu weer als nieuw en er kan zich geen slijpsel meer ophopen in de groeven, misschien hebben de koolborstel nu ook nog minder last van slijtage.
Hardy
Besselspoor
Team Mitropa - OHMB
«
Reactie #9 Gepost op:
15 January 2013, 15:01:24 »
Dat kan wel problemen geven als bij warm worden van de motor de collectorplaatjes warm worden. Die luchtspleet is er niet voor niets zo..
RETROBAHN A.G.
hardy
«
Reactie #10 Gepost op:
15 January 2013, 16:56:47 »
Je kunt best gelijk hebben, maar ik ken toch ook motoren waarvan die luchtspleet van huis uit al dicht zitten, maar dan is het een keramisch materiaal, omdat bij de eenvoudige motoren de collector kontacten op een kunstof rondsel zitten, en dit i.d.d. bij warm worden, kan gaan smelten, dus als de kontacten
in
het rondsel zouden zijn gevat,(waardoor de spleet zou zijn opgevuld), dan gaat dat dus mis.
2 componentenlijm is geen kunstof en smelt ook niet zo makkelijk.( met een soldeerbout lukt het mij i.i.g. niet).
Ik wacht het maar af, voorlopeig lopen ze weer mooi.
Hardy
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|