Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:04:26
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 16:03:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
  

Auteur Topic: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00  (gelezen 93649 keer)

guest7823

  • Gast
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #195 Gepost op: 14 June 2013, 13:08:02 »
Hihi,
Je weet dus precies wat "het volk wil"... Dikke rookwolken, veel stoom-uit-cilinders, oftewel SPEKTAKEL!

Wederom het bewijs voor mij dat "het volk" DOM is.

Smoke does not make steam!
 
En gegeven het feit dat die "smoke" er door de stoker ingeschept is, maakt een stoker die zwarte pluimen organiseert het zich zelf nodeloos zwaar. Bij museumlijnen maakt het allemaal geen fluit uit. Maar ga er maar van uit dat de mannen die Rotterdam - Groningen of London - Edinburgh rijden met een absoluut minimum aan inspanning naar de overkant willen komen. Kortom, als ik zo'n paddestoelvormige wolk boven de pijp zie staan kan ik enkel maar denken: PRUTSER

Ik heb nooit het genoegen mogen smaken om nog met ex NS stoommachinisten te rijden, maar wel het genoegen om met een ex BR stoommachinist te mogen rijden. De term "minimal fuss" krijgt dan echt een HELE andere dimensie. En het is een verademing!

Bij 7¼" merk je het probleem van de kolengrootte heel goed (been there, done that, got the T-shirt). Omdat je met een heel klein vuurtje en kleine vuurkist werkt gaat die oppervlakte verhouding van je kolen een nog grotere rol spelen.

Omdat ik bij de SHM mezelf de gewoonte heb aangeleerd om geen kolen meer op de plaat mee te nemen kom ik vaker in de delen van de kolenvoorraad terecht waar andere stokers nooit komen. Dat betekent dat ik aan het einde van de dag vaak verhoudingsgewijs veel (naar beneden gezakt) gruis sta te stoken. In het begin vond ik dat vervelend, omdat het nauwelijks iets leek te doen qua warmte. Inmiddels weet ik er mee om te gaan en is het juist een voordeel. Mits goed toegepast geeft hele fijne kolen bijna direct warmte en verbrand het nagenoeg meteen. Daar je in Hoorn met een minimaal vuur wilt aankomen (daar einde dienst -> vuur er uit) Kortom: ik krijg gelijk de warmte die ik wil hebben en krijg nauwelijks extra dikte in m'n vuur. Veelal is het bij einde dienst een keertje de vuurschop er doorheen en hoeft er bijna niets te worden uitgeschept (SHM loc's hebben geen kantelrooster)

Kortom een goede stoker is een lui stoker  ;D

(misschien zélfs nog even flink 'doorslaande wielen')
Moeten ze maar eens gaan praten met de eigenaar van "Blue Peter". Dit was de meest extreme vorm er van, maar het risico van vergaande schade ziet er bij IEDERE wielslip in  >:(
« Laatst bewerkt op: 14 June 2013, 13:17:55 door guest7823 »

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #196 Gepost op: 14 June 2013, 13:16:27 »
Mooi, ik vindt de aansluiting tussen baan en achtergrond erg goed, bij bepaalde foto's heb je echt het idee dat je een vallei inkijkt  (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #197 Gepost op: 14 June 2013, 13:17:12 »
Fraaie baan. En leuk dat ge-stoom maar ik ben meer gecharmeerd van de 3erail.  8)
Toch een kritische opmerking daarover. Volgens mij loopt de rail bij de wissels te ver door en komt daardoor de "collector shoe" in de problemen. Die moet altijd recht boven de 3erail komen en kan er niet schuin opglijden.
Ik doel daarbij o.a. op onderstaande punten:


De tweede foto op deze site laat ook zien wat ik bedoel.

(jaja... geneuzel van een 3erail-gek over een prachtige baan)
« Laatst bewerkt op: 14 June 2013, 13:20:36 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #198 Gepost op: 14 June 2013, 13:54:56 »
Ik zie wat je bedoeld, ik heb er voor de grap maar even een 3e rail voertuig bijgepakt.

De 3e rail vanaf het rechter spoor zou ingekort moeten worden, rondom het wissel
aan het begin van de bak zou de linker rail onderbroken moeten worden t.h.v. de
wisseltongen en de rechter ingekort tot na de wisseltongen.

Dan zou het moeten kloppen, er is namelijk geen mogelijkheid om vanaf het rechterspoor
rechts het station uit te rijden. Dit is een kleine nevenlijn, geschikt voor stoom en dieseltjes.

Bedankt voor de tips, ik ga ze verwerken!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #199 Gepost op: 14 June 2013, 16:21:24 »
@ Marc,

Gefixt  ;D







Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #200 Gepost op: 14 June 2013, 18:24:25 »
 (y)
No dress rehearsel, this is our life.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #201 Gepost op: 14 June 2013, 18:42:33 »
Van mij krijg je er twee:  (y) (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #202 Gepost op: 14 June 2013, 19:23:37 »
Van mij drie: (y) (y) (y) ;D

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #203 Gepost op: 14 June 2013, 19:46:49 »
 (y) (y) (y) (y) (y) (y) ;D
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #204 Gepost op: 14 June 2013, 21:25:44 »
en ik ben de tel kwijt  ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #205 Gepost op: 14 June 2013, 22:02:24 »
Buiten de vele duimen die hier bij horen  (y),even een vraag.
Op 1 van de fotos zie je een groene "rangeer" diesel met een sleep voor de denkbeeldige tunnel.
Maar als je dr zo naar kijkt lijkt t wel alsof die lok nooit in die tunnel zou passen,ofwel de lok lijkt groter dan het tunnel profiel.
Is dat nou gezichts bedrog of wat anders  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #206 Gepost op: 14 June 2013, 22:51:39 »
Thumbs Up voor de reacties  (y)

Het is gezichtsbedrog, hoewel het materieel niet heel veel over heeft, past het
allemaal precies voor een veilige doorgang  ;D

Gr,

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2013, 10:25:09 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #207 Gepost op: 15 June 2013, 04:49:04 »
Kortom in mijn ogen is het in de hoeken kieperen van HELE grote kolen een ogenschijnlijk leuke oplossing, echter ik schat in dat er gedurende lange tijd calorisch daar weinig gebeurd en of je dat nu echt wilt .........
[/Very off -topic]


Om nog even off topic te gaan(als Robbert Jan dat goed vindt)

Paul, jouw redenering qua verbranden klopt(uiteraard)
Wij gebruiken de eigenschap van dat langzaam verbranden tot ons voordeel. Al dalende bouwen we een dik vuur tegen de achterwand van de vuurkist. Doordat de kolen daar langzaam doorbranden heb je niet opeens dat je veiligheid herrie gaat maken. De stapel kolen tegen de achterkant van de vuurkist(bank) wordt als gevolg dus een energie reservoir met kolen die niet fel branden, maar wel al heet zijn.

Als je dan vertrekt onderaan een helling(met onderaan een boogstraal van 100m op 1:40, gevolgd door 1km 1:42, met nog 1,4km minder steil met als toetje 1:42 heuvelaf) dan heb je naast het vuur voorin, dat dun, fel en doorgebrand is een lekker stapeltje hete kolen die al doorgebrand zijn en nu ook fel meebranden. Een aantal dikke brokken onderin betekent dat de "bank" lekker veel lucht krijgt

Vroeger had men hier ook een lijn(The Midland line voor de geinteresseerden) waar een dikke serie van 6 2'D'2 tenderlocs met booster rondreden. Die booster zat er niet voor niets op. Om die booster bij te benen was een populaire methode om het achterste deel van de vuurkist vantevoren vullen totdat de kolen zowat uit de deur vallen. Als je dan de "Cass bank" opgaat dan schuif je steeds de bovenkant van deze "bank" naar voren met de hark, waardoor je in plaats van "groene" kolen met hete, doorgebrande kolen zit te stoken

Maar ik geef je groot gelijk, in een vlak, heet vuur kun je zo'n dik brok eigenlijk niet kwijt.

Om dit te visualizeren, een ritje op de GVR: http://www.youtube.com/watch?v=089YnFRK48o

Qua zwarte rook, tenzij het oliestook is hoort een stoomloc niet te veel zwarte rook uit te stoten, al zijn hier ook uitzonderingen op (afhankelijk van de kolen en bouw van de loc)

En verder, de sfeer zit er goed in RJ (y)

mvg,
Rick

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #208 Gepost op: 15 June 2013, 10:52:36 »
 :) Weer veel bijgeleerd de laatste dagen...

Ik had altijd al waardering en bewondering voor die mensen die 'live-steam' doen (zowel 1:1 als in enige modelschaal), maar ik weet het nu zeker: daar ga ik hooguit naar kijken en niet zelf doen. (wat een klus... en het lijkt mij inderdaad een "VAK"!)

Verder gaan alle aspiraties over drierail (of, nog erger 'four-rail') onherrroepelijk de prullebak in, zéker als het gaat om iets dat ik in het openbaar zou willen showen, want dat doe ik waarschijnlijk alleen maar fout als ik iets anders dan "plain track" ga uitbeelden!
Marc, bedankt voor de links: dat was en is heel veel interessant leesvoer  (y)

Ik hou me wel bij die trolleytrambovenleiding...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #209 Gepost op: 13 August 2013, 12:26:22 »
Onderhand weer het één en ander gedaan, waaronder het schilderen van de module's in het OH groen.





De verlichting in de bak is nog niet optimaal, hiervoor heb ik al materiaal in huis, 't moet er nog "even" in.



"Post T"



De perrons zijn ook iets aangekleed middels lantaarns van DCC concepts, type GWR gaslantaarn.
Daarnaast zijn ook de kopsporen uitgevoerd met stootjukken, ook het GWR type, met functionerende rode lantaarn.

Het zijpaneel op de eerste foto ligt te wachten op rails, daarna kan het schaduwstation aan de achterzijde
gebouwd worden, welke een aantal opstelsporen krijgt voor meer diversiteit in de treinenloop.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5